ČR má přes 700 stanic pro elektromobily, do roku 2030 chce stát desítky tisíc
Evropská komise v úterý v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí schválit členské státy a Evropský parlament.
Tomu se bude muset přizpůsobit i stát, v současné době totiž patří v počtu dobíjecích stanic v rámci EU k nejhorším. Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů tvoří tuzemský počet dobíjecích míst pouze 0,4 procenta z jejich celkového počtu v EU.
Stát se na rozvoj tuzemské elektromobility zaměřil v Národním plánu čisté mobility. V ní počítá v příštích deseti letech s vybudováním až desítek tisíc dobíjecích stojanů. "Na podporu rozvoje této infrastruktury máme připraveny desítky miliard korun," uvedl Jemelka.
Využívat k tomu bude i peníze z evropských fondů. V této souvislosti už nyní ministerstvo připravuje dotační výzvy na podporu stavby běžných dobíjecích stanic, která by měla být vyhlášena na začátku příštího roku. Další dotační programy stát chystá pro výstavbu rychlodobíjecích a ultrarychlých dobíjecích stanic. Celkem by na to měl resort do roku 2027 využít kolem šesti miliard korun.
Zájem o elektromobily postupně stoupá už nyní. Na konci loňského roku bylo v Česku registrováno 7109 elektromobilů a kolem 3000 plug-in hybridů. Počet bateriových elektrických vozidel se vloni téměř zdvojnásobil. Elektromobily se na celkových prodejích nových aut podílely z 2,58 procenta. Zájem pokračuje i letos, motoristé nakoupili v prvních šesti měsících roku kolem 3500 elektromobilů. I tak je ovšem tuzemský zájem ve srovnání s řadou evropských zemí poměrně nízký. Například Norsko se loni stalo první zemí světa, kde se prodalo více elektromobilů než aut na benzinový, naftový či hybridní pohon. Téměř 77.000 prodaných elektrovozů tam tvořilo 54,3 procenta z celkových prodejů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (2)
Petr Blažek
16.7.2021 17:39O tom zda automobil produkuje nebo neprodukuje emise CO2 nerozhoduje zda je elektrický nebo ne, ale prvotní zdroj energie. To znamená, že elektromobil, který tankuje elektřinu z fosilních zdrojů má větší emise než spalovací motor.
Petr Pekařík
17.7.2021 10:20A dávat zrovna Norsko za příklad super zvládnutého boomu elektromobility , to může jen blázen. Neskutečně pokřivený trh dotacemi na el. auta, vysoké daně na stávající spalováky , obrovské zisky z prodeje ropy jdou do rozvoje sítí a ty stále nestačí, takže není kde nabíjet. Topení v el. autě obstará přímotop stejně jako temperaci baterek = vyšší spotřeba. U spalováku se využije odpadní teplo. Propad cen elektroojetin je značný proti spalováku