Daily Mail: Tesco vozí kuřata kvůli jejich zabalení stovky kilometrů
Velkochov drůbeže. | |
Foto: Nadace na ochranu zvířat |
Podle ochránců je takové chování nesmyslné a takto prodávané maso působí neúměrnou zátěž životnímu prostředí. "Zákazníci jsou přesvědčeni, že kupují místní, tedy skotské maso, které by mělo být životnímu prostředí příznivější, přitom však kupují výrobek s velkou ekologickou zátěží," řekla Daily Mail Vicki Hirdová z organizace Přátelé Země (FoE). Podle ní je otázkou, kolik takových zbytečných "jídlo-kilometrů" přináší centralizovaný systém produkce masa velkého obchodního řetězce. "Je to naprosto nelogické chování generující navíc obrovské množství emisí skleníkových plynů, které mají negativní dopad na klima," říká Richard Watts z organizace Sustain.
Podle něj má výroba potravin velký vliv na objem britských emisí skleníkových plynů. "Takové praktiky jsou tím prvním, co by si měly firmy odpustit, jestliže to myslí skutečně vážně s odpovědností ke klimatické krizi," řekl Watts pro Daily Mail. Ochránci životního prostředí již dlouhodobě poukazují na problémy spojené s dopravou potravin ze vzdálených oblastí, včetně tropického ovoce a zeleniny.
Společnost Tesco říká, že posílá svá kuřata na dlouhou cestu do Essexu, protože její balicí linka ve Skotsku byla před čtyřmi měsíci uzavřena. Společnost odmítla sdělit, kolik kuřat absolvovalo šestnáct set kilometrů dlouhou cestu, ale prý jde jen o dočasné opatření, než se podaří zprovoznit novou balicí linku. "Víme, že toto řešení není ideální, ale jedinou alternativou by bylo přestat prodávat skotská kuřata, což by znamenalo nechat na holičkách jak místní zemědělce, tak zákazníky," řekl tiskový mluvčí společnosti Tesco. Nová linka za dva milióny liber by měla být spuštěna co nejdříve.
Doprava potravin je zodpovědná za čtvrtinu všech kilometrů, které najezdí kamiony na britských silnicích, a také za čtvrtinu emisí skleníkových plynů pocházejících z dopravy, píše deník Daily Mail.
Podle článku Vanessy Allenové v deníku The Daily Mail 18. 03. 2008.
reklama
Online diskuse
bez silniční dopravy se neobejdeme - 23. 3. 2008 - logikNezlobte se na mne, ale Vaše tvrzení jsou naprosto nesmyslná, neodpovídající faktům a troufám si tvrdit, že i hloupá. Hlavně z nich mluví neznalost, bezohlednost, sobeckost a neschopnost přemýšlet a trochu vidět i do budoucna, dívat se kolem sebe a analyzovat, ptát se. Nejste bohužel sám, je řada podobných a díky nim se řítíme do průšvihu, bohužel my všichni, ačkoliv odpovědnost by měla padat na Vás a Vám podobné. Prioritou je přeci sám život a jeho uchování a ne vaše pocity, chutě a touhy, ne ekonomika, ne doprava. To vše nám má jen pomáhat a ne abychom tomu sloužili nebo to měli jako prioritu. A pro ten život platí nějaké přírodní zákony, které naštěstí, nemůžete změnit. Ale musíte je respektovat, stejně jako musíte respektovat práva jiných a být si vědom i svých povinností a to i vůči svému okolí a lidem kolem sebe. To jen obecně.- k té železnici - odkud jste vzal těch 8% ? Od silničářů, Česmadu, ŘSD? Ano, ti hájí své zájmy, rozvoj železnice by je připravil o jejich kšeft. Železnice je schopna převzít prakticky celou nákladní dopravu z kamionů i další nákladní dopravu a není ji potřeba ani tak zkapacitňovat, jako zmodernizovat, stejně jako se to mu dělo u silnic a dálnic a samozřejmě nově stavět další tratě a spojky, další koleje atd. To vše výhodněji, levněji, s minimálním záborem ploch (ušetřené poslouží pro stromy, lesy, stabilní krajinu, abyste i Vy mohl přežít a normálně žít, i když to dosud ještě nechápete - ale třeba z toho vyrostete). Navíc, to už jsem tu psal, ty tzv. výhody silniční dopravy okamžitě padnou, pokud silniční doprava bude skutečně ekonomicky zhodnocena a bude si muset platit vše, tak, jak se to např. chce po železnici. Já třeba zase nechci ze svých daní platit ani metr dálnice či silnic navíc. Současná síť bohatě stačí pro veškeré nutné drobné přepravy a přepravy pohotovostní a bezpečnostní. A ta redukce dopravy a její nutnost se projeví právě tehdy, pokud se opravdu cena bude rovnat nákladům - tedy všem. A k tomu druhému bodu: nikdo si nemůže dělat co chce, protože tu nežije sám. Čili může dělat jen to, co druhým neškodí, co je nepoškozuje. A silniční doprava, bohužel, škodí moc a protože existuje alternativa, takže nelze dopravu řešit dalšími dálnicemi, parkovišti apod., protože to likviduje stabilitu krajiny, život lidí atd. Takže třeba i Vy pak sice budete svobodně jezdit, ale také rychle a svobodně umírat. Chcete to? A k těm pracovním příležitostem - těch je rozhodně víc při životním stylu skromnějším, kde se např.vyrábí věci v místě spotřeby, kde stojí výroba na řemeslech, kvalitě, i ta doprava hromadná zaměstná dostatek lidí a rozumněji. A hlavně - tady nejde tak o krásu přírody, ale o podmínky pro život. A pochopte to co nejdříve, bude to dobré i pro Vás. Jinak některé Vaš formulace a argumenty mně příliš připomínají různé aktivisty, kteří mají za úkol velmi ovlivňovat veřejné mínění a nepřipustit, aby se něco měnilo k lepšímu - rozumnějšímu. |