Dánsko chce mít do roku 2030 vnitrostátní leteckou dopravu bez emisí
"Cestovat znamená žít, a proto létáme," řekla Frederiksenová, když oznamovala svůj plán. "Když jiné země ve světě jsou příliš pomalé, tak Dánsko musí převzít vůdčí roli a zvednout laťku ještě víc," dodala. Dosáhnout takzvaného zeleného létání bude podle ní těžké, ale vědci a podniky na tom pracují.
Evropský výrobce letecké techniky Airbus už oznámil plány na vývoj letadel na vodík, v provozu by mohla být do roku 2035. Pokud se bude vodík nutný k pohonu letadel vyrábět z obnovitelných zdrojů, mohla by to být pro Dánsko cesta, jak svého cíle dosáhnout. Zatím ale není jasné, zda bude potřebná technologie včas k dispozici a hlavně zda budou náklady na její pořízení přijatelné, pokud má Kodaň svého cíle dosáhnout do roku 2030.
Švédsko už také oznámilo plány učinit svou vnitrostátní leteckou dopravu zcela bez uhlíkových emisí do roku 2030, u mezistátních letů chce tohoto cíle dosáhnout do roku 2045. Vláda už také oznámila, že počítá se zavedením vyšších letištních poplatků pro ta letadla, která více znečišťují ovzduší.
Francie se mezitím chystá zakázat vnitrostátní lety, které je možné nahradit železniční dopravou s dojezdovou vzdáleností do dvou a půl hodiny. Takové opatření by mohlo ovlivnit cestování mezi Paříží a městy jako Nantes, Lyon či Bordeaux.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Joska Malý
3.1.2022 17:45Andrej Repiský
4.1.2022 08:09 Reaguje na Joska MalýMimochodem Dánsko je další příklad země, která se prezentuje jako veliký ochránce klimatu, i když opak je pravdou. Ze svých slavných větrníků má pouze 10 % energie, zbytek je hlavně fosil.
Jarka O.
4.1.2022 15:09 Reaguje na Joska MalýSvatá Prostoto
4.1.2022 16:03BTW .. jsem si zkusmo dal do map Aalborg-Kodaň a ... to by mne s letadlem (a vším tím oserem na letištích) mohli milovat. To je tak na letadélko Káně.-).
Jarka O.
4.1.2022 19:51 Reaguje na Svatá ProstotoAle taky je ta zemicka rozstrkaná na různých ostrovech, což dopravu zpomaluje, letiště mají už vybudovaná, tak investují do vodíku a umělých paliv do letadélek Káně. Trochu času jim to ušetří. Frantíci vymysleli, že vnitrostátní lety nahradí tgv, ale ti mají zas postavené rychlodrahy. Dáni rychlodráhy moc nemají, přece jen výroba oceli...., pristávací plocha zabere míň místa než dráhy, mají to asi kvalifikovaně vykoumané. Oni dokonce někde dráhy zrušili, že prý se bude jezdit auty, tak teď vymýšlí zas tohle.