https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/delta-snaha-zpomalit-globalni-oteplovani-znamena-ze-budou-drazsi-letenky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Delta: Snaha zpomalit globální oteplování znamená, že budou dražší letenky

15.11.2021 12:55 | LONDÝN (ČTK)
Andreas Schäfer z londýnské univerzity UCL říká, že dostat odvětví letecké dopravy k uhlíkové neutralitě "bude stát spíš biliony než miliardy dolarů". Podle předběžných výsledků výzkumu, který provedl jeho tým, by se ceny letenek musely zvýšit o deset až 20 procent.
Andreas Schäfer z londýnské univerzity UCL říká, že dostat odvětví letecké dopravy k uhlíkové neutralitě "bude stát spíš biliony než miliardy dolarů". Podle předběžných výsledků výzkumu, který provedl jeho tým, by se ceny letenek musely zvýšit o deset až 20 procent.
Licence | Volné dílo (public domain)
Snaha zpomalit globální oteplování znamená, že budou dražší letenky. V rozhovoru s BBC to řekl šéf americké letecké společnosti Delta Air Lines Ed Bastian. Firma uvádí, že po investicích za 30 milionů dolarů (přes 661 milionů Kč) ročně je od loňského března takzvaně uhlíkově neutrální, což znamená, že je schopna odbourat či neutralizovat stejné množství škodlivých emisí, jaké do ovzduší vypouští.
 

"Časem nás to všechny bude stát víc. Je to ale správný přístup a my jej musíme prosadit," řekl Bastian. Delta je podle počtu přepravených cestujících druhým největším leteckým dopravcem na světě po společností American Airlines.

Letecká doprava je zodpovědná zhruba za 2,5 procenta uhlíkových emisí, které přispívají k oteplování planety, uvádí Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Kritici tvrdí, že nejlepší způsob, jak snížit emise, je méně létat.

Delta se zavázala, že v příštích deseti letech vynaloží jednu miliardu dolarů (zhruba 22 miliard Kč), aby vyrušila veškeré emise, které vytváří. Doufá, že toho bude schopna dosáhnout za pomoci letadel s nižší spotřebou pohonných hmot, modernějším složením paliva a odstraňováním uhlíku z atmosféry.

Snížení uhlíkových emisí je zásadní úkol, pokud se má udržet růst teploty na planetě do 1,5 stupně Celsia ve srovnání s předindustriální érou, jak předpokládá pařížská smlouva z roku 2015. Právě tomuto tématu se v minulých dnech věnovala konference o ochraně klimatu COP26 v Glasgow.

Profesor energetiky a dopravy na londýnské univerzitě UCL Andreas Schäfer říká, že dostat odvětví letecké dopravy k uhlíkové neutralitě "bude stát spíš biliony než miliardy dolarů". Podle předběžných výsledků výzkumu, který provedl jeho tým, by se ceny letenek musely zvýšit o deset až 20 procent, aby se pokryly související náklady.

"Krátkodobě budou muset s těmi náklady pomoci vlády, protože dekarbonizace odvětví letecké dopravy bude mimořádně náročná. Současnou snahu bude potřeba dramaticky zvýšit," řekl Schäfer. Šéf Delty připouští, že je to ambiciózní cíl, který jeho firma sama nezvládne.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

15.11.2021 14:22
Že by konečně došlo na ta letadla !
A přestali v Evropě bu ze ro vat aut ? Ti chytrolínové z Bruseli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 15:53 Reaguje na smějící se bestie
Ten článek je o americké společnosti, jestli jste si nevšiml.
Odpovědět
os

orb slavík

15.11.2021 14:51
Před čínskou pandemií, mi proletělo nad hlavou každé dvě minuty letadlo, na obloze jsem naráz viděl i 15 letadel letících všemi směry.Dočetl jsem se, že v té době bylo na celé planetě ve vzduchu každý den 70 000 letadel, k tomu je nutné přičíst vojenská letadla a ještě soukromé rakety začaly vozit rozežrané turisty na kraj vesmíru.
Ani nemusím být vědec, abych si dokázal představit co to to dělá s naší tenkou atmosférou a jejími vrstvami, které nás všechny chrání třeba před UV zářením. Co to je spalin a tepla od rozpálených motorů v místech kde tyto věci nemají být. Přesto, kdo by vyslovil názor, že je třeba omezit letecký provoz bude zcela jistě označen v lepším případě za člověka bránícímu rozvoji života v horším případě za ekoteroristu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 17:58 Reaguje na orb slavík
Bacha, já četl, že těch 70 tisíc letadel bylo ve vzduchu ZARÁZ, ne za 24 hodin!!
To mi připadá ale naprosto šílený.
Ale pořád je to minimum proti tomu, co vyfučí do atmosféry čínské uhláky.
A hlupáčci ropáčci se tu stále vykecávají, že o nic nejde, že IPCC jsou klimaalarmisti a jen si hrabou kačáky pod sebe.
Jak u blbejch na dvorku.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

15.11.2021 18:12 Reaguje na orb slavík
Pravda, já jsem si v tomto směru vysloužil nálepku psychopatického šílence
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

15.11.2021 18:17 Reaguje na orb slavík
Nad ČR nějakých bratru 340 000 dopravních letadel ročně
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

15.11.2021 15:28
Je to mnohem jednodušší. Dražší bude všechno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 15:55 Reaguje na Karel Tejkal
Nejdražší to bude ale u nás, když se budeme držet uhlí jak houno košule.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.11.2021 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohl stát Temelín II, Dukovany před dokončením, to samé Blahutovice a elektřinu prodávat přímo elektrárny, pod kontrolou státu - sociální smír.
Na německou burzu jenom přebytky !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 17:22 Reaguje na smějící se bestie
Mohlo? A proč není? A máte hodinky s vodotryskem? A proč ne?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.11.2021 17:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože po 17.listopadu 1989 na to hodili bobek novodobí svazáci.
Stejně tak na dálnice, okruhy měst.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 17:53 Reaguje na smějící se bestie
V 90.letech se postavilo asi 1200 km dálnic a rychlostních komunikací, byly odsířeny všechny uhlené elektrárny a dostavěl se Temelín.

A to měli svazáci 8 let, mezitím udělali kompletní transformaci celé společnosti, včetně ekonomiky.

Zkuste mi vysvětlit, co za 8 let udělala babišovská mafie. A kdo na co asi tak házel bobek.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.11.2021 21:59 Reaguje na Pavel Hanzl
A už zase Hanzl kecá ...

Na první dobrou gůgl ... https://www.czso.cz/csu/xc/infrastruktura-silnicni-dopravy-k-1-1-2016

Čti si, šmudlo:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 22:16 Reaguje na Svatá Prostoto
"se délka dálniční sítě Česka zvýšila o 56 % na celkovou délku 1 210 km."

A píšu snad něco jinýho??
Něco se postavilo za komára (minimum) a hlavně já tam mám i rychlostní komunikace, jestli zase neumíte číst......
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.11.2021 14:45 Reaguje na Pavel Hanzl
"V 90.letech se postavilo asi 1200 km dálnic a rychlostních komunikací,.."

Takže když vyjdeme z údajů v článku a k tomu dodáme tu vaši pitomost, tak by to znamenalo, že do 1990 a od 2000 se postavilo jen DESET km. To asi sotva, chytráku.

A co těch vašich rychlostek týče ... "V důsledku tzv. nového pojetí dálniční sítě bylo přibližně 434 km rychlostních silnic přeznačeno na dálnice II. třídy. Po tomto administrativním zásahu se délka dálniční sítě Česka zvýšila o 56 % na celkovou délku 1 210 km.".

To jste fakt tak hloupej, že ani takto jasný text nepochopíte???
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.11.2021 15:34
Jednoduché ekologické řešení.Jan Tleskač a jeho letající kolo
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 15:55 Reaguje na karel krasensky
A k tomu 50 koní,,teré budou šlapat.
Odpovědět
kk

karel krasensky

15.11.2021 16:58 Reaguje na karel krasensky
Ješté jsou další eko řešení-vzducholodě a balony
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.11.2021 17:38 Reaguje na karel krasensky
Taky se to zkoušelo. Taky to nedopadlo.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist