Do dvou let by na Karvinsku měly jezdit první autobusy na vodík
Společně s vedením Ostravy se bude kraj podílet například na vybudování první plnicí vodíkové stanice, která bude nezbytná pro zajištění provozu vybraných autobusových linek Dopravního podniku Ostrava.
"Zaměříme se na pilotní provoz veřejných autobusů na vodík. Začneme s obnovou vozového parku na Karvinsku, počítáme tu alespoň s deseti vodíkovými autobusy. Postupně budou přibývat další veřejné autobusy na vodíkový pohon pro celou dopravní oblast kraje, také automobily pro úřady a příspěvkové organizace kraje, a pokud se nám podaří homologace, tak i vlaky," uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a tzv. chytrý region Jakub Unucka (ODS). Dodal, že cena autobusu na vodík je o 50 procent vyšší než u bažných vozů. Vyjde na 16 milionů korun. Pořízení prvních bude z 85 procent financovat program EU.
Veškeré tyto kroky podnikají představitelé kraje, města i průmyslové společnosti proto, aby emise z dopravy co nejméně zatěžovaly životní prostředí, zejména ovzduší v regionu. "Jde nám o zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn prostě neumí. To je pro náš kraj, který trápí časté smogové situace a nemůže se zrovna chlubit svěžím ovzduším, primární. Elektromobilita a hlavně vodíková mobilita je budoucnost," řekl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (ANO).
I podle ostravského primátora Tomáše Macury (ANO) jsou vodíkové technologie perspektivní pro rozvoj energetické soběstačnosti a efektivity. "Pro historicky průmyslovou Ostravu se mohou stát dobrým nástrojem pro další rozvoj ve všech oblastech," řekl. Dodal, že z ostravských ulic například do roku 2020 zmizí z vozového parku dopravního podniku všechny vozy poháněné dieselovými motory. Nahradí je ekologické vozy na elektřinu, částečně na CNG. "Pokrok se ale nedá zastavit, a proto chceme zahájit i testování vozidel na vodíkový pohon," doplnil.
Na rozvoj vodíkové dopravy je Světlíkova společnost Vítkovice Cylinders připravena. "Jsme už dnes dodavateli čtyř z pěti velkých technologických světových hráčů. Jak z oblasti energetiky, tak mobility a skladování. Jsme rádi, že právě Moravskoslezský kraj se chová osvíceně, sleduje nejmodernější trendy a rozhodl se vyjít z vodíkového pravěku Česka a nasadit jako vůbec první kraj v ČR tyto technologie v masovém měřítku," řekl.
Vodíkový autobus už v ČR obsluhuje od roku 2009 několikrát týdně linku městské dopravy v Neratovicích, kde funguje i vodíková čerpací stanice. Provoz autobusu je poměrně tichý, bez emisí, jediným odpadem je vodní pára. Autobus je energeticky efektivní, to ale neznamená, že je jeho provoz levnější. Důvodem je mimo jiné cena palivových článků, která je poměrně vysoká. Vysoká je i cena vodíku, klesá s odebraným množstvím.
reklama