https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dopravni-chudoba-existuje-proti-ni-par-preventivnich-opatreni-mini-expertka
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní chudoba: Existuje proti ní pár preventivních opatření, míní expertka

2.9.2024 01:20 (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
V souvislosti s novým systémem emisních povolenek se mohou zdražit náklady na dopravu, což nejvíce dopadne na nízkopříjmové domácnosti. Takzvaná dopravní chudoba ale nemusí být pouze finančního rázu. Jde také o infrastrukturní dostupnost a fyzickou použitelnost, řekla ČTK výzkumná pracovnice Rebeka Hengalová z Institutu pro evropskou politiku EUROPEUM. Podle ní pomůže například rozšíření veřejné dopravy, pronájem elektrokol či elektrických mopedů nebo zlepšení cest pro chodce a cyklisty.
 
"Systém obchodování s emisními povolenkami je nově povinný pro dodavatele pohonných hmot, uhlí a zemního plynu. Očekává se, že své produkty zdraží, aby nová cena reflektovala i nutnost nákupu povolenek. Nízkopříjmové domácnosti v mnoha případech již svou spotřebu snížily na minimum, zejména v průběhu energetické krize. Lze předpokládat, že nemohou financovat výměnu produktů, které by dlouhodobě jejich spotřebu snížily. Nejedná se pouze o dopravu, ale i bydlení," uvedla Hengalová.

Dá se podle ní říci, že nízkopříjmové a ohrožené domácnosti jsou již teď ve znevýhodněné pozici. "Nemají prostředky na změnu své spotřeby fosilních paliv, tudíž na odstranění problému a chování, které se stává stále dražším," vysvětluje Hengalová.

Podle analýzy výzkumného institutu STEM jsou dopravní chudobou v Česku ohrožena v průměru tři procenta domácností. Ve skupině 20 procent nejchudších obyvatel se ale podíl ohrožených zvedá až na 10,6 procenta.

Podle Hengalové není dopravní chudoba pouze finančního rázu, jako je zaplacení vozu a pohonných hmot nebo jízdného ve veřejné dopravě. "Ve městech je nejpřímějším řešením rozšířená síť veřejné dopravy, která pokrývá všechny části města, je spolehlivá, pohodlná, finančně dostupná, včetně slev či jízdného zcela zdarma, bezbariérová a bezpečná. Dále je třeba budovat bezpečnou a bezbariérovou infrastrukturu pro pěší a cyklisty, jelikož to jsou nejvíce udržitelné a dostupné formy mobility," dodala.

V oblastech mimo města je taktéž podle expertky potřeba husté sítě veřejné dopravy, která může v nejodlehlejších oblastech být plněna menšími mikrobusy. Stejně tak je i na venkově potřeba vhodné infrastruktury pro pěší a cyklisty. Větší tlak bude vyvíjen na periferní oblasti než na velká města s bohatší infrastrukturou hromadné dopravy. "Důvodem je také nižší pokrytí jinými službami, tedy do práce, školy i k lékaři musí člověk dojíždět. Je potřeba zohlednit zejména ty oblasti, které jsou opravdu odříznuté od sítě veřejné dopravy, případně k první zastávce je to několik kilometrů," upozornila Hengalová.

Emise ze silniční dopravy aktuálně představují 29 procent všech emisí Evropské unie, podle nejnovější studie Transport&Environment. Problém je také v tom, že na rozdíl od jiných sektorů emise z dopravy neklesají, od roku 1990 naopak narůstaly a začínají se alespoň stabilizovat. V ČR se emise z dopravy zvýšily o 62 procent oproti roku 1990. V boji s emisemi z dopravy má pomáhat nová směrnice EU pro obchodování s emisemi, která zpoplatní emise uhlíku ze sektoru vytápění budov a ze silniční dopravy. Nový systém stanoví cenu emisí skleníkových plynů z těchto odvětví v roce 2027.

Součástí směrnice je také Sociální klimatický fond (SKF), bez kterého by nebyla přijata. Jeho hlavním úkolem je zmírnit dopad zavedení emisních povolenek na pohonná a topná paliva na rozpočty nejohroženějších domácností.

"Měl by tedy zamezit prohloubení dopravní a energetické chudoby a ideálně ji také zmírnit či eliminovat. Fond má být využitý na dlouhodobá a systémová řešení, ale také část z něj lze využít na pro přímé kompenzace v podobě finančních příspěvků domácnostem," řekla Hengalová. Evropská komise ale apeluje na minimální vyčlenění tímto směrem, neboť jde o náplast, a ne řešení problému.

Pro přístup k fondu, ze kterého má ČR dostat přibližně 50 miliard korun, musí vláda podle Hengalové udělat dva kroky. V prvé řadě přijmout a transponovat v plném znění novou směrnici, která je aktuálně projednávána v rámci zákona o emisním obchodování. Druhým krokem je sepsání národního Sociálního klimatického plánu, který má v režii ministerstvo životního prostředí. Musí být předložen EK do června 2025, jelikož SKF má být vyplácen od začátku roku 2026. Pokud komise shledá, že národní plán dostatečně nereflektuje potřeby domácností nebo pokud budou zvolena nevhodná opatření, bude muset vláda plán měnit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

2.9.2024 06:34
Prostě se na nás hrne katastrofa. A to ne katastrofa typu povodeň, nebo pád meteoritu, ale důsledek zvůle politiků. A teď se nám budou smát a půjčí nám elektrokolo, abychom se dostali do práce a nemuseli jsme šlapat pěšky.
Odpovědět
Anyr

Anyr

2.9.2024 06:53 Reaguje na Richard Vacek
Jasně, žene se na nás katastrofa v podobě toho, že si za dvacku nedojedeme autem na nákup, pak podruhé, když se zapomene koupit cibule, a potřetí pro česnek.
Vůbec se na nás nežene katastrofa v podobě rozvratu klimatického systému, za které zcela dokazatelně může mj. spalování fosilních paliv.
Za všechno může zvůle politiků, a vůbec ne blbost a rozmazlenost průměrné populace.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.9.2024 08:06 Reaguje na Anyr
Zvůle politiků, kterou podporuje rozmazlená a zblblá populace !
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2024 09:35 Reaguje na Anyr
Ano, může za to zvůle politiků, která si z rozvratu klimatu udělala příšerný a neefektivní dotační byznys. To už se brzy ve volbách vymstí.
Odpovědět
ZC

Zdeněk Charvát

2.9.2024 11:52 Reaguje na Anyr
👍
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.9.2024 12:19 Reaguje na Anyr
ámen
(pokud posuzujete lidi podle sebe, pak vaše příspěvky dávají smysl. Neznám v okolí nikoho, kdo jezdí na nákup autem opakovaně a jen na krátkou vzdálenost).
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.9.2024 12:37 Reaguje na Michal Uhrovič
občas se na nákup opakovaně autem musí. ale fakt ne pro základní potraviny, ale třeba pro špatně napočítaný nebo při montáži poničený instalatérský či podobný materiál. kvůli vajíčkům a litru jedlého oleje je dobré vycházet se sousedy, zajít si přes ulici je mnohem lepší než se drkotat do supermarketu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.9.2024 15:14 Reaguje na Richard Vacek
Na půjčeném elektromopedu v únoru čtrnáct kilometrů do práce v pět hodin ráno .....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.9.2024 19:38 Reaguje na Emil Bernardy
Já ještš pamatuji, že u železničních stanic a velkých fabrik byly obrovské válečné stojany na kola. No a v Holandsku jsou už nyní zase.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

3.9.2024 07:43 Reaguje na Slavomil Vinkler
Do roku snad 1995 jsme jezdili hodně a daleko s rodinou na výlety na kolech a po silnici.Jak přibývala automobilů,utekli jsme na horských kolech na turistické cesty.A přímořské a rovinaté Holandsko není jako naše krajina.
Odpovědět
pk

pepa knotek

2.9.2024 08:36
Místo fantasmagorických představ o rozšířené síti veřejné dopravy, jízdného zcela zdarma, infrastruktury pro cyklisty apod. na které obce nemají peníze už nyní, by stačilo odstoupit od systému emisních povolenek a je po problému.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.9.2024 09:32 Reaguje na pepa knotek
Má-li se globální klimatický rozvrat způsobený hlavně spalováním fosilního uhlíku efektivně řešit, nezbývá než jeho důsledné globální zpoplatnění.

Ovšem to naše divadlo na ochranu klimatu, kdy jsou emisními povolenkami zatíženi bezbranní lidé a vybrané peníze končí formou dotací hlavně v kapsách vlivných subjektů, a stále více bují byrokracie, to je zoufalost.

Proti globální klimatické změně je třeba začít bojovat účinným a důsledným globálním ekonomickým nástrojem. Pokud se na něm celý svět neshodne, nemělo by se, myslím, dělat nic a peníze věnovat jen na adaptaci. V tomto duchu by měly i probíhat klimatické summity.
Odpovědět
HH

Honza Honza

2.9.2024 10:58
Něco úplně jiného je příspěvek na dopravu soc. slabým oproti příspěvku na topení - 100 tis. ročně, kdo to zaplatí? Podobně i elektroauto za milion nemůže žádný stát dotovat.
Proto i povolenky nemohou být takové, aby zlikvidovaly vytápění budov, dopravu, průmysl - stal se nekonkurenceschopným apod.
Představitelé EU mají plat statisíce euro, pro ně auto za milion je pakatel.
Odpovědět
LB

Lukas B.

2.9.2024 11:11
popravdě, žádná dopravní chudoba není. kdyby byla dopravní chudoba, tak by nekrachovaly drobné obchody na vesnicích. tak dobře jako teď jsme se (tady v tomto prostoru) ještě nikdy neměli.
ale:
blbnutí s elektromobilitou, vodíkem, větrníky a soláry je nejlepší cestou k tomu, aby dopravní chudoba opravdu nastala. a to si piště, že ten instalatér s brašnou přes rameno cestující tramvají bude sakra dražší než ten v dodávce.
Odpovědět

Radek Čuda

2.9.2024 16:12 Reaguje na Lukas B.
To co píšete ... myšlena ta příčinná souvislost ... je nesmysl, který aby jím nebyl by musel být založen na předpokladu, že valná většina na té vsi nejen bydlí, ale taky tam hákuje a tím pádem ocení možnost nákupu v místě, bo se nemusí nikam camrat.
Realita je nicméně taková, že uvedené je čím dál tím větší výjimkou, a když už z té vesnice dotyčný jede do háku tak jako tak ... a velmi často prostě autem musí, bo jinak se do něj nedostane ... tak už si prostě cestou rovnou nakoupí. To je zcela přirozené chování a nemá s dopravní (ne)chudobou nic společného. .

Že se mu to navíc podaří v dobu, která mu vyhovuje, s větším výběrem a lepší cenou je samozřejmě další věc.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2024 09:35 Reaguje na Radek Čuda
beru Vaši argumentaci. za socíku byla kromě reálné dopravní chudoby na vesnicích jednak umělá přezaměstnanost v zemědělství a také byly v plánovaném hospodářství různě dislokovány průmyslové výroby a výsledkem bylo to, že z vesnice/městečka za prací nedojížděl prakticky nikdo. dál byl v konzumu na vsi i v sámošce ve městě prakticky ten samý sortiment (jeden druh jogurtu, sýr třicítka a čtyřicítka, dva druhy taveného sýra, dva druhy měkkého a dva druhy salámu, desítka a dvanáctka z místního pivovaru etc. a chodilo se nakupovat když "přivezli chleba", "přivezli maso", "přivezli jogurty", a jednou ročně "přivezli banány"). no a jistě si pamatujete, jak se chodilo nocovat před mototechnu a jak byla auta reálně dostupná. v autobuse či vlaku pravidelně vozit velký nákup (basu piva, mouky, rejži, olej atd.) moc nejde.

oni dneska jezdí z vesnic nakupovat i důchodci, kteří opravdu nikam teoreticky nemusí.
Odpovědět

Radek Čuda

3.9.2024 14:10 Reaguje na Lukas B.
Tak u těch důchodců je to častě o ceně. A s ohledem na ty jejich důchody tomu i rozumím. Prostě malý venkovský krámek si nikdy "nesáhne" na nákupní ceny jako velký řetězec, o privátních značkách ani nemluvě. Takže vše, co se dá pořídit v rámci velkého nákupu, tedy vydrží, se dá v tom Lidlu&spol. nakoupit podstatně levněji a ve větším výběru. U ovoce a zeleniny to často platí taky, byť tento sortiment na vsi zase nehraje takovou roli. A z toho sortimentu co "zbyde", se prostě ten krámek na vsi neuživí. Ostatně, ony se tam už moc neuživí ani ty hospody.

Samozřejmě, teď mám na mysli spíš ty menší vsi a malé krámky, v těch větších se nějaký ten COOP už uživí a třeba u rodičů na chalupě si místní sámoška myslím nevede nějak špatně, lidi tam chodí ... ale to je ves co má 1 000 duší a navazuje na ni druhá, podobně velká.

Na druhou stranu často jezdím kus za Blatnou směrem na Horažďovice, a tam v tom čtyřúhelníku Blatná-Horažďovice, Strakonice, Sedlice je to hezký, malebný, vesnic celkem mraky, ale fakt prťavých a v drtivé většině je dnes tak max zastávka busu, kaplička a prd. Čas od času si někdo nepoučitelný nedá říci, ale moc dlouho mu to nevydrží.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.9.2024 14:18 Reaguje na Radek Čuda
no jasně. jsou taková místa, kde je to zakletý. třeba v podještědí v povodí malé mohelky a zábrdky je jakási díra v časoprostoru, kde na ploše o průměru zhruba 10 km není ani obchod ani hospoda.
Odpovědět

Radek Čuda

2.9.2024 16:04
Teda že by byla pražská MHD pohodlná, spolehlivá, bezbariérová a bezpečná, to chce mít tu laťku hodně nízko. Tím nechci tvrdit, že je to celkově vyloženě bída a zmar, ale výše uvedenými slovy bych ji rozhodně nepopsal. O příměstu ani nemluvě.
O tom příměstu/mimoměstu je to taky hezké ... škoda že chybí, kde na to mají ty obce a kraje vzít.

Zkrátka a dobře, autorka to asi myslí dobře, ale ta její "řešení" jsou jen obecné bláboly, na které by dokázal přijít průměrný chovanec ústavu, na to netřeba být výzkumník. A o praktické realizaci těch obecných frází paní výzkumnice taktně mlčí.

Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

4.9.2024 22:01 Reaguje na Radek Čuda
Veřejná doprava mimo město by navíc vyžadovala sjednocení pracovní doby většiny zaměstnavatelů, jinak nebude efektivní.
Odpovědět
ig

3.9.2024 11:20
OMG, co řeší? Na tohle přece odjakživa platí, že necháme zchudnout i ty co ještě chudí nejsou. Komunisti, fašisti, maoisti, rudí Khméhové, Zelení, ti všichni to mají dávno zmáknuté.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist