Dopravní chudoba: Existuje proti ní pár preventivních opatření, míní expertka
Dá se podle ní říci, že nízkopříjmové a ohrožené domácnosti jsou již teď ve znevýhodněné pozici. "Nemají prostředky na změnu své spotřeby fosilních paliv, tudíž na odstranění problému a chování, které se stává stále dražším," vysvětluje Hengalová.
Podle analýzy výzkumného institutu STEM jsou dopravní chudobou v Česku ohrožena v průměru tři procenta domácností. Ve skupině 20 procent nejchudších obyvatel se ale podíl ohrožených zvedá až na 10,6 procenta.
Podle Hengalové není dopravní chudoba pouze finančního rázu, jako je zaplacení vozu a pohonných hmot nebo jízdného ve veřejné dopravě. "Ve městech je nejpřímějším řešením rozšířená síť veřejné dopravy, která pokrývá všechny části města, je spolehlivá, pohodlná, finančně dostupná, včetně slev či jízdného zcela zdarma, bezbariérová a bezpečná. Dále je třeba budovat bezpečnou a bezbariérovou infrastrukturu pro pěší a cyklisty, jelikož to jsou nejvíce udržitelné a dostupné formy mobility," dodala.
V oblastech mimo města je taktéž podle expertky potřeba husté sítě veřejné dopravy, která může v nejodlehlejších oblastech být plněna menšími mikrobusy. Stejně tak je i na venkově potřeba vhodné infrastruktury pro pěší a cyklisty. Větší tlak bude vyvíjen na periferní oblasti než na velká města s bohatší infrastrukturou hromadné dopravy. "Důvodem je také nižší pokrytí jinými službami, tedy do práce, školy i k lékaři musí člověk dojíždět. Je potřeba zohlednit zejména ty oblasti, které jsou opravdu odříznuté od sítě veřejné dopravy, případně k první zastávce je to několik kilometrů," upozornila Hengalová.
Emise ze silniční dopravy aktuálně představují 29 procent všech emisí Evropské unie, podle nejnovější studie Transport&Environment. Problém je také v tom, že na rozdíl od jiných sektorů emise z dopravy neklesají, od roku 1990 naopak narůstaly a začínají se alespoň stabilizovat. V ČR se emise z dopravy zvýšily o 62 procent oproti roku 1990. V boji s emisemi z dopravy má pomáhat nová směrnice EU pro obchodování s emisemi, která zpoplatní emise uhlíku ze sektoru vytápění budov a ze silniční dopravy. Nový systém stanoví cenu emisí skleníkových plynů z těchto odvětví v roce 2027.
Součástí směrnice je také Sociální klimatický fond (SKF), bez kterého by nebyla přijata. Jeho hlavním úkolem je zmírnit dopad zavedení emisních povolenek na pohonná a topná paliva na rozpočty nejohroženějších domácností.
"Měl by tedy zamezit prohloubení dopravní a energetické chudoby a ideálně ji také zmírnit či eliminovat. Fond má být využitý na dlouhodobá a systémová řešení, ale také část z něj lze využít na pro přímé kompenzace v podobě finančních příspěvků domácnostem," řekla Hengalová. Evropská komise ale apeluje na minimální vyčlenění tímto směrem, neboť jde o náplast, a ne řešení problému.
Pro přístup k fondu, ze kterého má ČR dostat přibližně 50 miliard korun, musí vláda podle Hengalové udělat dva kroky. V prvé řadě přijmout a transponovat v plném znění novou směrnici, která je aktuálně projednávána v rámci zákona o emisním obchodování. Druhým krokem je sepsání národního Sociálního klimatického plánu, který má v režii ministerstvo životního prostředí. Musí být předložen EK do června 2025, jelikož SKF má být vyplácen od začátku roku 2026. Pokud komise shledá, že národní plán dostatečně nereflektuje potřeby domácností nebo pokud budou zvolena nevhodná opatření, bude muset vláda plán měnit.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (21)
Richard Vacek
2.9.2024 06:34Anyr
2.9.2024 06:53 Reaguje na Richard VacekVůbec se na nás nežene katastrofa v podobě rozvratu klimatického systému, za které zcela dokazatelně může mj. spalování fosilních paliv.
Za všechno může zvůle politiků, a vůbec ne blbost a rozmazlenost průměrné populace.
smějící se bestie
2.9.2024 08:06 Reaguje na AnyrJiří Svoboda
2.9.2024 09:35 Reaguje na AnyrMichal Uhrovič
2.9.2024 12:19 Reaguje na Anyr(pokud posuzujete lidi podle sebe, pak vaše příspěvky dávají smysl. Neznám v okolí nikoho, kdo jezdí na nákup autem opakovaně a jen na krátkou vzdálenost).
Lukas B.
2.9.2024 12:37 Reaguje na Michal UhrovičEmil Bernardy
2.9.2024 15:14 Reaguje na Richard VacekSlavomil Vinkler
2.9.2024 19:38 Reaguje na Emil BernardyEmil Bernardy
3.9.2024 07:43 Reaguje na Slavomil Vinklerpepa knotek
2.9.2024 08:36Jiří Svoboda
2.9.2024 09:32 Reaguje na pepa knotekOvšem to naše divadlo na ochranu klimatu, kdy jsou emisními povolenkami zatíženi bezbranní lidé a vybrané peníze končí formou dotací hlavně v kapsách vlivných subjektů, a stále více bují byrokracie, to je zoufalost.
Proti globální klimatické změně je třeba začít bojovat účinným a důsledným globálním ekonomickým nástrojem. Pokud se na něm celý svět neshodne, nemělo by se, myslím, dělat nic a peníze věnovat jen na adaptaci. V tomto duchu by měly i probíhat klimatické summity.
Honza Honza
2.9.2024 10:58Proto i povolenky nemohou být takové, aby zlikvidovaly vytápění budov, dopravu, průmysl - stal se nekonkurenceschopným apod.
Představitelé EU mají plat statisíce euro, pro ně auto za milion je pakatel.
Lukas B.
2.9.2024 11:11ale:
blbnutí s elektromobilitou, vodíkem, větrníky a soláry je nejlepší cestou k tomu, aby dopravní chudoba opravdu nastala. a to si piště, že ten instalatér s brašnou přes rameno cestující tramvají bude sakra dražší než ten v dodávce.
Radek Čuda
2.9.2024 16:12 Reaguje na Lukas B.Realita je nicméně taková, že uvedené je čím dál tím větší výjimkou, a když už z té vesnice dotyčný jede do háku tak jako tak ... a velmi často prostě autem musí, bo jinak se do něj nedostane ... tak už si prostě cestou rovnou nakoupí. To je zcela přirozené chování a nemá s dopravní (ne)chudobou nic společného. .
Že se mu to navíc podaří v dobu, která mu vyhovuje, s větším výběrem a lepší cenou je samozřejmě další věc.
Lukas B.
3.9.2024 09:35 Reaguje na Radek Čudaoni dneska jezdí z vesnic nakupovat i důchodci, kteří opravdu nikam teoreticky nemusí.
Radek Čuda
3.9.2024 14:10 Reaguje na Lukas B.Samozřejmě, teď mám na mysli spíš ty menší vsi a malé krámky, v těch větších se nějaký ten COOP už uživí a třeba u rodičů na chalupě si místní sámoška myslím nevede nějak špatně, lidi tam chodí ... ale to je ves co má 1 000 duší a navazuje na ni druhá, podobně velká.
Na druhou stranu často jezdím kus za Blatnou směrem na Horažďovice, a tam v tom čtyřúhelníku Blatná-Horažďovice, Strakonice, Sedlice je to hezký, malebný, vesnic celkem mraky, ale fakt prťavých a v drtivé většině je dnes tak max zastávka busu, kaplička a prd. Čas od času si někdo nepoučitelný nedá říci, ale moc dlouho mu to nevydrží.
Lukas B.
3.9.2024 14:18 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
2.9.2024 16:04O tom příměstu/mimoměstu je to taky hezké ... škoda že chybí, kde na to mají ty obce a kraje vzít.
Zkrátka a dobře, autorka to asi myslí dobře, ale ta její "řešení" jsou jen obecné bláboly, na které by dokázal přijít průměrný chovanec ústavu, na to netřeba být výzkumník. A o praktické realizaci těch obecných frází paní výzkumnice taktně mlčí.