https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/dpa-mnoho-starych-dieselu-z-nemecka-konci-na-vychode
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mnoho starých dieselů z Německa končí na východě Aktualizováno

29.1.2019 09:49 | PRAHA (ČTK)
Boom obchodování s ojetými vozy zažívá i Česká republika. Ilustrační snímek.
Boom obchodování s ojetými vozy zažívá i Česká republika. Ilustrační snímek.
Image dieselového vozu u německých řidičů v posledních letech utrpěl. Do nelichotivého světla postavil naftový motor skandál kolem falšování testů emisí dieselových vozů a hrozící zákazy vjezdu do center měst. Mnohé v Německu neoblíbené ojeté diesely ale nalézají nové užití ve střední a jihovýchodní Evropě. K lítosti ochránců životního prostředí, napsala agentura DPA.
 

V Rumunsku, které je dlouho velkým odběratelem ojetých vozů ze západní Evropy, se počet ojetých dieselů podle úřadu pro registraci vozidel mezi lety 2017 a 2018 zvýšil o více než 31.000. Boom obchodování s ojetými vozy zažívá i Česká republika. Skoro by se dalo mluvit o "invazi", řekl agentuře DPA předseda české asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů ČR (APPAA) Petr Přikryl. "Dovozci jezdí do Německa a samozřejmě těží z toho, že je německý spotřebitel znejistělý," vysvětluje.

Podle vyjádření Přikryla pro ČTK však zřejmě DPA špatně pochopila jeho slova o stavu v České republice, kde se v žádném případě nedá mluvit o invazi. Naopak Česká republika za předchozí dva roky nezažívá dramatický nárůst dovozu ojetých vozidel ze zahraničí. Podle statistik se v roce 2017 dovezlo do ČR ze zahraničí zhruba 165.000 ojetých vozů a loni to bylo zhruba 177.000 vozů, což není nic dramatického. Podle odhadu Přikryla měly naftové vozy na tomto počtu podíl zhruba 55 procent a vozy z Německa kolem 50 až 60 procent. Šéf APPAA ve vyjádření pro ČTK také upozornil, že český trh je kultivovaný a kvůli zprávám ze světa zájem o koupi nových naftových aut klesá. U ojetin mají sice naftové vozy na celkovém prodeji stále podíl kolem 50 procent, nejde však o žádný nárůst, spíše se dá hovořit o mírném poklesu.

Podle průzkumu českého autobazaru AAA Auto, jednoho z největších v odvětví na středoevropském trhu, pochází 63 procent v ČR inzerovaných ojetých vozů z dovozu z Německa - a 60 procent dovezených ojetin má dieselový motor. Na sousedním Slovensku to je dokonce 78 procent.

Tento trend je patrný také u německých autoprodejců. Téměř třetinu z nich častěji kontaktují přímo prodejci ze zahraničí, kteří potom dieselové ojetiny také odkupují. Zjistila to listopadová anketa dieselový barometr společnosti DAT.

Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu pro starší typy dieselových vozů v ČR, ale ani v Polsku, Chorvatsku a Srbsku zatím zavedeny nejsou. "Tady se ještě jezdí nerušeně a svobodně, úplně bez překážek," říká Přikryl, který podle svých slov zastupuje asi 400 prodejců. "Zákazníka zajímá, co auto žere, kolik spotřebuje - to ho zajímá." A tady má o 20 až 30 procent úspornější diesel výhodu.

Pro srbské zákazníky je hlavně důležité, aby auta byla levná, říká majitel bělehradského autobazaru Slobodan Ćurguz. A to znamená, že vozy jsou starší a mají najeto více kilometrů. Podle údajů srbského svazu dovozců motorových vozidel činí průměrné stáří ojetin dovážených do země 12 let. Srbsko je jednou z mála balkánských zemí, která stále ještě dovoluje dovoz vozidel emisní třídy Euro 3.

V Rumunsku bylo autům podle ročenky svazu výrobců automobilů ACEA za rok 2018 v průměru dokonce dobrých 16 let. A to přesto, že v zemi už roky existuje program šrotovného. O moc lepší to není ani v ČR, kde jsou dovážené ojetiny staré více než 14 let, v Polsku starší 13 let a v Chorvatsku nad 14 let. Pro srovnání - německá v průměru devět let stará auta jsou výrazně mladší.

Organizace na ochranu životního prostředí vývoj znechucuje. "Z Jižní a střední Evropy se nesmí stát odkladiště starých, už nepotřebných výrobků znečišťujících ovzduší," řekl agentuře DPA Jan Piňos z Hnutí Duha. Ekologické povědomí v regionu bohužel pokulhává. Auto je pro mnohé symbolem statusu - čím větší, tím lepší, uzavírá agentura DPA.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (7)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ad

29.1.2019 15:11
Ekologicky odpovědnější je podle mě použít a servisovat ojeté auto než nechat vyrobit nové, viz.: https://ceskeforum.com/viewtopic.php?f=115&t=7387
Odpovědět
mr

29.1.2019 18:36 Reaguje na
Máte pravdu, ale co by pak dělaly statisíce lidí, jež jsou na tu výrobu navázány?
Odpovědět
HJ

Honza Janacek

31.1.2019 19:46
Já jsem si teď koupil v bazaru nafťák za parádní cenu. Docela mi to vyhovuje, že to sem vozí z Německa, ty ceny šly docela pěkně dolů a myslím si, že je teď ten správný čas na nákup zajetého auta.
Odpovědět

1.2.2019 09:48
Pokrytci jako je pan Piňos z Hnutí Duha, by se neměli vůbec vyjadřovat. Buď nejsou nad věcí nebo jsou zaprodáni nějakému subjektu pro, který kopou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.2.2019 13:29
Škodlivost dieselů je totální fikce. Ještě před pár lety ekologové diesely naopak prosazovali jako šetrnější k životnímu prostředí. Pak je zřejmě někdo přeplatil, takže začali hlásat opak.
Občané si budou muset dávat dobrý pozor a pokud by někdo chtěl zavádět "bezemisní zóny", měla by proběhnout další defenestrace (v pořadí, tuším, čtvrtá).
Odpovědět
JM

Josef Mozek

5.2.2019 14:35 Reaguje na Jan Šimůnek
No, jet za dieselem je pěkný humus. Při každém přidání plynu se z výfuku vyvalí černý oblak sazí a je to cítit až v autě. Když si uvědomím, že ty saze dýchám, není to dobrý pocit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.2.2019 07:10 Reaguje na Josef Mozek
Pocit je jedna věc, reálná škodlivost je něco jiného. Saze jsou inertní v šesterečné soustavě vykrystalizovaný uhlík.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist