https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ekologove-dokumenty-k-dekarbonizaci-musi-vic-cilit-na-obnovitelnou-energii
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dokumenty k dekarbonizaci musí víc cílit na obnovitelnou energii, uvedly ekologické organizace

9.2.2024 01:07 (ČTK)
Úřady se podle organizací spoléhají na výstavbu jaderných elektráren, u níž hrozí, že dosavadní závislost na fosilních palivech vystřídá závislost na uranu.
Úřady se podle organizací spoléhají na výstavbu jaderných elektráren, u níž hrozí, že dosavadní závislost na fosilních palivech vystřídá závislost na uranu.
Ve strategických dokumentech ministerstva životního prostředí (MŽP) a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) pro dekarbonizaci české ekonomiky chybí podle ekologických organizací rychlejší přechod na obnovitelné zdroje energie (OZE). Úřady se v nich spoléhají na výstavbu jaderných elektráren, u níž hrozí, že dosavadní závislost na fosilních palivech vystřídá závislost na uranu. Strategické dokumenty jsou nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
 

MŽP v úterý aktualizovalo dokument Politika ochrany klimatu, podle kterého bude Česko do roku 2030 získávat třetinu energie z obnovitelných zdrojů a spotřebu sníží o pětinu. Nově je v dokumentu cíl dosažení klimatické neutrality státu do roku 2050. Druhým strategickým dokumentem je aktualizovaná Státní energetická koncepce zpracovaná MPO. Podle ní má stát česká energetika do budoucna na jaderné energii, která je hlavním bodem koncepce, a obnovitelných zdrojích energie, jejichž podíl by se měl v příštích desetiletích minimálně zdvojnásobit.

"Základem modelování budoucnosti naší energetiky by mělo být maximální využití potenciálu energetických úspor, dostupných obnovitelných zdrojů a teprve poté by byl vidět prostor pro technologie, jako je jaderné štěpení. Tvůrci koncepcí to uchopili naopak jako maximalizaci zisku pro jaderný průmysl a jen limitované využití obnovitelných zdrojů," uvedl energetický konzultant sdružení Calla Edvard Sequens.

Podle vyjádření ekologických organizací je rozvoj obnovitelných zdrojů energie, a to především slunečních a větrných elektráren, důležitým faktorem pro pokles výroby energie z fosilních zdrojů na celoevropské úrovni. Další problém vidí v jaderné energetice, kde kromě možné závislosti na uranu obnáší výstavba reaktorů i rizika prodloužení a prodražení, které strategické dokumenty opomíjí.

"Je dobrou zprávou, že strategické dokumenty počítají s ukončením využívání uhlí do roku 2033. Zároveň je však nutné, aby v nich vláda upravila i konkrétní časový plán a opatření vedoucí k nahrazení uhlí. Zatím to vypadá, že se premiér Petr Fiala (ODS) a ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) soustředí především na výstavbu čtyř nových jaderných reaktorů, které nám ale s náhradou uhlí moc nepomůžou," uvedl Jaroslav Bican, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR.

Podle Štěpána Vizi z Centra pro dopravu a energetiku nynější návrhy strategických dokumentů nepočítají s dostatečným využitím obnovitelných zdrojů. "Navýšit tento cíl Česku doporučila i Evropská komise při hodnocení návrhu Národního energeticko-klimatického plánu," podotknul.

Navrhované strategické dokumenty plánují do roku 2030 postupný útlum uhlí, přechod a rozvoj obnovitelných zdrojů energie. Plány počítají s tím, že v roce 2030 by ČR mohla snížit emise až o 63 procent proti roku 1990 a v roce 2050 by se měla přiblížit klimatické neutralitě. Spolu s tím proto stát počítá se zásadní proměnou energetiky.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (76)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HH

Honza Honza

9.2.2024 07:32
ano- cílit na obnovitelné zdroje: nikoli jejich finanční podpora za miliardy, ale hledání úložiště energie, efektivního využití asymetrické výroby- nadměrně v létě a ve dne a minimální v zimě a v noci- s tím souvisí regulace výroby a spotřeby, příprava distribuce, nabíječek.
Jinak je to právě opačně- atomová energie je stabilní zdroj, energie z OZE nespolehlivý zdroj, bez úložiště energie nefunkční. Takováto podpora je podpora zdroje, který zatím nefunguje a omezování toho, co funguje.
To samé platí i u fosilních paliv, nejdříve JE, výzkumm a usměrnění OZE, pak teprve odstavování fosilních energií (zcela se to stejně nepodaří)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

9.2.2024 08:07 Reaguje na Honza Honza
1*
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 15:33 Reaguje na Honza Honza
"ano- cílit na obnovitelné zdroje: nikoli jejich finanční podpora za miliardy, ale hledání úložiště energie, efektivního využití asymetrické výroby...." Tohle stojí právě ty miliardy, vy si odporujete zcela ukázkově.
Odpovědět
An

Antioxid

10.2.2024 19:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Když je zelená energie tak levná (brzy levnější než uhlí díky cen povolenek), tak ať se financuje sama, ne? Pro lidi co nemají fotovoltaiku ani větrné elektrárny je to de facto diskriminace. Dotují jejich majitele ze svých peněz. To je jako byste si šli nakoupit do obchodu, zaplatili a váš nákup si odvezl někdo jiný
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 22:04 Reaguje na Antioxid
Příspěvek je o tom, že se má dělat série věcí ve výzkumu, vývoji, investicích, organizaci atd. atd. a nemají se do toho cpát ty miliardy.
Odpovědět
An

Antioxid

10.2.2024 19:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Když je zelená energie tak levná (brzy levnější než uhlí díky cen povolenek), tak ať se financuje sama, ne? Pro lidi co nemají fotovoltaiku ani větrné elektrárny je to de facto diskriminace. Dotují jejich majitele ze svých peněz. To je jako byste si šli nakoupit do obchodu, zaplatili a váš nákup si odvezl někdo jiný
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2024 08:06 Reaguje na Antioxid
Žádná technologie není schopna se financovat "sama", vždycky musí předcházet výzkum a vývoj a investice, což stojí bambilión. A dnes nám klimatická tragédie drtí palce, takže se musí tento proces urychlovat.
Žádná diskriminace v tom není, VŠICHNI lidé přispívají na tento rozvoj, pokud by to nebylo, jsme za pár let zcela bez vlastní energetiky. A to by se asi prohnuli všichni.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.2.2024 06:19 Reaguje na Honza Honza
Přesně tak.1+++
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.2.2024 09:38

Dokumenty k dekarbonizaci musí víc cílit k zdravému rozumu než zelenému étosu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.2.2024 09:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
Mě nepřekvapují mladí a neklidní, co věří, že zítra se bude tančit všude... Mě překvapuje takový Hanzl, co pamatuje májové průvody, PŠM, ústavy Marxismu Leninismu s tisíci vědci....
Já vím, že platí dvě věty. Cosiniová a Rabínová. Hin sa hukáže,... že je všechno jinak.
My se snad, i s Hanzlem nedočkáme, ale ti mladí...,
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 10:32 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nevím, proč to píšete Vinklerovi a ne mě, ale to je fuk. Já si myslím, že mladí jsou zcela etablovaní v EU a na Západě a vůbec nechápou, proč bychom neměli být jeho součástí. Samozřejmě ho vidí přímo zevnitř (jezdí na Erasmus, na brigády, na stáže i na čundry a dovolené) hovoří anglicky a velmi dobře vidí všechny západní problémy (připrchlíky, byrokracii (u nás je násobně horší), ekologické dopady atd. atd.)
Ale jeden zásadní problém u nich vidím. Vůbec je nezajímá naše politika, což může mít fatální dopad.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.2.2024 11:06 Reaguje na Pavel Hanzl
No nic, jen ocituji klasika Nerudy:
Co může být horšího než mladý pesimista? Přece starý optimista.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 11:58 Reaguje na Slavomil Vinkler
Fakt dobrý!! Pesimismus, stálá kritika všeho, postoj zásadně proti, prostě nikam nevedou.
To je hlavní příčina, proč se nehýbeme a nerosteme.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.2.2024 12:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím, že hlavní příčina je bezbřehé nadšení bez reálných postupných řešení směrem ekonomické prosperity i snížení CO2. Pokud energetika a průmysl padne, Puťa si nás namaže na chleba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 14:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Kde vidíte jaké bezbřehé nadšení a u koho a proč?
Odpovědět
pk

pepa knotek

9.2.2024 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Já tedy ve svém okolí žádné mladé, co chtějí být součástí západoevropského chalifátu nevidím, naopak po návštěvě Paříže mají jasno - nikdy více.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 11:56 Reaguje na pepa knotek
Já jich vidím dost, kamarádi mých dětí a děti mých kamarádů. Bohužel, dost jich na Západě i žije a vůbec nemají tendence se vracet. Všude dobře, tak co tady.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 10:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
Dost problém (především u vás) je ten pojem "zdravý rozum". Ve světě naopak je silně nezdravý a i když naráží tvrdě na realitu, zásadně se nepoučí.
Příklad:
Mohutně jste bedákal, jak se neobejdeme bez ruského plynu, jak zbankrotujeme, zmrzneme, EU se rozpadne.
Ono to tak bylo ve vašem světě myšleno, ale Evropa vykázala velmi silnou životaschopnost, semkla se, nenechala nikoho padnout (my na tom byli nejhůř) a za rok i tak fatální krizi překonala.
Nicméně vy jste to na vědomí vůbec nevzal a stále věštíte zmar, rozpad a bídu stále dokola.
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.2.2024 15:01 Reaguje na Pavel Hanzl
A mohla by se semknout ještě více: společné nákupy energií, větší tlak na celý svět, aby přestal podporovat Rusko, větší tlak na Čínu, aby si uvědomila nebezpečí atomové války, více tlačila na Rusko, aby svoji expanzi omezilo. Aby se usilovně hledalo úložiště energie z FV (byli bychom za vodou), aby byla leší společná regulace a sdílení elektřiny. Aby elektroauta byla ekologická- měla vyměnitelnou, jednotně vyráběnou recyklovatelnou baterii. Aby TČ byla pod celoevropskou kontrolou- žádní čínští šmejdi, měly vždy náhradní díly a existovala akreditace montážních firem. Aby se více společně investovalo do přírody - zalesnění, zavodnění. To by byl zdravý rozum, nemyslíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 15:31 Reaguje na Honza Honza
Nemyslím. Pán žije asi v nadoblačných výšinách Paroubkova Marsu, já bych si taky mohl vybájit neurékom ptákovin, které by se mi líbily. Ale tohle by mi fakt stačilo:
https://www.stream.cz/kdyby/co-kdyby-se-evropska-unie-sjednotila-do-evropske-federace-64748167#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=videoportal.sznhp.box&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest240_dop_cizich_clanku_varCC&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Odpovědět

Radek Čuda

9.2.2024 15:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Napsal Hanzl, který tady tvrdil, že plyn nakupujme na burze v Rotterdamu a dodávky z Ruska nás nemusí zajímat:-).

A tím nenechat nikoho padnout jste myslel třeba tohle, jo:-)?

https://www.investicniweb.cz/pocet-firemnich-bankrotu-v-nemecku-v-prvnim-pololeti-stoupl-nejvyrazneji-za-20-let

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.2.2024 19:04 Reaguje na Radek Čuda
Nebo tak: Echo 24 Ruský plyn k nám teče dál. Když se to vyplatí, obchodníci ho nakupují
A nebo tak: https://www.euro.cz/clanky/rusky-plyn-opet-proudi-do-ceska-v-poslednich-dnech-tvori-az-polovinu-dovozu-hlavnim-duvodem-je-nizsi-cena/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.2.2024 21:08 Reaguje na Radek Čuda
Putin už od začátku století systematicky budoval u Evropanů závislost na ruském plynu. Dával ho podcenou, budoval infrastrukturu a na Vánoce 21 zaútočil.
"Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv." Leden 22.
Proč? Přišel přece o veškerý evropský plynový kšeft.
V rozvrácené Evropě by s edostaly k moci jeho páté kolony, které si tu dlouho budoval (Wilders, Schroder, Salvini, Le Penová, Orbán, Fico, Babiš, Okamůra atd.) a ty by nijak neprotestovaly proti napadení Ukrajiny. A jak by padla, plynule by otočil tanky na západ a do léta 22 měl být nastolen "nový světový řád", kde nebude Evropa vůbec figurovat a Rusko bude supervelmoc. A tu ideu doposud neopustil. Už je vám lépe?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.2.2024 22:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Celý poručík Dub ze Švejka. " Již před válkou jsem o tom mluvil s naším panem okresním hejtmanem."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 07:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Váš svět naopak vytvořila ruská propaganda právě pro oblbování oveček. Vy fakt nevíte, proč tu válku proti nám vede (zatím jen v hybridní formě), i když se s tím netají a jeho názory a projevy jsou všeobecně známé? Mám vám poslat odkazy? Já vím, nemám, vás to nezajímá, číst to nebudete.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 08:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, vy jste první, kdo Rusku na tu hybridní válku naletěl.
Tak tu ze sebe nedělejte hlupáka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 15:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt neznáte Putinovy názory na "nové světové uspořádání"? Fakt nevíte proč Finsko a Švédsko se tlačí do NATO, proč my kupujeme F-35, proč Polsko zbrojí jak šílené a Němci spočítali, že útok může Putin spustit v roce 25? Taky nevíte, proč všichni tak mohutně podporují Ukrajinu za neskutečný bambilión?
Vy fakt žijete ne Paroubkově Marsu, že?
Že nevíte nic o ničem jsem si všiml dávno, ale až tak?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 16:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzle, právě že jsem znal a znám. Proto jsem vždy kritizoval energetickou politiku Německa.

Narozdíl od vás. Vy jste energetickou politiku Německa vychvaloval, závislost na ruském plynu jste bagatelizoval a absolutně jste vyplývající rizika nechápal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 18:55 Reaguje na Jaroslav Studnička
Jste schopen pochopit, že můj příspěvek nebyl o energetické politice Německa? Umíte vůbec číst, nebo jste robot naprogramovaný na pár témat?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Reagoval jsem na vaše tvrzení o hybridní válce a upozornil jsem na to, jak jste té hybridní válce naletěl.
Přitom tu obviňujete ostatní.

V dalším příspěvku jsem vám uvedl příklad.

Tak tu přestaňte blekotat dezoláte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 19:17 Reaguje na Jaroslav Studnička
A jak jsem té válce naletěl?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 20:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte to uvedené výše, stačí číst a umět chápat psaný text.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 19:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
Co kdybyste přestal prudit a zkoušel radši pochopit, co jsem psal o Putinovi?
Je o tom, že nás chce napadnout. Fakt je to tak složitý?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 20:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Stále dokazujete, že nechápete psaný text.

Viz moje věta "Hanzle, právě že jsem znal a znám."

Nicméně nic to nemění na faktu, že jste Putinovi naletěl a podporoval ho.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 22:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
"......kdyby hloupost nadnášela...."
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 22:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak pozor na oběžné dráze, ať se s něčím nesrazíte...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2024 07:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy fakt nejste schopen VŮBEC reagovat na náš největší problém (i Evropský) a to je Putin? Vy musíte být robot a nemáte ho v programu, to jinak možný není.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.2.2024 09:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Evidentně jste se již srazil...

Nic takového z mých příspěvků nevyplývá, tak přestaňte lhát.
Já jsem pouze připomněl skutečnost jak to s vámi je dezoláte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2024 13:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt neznáte Putinovy názory na "nové světové uspořádání"? Fakt nevíte proč Finsko a Švédsko se tlačí do NATO, proč my kupujeme F-35, proč Polsko zbrojí jak šílené a Němci spočítali, že útok může Putin spustit v roce 25? Taky nevíte, proč všichni tak mohutně podporují Ukrajinu za neskutečný bambilión?
Můžete na tohle odpovědět?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.2.2024 14:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Přestaňte trollovat, již vám to píšu potřetí.

Viz moje věta "Hanzle, právě že jsem znal a znám."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2024 17:12 Reaguje na Jaroslav Studnička
Super!! Bingo!! To byla fakt šichta z vás vypáčit šest slov!!!
Dobře, tak druhý level:
Takže určitě víte, že Puťka používá jako dělostřeleckou přípravu právě hybridní válku, jejimž cílem je rozvrátit, rozhádat a tak znemožnit obranu cílové zemi. Prostě lidem ten vyšší svět otočit naopak, aby pluli na vlastní vládu, na EU, USA a vůbec demokracii. A ropáctví je tam jen malá součást.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.2.2024 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Super!! Bingo!! To byla fakt šichta, aby jste napotřetí pochopil jednoduchou větu o šesti slovech.

Hezky se popisujete vzhledem k tomu, že patříte k největším ropákům.
Odpovědět

Radek Čuda

12.2.2024 14:15 Reaguje na Jaroslav Studnička
Stejně to musí být zajímavá povaha se jako Hanzl cpát do diskuzí, ze kterých vyjde vždy jako největší trouba:-))).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

12.2.2024 16:10 Reaguje na Radek Čuda
Případ pro psychiatra :-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2024 09:31 Reaguje na Radek Čuda
To jinak nejde, boj s blbstvím se ale nemá vzdávat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.2.2024 09:30 Reaguje na Jaroslav Studnička
Znovu: ten, kdo pluje na Západ, na naši vládu atd. je doblblý a zemi prostě škodí. Jak prosté, milý Watsone.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.2.2024 10:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlasím, přesně popisujete sám sebe.

Však jste to v minulých dnech potvrdil pliváním na vládu za přípravu výstavby JE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2024 10:01 Reaguje na Jaroslav Studnička
Doložte citací nebo držte hubu, ty vaše vylhané kecy mě už přestávají bavit.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.2.2024 10:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Co tak najednou, Hanzle? To budete odteď "ty vaše vylhané kecy" taky dokládat citací, nebo jste se opět projevil jako pokrytec?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

15.2.2024 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak dokládám dezoláte Hanzle:

Pavel Hanzl6.2.2024 10:42
Ještě jsem nezaznamela mohutný potlesk jaderných nadšenců (většina jsou to ropáčci), že budeme stavět 4 jaderné bloky za cha cha asi 2 BILIÓNY!!! Už dnes by cena proudu vycházela na dvojnásobek, než z OZE (řádově 120 - 150 eur) a to se počítá s dnešními cenami a dodržení termínu!! Dost šílená představa.

Pavel Hanzl6.2.2024 11:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
V téhle vládě má rozhodující slovo ODS a ta je zaprděná taky velmi slušně (odpor k euru). Ten nápad na 4 bloky je dost komický, to je fakt.

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecka-vlada-se-dohodla-na-strategii-pro-vystavbu-novych-elektraren#diskuse
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.2.2024 15:24 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tohle není žádná urážka vlády, to je pochybnost nad tím, že to bude finančně schůdné. Urážky hážete pořád vy na mě, já bych si to nedovolil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 07:51 Reaguje na Radek Čuda
"Česko je dnes plně napojené, smluvmě a potrubím, na západní trh s plynem, což znamená, že jej nakupuje na rotterdamské burze a přes 99% plynu, který do země v posledních letech proudí, se sem dostává z Německa. Ruská větev přes Ukrajinu a Slovensko, kterou může Kreml teď hned vypnout, dodává už jen necelé procento zdejší spotřeby." Respekt 18.2.2019
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.2.2024 08:50 Reaguje na Pavel Hanzl
No a jak jste se mohl vy, Respekt i neznámý autor tohoto výroku názorně přesvědčit, "ruská větev přes Ukrajinu a Slovensko" nebyla tou jedinou, kterou mohl "Kreml teď hned vypnout", vypnul i tu, která z podstatné části zásobovala ten západní trh s plynem a rotterdamskou burzu. To způsobilo nestabilitu nevídaných rozměrů, která vedla k brutální inflaci, zadlužování, poklesu ekonomiky i průmyslové produkce. A to vše právě díky nezdravě vysoké závislosti na ruském zemním plynu, kterou jste tu právě vy léta bagatelizoval.
Dále je paradoxní, že tu současně neustále melete o naší 100% závislosti na ruském plynu a zároveň tapetujete výroky o "necelém procentu zdejší spotřeby". Tak si asi budete muset vybrat jestli 100 % nebo necelé procento.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 15:38 Reaguje na Emil Novák
Tak znovu: v roce 19 nikdo (slovy NIKDO!!!) netušil, že Putin, který měl bohouský kšeft v Evropě s plynem i ropou, budoval k tomu, dlohodobé smlouvy, infrastrukturu atd. atd., to zablokuje a nechá to celé Američanům. Něco tušili jen Amíci a proto blokovali NS2, za což byli mohutně hyenizováni. Ale stalo se, zablokoval to s cílem EU totálně rozvrátit.
PROČ to udělal, tu vysvětluji pořád.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.2.2024 18:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak znovu: v roce 19 spousta lidí upozorňovala na to, že budovat závislost na ruském plynu není dobrý nápad a že Němci dělají chybu, kterou bychom neměli opakovat. A vy jste to tu celou dobu bagatelizoval a oháněl se podobnými historií vyvrácenými nesmysly jako tento blábol údajně z Reflexu, u kterého ani sám nevíte, kdo je autorem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 19:00 Reaguje na Emil Novák
Spousta je hezký pojem a já byl taky proti NS2, ovšem jen proto, že jsem proti Rusku principiálně. Ale já to fakt nerozhodl. Už jsem vám několikrát psal, kdo nám tu stoprocentní závislost zařídil a proč.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.2.2024 19:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to jste dobrý demagog popírající sám sebe :-)))
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.2.2024 19:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, Hanzle, vy jste tu neustále bagatelizoval závislost na ruském plynu, obhajoval zvrácenou německou energetickou politiku a kritizoval snahu stavět jaderné "mastodonty", jak jste je sám nazýval. Každý si to dobře pamatuje nebo si to může snadno dohledat.
Žádnou stoprocentní závislost nám nikdo nezařídil, jak jsem vám několikrát psal, ve výrobě elektřiny zatím naštěstí na zemním plynu závislí nejsme dokonce vůbec, natož ze 100 %. Obešli bychom se i bez něj.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 22:08 Reaguje na Emil Novák
Vy musíte být Studnička, to není možný. Takové blbosti tak doonděným překrucováním není možný, aby prováděli dva nezávislí jedinci. Nejste fakt robot? Píšete jak naprogramovaný.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.2.2024 22:47 Reaguje na Pavel Hanzl
O jakém překrucování to melete, Hanzle? Vše co jsem napsal je pravda, zkuste to vyvrátit argumenty, blábolením o robotech se vám to určitě nepodaří. A že zrovna troll jako tvrdí "Píšete jak naprogramovaný" je zajímavý paradox...
Odpovědět

Radek Čuda

12.2.2024 14:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, na ty vaše bláboly si tu pamatuje prakticky úplně každý, takže i průměrně inteligentního lumíka by napadlo, jestli chyba přeci jen nebude na vaší straně.
Samozřejmě, že by to napadlo i vás, to vskutku neočekávám:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 15:40 Reaguje na Emil Novák
100% závislosti jsme měli do konce roku 2021, kdy zaútočil a v létě 22, kdy nám to zarazil natvrdo a nafurt, jsme byli naprosto nezávislí.
Ze tohle by měl Síkela dostat metál a celá Fialova vláda taky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.2.2024 18:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Logicky jsme zároveň nemohli mít 100% závislost na ruském plynu a zároveň být "plně napojeni, smluvmě a potrubím, na západní trh s plynem". Budete si muset nejvýše jedno z těchto dvou protichůdných tvrzení vybrat.
Osobně bych doporučoval nešířit ani jedno, první je nepravdivé, druhé je demagogické, jak ukázala historie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.2.2024 19:14 Reaguje na Emil Novák
Jeli jsme na dlouhodobé smlouvy s Gazpromem (šel k nám NS a OPALem), jenom ČEZ prodělal miliardu, Net4gaz možná 60 mld. A něco jsme kupovali na burze a samozřejmě od Gazpromu, jako všichni.
Odpovědět
EN

Emil Novák

10.2.2024 19:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Miliarda Kč, kterou prodělal ČEZ, to jsou cca 2 TWh plynu, tj. cca 1 TWh v elektřině. To odpovídá zhruba polovině roční spotřeby paroplynové elektrárny Počerady, bez které se zatím bez problémů obejdeme. Závislost to nedokazuje ale naopak vyvrací. Kdo další měl nějakou dlouhodobou smlouvu s Gazpromem? Zjevně nikdo, když s ním nikdo žádnou další arbitráž o nedodržení kontraktu na plyn z ČR nevede. Net4Gas plyn nenakupuje ale jen přepravuje, takže s ním jste úplně vedle.
Na burze neobchodujete s konkrétním dodavatelem takže ani s Gazpromem, obchody jsou jištěné marginy, které musí účastníci skládat, a vy ani nevíte, kdo je druhá strana, takže s burzou jste taky úplně vedle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.2.2024 17:18 Reaguje na Emil Novák
Ten kšeft s plynem fakt nechápu. Elektřina, ropa atd. mi problémy nedělají.
Normálně se už třetí rok hovoří v médiích o naší závislosti na ruském plynu, píšou to renomovaní energetici nebo politici, vy tvrdíte něco opačného. Logiku má vaše vysvětlení, ovšem aktivity státu a vlády mi do toho nesedí. V případě ropy by se vůbec neangažoval.
Ale detail: kdo měl jaké smlouvy s Gazpromem nevím, ale Uniper řachl o desítky miliard, ale v eurech.
Odpovědět
EN

Emil Novák

11.2.2024 18:00 Reaguje na Pavel Hanzl
V ropě ta závislost samozřejmě existuje, to ani nikdo nepopírá. Dokud se nepodaří zvýšit kapacitu ropovodu TAL, na čemž se pracuje, tak bychom výpadek ruské ropy nahrazovali velmi těžko.
Ano, "Uniper řachl o desítky miliard", protože ty dlouhodobé kontrakty v nesrovnatelně větším objemu než ČEZ a musel ho zachraňovat německý stát. To je právě příklad té nezdravé závislosti Německa na Rusku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.2.2024 21:14 Reaguje na Emil Novák
Putinův útok na Evropu s cílem ji totálně rozvrátit a dobýt silou s odrazem na Ukrajině.
Ale jak chcete "těžko" nahrazovat ropu? Velká část Česky je zásobena stejně ze zahraničí, tak by prostě stoupla o něco cena nafty, ropa přece není plyn.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.2.2024 22:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Už zase si to představujete jako Hurvínek válku. Přibližně polovina ropy k nám stále proudí z Ruska, do rozšíření ropovodu Tal není kapacita ropovodů pro plné zásobování neruskou ropou dostatečná, navíc má jiná ropa jiné složení a nejde jen tak přepnout rafinérii na jiný druh ropy, ty úpravy jsou drahé a časově náročné. Vy si myslíte, že výpadek zhruba poloviny ropy by vedl jen k tom, že "by prostě stoupla o něco cena nafty"?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2024 10:04 Reaguje na Emil Novák
Je poměrně zbytečné tu mudrovat, coby kdyby. Jen dloufám, že se TAL letos spraví a odstříhneme se úplně. Putin nám ropu nezarazí, bo mu došlo, že se z něho nepoděláme a potřebuje zoufale každý doláč.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.2.2024 10:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak nemudrujte, když je to zbytečné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.2.2024 22:22 Reaguje na Emil Novák
šak nemudruju, nebojte se.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.2.2024 20:22 Reaguje na Emil Novák
Obě naše rafinerie umí zpracovat i ropu typu BRENT nebo jinou, ne jen ruskou.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.2.2024 20:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět jste úplně mimo, rafinérie v Kralupech zpracovává jen nízkosirné ropy a rafinérie v Litvínově jen středněsirné, jako je právě ta ruská nebo některé vybrané. Různé druhy ropy nelze libovolně zaměňovat.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

12.2.2024 06:18
Víc zelené energie neboli víc zeleného ožebračování a okrádání občanů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.2.2024 10:06 Reaguje na Radim Polášek
Vy budete asi tak ožebračený, že budete mít 20 klo nadváhu, plnou ledničku, káru před barákem, chatu a další atributy bídy.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist