Elektromobily tvořily v Norsku loni dvě třetiny prodaných aut, vede tam Tesla
5.1.2022 10:55 | OSLO
( ČTK)
Norsko chce jako první země světa ukončit prodej aut se spalovacím motorem, přestat je nabízet zákazníkům hodlá od roku 2025.
Elektromobily tvořily v Norsku loni téměř dvě třetiny prodaných aut, i díky daňovým úlevám se jejich prodej zvýšil o 48 procent. Na prvním místě je tam americká společnost Tesla, uvedla agentura Reuters. Norsko chce jako první země světa ukončit prodej aut se spalovacím motorem, přestat je nabízet zákazníkům hodlá od roku 2025.
Elektromobily jsou v této skandinávské zemi osvobozeny od daně, kterou musejí platit zájemci o klasická auta na benzin či naftu. Norsko je významným producentem ropy.
Tesla v loňském roce ovládla v Norsku 11,5 procenta automobilového trhu. Jedničkou mezi značkami se stala měřeno za celý rok poprvé. Za Teslou skončil s tržním podílem 9,4 procenta německý Volkswagen.
Americká automobilka v neděli oznámila rekordní čtvrtletní odbyt, který výrazně překonal odhady analytiků z Wall Street. Firma zvýšila výrobu v Číně, a podařilo se jí tak částečně se vyrovnat s globálním nedostatkem čipů.
Tesla Model 3 se loni stala nejoblíbenějším modelem roku před hybridem RAV4 od japonské Toyoty, jediným vozem v nejlepší desítce i se spalovacím motorem, a elektromobilem ID.4 od Volkswagenu na třetím místě.
Norsko se předloni stalo první zemí na světě, kde se prodalo více elektromobilů než aut na benzinový, naftový či hybridní pohon. Podíl prodaných elektromobilů tehdy činil 54,3 procenta. Deset let předtím to ještě bylo jedno procento.
reklama
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
A nyní jde o to zdali nám nechce někdo věšet bulíky na nos.Prodej elektrovozů je podmíněn různými úlevami protože jinak by to bylo neprodejné.Kdo má peníze (hodně peněz) tak si může koupit to eauto,ale jezdit s ním jenom po městě.Delší jízdy vyloučeny a v zimě vůbec.Je to všechno bláznivá ideologie která se sesype jako hrad z písku.
Odpovědět
Tam ani tak nejde o úlevy, prostě Tesla stojí co stojí, jako o opravdu brutální zdanění aut se spalovacími motory. Říkat tomu zlodějna je vyloženě eufemismus.
Odpovědět
Nový elauta garantují milión kilometrů na baterce, dojezd na jedno nabití klidně 600 km (Mercedes už má 1000km) v zimě to jezdí líp, než dýzl (zvláště s letní naftou). Takže jek kecy v kleci, jak dycky.
Odpovědět
www.hunzling.cz na tomhle odkazu je důkaz, že Pavel Hanzl žere malé děti. Můžete sem lipnout odkaz na tu záruční smlouvu??? Proč furt propagujte parní stroje?????
Odpovědět
Ach jaj, to ste si zase našli príklad. Prečo by niekto jazdil v zime s letnou naftou? Problém zo štartovaním môže mať 20 ročná oktávia, ale nové moderné diezlové motory štartujú v zime bez problémov. Nemám nič proti elektroautám, keď budú lacné a spoľahlivé tak si ho kúpim. Ale načo sa teraz majú elekroautá masovo šíriť a potom zase rýclo vymieňať za novšie typy? Hlavne sa musia vyriešiť batérie a ich recyklácia, nerád by som menil s batériou celé auto.
Odpovědět
Po miliónu kilometrů bude i to auto na vyhození. Normální člověk to nenajezdí za celý život. A kolik aut jste ojezdil doposud?
Představte si, že byste stále jezdil svojí první škodárnou!!!
Odpovědět
Vždy kupujem jazdené auto, pretože financie mi na nové nestačia. Namiesto nového auta mám 3 deti, z toho teraz 2 na vysokej škole :-) Obávam sa, že jazdené elektrauto nekúpim a na nové už vôbec nemusím ani pomýšľať :-( Momentálne mám tú 20 ročnú naftovú oktáviu, čo jazdí s priemernou spotrebou do 5 l aj v zime a krátke jazdy. Ak by netlačili emisné predpisy, tak nemám problém s ňou fungovať ešte 10 rokov. Najazdené má 340 000 km a nejaví známky únavy. Jazdím aj tak málo zhruba 10 000km za rok, počas covidu aj menej. Obávam sa, že elektromobil z nájazdom 500 000km na jednu batériu môže byť iba Tesla aj to asi nie každá, čo je úplne iná kategória vozenia. Realita pre mna by bola asi takto https://www.autoviny.sk/novinky/123094/video-kolko-kilometrov-prejde-desatrocny-elektromobil-s-povodnou-bateriou-toto-nas-v-buducnosti-caka Za cenu 5 500 Eur máte prakticky nepoužiteľné auto, hodí sa možno na jazdenie v meste v lete. Ale pokrok ide rýchlo a časom to bude lepšie, to nespochybňujem.
Odpovědět
Já bych už ojeté auto nekoupil, jezdil jsem v nich celý život a jen 2x jsem měl nové. A to pohodlí je fakt super.
Myslím, že ojetiny současných elaut už budou koupitelné, dost lidí mění auto po třech, čtyřech letech, firmy hned, jak skončí lízink.
Odpovědět
A jednou z toho Oktávku na naftu. My víme ... Hanzl, malý Brontosaurus.-)))
Odpovědět
Tenkrát mi cpali elektriku zadara, jenže já jsem ropák......tak jsem si radší připlatil na dechťák.....
Odpovědět
vyndejte si hlavu z mezi půlek a koukněte na testy, jak to s tím reálným dojezdem v běžném provozu je. A když už budete u toho, tak se taky podívejte kolik ta auta s reálným dojezdem +350 stojí.
Zase neví a plácá ...
Odpovědět
https://oenergetice.cz/cista-mobilita/nabijeni-elektromobilu-fotovoltaiky
Odpovědět
Praktická ukázka, jak kombinací daní a dotací začne i voda téct do kopce.
Odpovědět
To ropáčkům neteče ani dolů, antož žádnou nemají...
Odpovědět
My víme, vy jste benzíňák a plyňák ... to je úplně jiný level.-)))
Odpovědět
|
|