https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ep-odhlasoval-snazsi-opravy-vyrobku-vyrobci-je-musi-umoznit-i-po-zaruce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Evropský parlament odhlasoval snazší opravy výrobků, výrobci je musí umožnit i po záruce

24.4.2024 07:03 | ŠTRASBURK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropský parlament dal zelenou takzvanému právu spotřebitele na opravu. Směrnice vyjasňuje povinnost výrobců opravovat zboží i po uplynutí zákonné záruční lhůty za přiměřenou cenu a v přiměřeném čase. Zároveň má motivovat spotřebitele k tomu, aby si zakoupené předměty nechávali opravit, prodloužili tak jejich životnost a podpořili udržitelnější spotřebu. Cílem je rovněž snížení nákladů na nové nákupy.
 

Díky novince, kterou podpořilo 584 europoslanců (tři byli proti a 14 se zdrželo hlasování), by měla být v budoucnu oprava rozbitých spotřebičů a výrobků snazší i výhodnější než pořízení nových, a to i po uplynutí záruční doby. Pro směrnici hlasovali všichni čeští europoslanci.

Výrobci budou mít povinnost informovat spotřebitele o jejich právech na opravu a poskytovat opravy u spotřebičů, jako jsou například pračky, sušičky, myčky, chytré telefony či osobní počítače. Pokud bude zboží opraveno v rámci záruky, ta se poté o další rok prodlouží. Po uplynutí této lhůty budou výrobci stále povinni opravovat běžné domácí spotřebiče, u nichž bude oprava stále "technicky proveditelná" v souladu s unijními předpisy. Spotřebitelé budou mít nárok na zapůjčení náhradních zařízení po dobu opravy.

Spotřebitelé budou mít k dispozici on-line platformu, kde najdou informace o závadách, cenách i době oprav. Pomůže jim také nalézt a porovnat opravárenské služby v jednotlivých členských státech. Ty budou muset zavést opatření na propagaci oprav, například informační kampaně.

"Nové právní předpisy prodlužují právní záruky o 12 měsíců při zvolení si opravy, poskytují lepší přístup k náhradním dílům a zajišťují snadnější, levnější a rychlejší opravy," uvedl zpravodaj návrhu René Repasi (Progresivní aliance socialistů a demokratů, S&D).

Cílem směrnice je oživení opravárenského trhu, snížení ceny oprav pro spotřebitele, ušetření nákladů na nové nákupy i udržitelnější spotřeba. Po finálním schválení směrnice členskými státy unie a jejím zveřejnění v unijním věstníku budou mít země EU dva roky na to, aby ji začlenily do svého práva.

Směrnice doplňuje další nově schválená unijní pravidla mimo jiné o ekodesignu, podle nichž by měly být výrobky navrhovány tak, aby déle vydržely, a které zakazují likvidaci neprodaných oděvů a obuvi.

"(Novinka) u vybraných typů výrobků zavádí 'digitální pasy', které budou obsahovat informace o původu nejrůznějších částí výrobku nebo o možnostech recyklace. "Na některých produktech se také objeví skóre opravitelnosti. Z toho zákazník snadno pozná, zda kupuje skutečně kvalitní výrobek, nebo spíše 'zajíce v pytli', který půjde do koše i kvůli sebemenší závadě,” uvedl pirátský europoslanec z frakce Zelených Marcel Kolaja.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Masunta nejosvícenější

Masunta nejosvícenější

24.4.2024 06:10
Častá blamáž: někteří výrobci, třeba nabíječek kyselinových akumulátorů, konstruují výrobky tak, aby došlo k závadě těsně po záruce. Udávají maximální nabíjecí proud do 5 A, ale jakmile dáte více, než cca polovinu této možnosti, přehřátí zničí silový obvod. Výrobek prodávají za dampingové ceny, ale zisk získají na předražených pozáručních opravách. Takovou nabíječku jsem si postavil sám. Mám ji asi 12 let. Opravy mám zdarma.Zatím byla jedna.
Odpovědět
pk

pepa knotek

24.4.2024 08:10
Jo, a opravovat to budou genderoví specialisté, sociologové, ekonomové, filosofové, politologové apod. jež jsou houfně produkovány našim školstvím. Už dnes je problém sehnat do firmy technicky vzdělaného jedince.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.4.2024 10:30 Reaguje na pepa knotek
naše školství produkuje učence v technických oborech, ale končí a nebo jsou vyučeni pro potravu oterockých montoven. Vzhledem k nepraktičnosti těchto lidí a minimální zručnosti se není čemu divit.
Je rozdíl, jestli má někdo bouchat na směny nebo si " udělat" opravnu, šikovné lidi v technických oborech aby se nemuseli stydět za práci těžko hledat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.4.2024 23:39 Reaguje na pepa knotek
Tady by to chtělo zatlačit - na omezení míst na neproduktivních (zejména tlamocvičných) oborech.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.4.2024 13:50
běžný spotřebitel šice skuhrá nad neopravitelností spotřebního zboží a blábolí o kurvítkách, ale po nízké ceně jde "jako slepice po flusu" a vůbec není mentálně připraven platit komerční cenu servisu (mluvíme o pozáručním servisu). vemte si takovou běžnou věc, třeba tyčový mixér nebo strojek na zastřihování vlasů (aby to bylo pro jednoduchost něco co může za opravářem a nemusí opravář přijet za pračkou). stojí to na krámě zhruba tři stovky. průměrná mzda je cca 43 tisíc. vydělíme průměrnou mzdu 160 (pracovních hodin měsíčně), a máme 270 korun na hodinu. k tomu cena náhradních dílů, peníze spící v materiálu na sklad, náklady na dílnu, musí dělat účetnictví, shánět si kšefty... ergo přenosné věci levnější než za tisícovku a nepřenosné (typu pračky nebo ledničky) levnější než 4 tisíce nemá smysl opravovat na komerční bázi a je levnější (= spotřebuje méně zdrojů) takovou věc vyhodit a koupit novou. jako žárovku. pokud Vám to někdo opraví, tak nějaký hodný soused za zaplaťpánbů, kafe a kousek dortu.
Odpovědět

Radek Čuda

24.4.2024 14:51 Reaguje na Lukas B.
Nelze než souhlasit. Drtivá většina zejména menších spotřebičů se i po záruce dá opravit a vždy dala. Problém je v ceně, kdy se to jednoduše velmi často nevyplatí. Plus je potřeba si uvědomit, že to často nemá kdo dělat, takže shánět někoho, kdo to bude současně ochoten udělat a přitom to nedojebe je často na dlouhé lokte a občas ani to ne.
Takže když si člověk sečte náklady vlastní opravy, energii a čas spojený se sháněním opraváře popřípadě i odvozem do/z opravny, tak často sběrný dvůr rulezz.
Tohle fungovalo v dobách, kdy byly výrobek a náhradní díly poměrně drahé a ne vždy dostupné, zatímco práce byla oproti tomu relativně levná a snadno sehnatelná. To ale už dávno neplatí.
Odpovědět

24.4.2024 14:26
Sociální inženýři se nám předvádějí, jak zachraňují svět. Tyto jejich pokusy jsou pro společnost nesmyslně drahé s pochybným výsledkem. Nejprve nám naordinují socialismus s výsledkem, že žádná cena není skutečná cena. Pokud by cena byla cenou, tak takové inženýrské pokusy by nikoho nenapadly. Produktivita práce v jejich podání je prý nesmyslná hodnota. Zato jejich úsilí za spravedlivý svět je hodnotou nejvyšší, akorát se nikoho neptají jak ta spravedlnost má vypadat, vždyť oni to myslí dobře. A výsledek je jako vždycky, dopadne to blbě.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

24.4.2024 16:01
Celkem nesmysl. Spíš by se mělo zajistit, aby výrobci úmyslně nekomplikovali opravy třeba tím, že výrobek je nerozebiratelný. To ale narazí zase na další evropské směrnice, které právě nerozebiratelnost požadují kvůli elektrobezpečnosti.
Odpovědět
LB

Lukas B.

24.4.2024 16:56 Reaguje na Richard Vacek
zalisování je výrobně mnohem levnější než zašroubování. kompromisem může být zacvaknutí (většina plastových součástek v automotive tak funguje), ale to je často hlavolam kdy musíte vědět jak a kam zatlačit, a nespecialista (pokud není mimořádně talentovaný majitel zlatých rukou) jazýček zpravidla ulomí.
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.4.2024 19:21 Reaguje na Richard Vacek
Vyrobíte-li pouzdro nerozebiratelné, může být z menšího množství méně kvalitního materiálu. Jste ochoten zaplatit za tužší pouzdro z kvalitního plastu se zalisovanými maticemi? Jste ochoten platit za to, že výrobci budou dělat malé série produktů "jen pro EU"?
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.4.2024 19:27
Takže místo toho, aby byl mixér za tisícovku, bude za tisíce tři, zato si ho budu moci nechat co pár let za další tisíc opravit.

Prostě ekonomická kritéria nikoho nezajímají, ideologie válcuje vše.
Odpovědět
Pe

Petr

24.4.2024 21:33 Reaguje na Viktor Šedivý
Nikoliv. Jen snaha odnaučit lidi kupovat levné nesmysly, které po roce zahodí a jdou koupit další. Tedy snaha nevyrábět odpadky.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

24.4.2024 22:45 Reaguje na Petr
1*
Odpovědět

Viktor Šedivý

24.4.2024 23:37 Reaguje na Petr
No - ideologická výchova. Nesmíš postupovat efektivně (podle vlastního hodnocení), my víme lépe, co je pro tebe dobré.

Myslíte si snad, že když budete opravovat, musí to být efektivnější? Možná vyplýtváte spoustu času, mnohem víc, než by bylo zapotřebí na nový výrobek.
Držet zásobu náhradních dílů na opravy znamená umrtvené prostředky a nemalé riziko, že zanedlouho budete spoustu nepoužitých ND likvidovat.
---

Opravovat cokoli v ceně nižších stovek korun je holý nesmysl, cena opravy vždy převýší zůstatkovou cenu opravené věci. Čili je to plýtvání. A donutit výrobce, aby vyráběli věci výrazně dráž (tedy náročněji na energie, suroviny...) jen proto, aby bylo možné případně je opravit znamená opět jen plýtvání.
Odpovědět
Pe

Petr

25.4.2024 09:52 Reaguje na Viktor Šedivý
Naprosto vše je nějaká ideologie.
Vaše ideologie je vyrábět, kupovat a vyhazovat, tedy efektivní plýtvání. Pro někoho třeba zase nevyrábět a nevyhazovat, efektivní neplýtvání.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2024 10:41 Reaguje na Petr
hrách na stěnu házeti...
eko=eko. peníze jsou společný jmenovatel a dražší výrobek spotřebuje více zdrojů.

ostatně, kromě Vaší šetrnosti Vám nic nebrání používat v kuchyni místo tyčového mixéru a šlehače vrtačku designovanou pro profesionální použití (a tedy opravitelnou). že je blbost kupovat si na občasné mixování profi vrtačku? bingo!
Odpovědět
Pe

Petr

25.4.2024 11:53 Reaguje na Lukas B.
Tady jde spíš o snahy a směry, než konkrétní a spočitatelné rozdíly na jednotlivých příkladech.
Když uvedete příklad, že dražší výrobek spotřebuje více zdrojů, dá se podobně argumentovat třeba tím, že po dobu jeho životnosti netřeba koupit další tři levné, které mezitím skončí někde na skládce (jistě byste našel příklady z minulosti, kdy něco po babičce sloužilo v kuchyni desítky let). Jak vidíte, tu hranici osobní efektivity nelze stanovit a nikdo se o to ani nesnaží. Jde jen o to změnit trend Dnes koupím, zítra vyhodím a koupím další. My jsme si zvykli na krátkodoboou spotřebnost v podstatě všeho a už to ani nevnímáme. Dřív jsme často nadávalo na to, že výrobky nic nevydrží, a vše je levný šmejd. Zvykli jsme si a bereme jako samozřejmost, že máme možnost si nakoupit spousty levných věcí, které po pár použitích bezstarostně vyhodíme a jdeme pro další. Vážně to takto chceme dělat? Je toto to nejlepší, co umíme?
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2024 12:53 Reaguje na Petr
já jsem samozřejmě také citlivý člověk a chovám se z tohoto důvodu ekonomickyabsurdně, místo abych si místo hrábí s vylámanými zuby koupil nové, tak hodinu opravuji (a za to bych měl nové hrábě dvoje).

ale že bych to měl někomu nařizovat?
Odpovědět
Pe

Petr

25.4.2024 13:07 Reaguje na Lukas B.
Není to nařizování, že se to musí dělat, ale jen umožnění to dělat.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2024 13:23 Reaguje na Petr
čili když si budete chtít koupit ten tyčový mixér, který doma v kuchyni použijete jednou za tři neděle, tak dáte rád pětistovku místo tří stovek a ono to nebude mít nějaký ten plastový kryt nalisovaný ale na šroubky, ale ložisko a "ozubená kolečka" to bude mít furt z plastu? nebo chcete dát čtyři tisíce za nějaký s kovovými střevy (a s možností výměny ložiska) a všechno plastové zakázat?
Odpovědět
Pe

Petr

25.4.2024 14:01 Reaguje na Lukas B.
Na co vyhazovat tři stovky? Lepší budou jednorázové výrobky za cenu v desetikorunách. Jednou za tři neděle si v obchodě do plastové nákupní tašky hodíte i jednorázový mixér z tenkého plastu za dvacku a po obědě ho i sjednorázovým plastovým nádobím jednoduše hodíte zpátky do té tašky a vynesete do kontejneru. Stejně tak další výrobky. Vše na jedno použití. Už žádné přemýšlení co koupit, žádné skladování zbytečností doma, vše se bude kupovat podle potřeby pro konkrétní dané použití. Výroba bude maximálně efektivní a úsporná, žádné plýtvání na něco, co jen někde leží. Ušetří se mnoho surovin a energií.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2024 14:12 Reaguje na Petr
vidíte, a svobodný trh na poli domácích spotřebičů (omezený víceméně jen požadavky na zdravotní nezávadnost použitých plastů a bezpečnost z hlediska elektrotechnického) vybral jako optimální plastovou věc za zhruba tři stovky která by v hotelové kuchyni nevydržela ani směnu a v domácnosti vydrží 5-10 let podle vytížení a pečlivosti majitele. takže ani ne jednorázovka ani profi držák.
Odpovědět
Pe

Petr

25.4.2024 14:14 Reaguje na Petr
Dáte rád tři stovky místo dvacky, jen za to, že to má trochu silnější plast?
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2024 14:26 Reaguje na Petr
jo. budu to mít po koupi pár let po ruce doma a nebudu si to muset koupit pokaždé když budu chtít rozmixovat vomáčku. a hlavně to udělám dobrovolně a nebude mě k tomu nikdo nutit (a ještě radši bych to koupil o dvacku dráž aby to mělo o třičtvrtě metru delší kabel, to je, pane, děsné jak ty spotřební spotřebiče mají tlakem na cenu krátké kabely k zástrčce).

úplně stejně jako si koupím pračku té kategorie, která už se dá opravovat (na té skoro dvacetileté pračce za dvacku co máme doma mám už jednou vyměněné hlavní ložisko a na té sušičce
za dvacku kupované zároveň mám jednou měněný klínový řemen)
Odpovědět
Pe

Petr

25.4.2024 14:35 Reaguje na Lukas B.
Takže tu opravitelnost preferujete taky, ne že ne. Rád si i za něco připlatíte. A nikdo vás k tomu nenutí, stejně jako nikoho nenutí ani ten nový chystaný předpis.
A přesně o to jde, aby lidi nekupovali vždy jen to nejlevnější na jedno použití.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.4.2024 14:43 Reaguje na Petr
nikdo nikomu nebrání kupovat to už teď. spotřebitel holt hlasuje nohama tak jak hlasuje. a nutno říci, že docela racionálně.
Odpovědět

Radek Čuda

25.4.2024 15:03 Reaguje na Petr
Za prvé, lidi občas na víc, než to nejlevnější prostě nemají. Za druhé ... pro některé z nás a v pro některé případy to "jedno použití" může být akorát. Za třetí, je to vždy o náhodě, kdysi jsem od tatínka dostal takovou fakt low-cost sadu el. nářadí. Flexu jsem zrušil za cca 10 minut (když to tatínek rozebral tak nevěřil:-). Aku vrtačka snášela občasné použití léta, ne-aku funguje dodnes.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.4.2024 18:11
V současné době to je plácnutí do vody. Většina spotřebního zboží pochází
z Asie a jsem zvědav na to, jak na budou reagovat. Oni totiž umí i kvalitu,
ale pokud evropský obchodník tlačí kvůli zisku na cenu, tak tu lze srazit
hromadnou výrobou, což se tam děje a snížením nákladů na výrobu díky nižší
kvalitě. Kdysi jsem se o tom bavil s dovozcem košil z Malajsie. Ty dražší
mají kvalitní nítě na sešití dílů košil a každý díl je řádně zapošit. Ty
levné jsou bez obroubení a za švem už je pouze jedna a nebo dvě řady nitě
tkaniny. Nitě k sešití jsou šunt a tak po pár dnech nošení se uvolní švy
a nebo se po vypraní uvolní i osnova tkaniny. On tam osobně jezdil to
zboží nakupovat od výrobce a před nákupem zkoušel jeho kvalitu na sobě.
Fabrikant byl z toho totálně vyveden z míry a sám dohlížel na kvalitu
zboží pro tohoto odběratele. Ptal se ho, proč tak dbá na kvalitu, když
to jiní chtějí mít hlavně levné a on mu řekl, že ty košile nosí sám,
doporučuje přátelům a nechce si udělat ostudu. Továrník mu řekl, že to
je poprvé, že někomu z Evropy jde HLAVNĚ O KVALITU a o tom to je!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.4.2024 19:37
Otázka do pranice: má někdo mobil starší 17-ti let?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

25.4.2024 20:30 Reaguje na Karel Zvářal
...a jezdí v autě z r. 75:-) Žádná elektronika či jiná kazítka, výroba skončila v r. 2012, naštěstí šikovní servisáci zvládnou sehnat a opravit všechno.
Odpovědět
ml

12.5.2024 21:00 Reaguje na Karel Zvářal
Moje kamarádka.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.4.2024 21:28
Hezká dlouhá diskuse - jen je smutné, že některým diskutujícím není jasné, že důležitý jsou prachy. Že věta "je to sice řešení drahé, ale úsporné" je holý nesmysl.
Odmyslíme-li si přirážku za "značkovost", je pro srovnatelné výrobky cena tím nejlepším ukazatelem, kolik daný výrobek spotřeboval energie a surovin.

A prodražit výrobek jen proto, aby byl opravitelný, má smysl pouze tehdy, pokud je cena obvyklé opravy podstatně nižší, než cena onoho nejlevnějšího produktu.

---
Mám rád klasickou produkci, kde třeba převodovka znamená kovovou skříň, kde se na hřídelích uložených v ložiscích točí přesně obrobená kola - a ne hrst plastových výlisků, co silou vůle drží pohromadě. Ale srovnání je jasné, bohužel.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist