Evropský účetní dvůr je ohledně nulových emisí z automobilů v EU opatrný
![](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/depositphotos_235133614_s.jpg&w=666)
EU zavedla opatření, která budou znamenat zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory od roku 2035. Cílem je dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Aby toho docílila, musí EU snížit emise uhlíku z automobilů se spalovacími motory, využívat alternativní paliva a prosadit na trhu masivní využívání bateriových elektrických vozidel. Podle zpráv EÚD z posledních let se prvního cíle dosud dosáhnout nepodařilo, druhý – jak dokládá například využívání biopaliv – pravděpodobně není v širokém měřítku reálný a u třetího je riziko, že zatíží průmysl EU i spotřebitele značnými náklady.
"Zelenou dohodu se nepodaří realizovat bez omezení emisí z automobilů. Jsme však nuceni uznat, že navzdory velkým ambicím a přísným požadavkům většina konvenčních automobilů vypouští stejné množství emisí CO2 jako před 12 lety,“ uvedl zástupce EÚD Nikolaos Milionis. "Vzhledem k tomu, že biopaliva nejsou dostupná v širokém měřítku, nemohou být spolehlivou a důvěryhodnou alternativou pro naše automobily,“ dodal.
Podle zprávy EÚD množství v Evropě produkované biomasy nestačí k tomu, aby představovalo seriózní alternativu k tradičním fosilním palivům. Když se ale biomasa bude z větší části dovážet z třetích zemí, ohrozí to cíl strategické autonomie v oblasti energie. Auditoři EÚD navíc dospěli k závěru, že biopaliva zatím nejsou ekonomicky konkurenceschopná a že se jejich přínosy životnímu prostředí nadhodnocují.
Auditoři také konstatují, že evropské odvětví výroby baterií zaostává za globálními konkurenty. I přes významnou podporu z veřejných prostředků jsou náklady na baterie vyrobené v EU stále mnohem vyšší, než se plánovalo. To má negativní dopad na jejich konkurenceschopnost vůči výrobkům jiných globálních aktérů a může také vést k tomu, že elektromobily z Evropy nebudou pro velký segment obyvatelstva dostupné.
Problém v EU představují také dobíjecí stanice. Je jich stále málo a jsou daleko od sebe. Zhruba 70 procent dobíjecích stanic v EU se nachází ve Francii, Německu a Nizozemsku. Cestování elektrickým vozidlem po Evropě tak stále není ani zdaleka bezproblémové, mimo jiné kvůli neexistenci harmonizovaných platebních systémů.
Podle EÚD bude cesta k nulovým emisím ještě dlouhá a klikatá. EU musí podle jeho auditorů při realizaci Zelené dohody zohlednit průmyslovou nezávislost Evropy i dostupnost elektrických vozidel pro spotřebitele. Nutná jsou urgentní opatření, jež evropskému průmyslu umožní produkovat elektromobily za konkurenceschopné ceny a zároveň zajistí dodávky surovin a podpoří dobudování dobíjecí infrastruktury po celém kontinentu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Karel Ploranský
12.5.2024 09:15Ale však ona ho zelená lobby překřičí...
Čína neměla šanci prosadit se na evropském trhu s klasickými auty.
S elektrickými ho ovládne.
Evropské automobilky dotlačené šílenými požadavky EU k ústupu od toho, co skvěle uměly a měly pro to vše potřebné, jsou při perspektivě nuceného přechodu k výrobě elektromobilů proti čínským ve velmi nevýhodné pozici. Na baterie má totiž Čína téměř monopol. V Evropě se jich vyrábí žalostný zlomeček z celosvětové produkce. Přes 90 % se jich dělá ve Východní Asii a zbytek v USA.
Rozhodnutí EU o zákazu výroby aut se spalovacími motory je tak očividně pitomé, že mám podezření, že bylo učiněno na objednávku. Že za ním v pozadí stojí někdo mnohem chytřejší, než my Evropané...