Výročí havárie Exxon Valdez: druhé největší ropné katastrofy v USA
- Vyplul z aljašského přístavu Valdez 23. března 1989 ve 21:12 a směřoval do Long Beach v Kalifornii. Na jeho palubě bylo asi 55 milionů amerických galonů (210.000 m3) ropy. Krátce po půlnoci na 24. března tanker v zálivu prince Williama narazil do korálového útesu. Do moře se poté vylilo na 40.000 až 100.000 tun ropy.
- Byla to největší ekologická námořní katastrofa v dějinách USA do dubna 2010, kdy ji překonala havárie ropné plošiny Deepwater Horizon společnosti BP v Mexickém zálivu, po níž vyteklo až 620.000 tun ropy.
- Nehodu tankeru Exxon Valdez způsobil podle závěrů vyšetřování třetí důstojník Gregory Cousins, když nedokázal vymanévrovat plavidlo v nebezpečných vodách. Ovšem krátce předtím kapitán lodi Joe Hazelwood vydal chaotické rozkazy, když se nejprve chtěl vyhnout ledovcům; údajně byl totiž opilý. Testy prokázaly alkohol v jeho krvi několik hodin po nehodě.
- V soudní procesu v roce 1990 byl ale Hazelwood po výpovědi svědků obvinění z opilosti zproštěn. Dostal pokutu 50.000 dolarů a trest 1000 hours veřejně prospěšných prací.
- Podle závěrů vyšetřovací komise ale část viny nesla i společnost Exxon, která mimo jiné nezajistila dostatečný odpočinek pro posádku, respektive dostatečné množství palubních důstojníků. Selhání bylo přičteno i pobřežní stráži, která v oblasti nezajistila efektivní dopravní systém.
- Kritizovány byly i nedostatečně rychlé záchranné práce, které údajně přišly s mnohahodinovým zpožděním. I když původní půlnoční radiová zpráva kapitána Hazelwooda údajně zněla: "Uniká nám trocha ropy, chvíli tady asi zůstaneme." K šíření ropné skvrny přispělo i bouřlivé počasí.
- Zasaženo bylo na 2000 kilometrů pobřeží a 28.000 km2 oceánu. Nehoda měla za následek smrt 250.000 mořských ptáků, 2800 mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů či 22 kosatek.
- Po nehodě tankeru Exxon Valdez přijal v roce 1990 americký Kongres zákon proti znečišťování pobřežních vod USA ropou, který mimo jiné zavedl od roku 2010 povinnost dvojitého trupu pro tankery v amerických vodách.
- Tanker Exxon Valdez byl po nehodě opraven (za 30 milionů dolarů) a uveden znovu do služby jako Exxon Mediterranean, později SeaRiver Mediterranean. V roce 2008 ho koupila hongkongská společnost a přebudovala ho z tankeru na plavidlo vozící rudu. V roce 2012 byl v Indii sešrotován.
- Před pěti lety odborníci konstatovali, že po čtvrtstoletí od nehody je oblast v daleko lepším stavu a například populace mořských vyder se pomalu dostává na stejné hodnoty jako před havárií. Někteří (hlavně drobní) živočichové ale kvůli ní umírají stále.
reklama