https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/exxon-valdez-zpusobil-druhou-nejvetsi-ropnou-katastrofu-v-usa
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Výročí havárie Exxon Valdez: druhé největší ropné katastrofy v USA

24.3.2019 06:00 | WASHINGTON/PRAHA (ČTK)
Tanker Exxon Valdez byl po nehodě opraven (za 30 milionů dolarů) a uveden znovu do služby jako Exxon Mediterranean, později Sea River Mediterranean. V roce 2008 ho koupila hongkongská společnost a přebudovala ho z tankeru na plavidlo vozící rudu. V roce 2012 byl v Indii sešrotován. Tanker byl 300 metrů dlouhý a 50 metrů široký.
Tanker Exxon Valdez byl po nehodě opraven (za 30 milionů dolarů) a uveden znovu do služby jako Exxon Mediterranean, později Sea River Mediterranean. V roce 2008 ho koupila hongkongská společnost a přebudovala ho z tankeru na plavidlo vozící rudu. V roce 2012 byl v Indii sešrotován. Tanker byl 300 metrů dlouhý a 50 metrů široký.
Obří ropný tanker Exxon Valdez ztroskotal u Aljašky 24. března 1989. Plul tehdy pod vlajkou USA a patřil společnosti Exxon. Na vodu byl spuštěn jen dva a půl před roku nehodou, v říjnu 1986.
 

- Vyplul z aljašského přístavu Valdez 23. března 1989 ve 21:12 a směřoval do Long Beach v Kalifornii. Na jeho palubě bylo asi 55 milionů amerických galonů (210.000 m3) ropy. Krátce po půlnoci na 24. března tanker v zálivu prince Williama narazil do korálového útesu. Do moře se poté vylilo na 40.000 až 100.000 tun ropy.

- Byla to největší ekologická námořní katastrofa v dějinách USA do dubna 2010, kdy ji překonala havárie ropné plošiny Deepwater Horizon společnosti BP v Mexickém zálivu, po níž vyteklo až 620.000 tun ropy.

- Nehodu tankeru Exxon Valdez způsobil podle závěrů vyšetřování třetí důstojník Gregory Cousins, když nedokázal vymanévrovat plavidlo v nebezpečných vodách. Ovšem krátce předtím kapitán lodi Joe Hazelwood vydal chaotické rozkazy, když se nejprve chtěl vyhnout ledovcům; údajně byl totiž opilý. Testy prokázaly alkohol v jeho krvi několik hodin po nehodě.

- V soudní procesu v roce 1990 byl ale Hazelwood po výpovědi svědků obvinění z opilosti zproštěn. Dostal pokutu 50.000 dolarů a trest 1000 hours veřejně prospěšných prací.

- Podle závěrů vyšetřovací komise ale část viny nesla i společnost Exxon, která mimo jiné nezajistila dostatečný odpočinek pro posádku, respektive dostatečné množství palubních důstojníků. Selhání bylo přičteno i pobřežní stráži, která v oblasti nezajistila efektivní dopravní systém.

- Kritizovány byly i nedostatečně rychlé záchranné práce, které údajně přišly s mnohahodinovým zpožděním. I když původní půlnoční radiová zpráva kapitána Hazelwooda údajně zněla: "Uniká nám trocha ropy, chvíli tady asi zůstaneme." K šíření ropné skvrny přispělo i bouřlivé počasí.

- Zasaženo bylo na 2000 kilometrů pobřeží a 28.000 km2 oceánu. Nehoda měla za následek smrt 250.000 mořských ptáků, 2800 mořských vyder, 300 tuleňů, 250 orlů či 22 kosatek.

- Po nehodě tankeru Exxon Valdez přijal v roce 1990 americký Kongres zákon proti znečišťování pobřežních vod USA ropou, který mimo jiné zavedl od roku 2010 povinnost dvojitého trupu pro tankery v amerických vodách.

- Tanker Exxon Valdez byl po nehodě opraven (za 30 milionů dolarů) a uveden znovu do služby jako Exxon Mediterranean, později SeaRiver Mediterranean. V roce 2008 ho koupila hongkongská společnost a přebudovala ho z tankeru na plavidlo vozící rudu. V roce 2012 byl v Indii sešrotován.

- Před pěti lety odborníci konstatovali, že po čtvrtstoletí od nehody je oblast v daleko lepším stavu a například populace mořských vyder se pomalu dostává na stejné hodnoty jako před havárií. Někteří (hlavně drobní) živočichové ale kvůli ní umírají stále.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist