https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nejhorsi-ropnou-katastrofu-ma-na-svedomi-saddam-husajn
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nejhorší ropnou katastrofu má na svědomí Saddám Husajn

23.1.2021 06:00 | KUVAJT/PRAHA (ČTK)
Válka v Iráku způsobila největší ropnou katastrofu a také "první známý akt ekoterorismu". Ilustrační foto
Válka v Iráku způsobila největší ropnou katastrofu a také "první známý akt ekoterorismu". Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Zdroj | NOAA
Uplynulo 30 let od začátku největší ropné katastrofy všech dob. Irák 23. ledna 1991 začal vypouštět ropu do Perského zálivu.
 

Pouhých šest dní po zahájení války v Perském zálivu za osvobození Kuvajtu z irácké okupace 17. ledna 1991 začal irácký diktátor Saddám Husajn vypouštět z tankerů a zásobníků v kuvajtském ropném terminálu Míná al-Ahmádí ropu do Perského zálivu. Do moře uniklo 850 000 až 1,5 milionu tun ropy a deset až 12 centimetrů tlustá ropná skvrna pokryla plochu nejméně 600 kilometrů čtverečních. Šlo o největší ropnou katastrofu všech dob a "první známý akt ekoterorismu".

Saddám chtěl zpomalit postup spojeneckých vojsk, a proto zapálil v Kuvajtu 732 ropných vrtů. Aby se zamezilo dalším únikům, tyto ropné věže zničilo americké letectvo. Nejméně čtvrtina kuvajtské pouště byla zamořena, všechny chráněné přírodní oblasti byly poškozeny. Ropa usmrtila na 30 000 přezimujících mořských ptáků a ztráta "černého zlata" způsobila pokles kuvajtských ropných rezerv o dvě procenta.

Další velké ropné katastrofy

Po výbuchu ropného vrtu Lakeview Gusher Number One v březnu 1910 v okrese Kern County v americké Kalifornii z něj vytékala ropa rok a půl. Vyteklo 1,2 milionu tun ropy.

Po explozi ropné plošiny Deepwater Horizon 20. dubna 2010 v Mexickém zálivu z ní začala unikat ropa, která utvořila obří ropnou skvrnu v moři u břehů USA a způsobila nejhorší ekologickou havárii v dějinách USA. Ropa přestala z vrtu unikat po instalaci krytu v červenci 2010. Do moře se vylilo až 620 000 tun ropy (4,9 milionu barelů).

Při výměně zařízení na vrtné plošině Ixtoc I státní mexické společnosti Pemex v Mexickém zálivu došlo 3. června 1979 k úniku ropy, který se podařilo zastavit až v březnu 1980. Do moře uniklo na 480 000 tun ropy.

Nejhorší katastrofa tankeru podle množství vylitých tun ropy do moře se odehrála 19. července 1979 u ostrova Tobago, kdy se do moře po srážce řeckého tankeru Atlantic Empress s tankerem Aegean Captain vylilo na 287 000 tun ropy.

Z ropného vrtu ve Ferganské kotlině v nalezišti Mingbulak v Uzbekistánu začala v březnu 1992 vytékat ropa. Za dva měsíce vyteklo na 285 000 tun ropy, jednalo se největší vnitrozemskou ropnou katastrofu v historii.

Během irácko-íránské války narazil v únoru 1983 ropný tanker do íránské ropné plošiny Nourúz v Perském zálivu. V důsledku havárie, která trvala sedm měsíců, se do moře uvolnilo 260 000 tun ropy.

Tanker ABT Summer, plující pod liberijskou vlajkou z Íránu do Nizozemska, se 28. května 1991 potopil po výbuchu asi 1300 kilometrů od pobřeží Angoly. Do moře uniklo na 260 000 tun ropy.

Španělský tanker Castillo de Bellver se 6. srpna 1983 vzňal u západního pobřeží JAR, následně se rozpadl a potopil. Do moře se dostalo na 252 000 tun ropy.

Liberijská cisternová loď Amoco Cádiz ztroskotala 16. března 1978 na mělčině u francouzského Brestu. Po rozlomení lodi se do moře vylilo 230 000 tun ropy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (5)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 09:02
Tohle ropáci zásadně nečtou nebo nechápou. A to tam není ani havárie Exxon Valdez nebo všechny havárie v Rusku nebo spíš v celém SSSR.

A řešení? ZÁSADNĚ neotvírat nová ložiska, stávající postupně tlumit a předházet na OZE. Pokud to nezvládneme dost rychle, uvaříme se.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.1.2021 18:02 Reaguje na Pavel Hanzl
To napište nové vládě USA, tam těží ropu z Mexického zálivu. V Rusku těží ropu na pevnině,těžební pole v azerbajdžánské části Kaspického moře těží ropu firmy z USA.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.1.2021 20:54 Reaguje na Jiří Daneš
I v Rusku na Sibiři těží Americké firmy, Rusi na to už technologicky nemají.
Ale s mým příspěvkem to nemá přece nic společného, já tam píšu ZÁSADNĚ neotvírat nové zdroje a staré utlumovat.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

24.1.2021 14:14
no a jak se teda s těmi haváriemi příroda vyrovnala za ta léta ? také by mě zajímalo neb se to asi nikde neuvádí, jak to bylo se znečištěním moří za I. a i II. světové války, jak se tankery a jiné lodě potápěly o 106 ? třeba v tom havajském harboru ? dyť tam muselo do moře uniknout hafo sraček !!! jak dlouho to tam trvalo s obnovou přírody ?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.1.2021 17:22
Porovnávat havárie zaviněné zanedbáním bezpečnosti a nebo zanedbáním
údržby se zapálením ropy za války je dost hloupý příměr. To už můžeme
kritizovat bombardování rafinerií za II. světové války a nebo zapálení ropných polí v Rumunsku a na Kavkaze. Za války jde ekologie mimo a
ropa a palivo slouží i jako zbraň. Otázkou je, kdo to nakonec zapálil
a proč. Mrtvý se už bránit nebude a před smrtí se ho na nic nikdo ani
neptal, aby nemluvil i to, co neměl. Zamyslete se nad vodou plnící
tankery po vyložení nákladu a pak zase vypuštěnou. To není asi
mňamka pro ekosystémy v okolí ropných terminálů. Mi je milejší vždy
ropovod, pokud není děravý jako cedník a pokud ho někdo nevyhodí do
povětří aby poškodil firmu či stát. Nakonec takový ekoterorista může
být jako ve filmu Aljaška v plamenech dokonce kladným hrdinou. Tato licoměrnost při porovnávání neporovnatelného je pouhá demagogie a
pokus omluvit maléry v míru zaviněné pouhou nenasytností dopravců.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist