https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/fair-trade-kvetiny-na-ceskem-trhu-nejsou-je-moc-maly
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Fair trade květiny na českém trhu nejsou. Je moc malý

11.2.2011 17:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Snaha o fair trade květiny v ČR usnula na mrtvém bodě.
Snaha o fair trade květiny v ČR usnula na mrtvém bodě.
Květiny jsou báječné svou univerzálností. Lze jimi vyjádřit lásku, radost i smutek. Některé organizace ale také poukazují na ekologické a lidskoprávní problémy, které jsou s květinovým průmyslem spojené. Jako vhodnou alternativu doporučují květiny z tzv. fair trade produkce. Na českém trhu se ale jen tak neobjeví. Certifikace je totiž příliš drahá.
 

Před rokem to vypadalo, že by se kolem certifikovaných květin mohly dát věci do pohybu. Jak je tomu po roce?

„Přes naši snahu o dosažení přijatelných podmínek pro vstup do fair trade v oblasti květin usnula situace na mrtvém bodě,“ odpovídá dnes Aleš Vít jr. ze společnosti Tulipa. „Certifikační organizace FLO sice zvýhodnila vstupní podmínky malých firem do systému fair trade, ale oblasti obchodu s květinami se to netýká. FLO ani nerozlišuje rozdílnou velikost spotřebitelských trhů v jednotlivých zemích, ani specifika obchodování s komoditami rozdílné povahy.“ Fair trade se totiž netýká jen květin, ale daleko více jiných výrobků a potravin.

Jednorázový vstupní poplatek k účasti v projektu fair trade tak v současnosti přijde zájemce-dovozce z oblasti prodeje květin na 500 eur. Každoroční poplatek pak vždy na dalších 2600 eur. Provize pro FLO činí další dvě procenta z prodejních cen za komodity fair trade. K tomu je třeba zohlednit další náklady na straně zájemce, spočívající ve vedení evidence, dalších formálních náležitostí i podkladů pro inspekční kontroly prodeje ze strany FLO. Proti tomu stojí přínos pro potřebné na dodavatelských farmách, který činí deset procent ze vstupních, tedy nákupních cen květin, pořízených z uvedené farmy.

„Nejlépe bude věc uvést na modelovém příkladu jedné takové fair trade růže“, popisuje Vít. „Její hypotetická kupní cena přímo z farmy je okolo 5 Kč za kus. Z této sumy dostanou fair trade pěstitelé deset procent, tedy asi 50 haléřů. Cena růže pak narůstá o balné, převoz, clo, provizi agenta, letištní manipulaci, skladné a další náklady, takže její velkoobchodní prodejní cena činí kolem 15 Kč bez DPH. Z této ceny pak FLO dostane zmíněná dvě procenta na propagaci loga, což činí 30 haléřů." Aleš Vít odhaduje, že Tulipa by reálně mohla prodat tak 1000 ks fair trade květin týdně. "Z toho poplyne konkrétní roční přínos pro fair trade pěstitele z dodavatelských farem nějakých 27.000 Kč," vypočítává Vít. "Provize FLO na propagaci projektu fair trade bude činit kolem 16.000 Kč a roční fixní náklady přijdou fair trade dovozce květin minimálně na 65.000 Kč.“

Podle Aleny Věžníkové z Ekumenické akademie, která se v Česku snaží o osvětu a propagaci fair tradu, je to dáno tím, že český trh je prostě malý. „Při velkém odbytu, který mají firmy například v sousedním Německu, je systém financování fair tradu pro prodejce výhodnější,“ říká Věžníková. Podle jejích slov v Česku zájem o fair trade květiny roste, ale jen u spotřebitelů. Prodejci o tyto květiny zájem moc nemají.

Pokud někdo chce pořídit fair trade květinu, má zřejmě jedinou možnost na svatého Valentýna. Tehdy bude Ekumenická akademie v rámci osvěty prodávat fair trade růže ve svém pražském obchodě na Florenci. Jde však jen o jednorázovou akci.


reklama

 
Další informace |
Martin Mach Ondřej
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist