FinLaw: Toyota prý vyrábí vozy s vyšší spotřebou než před dvaceti lety, tvrdí američtí aktivisté
Organizace Bluewater Network ze San Franciska, která podporuje vládní snahu o snížení závislosti na fosilních palivech, si zaplatila inzerát v novinách po celých Spojených státech. Na něm je pod titulkem „Je Toyota vlk v rouše beránčím?“ fotografie prezidenta této společnosti Katsuaki Watanabeho sedícího vedle vlka v obleku. Podle informací Bluewater Network je Toyota jednou ze společností, které žalují stát Kalifornie kvůli novým opatřením proti smogu. Organizace zároveň upozorňuje na to, že automobily společnosti Toyota mají stále vyšší spotřebu pohonných látek. Podle nedávné studie Agentury ochrany životního prostředí (EPA) spotřeboval v roce 1985 průměrný vůz Toyota 7,8 litru na 100 kilometrů, zatímco v roce 2005 potřebuje na stejnou vzdálenost o litr paliva více. Inzerát ekologických aktivistů upozorňuje na to, že Toyota prodává automobily s ekologickým hybridním pohonem a prezentuje se jako společnost, která se snaží o výrobky s co nejmenšími dopady na životní prostředí a v tomto směru chce být jedničkou .
Bluewater Network již podobnou akci zorganizovala v roce 2003, kdy ztropila povyk kolem prohlášení společnosti Ford, která slíbila, že sníží spotřebu svých vozů o 25 %. Toyota se však stala terčem aktivistů poprvé až teď. Její tisková mluvčí Nancy Hubbellová potvrzuje, jak byl výrobce automobilů prohlášením překvapený a zklamaný. „Skutečně sebe chápeme jako vedoucí společnost v ochraně životního prostředí,“ prohlásila Hubbellová. Podle ní neustále běžná spotřeba klesá, problém je v tom, že studie EPA zahrnuje všechny vyráběné automobily, včetně nákladních nebo sportovních typů. „Toyota svůj výrobní program zcela změnila, důležité je však to, jaké typy vozů si vybírají zákazníci,“ prohlásila. Mluvčí Toyoty také potvrdila, že se tato společnost připojila ke dvěma dalším v žalobě proti státu Kalifornie. Podle Hubbellové je to proto, že by společnost raději viděla, aby vznikla jednotná politika čistého ovzduší na federální úrovni a nikoli pouze v jednotlivých státech USA. Podle Danielle Fugereové z Bluewater Network by Toyota prostě měla přijmout nová pravidla a ne proti nim bojovat, navíc stejná opatření chystá i dalších deset států.
Společnost Toyota by ráda rozšířila poměr prodaných hybridních vozů v USA na 25 %, i když v loňském roce to byla jen 3 %. Také chce rozšířit nabídku automobilů s hybridním pohonem. V současnosti nabízí jeden typ normálního osobního automobilu a dva velkoprostorové džípy (SUV) s ekologickým motorem. Aktivisté však upozorňují na to, že tato velká auta nemají o mnoho menší spotřebu než normální vozidla. „Myslíme si, že to mate řidiče, kteří jsou přesvědčeni, že hybridní pohon znamená automaticky úsporu paliva,“ prohlásila Fugereová. Podle ní Toyota nesplní své vlastní sliby.
Podle článku agentury AP FindLaw.com 24. 10. 2005.
reklama