Nejvíce eko auta? Hybridy z Japonska!
Dudley Curtis, mluvčí evropského neziskového sdružení Transport & Environment (T&E), říká, že největší „hvězdou“ je z hlediska ochrany životního prostředí Toyota. Ta totiž prý již nyní splnila svůj cíl pro rok 2015, jenž vycházel z požadavků Evropské unie na snižování emisí CO2.
EU totiž po výrobcích chce, aby do roku 2015 snížili emise CO2 u nových vozidel na 130 g/km a do roku 2020 na 95 g/km. Konkrétní cíle pro jednotlivé automobilky se liší, a to podle toho, jaká je hmotnost vozidel, která vyrábějí. Původně automobilky slibovaly splnit limity formou dobrovolné dohody, když k žádnému zlepšení nedošlo, rozhodla se Evropská komise snížení emisí nařídit.
Nejlepším vozem v kompaktní třídě byl letos podle VCD Lexus CT 200h, na druhém místě se pak umístil další vůz koncernu – Toyota Auris Hybrid. Pro Českou republiku je potěšující čtvrté místo Škody Fabia GreenLine 1.2 TDI, která se umístila jako první automobil s tradičním motorem za Hondou Insight Hybrid.
Mezi rodinnými vozy také vyhrála Toyota, s modelem Prius Hybrid. Další místa na stupních vítězů obsadily vozy koncernu VW - druhý byl Seat Ibiza ST 1.2 TDI CR E-Ecomotive a třetí Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI.
Nejlepším sedmimístným vozem byl zvolen VW Touran 1.4 TSI EcoFuel CNG DSG. Třetí skončil stejný model, opatřený však motorem o objemu 1.6 litrů TDI a technologií BlueMotion. Druhý byl Renault Grd. Scénic ENERGY dCi 130 eco.
Při hodnocení emisí skončil Lexus CT 200h s 87 gramy CO2/km na druhém místě, o které se dělí s VW Polo 1.2 TDI BlueMotion. O jeden gram nižší emise má „prcek“ Smart fortwo 40kW cdi. Na čtvrtém místě skončily shodně s emisemi 89 g všechny výše zmíněné vozy od Škody, Toyoty i Seatu.
Top ten napříč kategoriemi ovládl Lexus CT 200h, za ním skončily tři Toyoty v pořadí Prius Hybrid, iQ 1.0 VVT-i a Auris Hybrid, následovaly Hondy Insight Hybrid a Jazz Hybrid. Nejlepším evropským autem byl až sedmý VW Polo 1.2 TDI BlueMotion 87g. „Plně hybridní technologie dosahuje nižších úrovní spotřeby a oproti konvenčním pohonům má jasnou výhodu z pohledu dopadů na životní prostředí a dalších znečišťujících látek,“ řekl Euractivu prezident a výkonný ředitel Toyota Motor Europe Didier Leroy.
VCD při sestavování žebříčku posuzuje vozidla z pohledu dopadů na životní prostředí a sociální udržitelnosti. Zohledňuje také emise částic znečišťujících ovzduší a emise CO2, které mají vliv na změny klimatu. Hodnotící kritéria VCD tvoří ze tří pětin emise CO2, z pětiny hluk, z 15 % emise drobné částice, NO2, NOx a podobně a z 5 % dopady na životní prostředí, např. emise oxidů dusíku.
Podle článku „Japonské hybridy dominují německému žebříčku ekologických aut“ zveřejněného na serveru EurActiv.cz dne 22. srpna 2011.
reklama