Rada: Reklama na hybridní Toyotu Auris byla klamavá
K tomuto závěru dospěla nezávislá Arbitrážní komise Rady pro reklamu v reakci na dotaz serveru Ekolist.cz, zda reklama neporušuje pravidla etiky. „Stížnosti se vyhovuje – reklama je neetická,“ konstatuje písemné rozhodnutí komise, které redakce obdržela v pondělí.
Podstatou reklamy (viz ilustrace) byla propagace hybridního vozu Auris, jeho nízké spotřeby a unikátních vlastností. Následovala informace o ceně: „Modelová řada Auris již od 289 900 Kč“.
Ceny auta propagovaného na reklamě však podle tehdy platného ceníku začínaly ve skutečnosti na 549 900 Kč a uvedená cena se tedy týkala „obyčejné nehybridní“ řady tohoto vozu.
Co na to Etický kodex?
Ekolist.cz ve svém oficiálním dotazu, inspirovaném podněty čtenářů, poukázal počátkem dubna na to, že tato reklama může uvést v omyl. A že mnoho z těch, kteří na ni pohlédnou, se bude domnívat, že reklamní sdělení zní: Cena hybridního vozu Auris začíná na 289 900 Kč. Což však není pravda.
Podle etického kodexu Rady pro reklamu (bod 3. 1.) je "klamavým údajem" i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl". A právě to v tomto případě podle komise hrozilo.
„Členové nezávislé Arbitrážní komise se s názorem stěžovatele většinově ztotožnili a označili reklamu za klamavou,“ uvádí rozhodnutí. „Komise se shodla v názoru, že průměrný konzument (čtenář) si údaj o ceně může spojit s dominantními údaji, které se týkají vlastností hybridního modelu.“
Rada pro reklamu se zabývá tzv. samoregulací reklamy, tedy dohlížením na to, aby se reklamní průmysl řídil pravidly, která sám přijal, a která jsou obsažena v Kodexu reklamy. Její rozhodnutí mají pouze formu doporučení, Rada nemůže udělovat finanční pokuty ani jiné sankce.
„Naším záměrem v žádném případě nebylo a není mást potenciální zákazníky,“ sdělil Ekolistu v reakci na verdikt Pavel Zákora, marketingový manažer Toyoty s tím, že šlo o první případ za 18 let, kdy společnost obdržela stížnost prostřednictvím Rady pro reklamu.
Hájí se tím, že využili na trhu běžné praxe, tedy formulace ceny „již od…“, nicméně uvádí, že reklamu upravili ještě před obdržením rozhodnutí, „abychom předešli dalším případným nedorozuměním“.
Do budoucna by se dle něj již podobné věci neměly opakovat. „Podnět Rady pro reklamu nás určitě přiměl k tomu, více se zabývat vnímáním našeho reklamního sdělení koncovým zákazníkem, tak abychom se do budoucna, pokud možno, vyhnuli podobným stížnostem,“ uvedl Zákora.
reklama