https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/francie-chce-do-roku-2040-investovat-100-miliard-eur-do-zeleznic
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Francie chce do roku 2040 investovat 100 miliard eur do železnic

27.2.2023 00:46 | PAŘÍŽ (ČTK)
Cílem investičního plánu je zmírnit pociťovanou nerovnost mezi Paříží a ostatními částmi země ohledně veřejné infrastruktury.
Cílem investičního plánu je zmírnit pociťovanou nerovnost mezi Paříží a ostatními částmi země ohledně veřejné infrastruktury.
Francie plánuje do roku 2040 vynaložit 100 miliard eur (2,4 bilionu Kč) na železniční dopravu. Investice souvisí se snahou země snížit svou uhlíkovou stopu. Plán zaměřený na rozšíření a modernizaci železniční sítě zahrnuje zavedení příměstských rychlovlaků ve velkých městech po vzoru pařížského systému RER, uvedla premiérka Élisabeth Borneová.
 

Cílem investičního plánu je zmírnit pociťovanou nerovnost mezi Paříží a ostatními částmi země ohledně veřejné infrastruktury. Rozdíly se prohloubily kvůli prudkému růstu cen energií, které zdražily dopravu milionům dojíždějících.

"Nedostupnost dopravy někdy znamená, že se člověk musí vzdát pracovní nabídky, nemůže se vzdělávat nebo se setkat se svými blízkými," uvedla Borneová. Na investicí se podle ní bude podílet i státní dopravce SNCF, Evropská unie a místní samosprávy.

Prezident Emmanuel Macron loni v listopadu prohlásil, že chce, aby byly regionální vlakové sítě zavedeny přibližně v deseti velkých městech. Financování ani časový harmonogram tehdy nesdělil.

Přístup k cenově dostupné dopravě je ve Francii citlivým politickým tématem. Macronovo první funkční období bylo poznamenáno hnutím takzvaných žlutých vest, které vypuklo kvůli cenám pohonných hmot a odráželo frustraci ve venkovských oblastech.

Státem kontrolovaný provozovatel železnic SNCF začátkem tohoto týdne oznámil, že za loňský rok zvýšil tržby o 19 procent na rekordních 41,4 miliardy eur. Čistý zisk činil 2,4 miliardy eur.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

27.2.2023 15:54
Lepší a rychlejší železnice je dobrá věc. A proč v Česku není VRT? A proč v Brně EKOSPOLKY brání novému nádraží už přes 30 let?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist