https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/francie-zprisnuje-pravidla-pro-uzivani-elektrickych-kolobezek
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Francie zpřísňuje pravidla pro užívání elektrických koloběžek

30.10.2019 00:12 | PAŘÍŽ (ČTK)
Ve Francii v sobotu začala platit přísnější pravidla pro užívání elektrických koloběžek. / Ilustrační foto
Ve Francii v sobotu začala platit přísnější pravidla pro užívání elektrických koloběžek. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Ve Francii v sobotu začala platit přísnější pravidla pro užívání elektrických koloběžek. Podle nového předpisu je mohou například řídit pouze lidé starší 12 let, bude zakázáno s nimi jezdit na chodníku a od července roku 2020 pro ně začne platit rychlostní limit 25 kilometrů v hodině, informuje server BBC. Sdílená vozítka mají ve Francii na svědomí již šest úmrtí a stovky raněných.
 

Na elektrokoloběžce smí od soboty ve Francii také jezdit jen jeden člověk naráz, nesmí za jízdy používat mobilní telefon či nosit sluchátka, nebo jezdit v protisměru. Na některých silnicích bude i po zavedení rychlostního limitu povolena větší rychlost, jezdci však na těchto komunikacích budou muset nosit helmy a reflexní vesty. Jízda na okreskách je zakázána úplně.

Za porušení nařízení hrozí pokuta 135 eur (3450 korun), v případě překročení povolené rychlosti však až 1500 eur (přes 38.000 korun).

Vozítka, která jsou schopna dosáhnout rychlosti až 50 kilometrů v hodině, jsou mezi některými obyvateli francouzských měst stále populárnější. Řada lidí je využívá především ke kratším cestám do práce a pozitivně hodnotí jejich šetrnost k životnímu prostředí.

Řada občanů je ale nespokojena s tím, že jejich uživatelé někdy ohrožují rychlou a bezohlednou jízdou chodce a že koloběžky často překáží na chodnících. Situaci nepomohlo ani zavedení pokuty ve výši 35 eur (téměř 900 korun), která za nepovolené zaparkování koloběžky hrozí.

Někteří lidé v rozhořčení hází koloběžky do řek. V jihofrancouzském Lyonu vylovili potápěči v září za jediný den z řek Saôny a Rhôny 106 těchto vozítek, koloběžky pravidelně vyzvedává ze Seiny v Paříži firma Lime, která je tam provozuje.

Minulý víkend zemřel 25letý mladík a mladá dívka utrpěla vážná zranění, když je ve městě Bordeaux na jihozápadě Francie srazilo z koloběžky auto. Dalších pět lidí zemřelo již dříve po nehodách v Paříži a Remeši.

Jen v Paříži je k dispozici k půjčení na 15.000 těchto koloběžek.


reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

30.10.2019 07:08
Půjčovací koloběžky v centrech velkých měst dělají přesně to, o čem snily generace ochránců přírody i principiálních odpůrců automobilů. Lidé je rádi používají i když jsou "sdílené" (ono to sice není to pravé komunitní sdílení vybájené levicovými snílky, ale komu by to vadilo), poskytují individualitu, kterou hromadná doprava poskytnout nemůže a kvůli čemu ji řada lidí nerada používá, omezují cesty automobilem (sám jsem díky koloběžce jednou ujel autem o několik km méně). Konečně to technický pokrok umožnil realizovat a přínáší to provozovateli jistý zisk, takže nejde jen o vynucený projekt držený na umělé výživě jako to bývalo v podobných případech obvyklé, ale o samovolně fungující životaschopný systém. A přesto (nebo právě proto??) to leží řadě lidí v žaludku, držkují jako pavlačové drbny a nejradši by to zakázali, zregulovali, omezili. Při tom uživatelé koloběžek mají plné právo sdílet infrastrukturu města jako každý jiný (a zároveň ji tak nezatěžují automobily), ale některým lidem to bůhví proč vadí. Docela by mě zajímal ten skutečný důvod, nějak se ho nemůžu dobrat :-)
Odpovědět
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist