https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/generalni-advokat-vybidl-soud-eu-odmitnout-zalobu-na-nemecke-myto
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Generální advokát vybídl soud EU odmítnout žalobu na německé mýto

6.2.2019 12:33 | LUCEMBURK (ČTK)
Generální advokát Soudního dvora EU dnes doporučil, aby soudci zamítli žalobu, kterou Rakousko v roce 2017 napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta. Ilustrační snímek.
Generální advokát Soudního dvora EU dnes doporučil, aby soudci zamítli žalobu, kterou Rakousko v roce 2017 napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta. Ilustrační snímek.
Licence | Volné dílo (public domain)
Generální advokát Soudního dvora EU dnes doporučil, aby soudci zamítli žalobu, kterou Rakousko v roce 2017 napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta. Související daňová úleva pro německé řidiče, která výší odpovídá mýtnému, neznamená diskriminaci na základě národnosti, myslí si podle dnešní tiskové zprávy soudu jeho generální advokát Nils Wahl. Německo jeho krok vítá.
 

Právním názorem generálního advokáta se soud při svém konečném rozhodování nemusí řídit, soudci ale často přístup generálních advokátů zohledňují.

Podle mínění generálního advokáta mají německé úřady plné právo na přesvědčení, že náklady na dálniční síť, které dosud nesli pouze němečtí daňoví poplatníci, by měly být rovnoměrně rozděleny mezi všechny její uživatele, včetně těch z ciziny. Majitelé německých aut by navíc podle něj byli neúměrně zatíženi, pokud by měli platit jak příslušné daně z motorových vozidel, tak i poplatek za používání infrastruktury.

Wahl tak odmítl názor Vídně, že jde o diskriminaci na základě národnosti - takový názor je podle něj založen na zásadním nepochopení konceptu "diskriminace".

Německý ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) dnes krok generálního advokáta přivítal. "Ulehčení a potvrzení!" napsal v tiskové zprávě. Wahl podle něj dal Německu za pravdu, že platba za infrastrukturu všemi, kdo ji používají, je správná a spravedlivá a že plán Německa není diskriminační.

Dvě skupiny, tedy němečtí řidiči a jejich kolegové z ostatních zemí, podle generálního advokáta nejsou vzhledem k německému mýtu ve srovnatelné situaci. Ti z Německa totiž - kromě toho, že nyní využívají dálnice zdarma stejně jako jejich zahraniční kolegové - ve své zemi platí daně z motorových vozidel, což Rakušané v žalobě pomíjí.

"Za druhé Rakousko nedokázalo ukázat na nějaké znevýhodnění, které opatření přinese řidičům zahraničních vozidel," uvedl generální advokát podle tiskové zprávy soudu. Ze zamýšlené podoby německých kontrol podle něj neplyne ani nepřímá diskriminace - Rakousko totiž nepřineslo důkazy, že by byl ohrožen volný pohyb zboží a služeb v EU.

Pokud jsou podle generálního advokáta obě opatření, tedy mýtné a daňová úleva, posuzována společně tak, jak si ostatně Rakousko přeje ve své žalobě, ukazuje se v důsledku, že majitelé zahraničních aut za použití německé dálnice budou platit méně než němečtí majitelé automobilu stejného typu.

Německo v roce 2015 přijalo zákon o zavedení mýta na federálních silnicích, tedy především na dálnicích. Fakticky jej ale budou platit jen zahraniční řidiči. Majitelům aut registrovaných v Německu se totiž o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi mají nárok dokonce na větší úlevu než kolik zaplatí na poplatcích.

Řada evropských zemí, především ze sousedství, Berlín kvůli uvedenému schématu kritizovala. Věcí se zabývala také Evropská komise. Nakonec prosadila určité úpravy zamýšlených pravidel, která by po odkladech měla začít platit v říjnu 2020.

Žalobu zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Rakouskou žalobu tak u soudu podporuje Nizozemsko. Soud své konečné rozhodnutí teprve vynese.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist