https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/globalni-oteplovani-otevre-nove-prepravni-trasy-v-arktide
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Globální oteplování otevře nové přepravní trasy v Arktidě

7.3.2013 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
V polovině století se zřejmě otevřenou dvě nové lodní cesty: Severozápadní průjezd podél pobřeží Kanady a Severní mořská cesta podél pobřeží Ruska. Červené trasy ukazují možné nejrychlejší spojení přes Arktidu pro běžné ledoborce. Modré trasy pak ukazují trasy, které budou schůdné pro běžné lodi. Tloušťka čar pak indikuje předpokládanou vytíženost trasy.
V polovině století se zřejmě otevřenou dvě nové lodní cesty: Severozápadní průjezd podél pobřeží Kanady a Severní mořská cesta podél pobřeží Ruska. Červené trasy ukazují možné nejrychlejší spojení přes Arktidu pro běžné ledoborce. Modré trasy pak ukazují trasy, které budou schůdné pro běžné lodi. Tloušťka čar pak indikuje předpokládanou vytíženost trasy.
Licence | Volné dílo (public domain)
Až dosud byly arktické vody přístupné jen speciálně upraveným ledoborcům. V polovině století by ale Arktidou mohly proplouvat i obyčejné lodě. Z ekonomického hlediska je to vzrušující příležitost. Z pohledu bezpečnosti a ochrany životního prostředí Arktidy to budí obavy. Každoroční tání ledu však podle vědců nasvědčuje tomu, že ledová pokrývka severu bude tak tenká, že dnes běžný ledoborec si bude moci pohodlně zkrátit cestu přímo přes Severní pól.
 

Svou předpověď staví výzkumníci z University of California na nezávislé předpovědi vývoje klimatu pro roky 2040 až 2059. Nejvhodnějším měsícem pro transarktickou plavbu bude měsíc září, kdy typicky vrcholí tání ledu.

„V budoucnu v některých letech bude možné, aby běžné lodě pro plavbu na otevřeném moři propluly vody Arktidy,“ říká Scott R. Stephenson z University of California. To v současné době možné není.

A ledová pokrývka Arktidy se podle jeho kolegy Laurence C. Smith stane tak tenkou, že ledoborci si budou moci zkrátit cestu přímo přes Severní pól. „Nikoho dosud nenapadlo poslat lodi přes Severní pól. To bylo dosud prostě nemyslitelné,“ komentuje to Smith.

Přitom cesta přímo přes Severní pól by byla o dvacet procent kratší než dnes nejběžněji používaná Severní mořská cesta, která obeplouvá severní pobřeží Ruska. Pro lodě plující mezi nizozemským Rotterdamem a japonskou Jokohamou je Severní mořská cesta zhruba o čtyřicet procent kratší než cesta přes Suezský průplav.

Až do nedávna byla Severní mořská cesta obyčejným lodím uzavřena. V posledních dvou letech ale na severu odtálo tolik ledu, že v pozdním létě bylo možné do oblasti vplout – byť pro jistotu s doprovodem polární lodi. Jen za rok 2012 tudy proplulo 46 běžných lodí.

Notoricky zrádný Severozápadní průjezd, který se vine podél kanadského pobřeží a poskytuje nejpřímější spojení východní Kanady a severní části USA s Asií, by se stal splavnějším. A to dokonce tak, že podle Smitha a Stephensona by se do oblasti mohly vypravit i lodě, které byly pro pobyt v polárních oblastech vybaveny jen zesílením trupu. A je možné, že by průjezd byly schopné proplout i obyčejné lodě, které tvoří základ světové obchodní flotily.

V současnosti je Severozápadní průjezd teoreticky splavný jednou za sedm let. To pro obchodní společnosti není nijak lákavá perioda. V polovině století už to ale může být zcela jinak a každé září může být cesta volná.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist