Jak snížit spotřebu automobilu? Pomůže parní turbína

Technologie Turbostreamer by měla podobně jako elektrárny vyrábět elektrickou energii na principu parní turbíny. Vývojáři BMW Group začali na systému pracovat v roce 2005. Během let se jim podařilo systém zjednodušit a zmenšit. Díky tomu je vhodnější pro použití v sériovém autě. Teplem z výfukových plynů se zahřívá tekutina a vzniká pára, která pak pohání expanzivní turbínu vyrábějící elektřinu. Systém prý váží asi deset až patnáct kilogramů a vyrobená elektrická energie by vozu mohla v určitých případech stačit na pohon. Běžný řidič prý díky turbíně může na delších cestách snížit spotřebu asi o 10 %. Systém ale ještě čekají jízdní testy.
Oproti tomu technologie termoelektrického generátoru již funguje v experimentálním BMW X6 a má výkon asi 600 W. Zde se vyrábí elektřina pomocí termočlánků z odpadního tepla výfukových plynů. Druhou možností je získávat elektřinu na základě systému recirkulace spalin. Ta může dávat výkon asi 250 W, čímž sníží spotřebu a emise CO2 asi o 2 %.
Podle BMW je termoelektrický generátor ideální doplněk k rekuperaci energie při brzdění. Nejvíc výkonu totiž systém dává při nejvyšší zátěži motoru, třeba při zrychlování. Do budoucna skýtá tato technologie podle vývojářů potenciál asi o 5 % nižší spotřeby.
Rekuperaci z brzdění by mohly doplnit v rámci Efficient Dynamics také systémy tepelného managementu motoru. Utěsnění a uzavření motoru v určitém prostoru by totiž mělo přinést rychlejší a rovnoměrnější zahřátí pohonného ústrojí. Tepelný výměník ve výfukovém systému má pomoci zahřívat převodový olej, čímž se sníží tření a také spotřeba. Tyto technologie by na rozdíl od předchozích systémů pomáhaly snižovat spotřebu zejména při krátkých cestách.
Podle článku Fyzika v praxi podle BMW. Parní turbíny a elektřina z tepla zveřejněného dne 13. října 2011 na serveru auto.idnes.cz.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Koukám, že pan Šimůnek... - 26. 10. 2011 - Jan ŠimůnekTi inženýři a vývojáři jsou vázáni na určitou obchodní strategii. Pro BMW je vývoj takového modelu dobrá PR informace, která se odrazí jistě i na odměnách těch inženýrů a vývojářů, a to bez ohledu na reálnost dovedení toho modelu do použitelné podoby (včetně toho, aby to splňovalo emisní limity a aby to lidi kupovali). Mimochodem, kdyby se místo chladiče zavedl tepelný motor (pracující třeba s freony) pohánějící nějaký alternátorek, tak by se mohlo využívat teplo z chladícího okruhu, kterého je mnohem víc a auta ho pouštějí do vzduchu. |