https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/mistr-sveta-za-volantem-aneb-jak-jsem-se-ucil-jezdit-setrne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mistr světa za volantem aneb Jak jsem se učil jezdit šetrně

22.6.2012 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
"Jste průměrný řidič." Vlastimil Vinter vyplňuje protokol o jízdě.
"Jste průměrný řidič." Vlastimil Vinter vyplňuje protokol o jízdě.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Do redakce nám přišla pozvánka na kurz hospodárné jízdy. Bylo mou povinnosti pozvánku přijmout a jít jim vysvětlit alespoň základy toho, jak se jezdí autem. Konec konců, hned po té, co jsem dostal řidičák, se ze mne stal mistr světa za volantem. Jako z každého Čecha. Hop hop hop.
 

Každý z nás je mistrem světa za volantem jiného auta. Někdo třeba za volantem Porsche Cayenne, někdo, třeba já, za volantem kdysi moderní Škody Felicia kombi. Nemá sice palubní počítač, posilovač nebo klimošku, ale má motor, který je dobře slyšet, což mistrům světa za volantem k hospodárné jízdě bohatě stačí. K čemu nějaká elektronika, když mám uši, že jo?

„Řadíte pozdě,“ říká mi kouč hospodárné jízdy Vlastimil Vinter. Řídím jeho novou Škodu Octavia, která je vybavena vším, co moje auto nemá. Největší vychytávka je ale palubní počítač. „Sledujte ho, on vám správný převod doporučí, “ radí mi Vinter. Skutečně, už mi tam nějakou dobu bliká čtyřka. Přeřadím a palubní počítač hned hlásí snížení aktuální spotřeby paliva.

Vlastimil Vinter je z klatovské autoškoly a prošel speciálním tréninkem pro instruktory autoškol v otázkách ekonomické a bezpečné jízdy. „Sundejte nohu z plynu, tamhle to už stojí,“ říká mi pan Vinter. Já bych sice jako mistr světa za volantem ještě chvíli jel pod plynem a pak to „zahamptl“, ale blahosklonně vyhovím. Spotřeba paliva okamžitě klesla, hlásí počítač. Jízdou bez plynu se zařazenou rychlostí pohodlně dojedeme ke stojícím autům. „Teď klidně vypněte motor, tady budeme stát určitě půl minuty.“ Vypínám motor. Pak naskakuje zelená. Nastartuju pohodlně dřív, než se auta přede mnou rozjedou.

„Ten rozjezd by chtělo trochu jemnější. A zase jste už mohl mít vyšší stupeň,“ komentuje můj mistrovský výkon za volantem instruktor. „Nebrzděte brzdou a využijte víc brzdnou sílu motoru,“ radí mi při jízdě z kopce. „Sledujte víc provoz před vámi a snažte se jet plynule, žádné velké zrychlování a brzdění. A zařaďte si tam už trojku.“

Zlatá pravidla hospodárné jízdy

Předvídejte dopravní situaci

Snažte se přečíst vozovku co nejdále dopředu a předvídejte vývoj dopravní situace.

Snažte se jednat a nikoliv pouze reagovat - rozšiřte si prostor pro jednání odpovídající vzdáleností, při které můžete využívat setrvačnost svého vozidla

Maximálně využívejte setrvačnost svého vozidla

Udržujte konstantní rychlost při nízkých otáčkách motoru

Jeďte plynule a používejte co nejvyšší možný rychlostní stupeň s nízkými otáčkami motoru

Pamatujte si, že jízda vysokou rychlostí nebo s vysokými otáčkami motoru významně zvyšuje spotřebu paliva

Brzy řaďte vyšší rychlostní stupeň

Přeřazujte na vyšší rychlostní stupeň při otáčkách přibližně 2 000 ot./min.

Berte v úvahu dopravní situaci, bezpečnost a specifika svého vozidla

Často, minimálně jednou za měsíc, a před jízdou vysokou rychlostí, kontrolujte tlak v pneumatikách

Udržujte v pneumatikách správný tlak - nízký tlak v pneumatikách představuje bezpečnostní riziko a způsobuje plýtvání palivem

Pamatujte si, že jakákoliv extra spotřebovávaná energie vede ke zvýšené spotřebě paliva a vyšším nákladům na cestu

Klimatizaci a elektrická zařízení používejte pouze tehdy, když je opravdu potřebujete a když je nepoužíváte, tak je vypněte

Nepřevážejte zbytečnou zátěž a snažte se snižovat aerodynamický odpor (nevozit střešní nosiče, pokud nejsou potřeba...)

Zdroj: Úsporná jízda. Také existují stříbrná pravidla!

Po necelé hodině jízdy s instruktorem nejsem svými řidičskými schopnosti přímo otřesen, ale coby mistr světa za volantem cítím, že to nebylo na čistou jedničku s hvězdičkou. „Takže: řadíte pozdě, nejde vám moc využívat brzdnou sílu motoru, nepředvídáte, jak se bude situace v dopravě vyvíjet a jízda pak není plynulá, mohl byste víc jezdit bez plynu a míň brzdit. Pak byste jezdil víc hospodárně a mnohem bezpečněji,“ zní ortel. „A jízda podle pravidel silničního provozu taky není vaše silná stránka.“ Tak. A mám to.

Vlastimil Vinter není jediný instruktor autoškoly, který je vyškolený pro koučing hospodárné jízdy. V každém kraji je jedna autoškola, která zájemcům z řad mistrů světa za volantem umožní projít krátkým školením. Když budete rychlí, tak můžete využít toho, že prvním pěti stům zájemcům lekci uhradí sdružení SEVEn, které v ČR v rámci evropského projektu Ecowill kurzy hospodárné jízdy organizuje.

Petr Chmel ze SEVEn říká, že zkusit si kurz hospodárné jízdy se řidičům vyplatí, i když si jej budou platit ze svého. Ze zahraničních statistik totiž vyplývá, že přestože absolventi kurzu do roka leccos zapomenou a v provozu dál zůstávají u některých svých zlozvyků, něco si přeci jen osvojí. Rok po proškolení mají řidiči o šest procent nižší spotřebu paliva než před kurzem, v některých případech i o deset. Není to nijak dech beroucí číslo, ale nejde jen o snížení spotřeby paliva, ale i o zvýšení bezpečnosti provozu. A tytéž statistiky říkají, že díky školení se účastníkům snížila o 20 % výše škod při nehodách.

Samotná jízda s instruktorem zabere hodinu času. Nejprve jede řidič sám podle svého, pak jede podle pokynů instruktora. Sám pak může pozorovat, jak se proměnila spotřeba paliva. Jízdu je možné podniknout vlastním vozem nebo autem autoškoly. Cena projížďky závisí na ceníku autoškoly, pohybovat by se měla okolo pěti set korun.

Pan Vinter mě na závěr ještě přezkoušel z teorie hospodárné jízdy. Tak dnes už snad každý ví, že se na spotřebě projeví, když zapomenu z kufru vyndat kovadlinu. Sundavat ze střechy nepotřebnou rakev nebo nosiče kol je také jasné. Byť ruku na srdce, je to trochu otrava, zvlášť když si mistr světa za volantem pořídí levné nosiče, které nemají rychloupínací mechanismus. Je také potřeba mít správně nahuštěné pneumatiky. Že klimatizace zvyšuje spotřebu, ví také každý.

V teorii jsem vcelku obstál, ale co se týče hospodárné jízdy v praxi, jsem zcela průměrný řidič! To znamená jediné: mistrem světa za volantem je každý Čech. Hop hop hop.


reklama

 
Další informace |
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz
Tento text je vydán v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz, financovaného hlavním městem Praha.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist