Jaká je budoucnost městské dopravy? Elektrická a hromadná, tvrdí odborníci
Diskuze byla inspirována krátkým dokumentem z Číny, jak by mohla vypadat Šangaj v roce 2030. Čínské představy jsou trochu sci-fi: malé elektromobily, které s jejich majitelem přijedou až do bytu, vozy nabíjející se indukčně z vozovky a hlavně dynamická a bezproblémová doprava. V dokumentu byly představeny i koncepty malých skútrů a vozů na elektřinu, které se dají po dojezdu snadno „složit“.
DPP: Brzdí nás papírování
Situace v Praze je o poznání jiná než vizionářské představy o budoucnosti šanghajské dopravy. Ředitel Dopravního podniku Praha (DPP) Martin Dvořák uvedl, že oproti Číně je v ČR zdlouhavé papírování. Než se poprvé „zakousl“ razící štít Tonda do země, aby prodloužil trasu A pražského metra, bylo třeba věnovat deset let na získávání všech potřebných povolení.
V Praze je 57 stanic metra a jak říká Martin Dvořák, dalších pět postavíme za čtyři roky „s vypětím všech sil“. V Šanghaji je podle něho 277 stanic metra a další rychle přibývají. Specialista rozvoje a organizace dopravy na pražském magistrátu Miroslav Čadský ale poznamenal, že v Šangaji jsou investice do dopravy daleko vyšší než v Praze. Tamní investice do metra by prý v Praze zajistily celou městskou hromadou dopravu.
Půjčovna elektromobilů? Realita
Tomáš Studeník, ředitel společnosti Tili, která se věnuje konzultačním a realizačním činnostem v oblasti ekologické dopravy a energetické efektivnosti, si myslí, že je třeba klást důraz na využívání městské hromadné dopravy (MHD) a návazný snadný přestup na individuální dopravu v podobě elektromobilů. Ideální by bylo u stanic metra vybudovat síť půjčoven elektroskútrů a elektromobilů, které by se mohly vrátit v jiné pobočce, než kde se půjčí. „Můžete si pak půjčit elektroskútr, dojet do obchodu a koupit si tam třeba skříň. Na místě si pak místo skútru půjčit elektromobil a tím náklad odvézt,“ představuje svojí vizi Studeník.
Překážka pro využívání elektromobilů, totiž malý dojezd, po Praze nevadí, tvrdí Miroslav Svítek z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického. Navíc je jen otázkou času, než tyto překážky zmizí. Již dnes podle něho existují elektromobily s dojezdem 400 km. „Ale samozřejmě jedna věc je takový hi-tech ukázat na autosalonu, a druhá věc je uvést ho do provozu,“ přiznává Svítek.
Myšlenka půjčovny elektromobilů není nijak revoluční, v Paříži by se podobný projekt měl stát na podzim realitou. Studeník doplňuje, že v Paříži budou k dispozici jednoduché vozy, které minimalizují možnost poškození špatným zacházením. Pařížané neničí ani nepříliš hezká, ale o to více bytelná elektrokola, která se zde půjčují. „A nemyslím si, že by Pražané byli více ničiví než Pařížané,“ uvedl Studeník.
Vandalismu se ředitel TILI rozhodně nebojí. „Vždy byla otázka, jestli lidé nebudou ničit sloupky na nabíjení. Několik stojanů již stojí a nikdo je neničí. Na druhou stranu je ale ani nikdo nevyužívá,“ zavtipkoval Studeník a dodal, že v nejbližších měsících uvidíme, jestli umístění stojanů před bary a jiné noční podniky přeci jen pozornost vandalů neupoutá.
Nemusíme se učit jezdit MHD
Pozitivní je, že Praha je v Evropě třetím městem, co se týká využívání MHD a dokonce druhé z pohledu dojíždění do práce MHD. „Nemusíme lidi učit jezdit MHD,“ říká Dvořák a je také potěšen faktem, že se v posledních letech začalo pracovat na propojení příměstské dopravy a MHD. Obce prý začínají řešit, proč příměstské autobusy jezdí do centra a ne jen na okraj Prahy, kde lze přestoupit na pražskou MHD. Dvořák řekl, že by se parkoviště typu Park & Ride, které známe od stanic metra, měla objevovat také u vlakových stanic na okrajích Prahy či v obcích za Prahou. Lidé by se pak mohli do Prahy dopravit vlakem a ubylo by aut v samotném městě.
Zóny placeného stání zatím fungují v Městských částech Praha 2, Praha 3 a Praha 10 a prý se budou rozšiřovat po celé Praze. Ideální by podle diskutujících bylo budovat je nejprve blízko sítě metra, kde není auto tolik potřeba. Podle Miroslava Čadského z pražského magistrátu ale o ně mají již nyní zájem i sídliště na okrajových částech Prahy.
reklama