https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/japonsky-vyrobce-nakladnich-aut-hino-20-let-falsoval-udaje-o-emisich
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Japonský výrobce nákladních aut Hino 20 let falšoval údaje o emisích

3.8.2022 00:48 | TOKIO (ČTK)
Foto | Ian Fuller / Depositphotos
Japonský výrobce nákladních automobilů Hino Motors, který je součástí skupiny Toyota, od roku 2003 systematicky falšoval údaje o emisích. Vyplývá to z výsledků nezávislého vyšetřování. Společnost Hino v březnu přiznala, že falšovala údaje o emisních testech a počtu ujetých kilometrů požadovaných vládou. K vyšetřování byla zřízena skupina externích odborníků, uvedla agentura AP.
 

V závěrečné zprávě, která má 17 stránek, skupina uvádí, že "uzavřená a konzervativní" kultura ve společnosti způsobila nedostatečnou angažovanost a solidaritu mezi zaměstnanci. Novinářům odborníci sdělili, že vedení společnosti nedokázalo spolupracovat se zaměstnanci v přední linii, upřednostňovalo číselné cíle a termíny a obětovalo provozní postupy.

Firma sdělila, že zjištění z vyšetřování bere vážně. Zavede opatření, aby zabránila opakování situace, včetně zřízení řádného kontrolního systému, revize pravidel a posílení firemní kultury.

Prezident společnosti Satoši Ogiso v reakci na zprávu narychlo svolal tiskovou konferenci, na které se podle japonských zvyků hluboce uklonil a omluvil zákazníkům a dalším zainteresovaným stranám. Týmy, které vyvíjely motory, věděly, že nemohou splnit cíle, a cítily se pod takovým tlakem, že falšovaly výsledků testů, dodal. To způsobilo další podvody, protože pracovníci své pochybení zakrývali. Zdůraznil, že problém se týká celé společnosti, nikoli pouze dotyčných týmů. Problémy s bezpečností se ale podle Ogisa neobjevily.

Mezi odhalenými pochybeními je pozměňování testů životnosti v souvislosti s emisemi u široké škály modelů a také manipulace s informacemi o spotřebě paliva u motorů pro nákladní auta. Firma v Japonsku v souvislosti s nesprávnými údaji svolala 67.000 vozidel. Jak ovlivní výsledky hospodaření nejnovější odhalení, zatím není jasné. Problematických vozidel může být podle firmy téměř 300.000.

U modelů prodávaných v zahraničí firma Hino uvedla, že spolupracuje na vyšetřování s úřady v USA a v Evropě.

Hino kromě nákladních vozů stejnojmenné značky vyrábí vozidla prodávaná pod značkou Toyota, včetně sportovně-užitkového vozu (SUV) Land Cruiser Prado. Toyota vlastní ve firmě podíl 50,1 procenta.

Skandál ve firmě Hino je další z mnoha, které zasáhly zemi pyšnící se disciplinovaností, řemeslnou zručností a důrazem na detail.

V roce 2018 firmy Suzuki Motor, Mazda Motor a Yamaha Motor přiznaly, že falšovaly údaje o emisích. Krátce předtím Nissan Motor a Subaru přiznaly podobné pochybení v údajích o spotřebě paliva. Ve stejném roce japonská prokuratura obvinila ocelárnu Kobe Steel z rozsáhlého, několik let trvajícího falšování informací o široké škále výrobků zaslaným více než 680 společnostem. Mimo jiné informací o hliníkových odlitcích a měděných trubkách pro automobily, letadla, spotřebiče a vlaky.

V roce 2015 vyšetřování v Mitsubishi Motors odhalilo rozsáhlé podvody s údaji o ujetých kilometrech za posledních 25 let. Automobilka se také začátkem tohoto tisíciletí přiznala k zatajování závad na vozidlech, jako byly selhávající brzdy, vadné spojky a špatně instalované palivové nádrže. Tato pochybení začala už v 70. letech.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist