https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jednota-v-cesku-ubyva-myslivcu-duvodem-jsou-vysoke-naklady-a-casova-narocnost
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jednota: V Česku ubývá myslivců, důvodem jsou vysoké náklady a časová náročnost

30.8.2024 01:40 (ČTK)
V Česku dlouhodobě ubývá myslivců. Zatímco v roce 2014 mělo platný lístek 92 247 myslivců, v uplynulé lovecké sezoně bylo lístků o téměř 4000 méně, vyplývá z dat Českého statistického úřadu. Podle předsedy Českomoravské myslivecké jednoty Jiřího Janoty za poklesem stojí finanční i časová náročnost myslivecké práce. Také upozornil na to, že v posledních dvou letech se snížila dotační podpora od ministerstva zemědělství (MZe).
 
"Nájmy honiteb jsou dnes v statisícových částkách. K tomu je potřeba přičíst náklady na provozování myslivosti a případné hrazení škod působených zvěří. Dostáváme se do částek mezi jedním až dvěma miliony. Proti tomu stojí příjem za prodanou zvěřinu a poplatkové lovy. Tento příjem v žádném případě nepokrývá vložené náklady," řekl Janota.

MZe pokles spojuje se zvyšováním průměrného věku občanů a demografickým vývojem. "Řada myslivců přestane aktivně vykonávat myslivost z důvodu věku. Zároveň se společnost odklání od aktivit blízkých k přírodě, zejména pokud je součástí i lov," uvedl mluvčí ministerstva Vojtěch Bílý.

Klesající počet aktivních myslivců přitom může být do budoucna podle Janoty významný problém především pro zajištění odpovídajících stavů zvěře v krajině. MZe už dříve uvedlo, že přemnožená zvěř poškodí až třetinu mladých lesů a za deset let způsobila škody za minimálně 25 miliard korun. Snížit vysoké stavy spárkaté zvěře a škody, které působí, má připravovaná novela, kterou v červnu schválila vláda. Jednota ji zásadně odmítá.

Janota uvedl, že pro zlepšení situace musí ministerstvo zvýšit prezentaci a podporu myslivosti. "V posledních dvou letech klesla dotační podpora ze strany ministerstva zemědělství na 20 procent předchozích finančních prostředků," upozornil.

Z údajů, které MZe poskytlo ČTK, vyplývá, že od roku 2022 do loňska vyplatil úřad přes 14,8 milionu korun na 14 projektů neziskových organizací, jejichž hlavní náplní je myslivost, z toho polovina projektů byla myslivecké jednoty. V roce 2019 vyplatilo MZe uživatelům honiteb také 36,2 milionu korun, v roce 2020 to bylo 118,4 milionu a předloni 16,6 milionu korun. Peníze mohou myslivci využít například na pořízení chladicího zařízení, výsadbu remízků a stromořadí nebo odchytová zařízení.

Rozdíly ve vyplacených částkách jsou podle Bílého způsobeny počtem žádostí. "V roce 2021 si myslivci požádali o proplacení 323 chladicích zařízení a v roce 2022 již jen o 131. Jakmile si uživatel honitby pořídí vybavení, v následujících letech již nežádá. Nelze tudíž pokles ve vyplacených částkách na finanční příspěvky pro uživatele honitby brát jako pokles podpory myslivosti," dodal Bílý.

Ministerstvo se nicméně s myslivci shoduje v tom, že přibývá málo mladých myslivců. "Je složité nalézt způsob, jak zaujmout mladou generaci, aby trávila čas v přírodě a chtěla se zapojit do myslivosti," uvedl Bílý.

Janota tvrdí, že myslivecká jednota každoročně proškolí 1200 až 1400 nových adeptů, mladé ale podle něj často odrazují vysoké náklady na předepsané zkoušky a vybavení, které stojí až desítky tisíc korun. Myslivost je navíc časově náročná aktivita, dodal. "Výkon práva myslivosti se z podstatné části přesouvá do nočních hodin. Trávit několikrát do měsíce volný čas po nocích v honitbách řada z nich odmítá," uvedl.


reklama

 
Tereza Preisová
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

30.8.2024 05:50
Nesouhlasím. Mít zkoušky a vybavení je jedna věc, to mám už pomalu 20 let, a dostat se do sdružení je věc druhá. K tomu potřebuje začínající myslivec další mnohem dražší vybavení. Pozemky, peníze a protekci. ČMMJ v rámci ochrany zasloužilých členů obětovali podporu těm začínajícím. Konec konců na coo mladý myslivec, když zasloužilý může s termovizí střílet do pozdního věku.
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 09:36 Reaguje na Michal Ukropec
Já si dovolím s vámi nesouhlasit . Problém dostat se někam do spolku pro nové myslivce vidím jejich bydlišti , ti kteří bydlí v místě mysliveckého spolku ho nemají . Mají ho ti kteří bydlí jinde , ještě rozhoduje vzdálenost jejich bydliště , čím dál to je tím se to prohlubuje . Noví myslivci z měst ho pociťují asi nejvíc , v okolí jejich města nemají zájem dělat myslivost , protože podle jejich slov v těch honitbách nic není a na víc jsou to honitby z 60 členy ,než se na ně dostane povolenka na trofejovou zvěř , to chvíli trvá …. tak se snaží dostat někam kde je zvěř , pokud možno zastoupena více druhy , než je srnčí . Tam berou bud místní a nebo z blízkého okolí , tak to prostě je . Za mě se dá dělat myslivost i v příměstských honitbách , zatím mi nikdo z nich pořádně nevysvětlil proč o takovou nemají zájem , krom toho že jim jde o lov , muflona , jelena , černé , tam to chápu i já :-))) My vzali 2 z města cca 35km vzdáleného , jeden odešel po roce sám a druhý se snaží ale má to daleko , uznávám že lidé žijící ve městech , nebo dál od honitby ve které by rádi byli to nemají jednoduché . Pokud ale chci dělat myslivost , což není lov zvěře , myslím že uplatnění nakonec najde .
Odpovědět
DA

DAG

30.8.2024 10:08 Reaguje na Radek
Vidím to naprosto stejně.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.8.2024 16:44 Reaguje na Radek
Ano. Jsem z Tábora. A jde mi hlavně o to, abych měl kam vodit vnuky. Nevadí. Jsem také akvarista, terarista, rybář, včelař a mám i potápěčské papíry. Kluci si asi něco vyberou.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.8.2024 10:23 Reaguje na Michal Ukropec
Myslivci jsou stát ve státě, jako rybáři a jiní.
Oni si to jen tak nenechají rozbít mladými s jinými názory.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.8.2024 16:33 Reaguje na Michal Uhrovič
Ono to letí. Je mi už 59. Zkoušky jsem dělal ve 40 ti po zralé úvaze.
Odpovědět

3.9.2024 06:04 Reaguje na Michal Uhrovič
Názor je jedna věc. Znalosti jsou potom věcí druhou. Názor který není postaven na znalostech je jen výkřikem do tmy.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.8.2024 16:59 Reaguje na Michal Ukropec
našel jsem takový článek k myslivosti...

https://radiozurnal.rozhlas.cz/ceskomoravske-jednote-se-zatim-vzdy-povedlo-zakon-o-myslivosti-zablokovat-byla-9301400
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.8.2024 18:15 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Od dob Palase se ČMMJ spoléhá na kmotry a jejich koně v parlamentu a senátu. Na druhou stranu třeba senátor Chaloupek ač myslivec, většinou hlasoval proti. Je to jako všude.
Odpovědět
Ra

Radek

31.8.2024 19:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Klasika , lži a polopravdy v podání pana Pitka . Nejvíc mě pobavil jak zpíval že jeho návrh posiluje práva malých vlastníků , když ptáčka chytají , dobře mu zpívají .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 07:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pan Pitek je samozřejmě člověk prosazující tu svoji " jedinou pravdu a to bez ohledu na skutečnost.
Třeba již tvrzení, že :" stavy zvěře jsou nadměrné, kdy nemáme rovnováhu mezi životním prostředím a populace druhů spárkaté zvěře", je lživé. Zvěř nepoškozuje životní prostředí.Tedy i to svoje životní prostředí. Zvěř způsobuje škody člověku. Škody člověku ale způsobuje i ten vlk. Škody zvěří jsou nafukovány, škody vlkem bagatelizovány atd.
No a třeba to, že by " novela, která čeká na projednání ve sněmovně, má napravit dědictví komunismu". To je absolutní nesmysl o kterém ale pan Pitek nebude s nikým diskutovat.
Článku napsal spoustu ale ani pod jedním neměl ty " koule" své názory a tvrzení obhájit.

Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.8.2024 07:04
Myslivci v pravém smyslu slova/tak jak tomu bylo ještě před " sametem ", pomalu vymírají.
Navrch mají nyní většinou střelci/něco jako novodobí sportovní rybáři - mají peníze, tak si všechno zaplatí = zábava, adrenalin, žádná dobrovolná služba přírodě !
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.8.2024 09:30 Reaguje na smějící se bestie
nejsem myslivec.S pár se známe,na vesnici,pokud berete čtyřicátníky jako mladé,tak ti jsou též.Již mají rozum a jsou na vrcholu sil.Jsou i mladí myslivci.Se zjevy jak uvádíte, "takymyslifci" jsem se samozřejmě setkal také.Ale když není hojnost terčů,tito ztratí zájem.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

30.8.2024 17:02 Reaguje na smějící se bestie
ono ta myslivecká jednota pouští do medií takovou páru... Ono se totiž nic samo neudělá, ani ti členové nespadnou ze stromu jako šišky.
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 09:43
Dokud se nezmění rétorika v mediich , kde z myslivců dělají opilce , vrahy zvířátek a psů ,traviče orlů a dalších dravců . Prostě dokud budou media psát jen a jen o negativech , nebudou mít mladí lidé o myslivost prostě zájem , není to jen o penězích , je to hlavně o nastavení ve společnosti a vnímání myslivosti .
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.8.2024 10:13 Reaguje na Radek
Souhlas. Média dělají velmi mnoho, hlavně u mladých, které všechno řeší před média a sociální sítě.
Ale nemají v tom prsty i samotní myslivci, všichni ti traviči, trápiči, slepí opilí střelci (bývavalo), atd.
Když jsem řešit u nás v obci, že mě liška 3x vybrala kurník, tak mě myslivec řekl, že s tím nic neudělá, protože lišku tu nikdo lovit neumí. Chtěl jsem aspoň nějaké rady a poznatky, jak více zabezpečit kurník, poslali mě někam.
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 10:39 Reaguje na Michal Uhrovič
Ok . Pokud zamnou kdy přišel u nás někdo z podobným problémem , zjistím si v kolik hodin mu liška , kuna navštěvuje jeho kurník , v 100 % to jsou okrajové části obce a problém jsme zatím vždy vyřešili ke spokojenosti obou . Potom se sedí dobře i v hospůdce u jednoho stolu z pivkem …. Nemyslíte že to u vás bude spíš osobním přístupem . Proč nejste u vás ve vsi člen MS ?

Další , já osobně vím o pár případech kdy byl z dané činnosti obviněn , ve všech případech to byl majitel rybníků , nebo chovatel drůbeže který v prvním zájmu řešil svůj problém jako chovatel až potom to byl i myslivec , o tom jaký to je myslivec ať si udělá obrázek každý sám ! Za mě to vnímám jako cílené zprávy zaměřené proti myslivcům , vídí a informují laickou veřejnost pouze o negatívech , bohužel !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.8.2024 10:47 Reaguje na Radek
Chtěl jsem poukázat na osobní zkušenost. Je to o lidech a přístupu a když někdo nechce mladé, tak to jde jednodušše zařídit.
Liška přišla 19:30 (tu jsem zahnal. 2 slepice zvládla), potom někdy kolem 22:00 a u třetího případu nevím. Už mám voliéru, nastudovanou lišku a asi 3 roky už se u mě neukázala. Jinak jsem měl a mám automatické dvířka na kurníku, které se zavírají při setmění. Ale liška je chytrá, je to velmi chytrá psovitá šelma.

Ano, pokud bych narazil na vás, byl bych rád a jinak bych se díval na myslivce, i když mezi nimi mám pár známých.
A proč bych měl být myslivec, to moc nechápu. A do hospody nechodím, s místními myslivci se opravdu prostě nedá bavit (když se v obci o 600 obyvatel myslivci rozhádají a rozdělí spolek na dva, tak to něco vypovídá.Prostě střed mladé a staré generace a děje se to i v jiných spolcích).
Pěkný den
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 10:54 Reaguje na Michal Uhrovič
omlouvám se , spletl jsem si vás z Michalem Ukropcem
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.8.2024 10:49 Reaguje na Radek
žiji v turistické oblasti, naproti mám hotel a z druhé strany penzion. Liška se toho nebojí a i když jsem neměl slepice, došla v lednu (kolem 10. hodiny ranní) s mladou liškou ukázat mladé, kde chodí na slepice.
Ale trochu za to asi může i covid a úbytek lidí v obci.
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 11:10 Reaguje na Michal Uhrovič
Jasně , je to chytrá šelma a hlavně je jí prostě moc a to co popisujete to dokazuje . Přidejte si k tomu snahy ochranářů a několika poslanců , kteří se snaží prosadit zákaz lovu norováním a dát lišce během roku dobu hájení ….. lidi na vesnicích jak prohlašují pomocí medii už stejně slepice nechovají . Když k tomu přidáme tasemnici liščí a vzteklinu , tak se tady zadělává na velký problém .
Závěr , lišku je potřeba lovit po celý rok a v období kdy jsou v norách liščata , je potřeba přestat lovit dospělé lišky venku , není možné ulovit lišku a nechat v noře hladem pojít liščata . Je potřeba v této době norovat za pomoci norníků , kteří během chvilky liščata zabijí . Každý normální člověk toto ohodnotí jako práci pro společnost , bez které se to nedá jinak zvládnout . při počtech lišky jaké u nás jsou ( roční statistika lovu cca 100 000 kusů ) Teď jsme probrali pouze nakažlivé nemoci pro člověka a dmáci chovy drůbeže ,další kapitola je drobná zvěř a ptactvo !
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.8.2024 11:30 Reaguje na Radek
Na jednu stranu se myslivcům nedivím, že zájem o intenzivní lov lišky ochabl. Toho křiku od veřejnosti kolem norování mají asi už plné zuby, tak si řekli - dobrá, nechte si lišku, krkavce, ve městech sojky, straky, kuny aj. ikony, provozujte Čiřikání, však vono vás to brzo přejde, až nebude ani to málo, co dnes ještě přežívá. Ikonám zdar, lovu škodné zmar!

Ono někomu to můžete vysvětlovat 100x, po dobrém i po zlém, škada času. Takže musí přijít "léčba šokem", aby si uvědomili, že vzývaná rovnováha nevznikne sama od sebe, ale každodenní prací tisíců bezejmenných hrdinů.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.8.2024 16:37 Reaguje na Karel Zvářal
Duha, Čmelák a jiné lobbingové agentury podporují ochranu lišky kde se dá. I peníze vybírají na budování úkrytů.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.8.2024 16:51 Reaguje na Michal Ukropec
Což o to, šelmy jsou zajímavé, roztomilé - číčou počínaje. I prasátko Babe získalo spousty nových chovatelů. Problém je v tom, že všeho moc škodí - a u zmíněných druhů to platí obzvlášť. Regulaci tudíž nepovažuji za sprosté slovo.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

31.8.2024 18:18 Reaguje na Karel Zvářal
Stále tvrdím že jste znalec a ne ekologista.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

30.8.2024 10:50 Reaguje na Radek
Média jsou mocná a projednává se nový myslivecký zákon. Je třeba myslivce poslavit před veřejností do negativního světla.
U důchodců se to dělo stejně ..
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.8.2024 11:49 Reaguje na Michal Uhrovič
Jo,
místo hlídacích psů demokracie - slouhové Bruseli a jeho oveček !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.8.2024 11:46 Reaguje na Radek
1*
Odpovědět
DA

DAG

30.8.2024 12:27 Reaguje na Radek
Dobrý příklad dnes na Idnes. U titulku o rekordním odstřelu je napsáno, že lesy jsou stále plné zvěře a podle ekologů a lesníků to nestačí.
Takže k random videu z fotopastí, bez jakékoliv analýzy, bez jakéhokoliv odkazu na celostátním mediu.
Jasný účel, znevážit okamžitě články o rekordním odstřelu.
https://tv.idnes.cz/domaci/lesy-jsou-navzdory-rekordnim-odlovum-dal-plne-zvere.V240829_162141_idnestv_jda
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 18:01 Reaguje na DAG
První dva záběry znám a myslím že je to z Rumunska , jen mi to nejde najít ,,,je to prostě hnus ,jak některé sdělovací prostředky přistupují k novinářské práci , někteří lidé na to slyší , bohužel .
Odpovědět
Sl

Slovan

30.8.2024 14:14
Dříve či později se myslivci jak je známe dnes budou muset nahradit něčím jiným. Počty jim neustále klesají, průměrný věk se zvedá a mladé lidi téměř nedokáží nalákat. To je do budoucna neudržitelné.
Odpovědět
Ra

Radek

30.8.2024 14:49 Reaguje na Slovan
Dříve nebo později musí dojít našim poslancům že pokud nepodpoří myslivce , budou pokračovat dál v rétorice proti myslivosti tak jak to dělají , tak se to zhroutí , vtom s vámi souhlasím .

Svět je velký a loveckých praktik je v něm mnoho , aplikovatelných do našeho pojetí , při zachování myslivosti jich moc nevidím . Pokud chce někdo zrušit předmět myslivost na školách , přestat se na zvěř dívat jako na národní bohatství.... myslím že se mu to i přes masivní mediální masáž laické veřejnosti , nepodaří .
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.8.2024 16:23 Reaguje na Radek
Je to tak. To musí dělat někdo místní s patřičnou kvalifikací, znalostí prostředí (zejména lidí) a všech souvislostí. Naroubovat tam nějakého "občasníka" z centra je škrábání se levou rukou na pravém uchu. Bude to dražší a polovičaté.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.8.2024 16:40 Reaguje na Radek
Joo. To prosazoval emeritní poradce LČR Ing. Jan Metzl. Taky myslivec. Asi nedostal trofejového jelena tak zahořkl.
Odpovědět
Sl

Slovan

1.9.2024 08:42 Reaguje na Radek
Žádná rétorika proti myslivosti ze strany poslanců není. Nyní jen zažíváme první důsledky toho, že myslivci nestíhají to co by stíhat měli.
Žádný předmět “myslivost” na školách není a nevidím jediný důvod, proč by měl být. Je to na myslivcích, aby dokázali mladé nalákat. Co pro to dělají? Pokud si mladé dokážou najít třeba rybáři (nebo ochranářské organizace typu ČSOP nebo ČSO) a myslivcům se to naopak dlouhodobě nedaří, měli by už začít dělat něco jinak. Jinak, chtě nechtě, budou nahrazeni povolenkovým systémem (nebo něčím podobným).
Odpovědět
Ra

Radek

1.9.2024 14:20 Reaguje na Slovan
Tak to budete vědět i proč mám na vysvědčení známku z myslivosti i moje paní a dálších 50 myslivců co znám jen já :-) když se podle vás na žádné škole myslivost nevyučuje .

Tady máte jeden článek kde se bnaši poslanci vyjadřují k lovu lišky , sbírají body u lidí před volbami . Brojí proti myslivcům jak můžou , přitom tasemnice liščí a vzteklina jsou nákazy pro člověka fatální . Jenže téma je to pro sbírání kladných bodů dokonalé .
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zakaz-norovani/r~4db8510a28c111ef801c0cc47ab5f122/

další odkaz je statistika lovu , podívejte se co myslivci stíhají a dělají to za darmo ve svém volném čase , škoda že není podobná statistika o budování napajedel , čištění studánek , sázení plodonosných stromů , keřů . Znám mnoho spolků které každý rok pořádají vesnické zábavy , na mnohých vesnicích jsou to jediné ….
https://www.svetmyslivosti.cz/zpravy/myslivecka-statistika-za-obdobi-2022-2023

Mladí lidé si nacházejí své místo u ochranářů a podobných spolcích jen z toho důvodu že zvířátko v jejich očích má krásný čumáček , hebký kožíšek a nádherný kukuč , myslí si že maso co papají na talíři vyrostlo v tom obchodě kde je koupili , pokud nějaké maso papají . Při rétorice jakou tyhle organizace ve spojení z myslivci používají se není moc čemu divit .

V tom že by měli myslivci začít dělat pro osvětu víc s vám souhlasím a hlavně ČMMJ by měla přidat v propagaci myslivosti a nepostradatelnosti práce kterou myslivci v přírodě pro společnost dělají .
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 06:40 Reaguje na Slovan
Zase špatně. Stačí chvíli poslouchat některé poslance. A ano , nejhorší je ale novinář pídící se po nějakém tématu.
Jak to, že není na školách s určitým zaměřením předmět myslivost? Kde jste na to zase přišel? Samozřejmě, pro vás je lepší když například lesnické školy místo lesníků chrlí lesní zahradníky. S těmi asi snáze najdete společmou řeč, že?
No a ten váš povolenkový systém , ta takzvaná lesními zahradníky z Pro Silva Bohemika prosazovaná Saská metoda? Zajímavé je ,že ani v tom Německu nemá úspěch. Čím to asi bude?
No a například v sokolnických střediscích mají mladých adeptů relatívně celkem dost. Problém je spíš s tím aby až poznají co to vše obnáší, vydrželi. No ono to v té myslivosti není tak jednoduché jako v organizacích typu ČSOP či ČSO. Tam stačí platit příspěvky, že? U myslivců se předpokládá bohužel i nějaká ta práce která mnohým mladým nevoní. No a ta saská metoda také nějakou práci kromě samotného lovu nepředpokládá, že. Možná to bude i jeden z důvodů proč ji jedinci postižené "lachtaní nemocí" tak propagují.
Odpovědět
Pe

Petr

30.8.2024 21:10
Dnes někde střílet je docela riskantní. Všude neustále někdo courá a jezdí.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 06:47 Reaguje na Petr
V tomto vám musím dát za pravdu. No a není to jen všude. Je to navíc v kteroukoliv denní i noční hodinu. Takže nejde jen o to střelit ale hlavně o to na co střelit. Pokud se vám po lesích i polích denně toulají desítky či stovky lidí tak vám tam moc zvěře , aby šla ulovit, nevyleze.
Odpovědět
JV

Jaroslav Vozáb

2.9.2024 14:35
Nejdřív stát svými zásahy vytvoří problém a pak ho za drahé peníze bude chtít řešit.
Ty zásahy jsou v podobě novel zákona o myslivosti, prováděcí vyhlášky, které jsou každých 5 let protichůdné ( nelovit dospělou zvěř na spol. lovech/lovit vše - Lovit 200m od hranic / lovit na hranicích atd), nepředvídatelné a velmi vysoké nájmy honiteb ve vlastnictví státu (LČR, ).
A takový kolegové jako je pan Pitek, který chce vše jen pro sebe, si nevezmou k sobě mladé nástupce.
Do toho to koktejlu přidejme ještě trochu těch sousedských třenic a protekcí na ORP (povolování zakázaných způsobů lovu atd) je na problém zaděláno. Mládež má dnes neomezené možnosti cestovat i provozovat daleko atraktivnější koníčky než dříve. Pokud zploštíme myslivost jen na lov s termovizí, jen těžko oslovíme mladou generaci, která je mnohdy odtržena od zemědělství i života na venkově. Kolik z nich dokáže pomoc při tradiční zabíjačce? Kdo viděl jak se musí vyvrhnout prase v lese o půlnoci zavíracím nožem. V mediích jen stále slyšíme jen nějaké negativní zprávy proti myslivcům jako takovým. Proč mají neziskové org. takovou podporu proti např. ČMMJ...
Odpovědět

Radek Čuda

2.9.2024 16:41
Já rozhodně nezpochybňuji, že zájemců o myslivost ubývá. To je prostě fakt. Není to rozhodně jen problém myslivosti, ale prostě jeden zdůsledků toho, že se společnost mění. A nehodlám se tu pouštět do teorií o tom, proč, jak, čím a podobně, ani zda je to dobře či špatně ... bo to je obecně blbost, dobrých myslivců nebude nikdy dost, mizerných bude vždy příliš. To platí ve všem.

Ale vždy mne zarazí, že jedním ze strašáků v diskuzích o zmenšení výměry honiteb je to, že by to vedlo ke vzniku obdoby tzv. selských honiteb a v důsledku toho citelnému navýšení lovu a následnému dramatickému poklesu stavů zvěře, často padají výrazy jako vystřílení a podobně.

Takže po přečtení podobných článků si fakt nelze nepoložit otázku ... a kdo by tu zvěř jako měl vystřílet? Stávající myslivci mají plné brejle odlovit to, co dnes, noví adepti se moc nehrnou, že by davy lidí toužili po zvěřině, toho jsem si taky nevšiml ... a i kdyby jo, tak rozhodně ne po nezpracované ... takže na nějaký velký kšeft to do budoucna taky nevypadá.

Tak jak to tedy je???
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.9.2024 07:22 Reaguje na Radek Čuda
Ono se stačí podívat do nedávné historie. Jak to bylo se stavem zvěře po roce 1993? Přestala socialistická myslivost. Velké režijní honitby státních lesů se rozdrobily. V důsledku nedošlo ke snížení stavu zvěře ale k vybití samčí trofejové zvěře ve druhé a třetí věkové třídě a to během nějakých třech, čtyřech let. Stejný scénář předpokládám i v případě, že dojde ke změně zákona o myslivosti v bodech, které tumuto scénáři budou nahrávat. Tedy při snížení minimální výměry či plánování lovu v oblastech chovu kdy tyto oblasti by sice určovali výši lovu ale to jen v počtu kusů a neměli by přitom žádný fungující nástroj jako hospodařit se samčí trofejovou zvěří. Takže miniaturní honitby v rámci jeleních oblasti se stanou " černou dírou na jeleny. Nemluvme potom a lovu a chovu zvěře co by přírodního bohactví ale pouze o lovu všeho co vyleze. Tohle už s myslivostí nebude mít nic společného.
Odpovědět

Radek Čuda

3.9.2024 15:08 Reaguje na Jarek Schindler
Co píšete smysl rozhodně dává a netvrdím, že by to s sebou toto riziko nepřineslo. Druhá věc že takto specificky se ten argument neuvádí (že by došlo k výrazné redukci jen určitých segmentů zvěře) a třetí je ta, že si nejsem jist, zda v dnešní době i ten trofejní lov táhne tak, jako tomu bylo v těch devadesátkách, zejména pokud se jedná o "našince".
Každý jsme samozřejmě zajatcem a obětí své sociální bubliny, ale pokud jde o zvěř ... dobrý jelení/dančí guláš nebo srnčí na smetaně si v min v té mé bublině najde příznivců poměrně hodně:-), ale pokud jde o to věšení čehosi na zeď, tak mne napadá jen jeden známý, který kvůli tomu jezdí po všech čertech a kontinentech, ale to je opravdu výjimečný úkaz. A i na chalupě když porovnám situaci v dobách, kdy jsem byl špunt se situací dnes, tak na to každý spíš dlabe (taky se do háku nejezdí na fichtlu/traktoru do družstva a u "chalupy" není stodola a chlív, ale pergola, gril a bazén:-)))
Odpovědět
RP

Radim Polášek

3.9.2024 09:01
Já to vidím tak, že o dotace a o myslivost se tady perou dvě strany.
Jedna je Asociace soukromých zemědělců, s malými zemědělskými subjekty a například panem Pitkem a druhá je Agrární komora, kteří zastupuje spíš ty velké zemědělce, kteří jsou skutečnými rozhodujícími producenty potravin.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist