https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kazdy-rok-dochazi-ne-stredomori-k-masakrum-taznych-ptaku.na-problem-upozornuji-ceske-a-slovensko-zoo
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Každý rok dochází ve Středomoří k masakrům tažných ptáků. Na problém upozorňují české a slovenské zoo

14.7.2019 01:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Pět billboardů upozorňujících na masakry tažných ptáků ve Středomoří je umístěno v Bratislavě: na Ivanské cestě, u výjezdu z letiště, na Bajkalské a Vanorské ulici a na Trnavském mýtě.
Pět billboardů upozorňujících na masakry tažných ptáků ve Středomoří je umístěno v Bratislavě: na Ivanské cestě, u výjezdu z letiště, na Bajkalské a Vanorské ulici a na Trnavském mýtě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Zoo Bratislava
Podle odhadů organizace BirdLife International je ve Středomoří každoročně nelegálně zabito 25 milionů tažných ptáků. Jde o pěvce, vodní ptactvo, hrdličky či dravce. Tito ptáci prolétají Středomořím při cestě do a ze svých hnízdišť, včetně těch našich. Upozornit na alarmující situaci se rozhodla Unie českých a slovenských zoologických zahrad (UCSZOO).
 
UCSZOO umístila u silnic vedoucích z pražského a bratislavského letiště do center těchto metropolí billboardy, které poukazují na masakry tažných ptáků ve Středomoří. Čtyři billboardy jsou v Praze na Evropské třídě.
UCSZOO umístila u silnic vedoucích z pražského a bratislavského letiště do center těchto metropolí billboardy, které poukazují na masakry tažných ptáků ve Středomoří. Čtyři billboardy jsou v Praze na Evropské třídě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Petr Hamerník / Zoologická zahrada hl. m. Prahy

U silnic vedoucích z pražského a bratislavského letiště do center těchto metropolí proto umístila billboardy, které masakry tažných ptáků názorně ilustrují.

Podle doposud jediného relevantního šetření, které provedla organizace BirdLife International, je mezi těmito 25 000 000 ptáků, z nichž většina by hnízdila na evropském kontinentu, 20 200 000 pěvců (mj. asi 2 900 000 pěnkav obecných a 1 800 000 pěnic černohlavých), zhruba 1 800 000 vodních ptáků, 700 000 holubů a hrdliček nebo 100 000 dravců. Tito ptáci jsou stříleni, chytáni do sítí, na lep nebo do pastí, a to pro zábavu, na jídlo či pro klecový chov.

„Ani některé ze států Evropské unie, zejména Itálie a Francie, nejsou schopny dodržet to, k čemu je zavazují jak Bonnská a Bernská úmluva, tak evropská Směrnice o ochraně volně žijících ptáků,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.

„Smyslem této kampaně je upozornit na problém nelegálního lovu nejen italské, francouzské a další turisty přijíždějící do Prahy a Bratislavy, ale zejména podnítit zájem médií u nás i v zahraničí,“ dodal Bobek.

Miroslav Bobek loni vyzval české europoslance, aby ve věci nelegálního lovu ptáků začali jednat. Na tuto výzvu pak zareagovalo několik tehdejších europoslanců, zejména RNDr. Pavel Poc, který ve věci interpeloval Evropskou komisi a následně i komisaře pro životní prostředí Karmenu Vellu. Pražská zoo také loni v dubnu na dané téma zorganizovala seminář.

Současná outdoorová kampaň UCSZOO bude probíhat do konce srpna. Čtyři billboardy jsou rozmístěny v Praze na Evropské třídě, pět jich je v Bratislavě: na Ivanské cestě, u výjezdu z letiště, na Bajkalské a Vanorské ulici a na Trnavském mýtě.

„Situace je tristní, a to ještě netušíme, kolik takto zabitých ptáků pochází z České či Slovenské republiky. Jistě ne málo. Jedním z důležitých poslání zoologických zahrad je ochrana biodiverzity, proto zrůdnému masakru ptáků nechceme nečinně přihlížet. I bez něj, vlivem zásahů do krajiny, ptačích druhů v Evropě razantně ubývá,“ vysvětlil důvody vzniku kampaně prezident UCSZOO Erich Kočner.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

14.7.2019 09:22
Tenhle problém řešil, a na rozdíl od současných ekologů i vyřešil, i pan Axel Munthe už na přelomu předminulého a minulého století. Jednoduše si koupil některé z ostrůvků, na kterých ptáci při přeletu Středozemního moře odpočívají, a najal stráže, které tam lovcům zabránili v přístupu (s titulu soukromého majetku).

V sociálfašistické EU, kde práva vlastníků soukromých pozemků jsou silně potlačena a pytlák má řadu nezadatelných práv (takže mu nemůže být účinně bráněno v jeho aktivitách bráněno), je ochrana ptáků na tahu naprosto bezperspektivní. Protože pokud by bylo možné najmout skupiny zabijáků, co by ptačí pytláky jednoduše stříleli, byl by problém vyřešen.
Odpovědět
VK

Václav Kain

14.7.2019 11:40
Nejhůře se snad chovají primitivní libanonci.Ti to mají jako koníčka střílí po všem co létá.Nikdo s těmi primitivy nehne.
Odpovědět
ČM

Čech M.

16.7.2019 01:08 Reaguje na Václav Kain
Ano, tam střílejí i na čápy, ale co by jste chtěl po lidech , kteří mají zálibu střílet občas i samy po sobě?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.7.2019 09:38
Nejdříve bychom si měli zamést před vlastním prahem. Kde jsou dnes kdysi hojní vrabci, chocholouši, sýčci, koroptve, tetřevi??? Tyto druhy nikam neodlétají, přesto - i navzdory novému mini-sterstvu stále ubývají, než že by jich přibývalo. Na vině je devastace krajiny a ochrana dříve regulovaných predátorů, dnes spíše či jednoznačně podporovaných. Takže zatímco ve Středomoří probíhá přímá fyzická likvidace, tady se to děje přes paragrafy a odvrácené zraky povolaných.
Odpovědět
mr

15.7.2019 11:48 Reaguje na Karel Zvářal
Sakulentští predátoři ... A nemyslel jste spíše ty s těmi brokovnicemi a kulovnicemi a s jedy v návnadách? Totiž, ti z té přírody tu jsou s těmi vámi jmenovanými druhy už tisíce let v kontaktu a k vyhubení žádného druhu z jejich vlivu nikdy nedošlo. Těm s flintami a s jedy ale stačilo pár desetiletí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.7.2019 13:27 Reaguje na
První tři druhy jsou synantropní, tj. žijí na nehonebních plochách. Koroptev a tetřev se již pěkně dlouho neloví, přesto jsou jich jednotky procent dřívějších stavů.
Odpovědět
ČM

Čech M.

16.7.2019 01:10 Reaguje na Karel Zvářal
Sýček není predátor? Jestli se shodneme, že je, tak by měl být taky loven?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

16.7.2019 06:09 Reaguje na Čech M.
Dříve sýček hnízdil z 83% v dutinách stromů, dnes takové hnízdiště není u nás známo, jsou jen na nepřístupných budovách, podobně jako sova pálená či kavka. Stromové dutiny kontroluje přemnožená kuna a dělá tak vlastně "biologickou ochranu" těmto vzácným druhům. Ano, sýček je predátor, loví hodně hraboše, hmyz či žížaly. V konkurenčním tlaku prohrává s přizpůsobivější poštolkou (podporována budkami) a kání, o kuně nemluvě. Holt, v tvrdé konkurenci "nejslabší" (druhy) maj padáka...
Odpovědět
mr

17.7.2019 23:50 Reaguje na Karel Zvářal
Píšete nesmysly. Sýček potřebuje hmyz a žížaly. A to velmi moc. Jenže toho hmyzu moc nemá a těch žížal podobně. Taky není vrabců, jež často lovil hlavně v zimě. Na vině je hlavně intenzivní chemzemědělství. Významný podíl na jeho úbytku má pak i doprava. Vliv vámi jmenovaných predátorů je spíše nicotný. Ti tu byli v jeho společnosti celá tisíciletí a až konec 70. let znamenal sýčkův mohutný ústup z krajiny.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2019 05:33 Reaguje na
Milé ig, kdo co píše, nechejme na posouzení odborníkům. Váš argument smáznu jednou větou: hmyz a žížaly může sýček lovit i v zimě, kdy leží sníh?... Ano, úbytek vrabců ve MĚSTECH má stejnou příčinu, jako u zmíněných druhů výše. Zde se více rozepisovat nejde, koukněte na odkaz a potom případně...

http://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2017/Leden-2017/Zachranime-sycka

Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2019 05:34 Reaguje na Karel Zvářal
Pardon, mr.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

18.7.2019 08:50 Reaguje na Karel Zvářal
To jste si teda vybral zdroj :) , nenosíte zelenou kamizolku?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2019 09:00 Reaguje na Josef Mozek
Do lesa se za Karkulku nepřevlékám. A jestli máte přesvědčivější zdroj, nikoliv stokrát opakované lži, sem s ním!
Odpovědět
mr

18.7.2019 18:05 Reaguje na Karel Zvářal
Jo, myslivci toho teda zachrání ... Ti jsou teda ti praví. Sýček celoročně samozřejmě loví myšovité. Jenže jeho významným podílem je ten hmyz a žížaly. Kdybyste to chtěl svést leda na jeden důvod, tak jste samozřejmě mimo. Těch faktorů jeho úbytku je více. Rozhodně jím ale nejsou kuny, jak někteří rozumbradi z ČSO rádi ohromují neználky. Myšlenka, že odstraníme kuny a sýček tu bude zase přivolávat na kdejaké střeše smrtku, může napadnout leda tak grantového ornitologa. Stručně řečeno - sýček krom bezchemiczemědělství ještě potřebuje krátké stéblo = pastviny, kde najde dostatek velkého hmyzu, žížal a myšovitých. Prostě neotrávená mozaikovitá krajina. On není totiž žádný letecký přeborník, takže toto všechno potřebuje ve svém nejbližším okolí hnízdění = do několka málo stovek m. A to je jaksi dnes často problém.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2019 18:14 Reaguje na
Četl jste vůbec ten článek (a zaznamenal vyjmenované důvody? Viděl jste vůbec někdy (německou!-)protikuní budku pro sýčka?

Jj, anonymní všeználek, to je ten pravý!-))) Co říkáte na vliv predátorů zde, těžká nulo?!

http://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2018/Srpen-2018/Proc-ubyva-rackuhttp://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2018/Srpen-2018/Proc-ubyva-racku
Odpovědět
mr

18.7.2019 19:27 Reaguje na Karel Zvářal
Nečetl, nemám na blbiny čas. A nevíte náhodou, proč ubylo havranů????? To je to samé, jak ti racci. Myslím, že vy asi nebudete tím pravým, co by mě mohl poučovat o sýčkovi nebo celkové o ptácích.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2019 19:43 Reaguje na
Nápodobně!
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.7.2019 19:46 Reaguje na
Ti havrani je záležitost movitějších domorodců v zemi původu.
Odpovědět
mr

18.7.2019 23:14 Reaguje na Karel Zvářal
Nezlobte se, ale nyní jste dokázal, co jsem si o vás už dávno myslel - přečtete si někde nějaká hloupá "moudra" a chcete poučovat o sýčkovi. A nyní vypotíte nesmysl už totálně korunovaný k havranovi.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.7.2019 04:46 Reaguje na
Nic v ruce nemáte a machrujete, tak jako u té populace ve středověku (Zasadit strom...) . Takže jste dobře popsal sám sebe, nevážené mr! Dejte nějaký důkaz, že se loví jen ve Středomoří, o čem je mimochodem tento článek.
Odpovědět
mr

19.7.2019 20:27 Reaguje na Karel Zvářal
Já nepsal o Středomoří, ani o Libanonu, protože vím, že se tam ptáci (všichni) likvidují na tahu všude - ti střelbyžhaví primitivi jsou tam všude - i u nás, jenom to nemohou dělat legálně. Já psal o sýčkovi, o němž jste psal nesmysly. A k té reakci na populaci ve středověku jsem dopsal názor. Díky za připomínku.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

20.7.2019 05:24 Reaguje na
Nikomu jeho názor neberu, jsem vděčný panu Redaktorovi, že mi umožní článek bez cenzury zveřejnit, protože v zelených plátcích je to vyloučeno ("nepublikovatelné"!) A zatím od nich negativní reakci nemám!-) Argumenty sedí jak hrnec, jen tmář nebo Otík je nevidí či nechce vidět. Je tam případ i s tou ideální krajinou, ale ani tam nejsou (a byli)!!! Jenže vy "pitomosti" nečtete. A pokud ano, obsahu nerozumíte, toť vše.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist