Japonsko chce do roku 2035 uvést na trh osobní letadlo nové generace
Na novém projektu se bude podílet ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu a několik společností ze soukromého sektoru. V příštích deseti letech se podle zdrojů podělí o investice pět bilionů japonských jenů (772 miliard Kč).
Světové letecké společnosti začaly v posledních letech používat udržitelné letecké palivo (SAF), které se vyrábí z odpadního potravinářského oleje a rostlin. SAF se už používá v proudových motorech jako součást směsi s tradičním kerosinem.
Společnosti Mitsubishi Heavy začala na předchozím projektu SpaceJet, do kterého už nateklo přibližně bilion jenů, oficiálně pracovat v roce 2008. Po řadě opakovaných zpoždění, která způsobil nedostatek odborných znalostí a posléze pandemie, však firma vývoj v roce 2020 zastavila. Vyvinout chtěla letadlo se 70 až 90 sedadly, podle zdrojů ale od plánu odstoupila kvůli nepříznivému výhledu ohledně uvedení stroje na trh.
Odborníci uvádějí, že společnost podcenila obtížnost získání typového certifikátu od amerických úřadů. Toto osvědčení potvrzuje letovou způsobilost daného letadla a Spojené státy jsou hlavním světovým trhem s letadly. K neúspěchu podle některých názorů přispěla i firemní kultura společnosti, která dává přednost vlastnímu vývoji před hledáním externí pomoci. Společnost Mitsubishi Heavy za druhé světové války vyráběla vojenská letadla, včetně stíhačky Zero.
Odhaduje se, že letectví se podílí na celosvětových emisích uhlíku dvěma až třemi procenty. SAF je podle lidí z odvětví klíčem ke snížení těchto emisí, ale je drahý, v současnosti asi třikrát až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Podle agentury Reuters tvoří méně než 0,1 procenta celkového množství leteckého paliva, které se v současné době používá.
reklama