https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/kjodo-japonsko-chce-do-roku-2035-uvest-na-trh-osobni-letadlo-nove-generace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Japonsko chce do roku 2035 uvést na trh osobní letadlo nové generace

27.3.2024 13:42 (ČTK)
Nový stroj nebude pohánět klasické letecké palivo, zvažuje se mimo jiné vodík.
Nový stroj nebude pohánět klasické letecké palivo, zvažuje se mimo jiné vodík.
Licence | Volné dílo (public domain)
Japonsko uvede na trh své první osobní letadlo nové generace přibližně do roku 2035. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Kjódó. Předchozí neúspěšný vývoj prvního japonského osobního letadla vedla společnost Mitsubishi Heavy Industries. Nový stroj nebude pohánět klasické letecké palivo, zvažuje se mimo jiné vodík. Očekává se, že letecký průmysl bude pro Japonsko hnací silou růstu, z kterého bude těžit řada domácích dodavatelů komponentů.
 

Na novém projektu se bude podílet ministerstvo hospodářství, obchodu a průmyslu a několik společností ze soukromého sektoru. V příštích deseti letech se podle zdrojů podělí o investice pět bilionů japonských jenů (772 miliard Kč).

Světové letecké společnosti začaly v posledních letech používat udržitelné letecké palivo (SAF), které se vyrábí z odpadního potravinářského oleje a rostlin. SAF se už používá v proudových motorech jako součást směsi s tradičním kerosinem.

Společnosti Mitsubishi Heavy začala na předchozím projektu SpaceJet, do kterého už nateklo přibližně bilion jenů, oficiálně pracovat v roce 2008. Po řadě opakovaných zpoždění, která způsobil nedostatek odborných znalostí a posléze pandemie, však firma vývoj v roce 2020 zastavila. Vyvinout chtěla letadlo se 70 až 90 sedadly, podle zdrojů ale od plánu odstoupila kvůli nepříznivému výhledu ohledně uvedení stroje na trh.

Odborníci uvádějí, že společnost podcenila obtížnost získání typového certifikátu od amerických úřadů. Toto osvědčení potvrzuje letovou způsobilost daného letadla a Spojené státy jsou hlavním světovým trhem s letadly. K neúspěchu podle některých názorů přispěla i firemní kultura společnosti, která dává přednost vlastnímu vývoji před hledáním externí pomoci. Společnost Mitsubishi Heavy za druhé světové války vyráběla vojenská letadla, včetně stíhačky Zero.

Odhaduje se, že letectví se podílí na celosvětových emisích uhlíku dvěma až třemi procenty. SAF je podle lidí z odvětví klíčem ke snížení těchto emisí, ale je drahý, v současnosti asi třikrát až pětkrát dražší než běžné letecké palivo. Podle agentury Reuters tvoří méně než 0,1 procenta celkového množství leteckého paliva, které se v současné době používá.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JS

Jiří Svoboda

27.3.2024 20:01
"Zvažuje se MIMO JINÉ vodík." Takže na vodík to zřejmě nebude.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist