https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/klimaticke-cile-eu-nejsou-udrzitelne-rekl-slovensky-premier-fico
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Klimatické cíle EU nejsou udržitelné, řekl slovenský premiér Fico

17.4.2024 10:26 | BRATISLAVA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ale_Mi / Depositphotos
Klimatické cíle Evropské unie obsažené v takzvané Zelené dohodě (Green Deal) nejsou udržitelné, řekl dnes slovenský premiér Robert Fico. Dodal, že hodlá podpořit případné návrhy na omezení jejich praktických dopadů. Šéf slovenské diplomacie Juraj Blanár zase praktický zákaz výroby spalovacích motorů ve schválené podobě označil za diktát.
 

"Budu podporovat všechny rozumné kroky, které budou limitovat nesmyslné klimatické cíle, které nás dusí. Nejsme schopni konkurovat zemím jako Čína a Vietnam, Indie, Brazílie, kde takové vysoké klimatické cíle nastaveny nebyly," řekl Fico před poslanci evropského výboru slovenské sněmovny.

Zelená politika pro Evropu má EU nasměrovat k několika hlavním cílům, k nimž patří omezit emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent do roku 2030 proti hodnotám z roku 1990 a do poloviny století dosáhnout uhlíkové neutrality.

"Všechny věci týkající se zákazu výroby spalovacích motorů vnímáme jako nesmyslný diktát, který oslabuje konkurenceschopnost Evropské unie. Tím nechci říct, že jsme proti tomu, abychom prosazovali zelenou energii. Ale musí to jít ruku v ruce, protože ten vzduch, který zde máme, není jen náš evropský, ale je i americký a čínský," řekl před poslanci slovenské sněmovny Blanár, který v parlamentu přednesl výroční zprávu o členství Slovenska v EU.

Automobilový průmysl je hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem vozidel na světě. V zemi mají své závody čtyři výrobci automobilů. K nim přibude továrna automobilky Volvo, která plánuje na východním Slovensku montovat elektromobily.

Evropské normy počítají s tím, že od roku 2035 bude v členských zemích unie prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.


reklama

 
Adrian Bobok
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 11:38
jediné, na čem se dokážeme všichni shodnout je dekarbonizace energetiky a teplárenství.
Zvyšovat retenční schopnosti krajiny, biotopů a mokřadů a ochranu půdy před erozí, včetně stromové a keřové výsadby v krajině.
Spalováky tu budou vždycky, zákaz je nesmysl.
Elektromobilita se na popojíždění nehodí a jezdit elektroautem, když tu je železnice je v podstatě vyhazování peněz a zdrojů.
Skutečný rozvoj má smysl paliva, to co má nádrž.
Odpovědět
RZ

Radim Zaňka

17.4.2024 13:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, elektromobily se nejvíce hodí právě na to popojíždění. Spalovací motory budou ztrácen na významu, ale skoro nikdo asi nechce, aby úplně zmizely, svůj význam mají.

Nějak si asi neuvědomujete, že spotřeba ropy na výrobu paliv pro dopravu (myslím veškerou, ale s drtivou převahou té silniční) činí asi 40 %. Je toto udržitelný stav? I kdyby auta najezdila polovinu kilometrů dnešního stavu a zbytek přešel na hromadnou dopravu nebo omezil jízdy, tak je to 20 %. Těžko představitelné. Ale ta ropa dochází a pokud se to nechá pouze na trhu, tak ten by to samozřejmě vyřešil i bez zásahu států, ale nejspíš dost dramatickou krizí. Ten přechod na elektromobilitu se nedělá jen kvůli emisím CO2, ale hlavně kvůli tomu, aby ten pád z toho ropného kopce nebyl tak tvrdý a nevedl přes hluboké krize. Dnešní ropa je stále hůře dostupná, a tím dražší, a těžba více znečišťující prostředí. Mejdan skončil, na planetě je stále více lidí a musíme si prostě vystačit s jen jednou Zemí a jejími zdroji, takže každý bude mít o něco méně.

Mimochodem, s elektromobilitou má jít ruku v ruce snižování energetické náročnosti provozu automobilů, ale k tomu bohužel nedochází. Skoro každý chce čím dál větší krám, který už se ani nevejde na silnici, má mizernou aerodynamickou charakteristiku, spoustu materiálů a váží mnohem více než auta před pár lety. Taková auta prakticky elektrikou je těžké nakrmit a proto se vše zdá tak nereálné. Není, ale je potřeba začít konstruovat v principu jiná auta.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

17.4.2024 16:24 Reaguje na Radim Zaňka
jde tak nějak o načasování...jestliže se mění energetický mix, tedy dekarbonizuje a ještě se do toho zvyšuje spotřeba je to kontaproduktivní.
Elektřina se z baterií ztrácí, ať jí používáte nebo nepoužíváte. Tedy smysl mi to nedává. Navíc kapacita baterií se časem snižuje.



Odpovědět
RZ

Radim Zaňka

18.4.2024 22:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud se baterie normalizují, bude je možné po snížení kapacity používat nadále v bateriových úložištích. V podstatě je o to, že ty baterie v autech mají být všude stejné, tak jako kupujete jen pár druhů monočlánků. Větší auto bude mít těch čláků více, menší méně a tak. Když kapacita poklesne na neúnosnou míru, tak by je nějaký distributor měl odkoupit a odprodat energetickým společnostem na tyto účely. Zde mohou sloužit dalších několik let. Vy byste za rozdílnou cenu měl obdržen baterie nové. Dnes tento distribuční systém nefunguje, ale bez toho to možné nebude. Je to tak trochu podobné tomu, jak se distribuují plynové bomby. Do tohoto musí vstoupit státy, nemůže to zůstat na trhu, protože to bych se nikdo asi nikdy nedomluvil.
Odpovědět
MM

Milan Milan

17.4.2024 18:28 Reaguje na Radim Zaňka
skvělé a ty elektroauta se vyrobí z energie z Marsu? a ty panely FTV a soláry, a větrníky s příslušenstvím se vyrobí taky z energie dodané mimozemšťany z Marsu? A jejich provoz a likvidace??? Místo aby se vyráběná energie použila přímo a úsporně, tak se na to jako jde cestou náročné výroby nějakých dalších zařízení a "komponentů", které prý dodají čistou, údajně bezemisní energii......
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

17.4.2024 21:18 Reaguje na Milan Milan
Milane, Vy toho o fotovoltaických panelech víte hodně málo. A co je hodně důležité, fotovoltaické panely jsou úplně recyklovatelné a jakmile máte to hi-tech know how a robotizované gigafactories, tak je vyrobíte a oni Vám pak už jen vyrábí čistou elektřinu, nepotřebujete už dál těžit nějaké nerosty, nějaké palivo, už jsou již gigafactories které zase používají jen elektřinu, vyrobenou třeba vodní elektrárnou...
Zkrátka teprve fotovoltaika umožňuje zahájit ve světě ten čistý, obnovitelný a plně recyklovatelný systém pro výrobu čisté elektřiny.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.4.2024 09:08 Reaguje na Milan Vaněček
Tak na tu pohádku s plnou recyklací solárů si rád
počkám. Žádná recyklace není beze ztrát materiálu
a ten se bude muset nejenom dodávat další a další,
ale taky díky kontaminaci příměsemi klesá jeho
kvalita. Ono i do sběrového skla se musí přidávat
panenská tavenina, u plastů a kovů totéž a jiné
to nebude ani u solárů. Stále tu je ten problém
OBČASNOSTI tohoto zdroje a potřeba záloh a akumulací, které z čisté energie už tak čistou
nedělají. Pokud zálohujete OZE paroplynem, tak
pouze cenu energie neúměrně navyšujete. Pokud
ji akumulujete v bateriích, tak to je doslova
chemická prasárna. Pokud v přečerpávačkách,
tak vytváříte vodní rázy na tocích a měníte
krajinu. U všech akumulací vznikají ztráty,
které musí zákazník zaplatit a o které musí
být kapacita OZE navýšena. Takže budu-li
"skladovat" energii měsíc se ztrátou 10%,
tak musím mít navíc 10% OZE. A jsme u toho,
kam OZE všude nacpat, aby pokryly potřeby třeba
hutě. Četl jsem studii, že na pokrytí potřeby
energie TŽ Třinec by bylo potřeba pokrýt soláry
celý Moravskoslezský kraj a slunce by muselo
svítit 24 hodin 365 dní v roce. Je to reálné?
Pokrýt spotřebu rodinného domku je asi možné,
ale co panelák se sto byty a plochou střechy
pro panely tak leda na spotřebu ve společných prostorách. Žijete v dotovaných snech, které jsou
dílem lobby, která zavětřila výnosný nekonečný
kšeft výroby, instalace, údržby a recyklace OZE
a doblbla laiky. Prozatím je ta technologie bez
dotací nevýhodná, samozřejmě pokud uměle nezničíme
i jiné zdroje výroby energie. No a to se děje díky
povolenkám a CO2 šílenství. Taková Čína nás těmi
panely zásobuje, ale sama je používá POUZE jako
doplněk pro výrobu, která nevyžaduje stálý příkon.
Na jejich výrobu staví nové uhelné elektrárny a
mne si ruce nad hloupostí vedení EU, které EU
směruje do propadliště dějin průmyslového lídra.
Ono udělat z průmyslových továren lze udělat
muzeum, či skanzen, ale co nás bude živit? Sny?
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

18.4.2024 09:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Samozřejmě se fotovoltaika nehodí na všechno, stejně tak elektromobilita s bateriemi. Ani jedno ani druhé již dotace nepotřebuje,
to jen někde si to místní šíbři vybojovali.
Ale už to zvítězilo skoro na celém světě jako nejlevnější (na rozdíl od jádra) a nejčistší (na rozdíl od nerecyklovatelného jádra) doplňkový zdroj elektřiny a městské mobility.
Technický pokrok nezastavíte.
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.4.2024 18:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Přesně tak a i doplňkem- jistě dobrým a potřebným při celkové masivní elktrifikaci, zůstane OZE navždy.
Jedině že by se našlo efektivní úložiště, tak by OZE mohla nahradit doplňkové dorovnávací plynové elektrárny.
Jinak hlavním nosným programem bude JE (nebo něco nového- fúze apod)
Odpovědět
LB

Lukas B.

19.4.2024 11:50
a teď mi někdo prosím vysvětlete, proč takové jasné věci které vidí každý sedlák musí říkat jen takoví kašpaři z mafiánského prostředí a proč tuhle kartu nezdvihne nikdo "normální" (čest výjimkám) a všechny "serizoní" politické strany vesele vidí nové šaty a blábolí o světlých zítřcích.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist