Komise: Na vodík by se mohlo začít jezdit v roce 2020
Vodík s palivovými články jako prvotní použitím je už nyní široce uznáván jako pružný a ekologicky přijatelný nosič energie. Jeho největší výhody jsou především snížení emisí skleníkových plynů a zvýšení bezpečnosti dodávek energie.
"Potenciál vodíkového paliva je velmi vzrušující. Už máme první prototypy vozidel a předpokládáme, že komerční využití a masová výroba by mohly začít v roce 2020," říká Janez Potocnik, evropský komisař pro vědu a výzkum. "Spojením všech účastníků tohoto shromáždění s investicí do vodíku a technologie palivových článků, a s podporou Evropské komise, může Platforma zajistit nejlepší využití výzkumných zdrojů - a to způsoby, které vyhovují potřebám tohoto rostoucího průmyslu."
Platforma přijala dva dokumenty, které společně poskytují vizi pro celý sektor v dlouhodobém a střednědobém termínu. První dokument - Agenda strategického výzkumu - navrhuje desetiletý výzkum, rozvoj a předváděcí program, navržený tak, aby vedl k technologii na světové úrovni a ke vedoucí pozici v globálním měřítku. Dokument také navrhuje rozpočty pro hlavní oblasti výzkumu (výroba, uchovávání a distribuce vodíku, atd.).
Cílem agendy je desetkrát až stokrát snížit systémové náklady na palivové články, zlepšit výkon a prodloužit trvanlivost dnešních vodíkových palivových článků na dvojnásobek, snížit náklady dodávaného vodíku alespoň trojnásobně. Vše proto, aby byl vodík konkurenceschopný vůči konvenčním palivům.
Druhý dokument, Strategie rozmístění, popisuje první kroky a klíčové milníky pro proniknutí na trh přenosných, stacionárních a dopravních aplikací k roku 2020. Dokument také nastiňuje nutnost kombinovaných soukromo-veřejných partnerství podobného typu, jako je zmíněná Platforma pro vodík a palivové články, aby bylo možné pokročit od současné fáze výzkumu a předvádění prototypů k fázi zavádění technologie vodíkových palivových článků na masový trh.
reklama
Online diskuse
pouze nosič - 7. 4. 2005 - Bronislav Bechníkv článku je správně uvedeno, že vodík je pouze nosič energie, nikoli zdroj, stejně jako olověný akumulátor je pouze zásobník, nikoli zdroj, o ekologičnosti vodíku je třeba uvažovat v kontextu celého cyklunení ekologický, pokud bude vyráběn jinak, než s využitím obnovitelných zdrojů |