Konec prodeje spalovacích motorů do roku 2035 je podle AutoSAP velmi ambiciózní
Prezident AutoSAP Martin Jahn upozornil, že český automobilový průmysl se na přechod na čistou mobilitu intenzivně připravuje. Zhruba deset procent osobních vozidel se nyní vyrábí v bateriovém či plug-in hybridním provedení. Související investice firem podle něj dosahují vyšších desítek až stovek miliard korun. "Aby však přechod na čistou mobilitu neznamenal pro ČR ztrátu HDP či pracovních míst, potřebujeme společně s vládou pracovat na řadě strategických témat implementace této tranzice, od podpory změny výrobních programů firem, až po programy přeškolení tisíců zaměstnanců," uvedl Jahn.
Český automobilový průmysl upozorňuje zejména na to, že je potřeba zásadně zrychlit výstavbu dobíjecí a plnící infrastruktury. Nejde jen o ultrarychlé dobíjení na hlavních evropských silnicích, ale i pomalé dobíjení například v garážích či na sídlištích měst. Dosavadní rozvoj je podle AutoSAP nedostatečný. "Pokud se tempo výrazně nezrychlí, bude právě infrastruktura zásadní překážkou proto, aby nízkoemisní mobilita byla občany i firmami pozitivně akceptována," uvedlo sdružení.
Evropská komise má v první polovině listopadu zveřejnit finální podobu přísnější emisní normy Euro 7. "Pokud by tato norma prošla v podobě některých již zveřejněných návrhů, znamenalo by to přitom ohrožení výroby celé řady zejména levnějších modelů vozidel se spalovacími motory ještě před rokem 2035," míní sdružení. Znamenalo by to podle něj stárnutí vozového parku a zhoršení životního prostředí i bezpečnosti na silnicích. Devastující dopad by to pak mohlo mít na segment těžkých nákladních vozů a autobusů pro dálkovou dopravu.
Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.
Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2. Tuto možnost AutoSAP oceňuje. "Podobně pozitivně vnímáme i zachování možnosti výroby spalovacích motorů i po roce 2035 za podmínky, že budou moci spalovat syntetická, nikoliv fosilní paliva, byť bude zapotřebí ještě dodatečného legislativního upřesnění v dohledné době tak, aby se výrobci stihli na takovou možnost realisticky připravit," dodalo sdružení.
Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (48)
Miroslav Vinkler
31.10.2022 07:37Sodovkáč se prostě musí utlouct za každou cenu !
Pavel Hanzl
31.10.2022 11:36 Reaguje na Miroslav VinklerKdybyste jel někdy do Norska (o čemž pochybuji) dejte si popzor, stále se tam rozšiřují oblasti, kde vůbec nemají benzínové pumpy.
Svatá Prostoto
31.10.2022 14:14 Reaguje na Pavel HanzlProstě je to tady druhý Norsko:-)
Pavel Hanzl
31.10.2022 17:54 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
1.11.2022 15:05 Reaguje na Pavel HanzlZjevně ani netušíte.
Svatá Prostoto
1.11.2022 15:06 Reaguje naZbyněk Šeděnka
31.10.2022 09:55Lukas B.
31.10.2022 12:44 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaPavel Hanzl
31.10.2022 11:11Pavel Hanzl
31.10.2022 11:12 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
31.10.2022 13:36 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
31.10.2022 19:13 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.10.2022 19:35 Reaguje na Jaroslav StudničkaTak polopatě: v roce 2035 asi nikdo dýzlové auto chtít nebude. Jednoduše to neumím.
Jaroslav Studnička
31.10.2022 20:31 Reaguje na Pavel HanzlMimochodem, pokud by o spalovací auta nebyl zájem, nemusela by EU přistupovat k takovýmto direktivám. Vše by vyřešilo tržní prostředí.
Svatá Prostoto
2.11.2022 14:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
4.11.2022 09:19 Reaguje na Svatá Prostotosmějící se bestie
31.10.2022 12:25 Reaguje na Pavel HanzlA lidé kupují.
Pavel Hanzl
31.10.2022 13:04 Reaguje na smějící se bestieLEDky máte v baňce od žárovky i se stejnou paticí. Stačí jen vyměnit.
Zbyněk Šeděnka
31.10.2022 13:42 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
31.10.2022 14:17 Reaguje na Pavel HanzlA vo tom to je ... o možnosti volby ... kterou nám nablblá EU direktivně bere a výsledky jsou pak takovéhle ojeby.
Pavel Hanzl
31.10.2022 17:56 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
1.11.2022 15:08 Reaguje na Pavel HanzlA pointa byla samozřejmě ta, že s ohledem kolik toho v tom sklepě prosvítím, tak se mi ten rozdíl v ušetřené elektřině vrátí až budu dávno v truhle.
Pavel Hanzl
2.11.2022 07:37 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
2.11.2022 14:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.10.2022 17:57 Reaguje naSvatá Prostoto
31.10.2022 14:30Což s ohledem na jejich ceny bude ve srovnání s tím e-mobilem z bláta do louže, ty ceny jsou velmi podobné a všechno je to fest raketa.
Buď se podaří tenhle diktát EU nakopat někam, nebo prostě budeme taková Kuba II. ... stará auta flikovaná nejšílenějším způsobem. A to je ten lepší případ, v horším zatrhnou i ta.
Pavel Hanzl
31.10.2022 17:59 Reaguje na Svatá ProstotoMiroslav Vinkler
31.10.2022 20:58 Reaguje na Pavel HanzlLukas B.
1.11.2022 08:58 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
1.11.2022 21:41 Reaguje na Lukas B.Svatá Prostoto
1.11.2022 15:11 Reaguje na Pavel HanzlA osobák má mít valná většina lidí na benál ... pokud teda nenalítají +25k km ročně, pak ještě má smysl ta nafta.
A když jsme u toho dýzláku ... že vy jste si tenkrát koupil tu Oktávku ausgerechte v naftě? No? Povídejte, svěřte se nám s tokem vašich myšlenek:-))).
Pavel Hanzl
1.11.2022 21:44 Reaguje na Svatá ProstotoStejně, jak vodní stojany na našich nádražích.
Svatá Prostoto
2.11.2022 14:44 Reaguje na Pavel HanzlA jak to bylo s tou vaší Oktávkou v naftě, nezakecávejte to:-))).
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:12 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
3.11.2022 12:59 Reaguje na Pavel HanzlA ona měla před 15 lety nějaké jiné emise? Nebo tehdy na tom nezáleželo?
Prostě klasický Hanzl ... když se mu něco hodí, tak je to ok, ať je to co je to. Když ne, tak si hraje na svatouška.
Vy o nějakých ropácích buďte zticha.
Pavel Hanzl
4.11.2022 09:23 Reaguje na Svatá ProstotoA protože nejsem ropák, nekupuju si každých 5 let novou plechovku a udržuju funkční věci v dobrém stavu, aby sloužily co nejdýl.
Svatá Prostoto
1.11.2022 15:19https://www.respekt.cz/agenda/konec-spalovacich-motoru-a-ods-v-cele-zeleneho-silenstvi
2021 byl emisní limit 95 g/km ... to máme v 2030 cca 42,5 g/km. A každý se může podívat která auta to splňují a hlavně kolik stojí. Jen pro ilustraci, krátká Fabka má min 113 g/km.
Pavel Hanzl
2.11.2022 07:39 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
2.11.2022 14:47 Reaguje na Pavel HanzlDalší možnost prostě neexistuje.
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:09 Reaguje na Svatá Prostotocelý ten emisní šikan je od zeleňáků, kteří chtějí maximálně poškodit Německo, které na autech dost žije. Což zase vede linky do Kremlu.
Je to trochu konspirační, ale určitě na tom něco je.
Svatá Prostoto
3.11.2022 13:00 Reaguje na Pavel HanzlA to bylo fakt pěkný:-)))))))))))))))))