Konec spalovacích motorů: EU se shodla na zásadním omezení prodeje od roku 2035 Aktualizováno
Evropský blok se v současnosti snaží dohodnout podobu bezprecedentního klimatického balíčku známého jako FitFor 55, který má zajistit zpřísnění emisních cílů unie k roku 2030. Mezi více než desítkou norem je i zásadní omezení emisí z automobilové dopravy, která by měla v příštím desetiletí začít daleko výrazněji k pohonu využívat elektřinu, vodík či jiné bezemisní prostředky.
Dnešní dohoda zásadně prodraží jakékoli množství oxidu uhličitého, které budou nové vozy vypouštět do ovzduší. Cílem normy, kvůli které již přizpůsobila své budoucí plány většina automobilek, je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy.
"Tato dohoda vytyčí cestu k modernímu a konkurenceschopnému automobilovému průmyslu v EU. Svět se mění a my musíme být i nadále na čele inovací," komentoval konečnou shodu na nových emisních pravidlech český ministr průmyslu Jozef Síkela. Nizozemský europoslanec a hlavní vyjednavač EP Jan Huitema uvedl, že norma zlevní nákupy a provoz nízkoemisních aut a automobilkám pomůže orientovat jejich další výrobu.
Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit. Možností bude také využívat ve spalovacích motorech syntetická paliva.
Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2.
Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (46)
Radim Polášek
28.10.2022 06:18Pavel Hanzl
28.10.2022 08:12 Reaguje na Radim PolášekDirektivy jsou samozřejmě špatné, ale celý svět jede valmi svižně na elektromobilitě, EU spíš zaostává. V roce 35 by si dýzlák koupil asi jen šílenec, jako třeba v roce 1950 sentinel.
Horší je, že musíme silně máknout v energetice, protože spotřeba el. bude pořád svižně stoupat. A tam těch možností moc není.
smějící se bestie
28.10.2022 09:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.10.2022 10:01 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
28.10.2022 09:48 Reaguje na Miroslav VinklerViktor Šedivý
28.10.2022 10:23 Reaguje na Pavel HanzlZ čeho?
Při greendealových cenách energií se v EU už nebude vyrábět takřka nic, natož světově konkurenceschopné výrobky.
Pavel Hanzl
28.10.2022 11:13 Reaguje na Viktor Šedivýhttps://echo24.cz/a/Sigge/problemy-prezident-si-ekonomicky-rust-cina-zastavil-04-procenta
Viktor Šedivý
28.10.2022 12:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.10.2022 18:50 Reaguje na Viktor ŠedivýJenže před válkou jsme těžili z levných ruských, ale ten rozdíl nebyl velký, takže to bude v pohodě. je potřeba přežít tuhle zimu a vypráskat krysu mužika z Ukrajiny. Do té doby jsme v problémech.
Richard Vacek
28.10.2022 10:05Miloš Zahradník
28.10.2022 10:58Podobny pocit mivam leckdy i na ekolistu posledni doby - to si vazne myslite, ze ty "ideje" ktere jeste pred 2 roky vypadaly/ byly presentovany jako neotresitelny program nasi spolecne budoucnosti, kteremu nelze oponovat - jako ruzne ty zakazy spalovacich motoru a dalsi povinne snazeni smerem k tomu "nasemu" zdaleka nejdulezitejsimu cili - "bezuhlikove" ekonomice - prezije turbulentni dobu nejblizsich mesicu a let?
Pavel Hanzl
28.10.2022 11:17 Reaguje na Miloš ZahradníkAle to by muselo celé lidstvo máknout a to fest.
Podle vašich plků, které tu naprosto převažují, je to vám fuk a potom je to jasný.
Buď to lidé dají a mají šanci přežít, nebo budou vést tyhle kecy a vymřou. Žádná makačka na bednu.
Viktor Šedivý
28.10.2022 11:43 Reaguje na Miloš ZahradníkNe že by s jinou vládou byla šance zásadně ten průšvih odvrátit. Ale mohl být mírnější a HLAVNĚ je zapotřebí skutečný problém pojmenovat. Dokud budou všichni mluvit o císařových nových šatech a jen občas někdo zkritizuje střih nebo nevhodnou látku, svištíme dál do pekel.
Pavel Hanzl
28.10.2022 12:01 Reaguje na Viktor ŠedivýPřipadá mi nepochopitelné, že to někdo pořád nechápe.
A čo je taký oný Visegrád?
Snad ne tohle:
https://ekonomickydenik.cz/pohadky-o-uspesnem-madarsku-jsou-mimo-realitu-madarsko-ma-stejne-drahy-plyn-a-navic-i-rozvraceny-rozpocet/
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-madarsko-taji-ceny-za-ktere-kupuje-rusky-plyn-zrejme-nejsou-az-tak-nizke-40410203
Richard Vacek
28.10.2022 12:10 Reaguje na Pavel HanzlViktor Šedivý
28.10.2022 12:41 Reaguje na Richard VacekŽe byl nejprve bruselský záměr snížit spotřebu masivním zdražením, pak to zdražování energií a teprve potom nějaká válka na Ukrajině, na to už si nikdo nevzpomene.
Radim Polášek
28.10.2022 13:20 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
28.10.2022 18:57 Reaguje na Viktor ŠedivýHlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula". Leden 2022.
https://ekonomickydenik.cz/evropskou-plynovou-krizi-zavinilo-rusko-dukazem-jsou-nizsi-dodavky-i-prazdne-zasobniky/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=RQBzdjZs9uD-202201181926&dop_id=14905427
Pavel Hanzl
28.10.2022 18:56 Reaguje na Richard VacekNe že by bylo vše OK, všude jsou problémy a potíže, ale směr vývoje je správný a Evropa prosperuje dobře a svobodu máme prakticky největší v dějinách.
Radim Polášek
28.10.2022 13:19 Reaguje na Viktor ŠedivýPavel Hanzl
28.10.2022 19:02 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
28.10.2022 13:27 Reaguje na Miloš ZahradníkZatím tyto zprávy pouze začínají kazit celkový dojem z Německa, ale pokud se trend nezměníí, dojde brzy na lámání chleba.
Pavel Hanzl
28.10.2022 19:46 Reaguje na Radim PolášekProstě si vytvoříte názor a pak budete vybírat pouze informace, které vám do toho sedí. Pozná se to tak, že se tam mění i "hladina významnosti" a hlavně jsou většinou vytržené z kontextu a často vylhané. Mistr světa je na to p. Vinkler.
Miroslav Vinkler
28.10.2022 19:59 Reaguje na Pavel HanzlPřitom se už projevuje cenzura, autocenzura , osekávání občanských svobod a bezbřehé digitální šmírování společnosti.
EU se mění ve Společenství velkého bratra,
před jehož kvalitami již před mnoha desítkami let vizionářsky varoval Orwell.
Pavel Hanzl
28.10.2022 20:23 Reaguje na Miroslav VinklerVy jste si vybral asi stoku plnou potkanů.
Ale realita z míst kdekoliv na slunci.
EU stále ekonomicky roste, překonala tvrdou pandemii koronáče a dnes je na dobré cestě překonat krizi energetickou, HDP jí stále roste a posunula se i k integraci.
Grýndýl je jen návod, jak odvrátit klimatickou tragédii, OZE atd. nás osvobozuje od eneretických vyděračů.
Svobodu má obyčejný štunébl dnes největší v historii.
Důkaz: sednu do auta, jedu kamkoliv až k moři, přespím v cimrfráji, najím se v hospůdce, natankuji u pumpy, všude zaplatím mkartou. Za celou cestu nepotkám jediného celníka, cajta nebo jiného opruzéra.
Důkaz druhý: třeba zrovna vy (nebo kdokoliv jiný) můžete nadávat a hyenizovat naši vládu, urážet nejvyšší politiky EU (což vy velmi využíváte) kritizovat zcela nesmyslně a vylhaně jejich práci a jste v pohodě, nic vám nehrozí.
Miroslav Vinkler
28.10.2022 21:26 Reaguje na Pavel HanzlV čem vidíte tu přednost ?
Důkaz : Vládní dluh zemí Evropské unie činí 88,1 % HDP
Sektářské uctívání gryndýlu ponechávám pomatencům neschopných samostatného uvažování.
OZE nás vedou do chudoby . Důkaz - pohled na ceny energií
Svoboda cestování, volný pohyb služeb a kapitálu zde bylo již před lety , v době Evropského společenství -viz smlouva z Nice.
EU k tomu nepřidala zhola nic.
Tzv. hyenizace naší vlády
Česko loni bylo nejrychleji se zadlužující zemí EU. Podle Eurostatu jsme opět premianty Evropy. Tentokrát v tempu zadlužování.
Copak nevidíte, že celá EU vč. ČR žije z podstaty ?
A idiotská energetická politika EU tuto krizi ještě výrazně zrychlí a prohloubí.
Pavel Hanzl
29.10.2022 09:44 Reaguje na Miroslav VinklerStátní dluhy jsou zbytečně vysoké, ale dlužíme si především sami sobě. USA po skončení 2.sv. války měly 200% HDP státního dluhu, nasadily vyrovnané rozpočty a v 60. letech měly asi 35%.
OZE nás vede k bohatství. Důkaz - pohled na cenu fosilní elektřiny.
Stále klesá.
Svoboda cestování je až po Schengenu, zvláště pro nás.
Česko mělo za sebou katastrofickou vládu a nejvyšší nárůst dluhu už za koronáče, navíc měla stoprocentní závislost na ruském plynu.
Takže vstupní podmínky jsme měli jednoznačně nejhorší z celé Evropy, společně s Maďarskem. A kde jsme dnes my a kdy Maďaróni!?!!
Velmi dobrá energetická politika nás zachránila před totálním rozvratem v důsledku brutáního napadení.
Jediná a dost zásadní chyba byla, že Evropa uvěřila, že Putin není gauner a nepodrazí ji. I přes to, že nám to sám sliboval:
"Evropa mi prodá provaz, ne kterém ji oběsím".
A další vývoj? Chtěl jsem se s vámu vsadit, že v lednu bude zemní plyn ve spotu pod 100 eur/MWh.
A vy pořád mlel, že se řítíme do krachu a je to celý v dupě.
Už dnes je občas za 80 eur a to ještě nejedou ty dva gigaterminály v Německu.
https://ekonomickydenik.cz/pohadky-o-uspesnem-madarsku-jsou-mimo-realitu-madarsko-ma-stejne-drahy-plyn-a-navic-i-rozvraceny-rozpocet/
Pořád ještě nemáte pocit, že furt zbytečně strašíte a vůbec nemáte pravdu??
Svatá Prostoto
2.11.2022 15:10 Reaguje na Pavel Hanzl"Svoboda cestování je až po Schengenu, ... "
Jistá, a v tehdejších poměrech neskutečná svoboda cestování tu je min od ledna 90 ... S znamená konec možné pakárny na hranicích v Evropě, což super, ale sám o sobě už žádnou významnou svobodu nepřinesl.
Plus ta svoboda ... voni vás taky nemusí všude pustit, že jo? Že vás tady nikdo nedrží je fajn, ale ještě to vůbec neznamená, že si můžete rajzovat všade po světě jak vás napadne.
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:15 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
28.10.2022 21:26 Reaguje na Miroslav VinklerSlavomil Vinkler
29.10.2022 08:35 Reaguje na Pavel Hanzl"Položím vám otázku, kterou dostávají studenti 1. semestru finančnictví na Sorbonně v přednášce o politické ekonomii.
Víte, jak lze legálně okrást obyvatelstvo o veškeré majetky, movité i nemovité, aniž by si všimli, že jsou okrádáni?
Většina studentů na tuto otázku poprvé nikdy nedovede odpovědět.
Odpověď je přitom jednoduchá:
Legálně lze obyvatelstvo okrást pomocí inflace, kterou rozpoutáte rozhazováním peněz pod nějakou záminkou, v době nějaké krize. Potom stačí jenom inflaci nechat běžet a dívat se.
Neochota současných vlád zakročit proti inflaci v Evropě je součástí bouracího kladiva.
Komise 300, která vydala pokyn zbavit obyvatelstvo západních zemí majetků, ale tak, aby se lidé nechtěli bouřit.
Meyrinkovo pravidlo inflačního tunelu, ze kterého obyvatelstvo vyleze odrbané úplně o všechen majetek a úspory. Nelze ty majetky sebrat dekretem, ani znárodnit, to by vypukly nepokoje.
Ty majetky se prostě lidem odeberou legálně, tedy obrovskou inflací, kterou politici záměrně prohlubují, třeba sankcemi proti Rusku, o kterých ví dopředu moc dobře, že dopadnou právě na vlastní lidi a prohloubí dramaticky domácí inflaci. Lidé projdou inflačním tunelem zbaveni při průchodu o veškeré své majetky a úspory.
To je tzv. Meyrinkovo pravidlo. Inflace veškeré úspory znehodnotí, celoživotní práce a dřina lidí zmizí v luftu. Všechno zdraží, což vyčerpá zdroje domácností. Na konci vyčerpání domácnosti sáhnou nakonec na své nemovitosti a začnou je masově prodávat, ale jejich cena bude klesat, protože nebude nikdo, kdo by si je mohl dovolit koupit."
A můj dovětek: pak přijde nabídka těch super bohatých elit, které úmyslně způsobily inflaci, že odkoupí náš majetek doslova za pusinku, a my budeme rádi, protože lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.
To je jejich cíl, jak přijít zadarmo k dalšímu a dalšímu majetku a my budeme šťastni, že to vůbec někdo koupil!
Tak, jak se píše výše: oberou nás o majetky, aniž by se obávaly nepokojů, a my jim ještě za to budeme vděčni!
A kvůli nepoučitelností lidí se historie pořád dokola dokolečka opakuje
Pavel Hanzl
29.10.2022 09:23 Reaguje na Slavomil VinklerDnes jsme výše, protože 8 let diletantkých vlád plus koronáčová i energetická krize, ale výhlaed je celkem dobrý, pokud se zase něco nepodělá.
Svatá Prostoto
2.11.2022 15:23 Reaguje na Pavel HanzlAno, ta výše je cca 2% ročně. A vo tu jde.
Celkem dobrý výhled ... no, to fakt nevím ... zejména když Timmermans a spol. si pod řešením představují přiložit pod kotel.
Momentálně máme nejdražší energie na planetě a vojensky jsme až na čestné výjimky v hajzlu.
To je výsledek toho skvělého kurzu, který Evropa poslední roky razí.
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:28 Reaguje na Svatá ProstotoVyhráváme energetickou válku (a vyhraná rozhodně není) a jak jsem na tom vojensky neví nikdo. Na Ukrajinu se poslaly hlavně vyřazované zbraně a celá Evropa počítá s konfliktem s Ruskem. Navíc jsme členem nejsilnějšího vojenského paktu Zeměkoule, NATO.
Vy se necháte vyděsit špinavci úplně stejně, jak Vinkler a Studnička.
Břetislav Machaček
29.10.2022 09:35co vytknout při porovnání s elektromobilem dobíjeným z uhelné elektrárny, jak se to převážně praktikuje(dobíjí se v noci, když soláry nefungují).Co ale neodstraní ani elektromobilita, jsou daleko závažnější prachové částice z otěru pneumatik(směs gumy, sazí a jiných sajrajtů) a z otěru brzd i samotného povrchu vozovek. Bydlet u frekventované silnice dnes znamená žít permanentně v prachu a hluku nikoliv od motorů , ale od zvukových projevů vzorovaných pneumatik(hučení). Na vině tak nejsou pouze spalovací motory, ale samotná přehnaná mobilita, která je dána požadavky současné společnosti založené na individualismu a plných regálech v obchodech. Vše musí být na pultech za každou cenu a zásobování se stalo operativním otrokem zákazníků. Pojíždění zásobovacích vozidel s pár kousky zboží plní silnice a pojíždění zákazníků po obchodech je náboženstvím. Zde ubrat o polovinu, tak se mohou vrátit na silnice i Trabanty, protože v globále by poklesla spotřeba paliv a tím i produkce CO2. Zkuste se zamyslet, kolik jste najezdili autem kilometrů před 30.léty a nyní! U mnohých to je násobek a tak to vypadá u většiny lidí. To je pravá příčina nárůstu produkce CO2!
Pavel Hanzl
29.10.2022 09:52 Reaguje na Břetislav MachačekAle je to blbý, lidstvo se propadlo do náboženského fanatismu, jejich Bůh se jmenuje KONZUM. Třeba v Číně už ovládl společnost natolik, že se tam páchá v jeho jméně kolektivní sabevražda, ničící celý svět.
Břetislav Machaček
30.10.2022 09:42 Reaguje na Pavel Hanzldopravou. Z vesnic lidé jezdí do práce, nakupovat, k lékaři,
za kulturou, děti do škol, kroužků a to u nefunkční hromadné
dopravě vše většinou auty. Dnes už i skalní trempi jezdí na vandr autem, když nefungují lokálky a autobusy. Prostě tento systém nahrává individuální dopravě před hromadnou a tuto stále více a více likviduje. Kdyby tomu bylo naopak, tak nejsou problémy s přeplněním silnic, parkovišť a s množstvím všemožných havárií včetně střetů se zvířaty. No a pak tu jsou ještě blázni, z nichž se jeden kousek ode mne pokusil pokácet strom, který ale zvítězil. Včera jeho následovníci
o půlnoci tůrovali ojetinu darovanou rodiči a pak se odjeli "bavit" stovkou přes vesnici někam jinam. Lidé jezdí často zbytečně, protože na to někteří mají, ale jiní už mají život omezený tak, že koukají z okna na ten chaos hrající si na tržní ekonomiku. Trh je totálně zdeformován a vymyká se
jakékoliv logice, protože při kompletním započtení všech nákladů nemůže být cesta autem nikdy levnější, než vlakem, či autobusem. Bohužel záměrná deformace zvýhodňuje auta
a elektromobil je pouhou alternativou spalováku, ale je
stejně neekonomický. Cesta dvaceti elektromobily je stejná zhovadilost jako dvaceti spalováky, když by ty lidi odvezl jeden elektroautobus, nebo jako dosud klasický autobus.
Moravskoslezský kraj nahradil nafťáky plynovými autobusy,
ale nyní si radní škubou vlasy z hlavy co to provedli. Ono
tu vůbec nejde o ekologii, ale o kšefty a politiku, které
z plynu udělaly nejdražší palivo k pohonu vozidel. Proč?
Protože ten drahý z břidlic nebyl prodejný a nyní je, ale
není mimo nutných odběrů žádaný. Lodě s LNG krouží kolem
Evropy, která ho za ty ceny nechce a raději lidé šetří a
mrznou. Ten samý plyn je v USA (přátelé nejvěrnější) 5x
levnější a nám dobře tak, když už nám zbyl pouze on!
Pavel Hanzl
30.10.2022 18:23 Reaguje na Břetislav MachačekSledoval jsem jednou v údolí Rolavy asi tak 10 dní vlak, který jezdí z Varů přes Nejdek na Hamry. Jezdil každé ?dvě hodiny, nikdy nevezl víc jak 5 lidí, vštšinou dva až tři nebo nikoho. A to tam ještě jezdil autobus a extra školní. Bydlí nahoře pár desítek lidí, kteří jezdí auty.
Ekonomika a ekologie ďa cyp.
Břidlicový LNG z Améru stál v koronáči 11 eur, všici sice bručeli, že je na hranici rentability, ale za 20 by byl úplně v pohodě. Ruský za 300 ovšem konkurenci nemá.
Svatá Prostoto
2.11.2022 15:29 Reaguje na Pavel HanzlZkuste se rozhlídnout, které všechny výroby jsme z Evropy na jedné straně vyštvali, bo výroba není dost zelená, ale současně furt ty výrobky potřebujeme a dovážíme. Že se v těch nových lokalitách rozhodně nevyrábí ekologičtěji, o tom není sporu ... jen to nevidíme ... a že se tak stáváme více a více závislí na okolí, o tom také ne.
Dyť jde to pokrytectví jak kráva!
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:35 Reaguje na Svatá ProstotoEvropa je nejvíce zalidněný kotinent světa a těžba z břidlic je na krajinu svistvo, ovšem na pouštích USA se to ztratí. V Evropě ne.
Špinavé výroby jsme vystěhovali taky částečně z tohoto důvodu, spíš ale kvůli kačkám.
Vám s fakt líbila krajina za komára, kde exhlace zničily Krušky i půl Jizerek, kdy ve městech seděl smog z dýmajících dýzlů a v řece tekly ropné deriváty? V Brně byl čestvě napadaný sníh do rána černý.
V roce někdy 1983 vyhláslil National Geographic Severní Čechy za největší totálně zdevastované území z CELÉHO SVĚTA!!
A ti zlí zeleňáci nám to tu vyčistili, parchanti zkorumpovaní, kolik dotací si na tom nakradli??
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:44 Reaguje na Břetislav Machaček"Lodě s LNG krouží kolem Evropy, která ho za ty ceny nechce...." fakt dobrý!!
Cena se dělá na burze a ne na lodi a ty tankery se namůžou vyložit, antož není dost kapacity v terminálech.
Pavel Hanzl
30.10.2022 11:09Nikdo už nechce bydlet králíkárně, hrnout se autobusem v zástupu do práce, kde maká tisíc lidí a pak busem zpět.
Dnes je trend malý domek s vlastní studnou, vlastní fve, elektroskůtr nebo elauto, práce z domu, nebo v nejbližším okolí.
Takže infrastruktura se tomu musí přizpůsobit. To není konec veřejné dopravy, ta má místo tam, kde se vyplatí, ale existují tisíce spojů, zcela nevyužitých.
Svatá Prostoto
2.11.2022 15:33 Reaguje na Pavel HanzlA když není, tak co? vy si fakt myslíte, že někoho baví hodinu nebo víc dojíždět do háku?
A to nemluvím o tom, že si člověk musí na ten domek ... samozřejmě bezemisní, jak si EU přeje:-) ... vydělat a na to e-auto taky.
Málo obsazené spoje budou vždy ... bo jezdí tak blbě, že kdo může, pojede jinak, ale vždy budou tací, pro které to bude jediná možnost. Tady nic nevymyslíte ... max rozvoz dodávkou, kterou bude řídit starosta:-))).
Pavel Hanzl
3.11.2022 07:40 Reaguje na Svatá ProstotoTo se ušetří zase hafo energií i času.
A ten domek potřebuje každý, kdo nechce bydlet celý život v paneláku. Ceny jsou jiná věc, člověk si musí co jde udělat sám, už jak za komára.