https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/konec-spalovacich-motoru-eu-se-shodla-na-zasadnim-omezeni-prodeje-od-roku-2035
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Konec spalovacích motorů: EU se shodla na zásadním omezení prodeje od roku 2035 Aktualizováno

28.10.2022 01:53 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
V zemích Evropské unie má být prakticky nemožné si od roku 2035 pořídit nový automobil na benzín či naftu. Státy EU vedené českým předsednictvím dnes dohodly s Evropským parlamentem podrobnosti nových pravidel, která od zmíněného roku výrazně prodraží jakékoli emise z nových vozů. Do roku 2030 se mají emise omezit o 55 procent proti loňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou. Dohodu ještě musí schválit europarlament i Rada EU zastupující státy.

 

Evropský blok se v současnosti snaží dohodnout podobu bezprecedentního klimatického balíčku známého jako FitFor 55, který má zajistit zpřísnění emisních cílů unie k roku 2030. Mezi více než desítkou norem je i zásadní omezení emisí z automobilové dopravy, která by měla v příštím desetiletí začít daleko výrazněji k pohonu využívat elektřinu, vodík či jiné bezemisní prostředky.

Dnešní dohoda zásadně prodraží jakékoli množství oxidu uhličitého, které budou nové vozy vypouštět do ovzduší. Cílem normy, kvůli které již přizpůsobila své budoucí plány většina automobilek, je zvýhodnit pořízení aut poháněných ekologickými palivy.

"Tato dohoda vytyčí cestu k modernímu a konkurenceschopnému automobilovému průmyslu v EU. Svět se mění a my musíme být i nadále na čele inovací," komentoval konečnou shodu na nových emisních pravidlech český ministr průmyslu Jozef Síkela. Nizozemský europoslanec a hlavní vyjednavač EP Jan Huitema uvedl, že norma zlevní nákupy a provoz nízkoemisních aut a automobilkám pomůže orientovat jejich další výrobu.

Některé státy původně usilovaly o odklad zpoplatnění emisí, neboť se obávaly hospodářských dopadů tohoto kroku. Unijní instituce se shodly na tom, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit. Možností bude také využívat ve spalovacích motorech syntetická paliva.

Nařízení počítá také s pobídkami pro automobilky, které rychle začnou vyrábět ekologické vozy. Pokud bude nějaká firma prodávat alespoň čtvrtinu nízkoemisních či bezemisních aut a 17 procent dodávek, budou pro ni do roku 2030 platit mírnější limity týkající se CO2.

Omezení prodeje spalovacích motorů je první z řady vyjednávaných částí klimatického balíku, kterou se českému předsednictví a europoslancům podařilo uzavřít. Podle diplomatů je šance na brzkou shodu také u normy stanovující národní emisní cíle nebo u pravidel týkajících se pohlcování emisí lesy. Naopak rozdílnější jsou postoje států a EP v otázce reformy trhu s emisními povolenkami a jejího rozšíření na silniční dopravu a provoz budov.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (46)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

28.10.2022 06:18
Další potvrzení toho že Evropská unie, ovládnutá zelenou totalitní ideologií, obrátila svůj směr a vrací se ekonomicky zpátky, někde směrem ke středověku. A brzo to bude i politicky, protože slabá zadlužená ekonomika znamená politicky i vojensky slabý region, příhodná kořist pro ekonomicky a vojensky silnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 08:12 Reaguje na Radim Polášek
Je to samozřejmě přesně naopak.
Direktivy jsou samozřejmě špatné, ale celý svět jede valmi svižně na elektromobilitě, EU spíš zaostává. V roce 35 by si dýzlák koupil asi jen šílenec, jako třeba v roce 1950 sentinel.
Horší je, že musíme silně máknout v energetice, protože spotřeba el. bude pořád svižně stoupat. A tam těch možností moc není.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.10.2022 09:53 Reaguje na Pavel Hanzl
V r.2035 nebude současná EU existovat, takže nakonec s ní zmizí i ty její současné nesmysle.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 10:01 Reaguje na smějící se bestie
A pročpak ne? To říkali soudruzi z Kremlu, že?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.10.2022 09:29
Vítejte ve skanzenu EU !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 09:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nebojte pane Vinklere, jak pomine krize, OZE nabere zase forsáž, grýndýl se bude plnit lépe a radostněji, elauta ovládnou naše silnice a Evropani zase zbohatnou, takže budou kupovat zase víc plastových krámů z Číny.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.10.2022 10:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Zbohatnou?
Z čeho?
Při greendealových cenách energií se v EU už nebude vyrábět takřka nic, natož světově konkurenceschopné výrobky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 11:13 Reaguje na Viktor Šedivý
Jestli jste si všiml, cena plynu z 300 eur/MWh spadla na minimum 80 eur, dnes je asi za stovku. A jak se rozjedou německé terminály, půjde už na normálku. Ale šlo to nahoru na celém světě, krysa mužik rozhodil celosvětový obchod s energiemi a to nás čeká ještě embargo na ruskou ropu. takže klídek, blbě na tom jsou všichni, zvláště Čína.

https://echo24.cz/a/Sigge/problemy-prezident-si-ekonomicky-rust-cina-zastavil-04-procenta
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.10.2022 12:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže i těch sto je hodnota, při které každý rozumný průmyslový podnik přesune svou výrobu mimo EU. Takže nám tu zbydou akorát sosači dotací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 18:50 Reaguje na Viktor Šedivý
Stovka je moc, nejsou terminály. Budeme mít už na jaře naprosto normální ceny energií, jako všichni ostatní.
Jenže před válkou jsme těžili z levných ruských, ale ten rozdíl nebyl velký, takže to bude v pohodě. je potřeba přežít tuhle zimu a vypráskat krysu mužika z Ukrajiny. Do té doby jsme v problémech.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

28.10.2022 09:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.10.2022 10:05
To celkem sedí. V roce 2035 se tady budou prohánět ti bohatší na velbloudech.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

28.10.2022 10:58
Vzdycky mne fascinovalo cteni doboveho tisku z Protektoratu, hlavne pak na samem sklonku existence 3. rise. Jeste koncem dubna 45 - kdy sice i tim tiskem obcas probehly zneklidnujici zpravy z kterych vyplyvalo, ze podlide z Vychodu ale i zradni anglosasove jsou uz velmi blizko "za rohem" a Rise je jimi skutecne velmi ohrozena - to jinak vypadalo, ze zivot bezi v klidu porad tak, jak ma. Lide chodili do prace, ve volnem case do kina atd. a zili svuj obvykly zivot zatimco "elity" ceskeho naroda resily porad stejnou otazku: jak jeste ucinneji a harmonicteji zapojit deni v Protektoratu do budovani Nove Evropy
Podobny pocit mivam leckdy i na ekolistu posledni doby - to si vazne myslite, ze ty "ideje" ktere jeste pred 2 roky vypadaly/ byly presentovany jako neotresitelny program nasi spolecne budoucnosti, kteremu nelze oponovat - jako ruzne ty zakazy spalovacich motoru a dalsi povinne snazeni smerem k tomu "nasemu" zdaleka nejdulezitejsimu cili - "bezuhlikove" ekonomice - prezije turbulentni dobu nejblizsich mesicu a let?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 11:17 Reaguje na Miloš Zahradník
Asi je pořád nějaká šance se vykroutit z té klimatické tragédie.
Ale to by muselo celé lidstvo máknout a to fest.
Podle vašich plků, které tu naprosto převažují, je to vám fuk a potom je to jasný.
Buď to lidé dají a mají šanci přežít, nebo budou vést tyhle kecy a vymřou. Žádná makačka na bednu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.10.2022 11:43 Reaguje na Miloš Zahradník
Bohužel jsme prošvihli ve volbách šanci tlačit se víc k Visegrádu ... jenže občané jak tupci volili "pro Brusel". Tak když většina občanů chce energetickou bídu a snižování životní úrovně, holt to také bude.

Ne že by s jinou vládou byla šance zásadně ten průšvih odvrátit. Ale mohl být mírnější a HLAVNĚ je zapotřebí skutečný problém pojmenovat. Dokud budou všichni mluvit o císařových nových šatech a jen občas někdo zkritizuje střih nebo nevhodnou látku, svištíme dál do pekel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 12:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Pojmenovává se to stále a říkají to nejpovolanější, třeba ředitel ČEZ: "tuhle krizi z 90% způsobil Putin a odejde až se zbavíme jeho surovin."
Připadá mi nepochopitelné, že to někdo pořád nechápe.

A čo je taký oný Visegrád?
Snad ne tohle:
https://ekonomickydenik.cz/pohadky-o-uspesnem-madarsku-jsou-mimo-realitu-madarsko-ma-stejne-drahy-plyn-a-navic-i-rozvraceny-rozpocet/
https://www.novinky.cz/clanek/valka-na-ukrajine-madarsko-taji-ceny-za-ktere-kupuje-rusky-plyn-zrejme-nejsou-az-tak-nizke-40410203
Odpovědět
RV

Richard Vacek

28.10.2022 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi stále nechápete, že je nejpohodnější tvrdit, že za vše může Putin a Babiš. Uvidíme, jak dlouho tomu voliči uvěří, protože o katastrofální energetické politice EU se mluví už pěknou řádku let.
Odpovědět

Viktor Šedivý

28.10.2022 12:41 Reaguje na Richard Vacek
Putin přišel jak na zavolanou.
Že byl nejprve bruselský záměr snížit spotřebu masivním zdražením, pak to zdražování energií a teprve potom nějaká válka na Ukrajině, na to už si nikdo nevzpomene.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.10.2022 13:20 Reaguje na Viktor Šedivý
Ale vzpomene. Sice spousta lidí to ve své zelené sociální bublině neuvidí, ale někteří vidí a vzpomenou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 18:57 Reaguje na Viktor Šedivý
To zdražení má jiný důvod. Tohle psali už v lednu.
Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Gazprom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula". Leden 2022.
https://ekonomickydenik.cz/evropskou-plynovou-krizi-zavinilo-rusko-dukazem-jsou-nizsi-dodavky-i-prazdne-zasobniky/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=RQBzdjZs9uD-202201181926&dop_id=14905427


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 18:56 Reaguje na Richard Vacek
Ruští vohnouti krizizují vždycky všechno. Energetiku, americké vakcíny proti koronáči, Německý přístup k imigrantům, grýndýl, to si nevyberete.
Ne že by bylo vše OK, všude jsou problémy a potíže, ale směr vývoje je správný a Evropa prosperuje dobře a svobodu máme prakticky největší v dějinách.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.10.2022 13:19 Reaguje na Viktor Šedivý
Je to tak. Funguje tady v tom směru cenzura a autocenzura, zatímco s vysokou pravděpodobností Titanik už může mířit přímo na ledovec.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 19:02 Reaguje na Radim Polášek
Jakou cenzuru máte na mysli? Na vládu nadává každý, kdo má v p. díru.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

28.10.2022 13:27 Reaguje na Miloš Zahradník
Taky mám takový pocit. Třeba Německo valí 200 miliard nebo kolik peněz do podpory svých firem, ale kdesi v našich sdělovacích prostředcích je, že Německo odkládá modernizaci svých železnic, protože na to nemá peníze. Jinde zase je, že Německo prodává část svých podílů na hamburském přístavu Ćíně, i když odborníci upozorňují, že takhle Čína získá přístup k některým tajným německým vojenským informacím nutným k obraně státu. Nebo je to kolik, rok a půl, dva a půl roku, co byly ty obrovské povodně na západě Německa a dosud údajně spousta poškozených lidí tam nedostala od státu žádnou, i když tehdy politiky slibovanou, finanční podporu na obnovení svých zničených domů a dalšího majetku.
Zatím tyto zprávy pouze začínají kazit celkový dojem z Německa, ale pokud se trend nezměníí, dojde brzy na lámání chleba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 19:46 Reaguje na Radim Polášek
Tohle je klasická demagogie stylu "vyzobávání".
Prostě si vytvoříte názor a pak budete vybírat pouze informace, které vám do toho sedí. Pozná se to tak, že se tam mění i "hladina významnosti" a hlavně jsou většinou vytržené z kontextu a často vylhané. Mistr světa je na to p. Vinkler.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.10.2022 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
S EU to už půjde od deseti k pěti. Celé neomarxistické šílení kolem gryndýlu a údajného globálního oteplení díky sodovkáči , je potom provázeno hysterií , ne nepodobnou náboženské extázi známé ze středověku.
Přitom se už projevuje cenzura, autocenzura , osekávání občanských svobod a bezbřehé digitální šmírování společnosti.
EU se mění ve Společenství velkého bratra,
před jehož kvalitami již před mnoha desítkami let vizionářsky varoval Orwell.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 20:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Pro člověka je nejdůležitější, z jakého místa se bude dívat na svět". Eduard Petiška.
Vy jste si vybral asi stoku plnou potkanů.

Ale realita z míst kdekoliv na slunci.
EU stále ekonomicky roste, překonala tvrdou pandemii koronáče a dnes je na dobré cestě překonat krizi energetickou, HDP jí stále roste a posunula se i k integraci.
Grýndýl je jen návod, jak odvrátit klimatickou tragédii, OZE atd. nás osvobozuje od eneretických vyděračů.
Svobodu má obyčejný štunébl dnes největší v historii.
Důkaz: sednu do auta, jedu kamkoliv až k moři, přespím v cimrfráji, najím se v hospůdce, natankuji u pumpy, všude zaplatím mkartou. Za celou cestu nepotkám jediného celníka, cajta nebo jiného opruzéra.
Důkaz druhý: třeba zrovna vy (nebo kdokoliv jiný) můžete nadávat a hyenizovat naši vládu, urážet nejvyšší politiky EU (což vy velmi využíváte) kritizovat zcela nesmyslně a vylhaně jejich práci a jste v pohodě, nic vám nehrozí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

28.10.2022 21:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Žít na dluh, to umí každý blbec.
V čem vidíte tu přednost ?
Důkaz : Vládní dluh zemí Evropské unie činí 88,1 % HDP

Sektářské uctívání gryndýlu ponechávám pomatencům neschopných samostatného uvažování.

OZE nás vedou do chudoby . Důkaz - pohled na ceny energií

Svoboda cestování, volný pohyb služeb a kapitálu zde bylo již před lety , v době Evropského společenství -viz smlouva z Nice.
EU k tomu nepřidala zhola nic.

Tzv. hyenizace naší vlády
Česko loni bylo nejrychleji se zadlužující zemí EU. Podle Eurostatu jsme opět premianty Evropy. Tentokrát v tempu zadlužování.

Copak nevidíte, že celá EU vč. ČR žije z podstaty ?
A idiotská energetická politika EU tuto krizi ještě výrazně zrychlí a prohloubí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2022 09:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
To máte těžký, svět naopak, pohled z kanálu. Ale pohled normální:
Státní dluhy jsou zbytečně vysoké, ale dlužíme si především sami sobě. USA po skončení 2.sv. války měly 200% HDP státního dluhu, nasadily vyrovnané rozpočty a v 60. letech měly asi 35%.
OZE nás vede k bohatství. Důkaz - pohled na cenu fosilní elektřiny.
Stále klesá.
Svoboda cestování je až po Schengenu, zvláště pro nás.

Česko mělo za sebou katastrofickou vládu a nejvyšší nárůst dluhu už za koronáče, navíc měla stoprocentní závislost na ruském plynu.
Takže vstupní podmínky jsme měli jednoznačně nejhorší z celé Evropy, společně s Maďarskem. A kde jsme dnes my a kdy Maďaróni!?!!

Velmi dobrá energetická politika nás zachránila před totálním rozvratem v důsledku brutáního napadení.

Jediná a dost zásadní chyba byla, že Evropa uvěřila, že Putin není gauner a nepodrazí ji. I přes to, že nám to sám sliboval:
"Evropa mi prodá provaz, ne kterém ji oběsím".

A další vývoj? Chtěl jsem se s vámu vsadit, že v lednu bude zemní plyn ve spotu pod 100 eur/MWh.
A vy pořád mlel, že se řítíme do krachu a je to celý v dupě.
Už dnes je občas za 80 eur a to ještě nejedou ty dva gigaterminály v Německu.

https://ekonomickydenik.cz/pohadky-o-uspesnem-madarsku-jsou-mimo-realitu-madarsko-ma-stejne-drahy-plyn-a-navic-i-rozvraceny-rozpocet/




Pořád ještě nemáte pocit, že furt zbytečně strašíte a vůbec nemáte pravdu??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 15:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Reagovat na všechny ty bláboly nemám sílu, ale tohle mi nedá.

"Svoboda cestování je až po Schengenu, ... "

Jistá, a v tehdejších poměrech neskutečná svoboda cestování tu je min od ledna 90 ... S znamená konec možné pakárny na hranicích v Evropě, což super, ale sám o sobě už žádnou významnou svobodu nepřinesl.

Plus ta svoboda ... voni vás taky nemusí všude pustit, že jo? Že vás tady nikdo nedrží je fajn, ale ještě to vůbec neznamená, že si můžete rajzovat všade po světě jak vás napadne.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Po Schengenu můžete rajzovat, jak vás napadne. A já píšu o Evropě a ne o blbém mužikistánu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2022 21:26 Reaguje na Miroslav Vinkler
Orwell psal svůj "rok 1984" po delší návštěvě SSSR.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.10.2022 08:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Vite, co je Meyrinkovo pravidlo?
"Položím vám otázku, kterou dostávají studenti 1. semestru finančnictví na Sorbonně v přednášce o politické ekonomii.
Víte, jak lze legálně okrást obyvatelstvo o veškeré majetky, movité i nemovité, aniž by si všimli, že jsou okrádáni?
Většina studentů na tuto otázku poprvé nikdy nedovede odpovědět.
Odpověď je přitom jednoduchá:
Legálně lze obyvatelstvo okrást pomocí inflace, kterou rozpoutáte rozhazováním peněz pod nějakou záminkou, v době nějaké krize. Potom stačí jenom inflaci nechat běžet a dívat se.
Neochota současných vlád zakročit proti inflaci v Evropě je součástí bouracího kladiva.
Komise 300, která vydala pokyn zbavit obyvatelstvo západních zemí majetků, ale tak, aby se lidé nechtěli bouřit.
Meyrinkovo pravidlo inflačního tunelu, ze kterého obyvatelstvo vyleze odrbané úplně o všechen majetek a úspory. Nelze ty majetky sebrat dekretem, ani znárodnit, to by vypukly nepokoje.
Ty majetky se prostě lidem odeberou legálně, tedy obrovskou inflací, kterou politici záměrně prohlubují, třeba sankcemi proti Rusku, o kterých ví dopředu moc dobře, že dopadnou právě na vlastní lidi a prohloubí dramaticky domácí inflaci. Lidé projdou inflačním tunelem zbaveni při průchodu o veškeré své majetky a úspory.
To je tzv. Meyrinkovo pravidlo. Inflace veškeré úspory znehodnotí, celoživotní práce a dřina lidí zmizí v luftu. Všechno zdraží, což vyčerpá zdroje domácností. Na konci vyčerpání domácnosti sáhnou nakonec na své nemovitosti a začnou je masově prodávat, ale jejich cena bude klesat, protože nebude nikdo, kdo by si je mohl dovolit koupit."
A můj dovětek: pak přijde nabídka těch super bohatých elit, které úmyslně způsobily inflaci, že odkoupí náš majetek doslova za pusinku, a my budeme rádi, protože lepší vrabec v hrsti než holub na střeše.
To je jejich cíl, jak přijít zadarmo k dalšímu a dalšímu majetku a my budeme šťastni, že to vůbec někdo koupil!
Tak, jak se píše výše: oberou nás o majetky, aniž by se obávaly nepokojů, a my jim ještě za to budeme vděčni!

A kvůli nepoučitelností lidí se historie pořád dokola dokolečka opakuje
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2022 09:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Vy tu popisujete kolaps ekonomiky celé země, což je v normálních zemích velmi vzácný případ. Nastalo to v Německu po prohrané první sv. válce, jinak to v žádné normální zemi neznám (očekává se to v Rusku). Nevím, co je Komise 300, ale inflace je zcela normální a zdravý jev, samozřejmě do určité výše. Ta zdražuje nejen vydání, ale i příjmy a ceny nemovitostí, peníze ve strožoku jdou dolů vždycky.
Dnes jsme výše, protože 8 let diletantkých vlád plus koronáčová i energetická krize, ale výhlaed je celkem dobrý, pokud se zase něco nepodělá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 15:23 Reaguje na Pavel Hanzl
" ... ale inflace je zcela normální a zdravý jev, samozřejmě do určité výše."

Ano, ta výše je cca 2% ročně. A vo tu jde.

Celkem dobrý výhled ... no, to fakt nevím ... zejména když Timmermans a spol. si pod řešením představují přiložit pod kotel.
Momentálně máme nejdražší energie na planetě a vojensky jsme až na čestné výjimky v hajzlu.
To je výsledek toho skvělého kurzu, který Evropa poslední roky razí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:28 Reaguje na Svatá Prostoto
Máte to prostě kremelsky naopak.
Vyhráváme energetickou válku (a vyhraná rozhodně není) a jak jsem na tom vojensky neví nikdo. Na Ukrajinu se poslaly hlavně vyřazované zbraně a celá Evropa počítá s konfliktem s Ruskem. Navíc jsme členem nejsilnějšího vojenského paktu Zeměkoule, NATO.
Vy se necháte vyděsit špinavci úplně stejně, jak Vinkler a Studnička.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.10.2022 09:35
Spalovací motory jsou už dnes na takové výši, že pominuli CO2, tak jim není
co vytknout při porovnání s elektromobilem dobíjeným z uhelné elektrárny, jak se to převážně praktikuje(dobíjí se v noci, když soláry nefungují).Co ale neodstraní ani elektromobilita, jsou daleko závažnější prachové částice z otěru pneumatik(směs gumy, sazí a jiných sajrajtů) a z otěru brzd i samotného povrchu vozovek. Bydlet u frekventované silnice dnes znamená žít permanentně v prachu a hluku nikoliv od motorů , ale od zvukových projevů vzorovaných pneumatik(hučení). Na vině tak nejsou pouze spalovací motory, ale samotná přehnaná mobilita, která je dána požadavky současné společnosti založené na individualismu a plných regálech v obchodech. Vše musí být na pultech za každou cenu a zásobování se stalo operativním otrokem zákazníků. Pojíždění zásobovacích vozidel s pár kousky zboží plní silnice a pojíždění zákazníků po obchodech je náboženstvím. Zde ubrat o polovinu, tak se mohou vrátit na silnice i Trabanty, protože v globále by poklesla spotřeba paliv a tím i produkce CO2. Zkuste se zamyslet, kolik jste najezdili autem kilometrů před 30.léty a nyní! U mnohých to je násobek a tak to vypadá u většiny lidí. To je pravá příčina nárůstu produkce CO2!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2022 09:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Já najezdil před 20 - 30 lety asi 20 tisíc km ročně a dnes sotva 2 tisíce. Ale na kole jsem jezdil 3 tisíce, dnes 2 na elektrice.

Ale je to blbý, lidstvo se propadlo do náboženského fanatismu, jejich Bůh se jmenuje KONZUM. Třeba v Číně už ovládl společnost natolik, že se tam páchá v jeho jméně kolektivní sabevražda, ničící celý svět.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.10.2022 09:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Neptám se penzistů a městských obyvatel s funkční hromadnou
dopravou. Z vesnic lidé jezdí do práce, nakupovat, k lékaři,
za kulturou, děti do škol, kroužků a to u nefunkční hromadné
dopravě vše většinou auty. Dnes už i skalní trempi jezdí na vandr autem, když nefungují lokálky a autobusy. Prostě tento systém nahrává individuální dopravě před hromadnou a tuto stále více a více likviduje. Kdyby tomu bylo naopak, tak nejsou problémy s přeplněním silnic, parkovišť a s množstvím všemožných havárií včetně střetů se zvířaty. No a pak tu jsou ještě blázni, z nichž se jeden kousek ode mne pokusil pokácet strom, který ale zvítězil. Včera jeho následovníci
o půlnoci tůrovali ojetinu darovanou rodiči a pak se odjeli "bavit" stovkou přes vesnici někam jinam. Lidé jezdí často zbytečně, protože na to někteří mají, ale jiní už mají život omezený tak, že koukají z okna na ten chaos hrající si na tržní ekonomiku. Trh je totálně zdeformován a vymyká se
jakékoliv logice, protože při kompletním započtení všech nákladů nemůže být cesta autem nikdy levnější, než vlakem, či autobusem. Bohužel záměrná deformace zvýhodňuje auta
a elektromobil je pouhou alternativou spalováku, ale je
stejně neekonomický. Cesta dvaceti elektromobily je stejná zhovadilost jako dvaceti spalováky, když by ty lidi odvezl jeden elektroautobus, nebo jako dosud klasický autobus.
Moravskoslezský kraj nahradil nafťáky plynovými autobusy,
ale nyní si radní škubou vlasy z hlavy co to provedli. Ono
tu vůbec nejde o ekologii, ale o kšefty a politiku, které
z plynu udělaly nejdražší palivo k pohonu vozidel. Proč?
Protože ten drahý z břidlic nebyl prodejný a nyní je, ale
není mimo nutných odběrů žádaný. Lodě s LNG krouží kolem
Evropy, která ho za ty ceny nechce a raději lidé šetří a
mrznou. Ten samý plyn je v USA (přátelé nejvěrnější) 5x
levnější a nám dobře tak, když už nám zbyl pouze on!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2022 18:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Elauto nabíjené z fve je čistotou na součsném nejvyšším levelu. Autobus by musel najezdit stovky kilometrů než by posvážel všechny, co jezdí autem pár km. To je prostě totální pitomost.
Sledoval jsem jednou v údolí Rolavy asi tak 10 dní vlak, který jezdí z Varů přes Nejdek na Hamry. Jezdil každé ?dvě hodiny, nikdy nevezl víc jak 5 lidí, vštšinou dva až tři nebo nikoho. A to tam ještě jezdil autobus a extra školní. Bydlí nahoře pár desítek lidí, kteří jezdí auty.
Ekonomika a ekologie ďa cyp.
Břidlicový LNG z Améru stál v koronáči 11 eur, všici sice bručeli, že je na hranici rentability, ale za 20 by byl úplně v pohodě. Ruský za 300 ovšem konkurenci nemá.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 15:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen taková drobnost ... nepřijde vám blbý, že eko Evropa se z krakování může posrat, bo příroda a eko a klima ... a přitom žebrá, aby jí USA ještě trochu toho břidličáku poslaly?

Zkuste se rozhlídnout, které všechny výroby jsme z Evropy na jedné straně vyštvali, bo výroba není dost zelená, ale současně furt ty výrobky potřebujeme a dovážíme. Že se v těch nových lokalitách rozhodně nevyrábí ekologičtěji, o tom není sporu ... jen to nevidíme ... a že se tak stáváme více a více závislí na okolí, o tom také ne.

Dyť jde to pokrytectví jak kráva!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Zklidněte hormon.
Evropa je nejvíce zalidněný kotinent světa a těžba z břidlic je na krajinu svistvo, ovšem na pouštích USA se to ztratí. V Evropě ne.
Špinavé výroby jsme vystěhovali taky částečně z tohoto důvodu, spíš ale kvůli kačkám.
Vám s fakt líbila krajina za komára, kde exhlace zničily Krušky i půl Jizerek, kdy ve městech seděl smog z dýmajících dýzlů a v řece tekly ropné deriváty? V Brně byl čestvě napadaný sníh do rána černý.
V roce někdy 1983 vyhláslil National Geographic Severní Čechy za největší totálně zdevastované území z CELÉHO SVĚTA!!

A ti zlí zeleňáci nám to tu vyčistili, parchanti zkorumpovaní, kolik dotací si na tom nakradli??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:44 Reaguje na Břetislav Machaček
Cha cha cha vy jste to zase zduapal jak dycky!!
"Lodě s LNG krouží kolem Evropy, která ho za ty ceny nechce...." fakt dobrý!!
Cena se dělá na burze a ne na lodi a ty tankery se namůžou vyložit, antož není dost kapacity v terminálech.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2022 11:09
Vývojový trend nejen u nás vede k individualismu.
Nikdo už nechce bydlet králíkárně, hrnout se autobusem v zástupu do práce, kde maká tisíc lidí a pak busem zpět.
Dnes je trend malý domek s vlastní studnou, vlastní fve, elektroskůtr nebo elauto, práce z domu, nebo v nejbližším okolí.

Takže infrastruktura se tomu musí přizpůsobit. To není konec veřejné dopravy, ta má místo tam, kde se vyplatí, ale existují tisíce spojů, zcela nevyužitých.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.11.2022 15:33 Reaguje na Pavel Hanzl
" ...práce z domu, nebo v nejbližším okolí."

A když není, tak co? vy si fakt myslíte, že někoho baví hodinu nebo víc dojíždět do háku?

A to nemluvím o tom, že si člověk musí na ten domek ... samozřejmě bezemisní, jak si EU přeje:-) ... vydělat a na to e-auto taky.

Málo obsazené spoje budou vždy ... bo jezdí tak blbě, že kdo může, pojede jinak, ale vždy budou tací, pro které to bude jediná možnost. Tady nic nevymyslíte ... max rozvoz dodávkou, kterou bude řídit starosta:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.11.2022 07:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě. Kdo musí dojíždět, prostě musí. Ale dost lidí nemusí a zjistilo se za koronáče, kolik lidí může dělat z domu.
To se ušetří zase hafo energií i času.
A ten domek potřebuje každý, kdo nechce bydlet celý život v paneláku. Ceny jsou jiná věc, člověk si musí co jde udělat sám, už jak za komára.
Odpovědět
 
reklama


Blíž přírodě

Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist