Kožešiny mají alternativu
Galavečera se zúčastnila celá řada osobností, mj. Miss ČR 1999 Helena Houdová, zpěvačka a čestná členka Nadace na ochranu zvířat Marta Kubišová, či zpěvačky Leona Machálková, Ilona Csáková a Bára Basiková. V roli modela se představil například zpěvák a herec Jan P. Muchow, v roli modelky mimo jiné i dcera Marty Kubišové Kateřina.
Sedmnáct návrhářů podpořilo svými modely přehlídku na utrpení kožešinových zvířat na farmách a při lovu do pastí. Foto:Jakub Kašpar/Ekolist
"Angažuji se už od svých patnácti," vysvětlila svou přítomnost a pomoc při pořádání celé akce Helena Houdová. "Titul Miss mi pak dal možnost věci, které jsem se vždycky snažila měnit, ovlivňovat i shora. Být třeba vzorem pro dospívající dívky." Podle Heleny Houdové je celý princip kožešinové módy nepochopitelný. "Opravdu nemůžu porozumět tomu, proč bychom měli mít právo v nelidských podmínkách mnoho měsíců chovat třeba lišku jen proto, abychom ji pak mohli krutě zabít a její kožich nosit za krkem," říká nejkrásnější dívka České republiky.
Podle údajů World Society for the Protection of Animals (WSPA) bylo jen v roce 1997 zabito na farmách kvůli kožešině 31 miliónů zvířat, převážně lišek a norků. Podle prezidentky Nadace na ochranu zvířat Marcely Lund je to sice o 35 % méně než v roce 1988, nicméně stále se jedná o utrpení obrovského počtu zvířat. "Nesoudím nikoho, sama jsem nosila kožich, než jsem zjistila, kolik utrpení tím působím," říká Marcela Lund. Podle ní lidé často ubližují z nevědomosti a informovat je měla pomoci i dnešní módní přehlídka. "Návrháři jasně ukazují, že člověk může chodit pěkně, umělecky, teple i luxusně obléci a přitom není třeba, aby kožešinová zvířata zaplatila tak krutou cenu."
Na přehlídce představilo své modely osm českých a devět britských návrhářských dílen. Z českých návrhářek například Taťána Kovaříková, Hana Havelková, Ivana Follová či studio Devátá vlna. Z britských ostrovů dovezly své modely například Elizabeth Emanuel, která oblékala i princeznu Dianu při její svatbě s princem Charlesem či studio Red and Dead. Dopisem podpořila celou akci i Stella McCartney, pracující pro pařížský salón Chloe.
reklama