https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/krize-autoprumyslu-vondra-kritizuje-green-deal-farsky-chce-levne-elektromobily
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Krize autoprůmyslu: Vondra kritizuje Green Deal, Farský chce levné elektromobily Aktualizováno

8.10.2024 18:43 | ŠTRASBURK (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Automobilový průmysl v Evropské unii je v krizi, shodli se během dnešní debaty v Evropském parlamentu europoslanci napříč všemi stranami a politickými skupinami. Na řešení toho, jak obnovit konkurenceschopnost evropských výrobců, mají ale odlišné názory. Podle českého europoslance Alexandra Vondry (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů (ECR) je potřeba okamžitě revidovat Green Deal, tedy Zelenou dohodu pro Evropu, a zrušit zákaz spalovacích motorů, který EU naplánovala na rok 2035. Europoslanec Jan Farský (STAN) z frakce Evropské lidové strany (EPP) naopak vidí řešení ve větší dostupnosti levných evropských elektromobilů.
 
Evropský automobilový průmysl prochází krizí vyvolanou přechodem na nízkouhlíkové technologie, zhoršením dodavatelských řetězců, zvýšenou konkurencí z Asie a rovněž poklesem poptávky po elektrických modelech.

"To, čeho jsme nyní svědky, není transformace automobilového průmyslu v Evropě, ale jeho řízená likvidace. Likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise," uvedl během rozpravy Vondra. Výrobci automobilů podle něj před drahými energiemi a "šílenými regulacemi" odcházejí do Ameriky, Číny a Indie. "Miliony zaměstnanců jsou a budou na dlažbě. Cla tady nepomohou, jen všechno dál zdraží," dodal český europoslanec.

Europoslanci se vyjadřovali i k takzvaným flotilovým emisím. V roce 2025 by se totiž pro automobilky v EU měla snížit jejich povolená hranice. Konkrétně jde o to, že současná hodnota emisí 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km. A i když se automobilky snaží postupně průměrné emise všech prodaných vozů snižovat, pro některé bude nemožné limity splnit, což povede k obrovským pokutám. Ty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.

Když něco nefunguje, je potřeba to podle Vondry změnit. Proto je nyní třeba revidovat Green Deal a rychle odložit pokuty, které "mají nabíhat příští rok a jsou pro autoprůmysl likvidační".

"Občané chtějí dostupná čistá auta, to je jednoduchá politická realita, na kterou mnozí od politiků po výrobce zapomínají a ignorují to," prohlásil český europoslanec Farský. Evropa by se podle něj měla zaměřit na inovace. "Naše ekonomika zůstala pozadu, když firmy přenášely produkci do Číny, převedly tam svoje know-how a čínští výrobci jsou teď před námi, předběhli Evropu," dodal Farský. Změna pravidel, která měla platit od příštího roku, ale podle něj není řešením. "Naše společnost závisí na tom, abychom respektovali pravidla, nepotřebujeme je ohýbat. Potřebujeme dostupné evropské elektromobily, bez nich bude Evropa zaplavená levnými čínskými importy," dodal.

Jeho německý kolega ze stejné frakce Dennis Radtke uvedl, že problematiku cenové dostupnosti elektromobility zmiňoval již v minulosti a zdůrazňoval, že je potřeba mít levná elektroauta, jinak "budeme nahrávat populistům a extremistům". "To se teď stává realitou," dodal Radtke.

Europoslanci zmiňovali nejrůznější problémy, kterým automobilový průmysl v současné době čelí a které mohou vést i k zavírání některých továren. Podle některých je přechod na elektromobilitu "příliš krátký a příliš brutální", jiní zmiňovali potřebu podpořit nejen zaměstnance v automobilovém průmyslu, ale rovněž podpořit konkurenceschopnost Evropské unie.

Podle španělské lidovecké europoslankyně Susany Solísové Pérezové je automobilový sektor ve špatném stavu i kvůli tomu, že Evropské unii chybí "komplexní vize a hovoříme i o ztrátě technologické suverenity". Dva nejdůležitější produkty, kterými jsou baterie a čipy do automobilů, se totiž nevyrábí v Evropě. "Pokuty nejsou řešení," dodala europoslankyně s tím, že Evropská komise by měla provést revizi své politiky s cílem rovněž zjistit, jak je to s dostupností evropských elektromobilů pro běžné občany.

"Zelená dohoda poškozuje evropský průmysl. Automobilový průmysl je v nejhorším stavu v historii," prohlásil český europoslanec Filip Turek (Přísaha a Motoristé) z frakce Patriotů pro Evropu. Flotilové emise podle něj zabíjejí náš průmysl. "Hrozí nám, že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur jen proto, že lidé nechtějí kupovat elektroauta," dodal.

Podle jeho kolegyně ze stejné frakce Kláry Dostálové (hnutí ANO) se "bruselské sny mění v noční můry pro naše výrobce". "Infrastruktura je nedostatečná, poptávka po elektromobilech stagnuje a elektrická vozidla zůstávají luxusem, který si většina nejen českých domácností nemůže dovolit," uvedla česká europoslankyně. Jak dodala, Evropská unie potřebuje řešení, které "udrží motory v chodu, nejen ekologicky, ale i ekonomicky". "Je nutné zrušit nařízení, které počítá od roku 2035 se zákazem pro auta se spalovacími motory a zastavit nesmyslné ambice Evropské komise cokoliv zakazovat či přikazovat," doplnila Dostálová.

Český europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) z konzervativní frakce ECR rovněž zkritizoval Evropskou komisi za to, že "za potlesku socialistů a zelených systematicky utahovala šrouby". "Všechno se vsadilo na jednu kartu - elektrifikaci. Automobilový průmysl se musí potýkat s čím dál komplexnější a nepředvídatelnou regulací a nerealistickými požadavky na emise," uvedl europoslanec. "Je potřeba se zastavit a důkladně přehodnotit dosavadní směr. Komise by měla jednat okamžitě," dodal.

"Bavili jsme se o tom, že musíme přijmout nějakou strategii, nějaký plán, ale my musíme totálně změnit legislativu... debyrokratizovat – dát výrobcům větší flexibilitu a volnost," řekla ČTK k debatě o krizi automobilového průmyslu Kateřina Konečná (KSČM), která je v europarlamentu jako nezařazená poslankyně. Odmítla rovněž zavedení dalších cel na dovoz elektromobilů z Číny, pro něž dostala minulý pátek Evropská komise zelenou od členských států EU. "Celní válku s Čínou prostě vyhrát nemůžeme," uvedla Konečná. Varovala, že Peking by kvůli clům na auta mohl zvolit odvetná opatření v zemědělství, což by podle ní bylo pro Evropu fatální.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pk

pepa knotek

9.10.2024 09:32
Heuréka - toho piráta by měli okamžitě jmenovat minimálně ředitelem škodovky a měli bychom levné elektromobily. Drahé elektromobily z Číny by pak nikdo nekupoval. Že to nenapadlo menežmenty automobilek už dávno je s podivem.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 13:53 Reaguje na pepa knotek
Čistě technická ... Farský je STANař.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

9.10.2024 10:11
Čím hůře, tím lépe - heslo na praporu gryndýlu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 09:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jistě. Proto to nejvíce podporovalo ANO ve frakci RENEW, dnes přestoupili do Patriotů pro Rusko, jde jim prostě pouze o destrukci nejen ČR, ale i celé EU. Putinovi se líbí, Truchačov je velmi cení.
Odpovědět
HH

Honza Honza

9.10.2024 13:15
Ještě že alespoň větší část ODS je rozumná.
Přidal bych větší liberalizmus (což je nosný program této strany), odstranění byrokracie, snížení úlohy státu a posílení jednotlivce.
S tím souvisí menší závislost na EU.
Větší posílení průmyslu, nikoli posílení energetiky na úkor průmyslu, více sledovat zájmy průmyslu - i přijetí eura.
A hlavně ne ABDS - antibabiš demokrat. strana, to nám vůbec nepomůže!
I když spolupráce s ANO je obtížná, snažit se o to.
A pokračovat ve všech reformách, snižování dluhu atd., tak jak se to inteligentně dělá, ať si Babiš o tom myslí a říká cokoli.
Odpovědět

Viktor Šedivý

9.10.2024 13:37 Reaguje na Honza Honza
"větší část ODS je rozumná" ???
Fakt? A proto spolupracují s levicí jen to sviští?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.10.2024 14:05 Reaguje na Honza Honza
Euro je blbost která je v zásadě k ničemu. Nehledě na to, že jedno měnové ožebračení už za sebou máme, tak víme, jak by to dopadlo.
Trhy se euru vyhýbají jak čert kříže, nekonkurenceschopná ekonomika a dluhy eurozóny je tragika toho projektu. Když chcete méně EU, hořekovat za Euro je bizár.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 13:32 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Muhehehehhehehheheeeee "Trhy se euru vyhýbají jak čert kříže," cha cha kdo vám tohle preboga nakukal?
Trhy v Burkoina Faso možná, bo znají jen své dirhamy, ruble a v nadoblačných výškách US dolar.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.10.2024 16:39 Reaguje na Honza Honza
Pokud sledujete ekonomické zprávy, tak je jasné, že Evropa končí.
ČNB nakupuje zlato, tedy se předpokládá, že se řítíme do průseru. V takovém případě vyhlíží Euro jen hlupák, protože je lepší sanovat sebe, než celou Eurozónu, jejichž hromada států má obrovské dluhy a nic nenasvědčuje tomu, že by je skutečně krotili.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 09:27
Podle jeho kolegyně ze stejné frakce Kláry Dostálové (hnutí ANO) se "bruselské sny mění v noční můry pro naše výrobce".
Ta ženská je přímo kouzelná, celé ANO bylo až do letošního léta ve frakci RENEW, která právě grýndýl se všemi navazujícími nařízeními prosazovala nejvíce. Systémové lhaní je pro ANO typické.
Odpovědět
HH

Honza Honza

10.10.2024 12:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, nebuďte tak přísný, máte pravdu, ke grýndýlu a k EU vystupovala nejvíce a nejstabilněji starší č. ODS. Mladší, progresivnější část ODS a jejich příznivců včetně vás jej nadmíru podporovala- v dobré víře, že je tento program progresivní a správný.
Na tom není nic špatného, je to jistě perspektivní program. Ale může se i ukázat že čistá elektrifikace, auta , TČ jsou slepá cesta. Proto je třeba postupovat opatrně, uvážlivě a hlavně bez neliberální extrémní finanční podpory toho co zatím nefunguje a ani v budoucnu nemusí plně fungovat a zákazem toho co funguje.
V. Klaus vždy na to apeloval.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 13:14 Reaguje na Honza Honza
Já považuji grýndýl v principu správný, otázkou je míra a rychlost, s jakou se prosazuje. Podporuji JE a zákaz spalováků v roce 35 považuji za nesmysl.
Ale o mých názorech to přece není.
Jde o tom, že Babiš už dlouho muhutně huláká proti grýndýlu a jeho projevech, huláká proti celé EU a to dělal v době, kdy byl v nejprogresivističtější frakci a všechno v předklonu podepisoval. A k tomu huláká, jak Fialova vláda je servilní, přitom zablokovala euro 7 a vyvolává revizi celého grýndýlu (hlavně Vondra).
Prostě tvrdím, že tahle strana celá lže jak Lavrov a asi to má nařízené z Ruska, taky šla do dezolátní frakce.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 13:57 Reaguje na Pavel Hanzl
A ta zase trochu reality ... frakce je jedna věc, hlasování konkrétní e-poslanců věc druhá, a tady tomu ANO zrovna naproti nešlo. Z našich eposlanců to byl vcelku standardní přístup, vyložení eurohujeři byli jen ti 3 piráti poblázněný Lůďa.

Problém je spíš v tom, že že těch našich 21 eposlanců je tam každému úplně u zadku a v zásadě je jedno, jak hlasují.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 13:26 Reaguje na Radek Čuda
Hluboký omyl. Konkrétní hlasování se určitě dá vygůglit a ANO hlasovalo s frakcí RENEW, která je nejhujerštější. Piráti jsou Zelení, což je trochu jiné, ale asi mají blízko.
Problém ale je, že Fialova vláda ( hlavně Lipavský a Síkela) pro nás vybojovali velmi dobré postavení, ovšem ve volbách do EP asi 60% našich voličů dalo hlas dezolátům, kteří spadli pod "cordon sanitare". Takže to máme zase silně nahnutý a zase pojedeme dole vodou směr čoboli a paprikáši.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 13:29 Reaguje na Radek Čuda
Jsme země střední velikosti (asi sedmá nejlidnatější) z celé EU a jedno je jen kolečko od trakaře. Hlavně podle našich polanců nás EU hodnotí jako stát.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist