Krize autoprůmyslu: Vondra kritizuje Green Deal, Farský chce levné elektromobily Aktualizováno
"To, čeho jsme nyní svědky, není transformace automobilového průmyslu v Evropě, ale jeho řízená likvidace. Likvidace pod hlavičkou Green Dealu a pod taktovkou Evropské komise," uvedl během rozpravy Vondra. Výrobci automobilů podle něj před drahými energiemi a "šílenými regulacemi" odcházejí do Ameriky, Číny a Indie. "Miliony zaměstnanců jsou a budou na dlažbě. Cla tady nepomohou, jen všechno dál zdraží," dodal český europoslanec.
Europoslanci se vyjadřovali i k takzvaným flotilovým emisím. V roce 2025 by se totiž pro automobilky v EU měla snížit jejich povolená hranice. Konkrétně jde o to, že současná hodnota emisí 116 g/km, platná od roku 2020, se sníží na 93,6 g/km. A i když se automobilky snaží postupně průměrné emise všech prodaných vozů snižovat, pro některé bude nemožné limity splnit, což povede k obrovským pokutám. Ty se budou vypočítávat na základě 95 eur za každý gram nad limitem u každého prodaného vozu.
Když něco nefunguje, je potřeba to podle Vondry změnit. Proto je nyní třeba revidovat Green Deal a rychle odložit pokuty, které "mají nabíhat příští rok a jsou pro autoprůmysl likvidační".
"Občané chtějí dostupná čistá auta, to je jednoduchá politická realita, na kterou mnozí od politiků po výrobce zapomínají a ignorují to," prohlásil český europoslanec Farský. Evropa by se podle něj měla zaměřit na inovace. "Naše ekonomika zůstala pozadu, když firmy přenášely produkci do Číny, převedly tam svoje know-how a čínští výrobci jsou teď před námi, předběhli Evropu," dodal Farský. Změna pravidel, která měla platit od příštího roku, ale podle něj není řešením. "Naše společnost závisí na tom, abychom respektovali pravidla, nepotřebujeme je ohýbat. Potřebujeme dostupné evropské elektromobily, bez nich bude Evropa zaplavená levnými čínskými importy," dodal.
Jeho německý kolega ze stejné frakce Dennis Radtke uvedl, že problematiku cenové dostupnosti elektromobility zmiňoval již v minulosti a zdůrazňoval, že je potřeba mít levná elektroauta, jinak "budeme nahrávat populistům a extremistům". "To se teď stává realitou," dodal Radtke.
Europoslanci zmiňovali nejrůznější problémy, kterým automobilový průmysl v současné době čelí a které mohou vést i k zavírání některých továren. Podle některých je přechod na elektromobilitu "příliš krátký a příliš brutální", jiní zmiňovali potřebu podpořit nejen zaměstnance v automobilovém průmyslu, ale rovněž podpořit konkurenceschopnost Evropské unie.
Podle španělské lidovecké europoslankyně Susany Solísové Pérezové je automobilový sektor ve špatném stavu i kvůli tomu, že Evropské unii chybí "komplexní vize a hovoříme i o ztrátě technologické suverenity". Dva nejdůležitější produkty, kterými jsou baterie a čipy do automobilů, se totiž nevyrábí v Evropě. "Pokuty nejsou řešení," dodala europoslankyně s tím, že Evropská komise by měla provést revizi své politiky s cílem rovněž zjistit, jak je to s dostupností evropských elektromobilů pro běžné občany.
"Zelená dohoda poškozuje evropský průmysl. Automobilový průmysl je v nejhorším stavu v historii," prohlásil český europoslanec Filip Turek (Přísaha a Motoristé) z frakce Patriotů pro Evropu. Flotilové emise podle něj zabíjejí náš průmysl. "Hrozí nám, že zaplatíme v pokutách 15 miliard eur jen proto, že lidé nechtějí kupovat elektroauta," dodal.
Podle jeho kolegyně ze stejné frakce Kláry Dostálové (hnutí ANO) se "bruselské sny mění v noční můry pro naše výrobce". "Infrastruktura je nedostatečná, poptávka po elektromobilech stagnuje a elektrická vozidla zůstávají luxusem, který si většina nejen českých domácností nemůže dovolit," uvedla česká europoslankyně. Jak dodala, Evropská unie potřebuje řešení, které "udrží motory v chodu, nejen ekologicky, ale i ekonomicky". "Je nutné zrušit nařízení, které počítá od roku 2035 se zákazem pro auta se spalovacími motory a zastavit nesmyslné ambice Evropské komise cokoliv zakazovat či přikazovat," doplnila Dostálová.
Český europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) z konzervativní frakce ECR rovněž zkritizoval Evropskou komisi za to, že "za potlesku socialistů a zelených systematicky utahovala šrouby". "Všechno se vsadilo na jednu kartu - elektrifikaci. Automobilový průmysl se musí potýkat s čím dál komplexnější a nepředvídatelnou regulací a nerealistickými požadavky na emise," uvedl europoslanec. "Je potřeba se zastavit a důkladně přehodnotit dosavadní směr. Komise by měla jednat okamžitě," dodal.
"Bavili jsme se o tom, že musíme přijmout nějakou strategii, nějaký plán, ale my musíme totálně změnit legislativu... debyrokratizovat – dát výrobcům větší flexibilitu a volnost," řekla ČTK k debatě o krizi automobilového průmyslu Kateřina Konečná (KSČM), která je v europarlamentu jako nezařazená poslankyně. Odmítla rovněž zavedení dalších cel na dovoz elektromobilů z Číny, pro něž dostala minulý pátek Evropská komise zelenou od členských států EU. "Celní válku s Čínou prostě vyhrát nemůžeme," uvedla Konečná. Varovala, že Peking by kvůli clům na auta mohl zvolit odvetná opatření v zemědělství, což by podle ní bylo pro Evropu fatální.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
pepa knotek
9.10.2024 09:32Pavel Hanzl
10.10.2024 09:30 Reaguje na Miroslav VinklerHonza Honza
9.10.2024 13:15Přidal bych větší liberalizmus (což je nosný program této strany), odstranění byrokracie, snížení úlohy státu a posílení jednotlivce.
S tím souvisí menší závislost na EU.
Větší posílení průmyslu, nikoli posílení energetiky na úkor průmyslu, více sledovat zájmy průmyslu - i přijetí eura.
A hlavně ne ABDS - antibabiš demokrat. strana, to nám vůbec nepomůže!
I když spolupráce s ANO je obtížná, snažit se o to.
A pokračovat ve všech reformách, snižování dluhu atd., tak jak se to inteligentně dělá, ať si Babiš o tom myslí a říká cokoli.
Viktor Šedivý
9.10.2024 13:37 Reaguje na Honza HonzaFakt? A proto spolupracují s levicí jen to sviští?
Jaroslav Řezáč
9.10.2024 14:05 Reaguje na Honza HonzaTrhy se euru vyhýbají jak čert kříže, nekonkurenceschopná ekonomika a dluhy eurozóny je tragika toho projektu. Když chcete méně EU, hořekovat za Euro je bizár.
Pavel Hanzl
11.10.2024 13:32 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTrhy v Burkoina Faso možná, bo znají jen své dirhamy, ruble a v nadoblačných výškách US dolar.
Jaroslav Řezáč
9.10.2024 16:39 Reaguje na Honza HonzaČNB nakupuje zlato, tedy se předpokládá, že se řítíme do průseru. V takovém případě vyhlíží Euro jen hlupák, protože je lepší sanovat sebe, než celou Eurozónu, jejichž hromada států má obrovské dluhy a nic nenasvědčuje tomu, že by je skutečně krotili.
Pavel Hanzl
10.10.2024 09:27Ta ženská je přímo kouzelná, celé ANO bylo až do letošního léta ve frakci RENEW, která právě grýndýl se všemi navazujícími nařízeními prosazovala nejvíce. Systémové lhaní je pro ANO typické.
Honza Honza
10.10.2024 12:32 Reaguje na Pavel HanzlNa tom není nic špatného, je to jistě perspektivní program. Ale může se i ukázat že čistá elektrifikace, auta , TČ jsou slepá cesta. Proto je třeba postupovat opatrně, uvážlivě a hlavně bez neliberální extrémní finanční podpory toho co zatím nefunguje a ani v budoucnu nemusí plně fungovat a zákazem toho co funguje.
V. Klaus vždy na to apeloval.
Pavel Hanzl
11.10.2024 13:14 Reaguje na Honza HonzaAle o mých názorech to přece není.
Jde o tom, že Babiš už dlouho muhutně huláká proti grýndýlu a jeho projevech, huláká proti celé EU a to dělal v době, kdy byl v nejprogresivističtější frakci a všechno v předklonu podepisoval. A k tomu huláká, jak Fialova vláda je servilní, přitom zablokovala euro 7 a vyvolává revizi celého grýndýlu (hlavně Vondra).
Prostě tvrdím, že tahle strana celá lže jak Lavrov a asi to má nařízené z Ruska, taky šla do dezolátní frakce.
Radek Čuda
10.10.2024 13:57 Reaguje na Pavel HanzlProblém je spíš v tom, že že těch našich 21 eposlanců je tam každému úplně u zadku a v zásadě je jedno, jak hlasují.
Pavel Hanzl
11.10.2024 13:26 Reaguje na Radek ČudaProblém ale je, že Fialova vláda ( hlavně Lipavský a Síkela) pro nás vybojovali velmi dobré postavení, ovšem ve volbách do EP asi 60% našich voličů dalo hlas dezolátům, kteří spadli pod "cordon sanitare". Takže to máme zase silně nahnutý a zase pojedeme dole vodou směr čoboli a paprikáši.