Kupka: Do roku 2025 bude v Česku 12 vodíkových čerpacích stanic
"Klademe důraz na rozvoj petrochemického segmentu, dekarbonizaci, digitalizaci, recyklaci a využívání alternativních zdrojů energie včetně biopaliv a vodíku. Jen do roku 2030 investujeme tímto směrem 35 miliard korun," uvedl generální ředitel Orlen Unipetrolu Tomasz Wiatrak.
Ministerstvo dopravy podpořilo výstavbu vodíkové stanice Orlenu na Barrandově v rámci operačního programu Doprava 2. Současné plány výstavby čerpacích stanic podle Kupky ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu na každých 200 kilometrech hlavní silniční sítě TEN-T. "V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility," dodal Kupka.
Na otevření první veřejné čerpací stanice v Praze čekali výrobci vodíkových vozidel. Jedinou veřejnou vodíkovou plnící stanici v Česku dosud provozovala společnost Vítkovice v Ostravě. V Česku například jezdí deset vozů Toyota Mirai na vodíkové palivové články. Logistická firma Zásilkovna do Česka dovezla nákladní vůz na vodík. Vodíkové vozy má v nabídce i Hyundai. Vodíkový autobus chce v Praze začít testovat pražský dopravní podnik.
"V Česku jsme se dosud potýkali zejména s problémem tankování vodíku, protože donedávna chyběla jakákoliv infrastruktura. To se dnešním dnem konečně začíná měnit a věříme, že nyní rozvoj infrastruktury nabere obrátky. I proto přicházíme s nabídkou pro naše firemní zákazníky, pro které může být vodíkový vůz zajímavá alternativa," uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
Natankování jednoho vozu vodíkem trvá podle Orlenu tři až pět minut, což je výrazně méně, než dobití elektromobilu, které trvá desítky minut. Zaváděcí cena kilogramu vodíku u čerpací stanice v Praze je 278 korun. Na jeden kilogram vodíku auto ujede asi 100 kilometrů.
Vozy na vodíkové palivové články jsou v podstatě elektromobily, které elektrickou energii nezískávají z baterií, ale z reakce vodíku a kyslíku. Jediným odpadem je přitom čistá voda. Podle odhadu ministra dopravy by v roce 2030 mohlo jezdit až 50 000 aut na vodíkový pohon. Orlen chce ve stejném období vyrábět 4500 tun vodíku z ekologicky čistých zdrojů. To by mělo stačit na pohon zhruba 30 000 automobilů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (42)
Katka Pazderů
11.3.2023 08:37Slavomil Vinkler
11.3.2023 12:06 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
11.3.2023 12:17 Reaguje na Slavomil VinklerNikdo vám nedá to, co já vám slíbím. bába
Slavomil Vinkler
11.3.2023 13:12 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.3.2023 17:30 Reaguje na Slavomil VinklerBřetislav Machaček
13.3.2023 07:19 Reaguje na Pavel Hanzltisíce. Mohu vám poskytnout číslo účtu sousedky, která má jako bývalá zaměstnankyně st. statku 13 tis. penze a stydí si vystát
frontu na sociálce o "žebračenku" mezi těmi,
co nikdy pořádně nedělali.
Pavel Hanzl
13.3.2023 08:33 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
13.3.2023 18:52 Reaguje na Pavel Hanzlze zákona při navýšení inflace. Ten
zákon v dobách nízké inflace schválili taky politici dnešní vládnoucí většiny a nyní ho pošlapali. Zkuste jim navrhnout
opustit mantru zásluhovosti a
důchody navyšovat všem o stejnou
částku, aby se nerozevíraly stále
více nůžky mezi vaší penzí a penzí mé sousedky.
Pavel Hanzl
13.3.2023 20:06 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
13.3.2023 22:17 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
13.3.2023 22:19 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
13.3.2023 22:15 Reaguje na Břetislav MachačekDaniel Višňovský
13.3.2023 22:22 Reaguje na Slavomil VinklerMiroslav Vinkler
11.3.2023 13:11Pro Hanzly a jim podobné , do roku 2025 bude připadat slovy JEDNA čerpací stanice na vodík na 6 okresů. Tomu se říká pokrok !
Slavomil Vinkler
11.3.2023 13:13 Reaguje na Miroslav VinklerJiří Svoboda
11.3.2023 16:01 Reaguje na Slavomil VinklerPavel Hanzl
13.3.2023 08:34 Reaguje na Jiří SvobodaMiroslav Vinkler
11.3.2023 18:15 Reaguje na PetrPetr
11.3.2023 20:15 Reaguje na Miroslav VinklerNemůžete mít všechno hned. A zadarmo taky nic není.
Petr
11.3.2023 20:23 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
11.3.2023 20:44 Reaguje na PetrJdete-li do podstaty věcí, chytne vás beznaděj, protože fyzikální a ekonomické zákony zfixlovat nejde.
Celý ten humbuk kolem OZE mám za jeden velký švindl.
Nejhorší na tom je,že řešení skutečně existuje= jaderná energie. Ale ekomagorům to nedochází.
Jiří Svoboda
11.3.2023 21:01 Reaguje na PetrJenže není zájem dělat to rozumně a efektivně.
Petr
12.3.2023 07:52 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
12.3.2023 08:51 Reaguje na PetrTrh má zájem investovat i do dlouhodobých opatření. Pokud bude známo, jak cena uhlíku poroste, těžko kdo bude investovat do uhlíkově náročných věcí.
Dnes taková pravidla neexistují a skoro každý přemýšlí jak to odrbat nebo na tom co nejvíce (na úkor státu) vydělat. To nemůže pro klima dobře skončit. A tato zoufalost se v čase stále prohlubuje, kolotoč státem vybraných dotačních prachů se stále roztáčí. Tato kombinace socializmu a kapitalizmu je zrůdná.
Pavel Hanzl
13.3.2023 08:54 Reaguje na Jiří SvobodaPavel Hanzl
13.3.2023 08:42 Reaguje na PetrPavel Hanzl
13.3.2023 08:56 Reaguje na Jiří SvobodaMiroslav Vinkler
12.3.2023 16:28Fakticky byla ale už loni otevřena první moderní vodíková stanice v Ostravě. Pražskou stanici provozuje společnost Orlen Unipetrol, která chce do roku 2030 zprovoznit dalších 29 vodíkových stanic.
V Praze natankujete kilogram vodíku za zaváděcí cenu 278 Kč. Na českém trhu aktuálně pořídíte hned dva vodíkové automobily, a sice Hyundai Nexo a Toyotu Mirai. V prvním případě jde o crossover, který má nádrže schopné pojmout 6,3 kg vodíku. „Plná“ tak vyjde na 1751 Kč. Oficiálně by měl být tento crossover schopný ujet 666 km. Jeden kilometr tak vychází na 2,6 Kč. Reálně ale bude dojezd spíše menší, zejména při cestování na dálnicích.
Tento japonský vůz oficiálně stojí 1.76 mil. Kč , korejec již od 1.899 990 Kč.
Nekup to !
Pavel Hanzl
13.3.2023 09:05 Reaguje na Miroslav VinklerAle Orlen je komerční, polská společnost, takže z vašich daní to skutečně nestaví, nebojte se.
Jaroslav Studnička
13.3.2023 09:10 Reaguje na Pavel Hanzl"Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2."
https://logistika.ekonom.cz/c1-67181820-orlen-unipetrol-otevrel-verejnou-vodikovou-stanici-v-praze-na-barrandove-je-vhodna-pro-plneni-osobnich-i-nakladnich-aut-a-autobusu
Pavel Hanzl
13.3.2023 12:03 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
13.3.2023 12:21 Reaguje na Pavel HanzlTedy reaguji na vaše mylné tvrzení, že to Orlen postavil za svoje finance.
Pavel Hanzl
13.3.2023 12:09 Reaguje na Jaroslav StudničkaBečet nemusíte, z vaší kapsy to nepůjde, ta státní malá část je stejně z EU.
Pokud ale má v Praze jezdit MHD na vodík, (což je kvůli dýchatelnosti velmi výhodné), tak tam musí být minimálně jedna plně funkční stanice, to byste i vy mohl pochopit. Já jsem ale dost naivní, že?
Jaroslav Studnička
13.3.2023 12:24 Reaguje na Pavel HanzlJen reaguji na váš předchozí blábol.
Pavel Hanzl
13.3.2023 17:08 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
13.3.2023 17:20 Reaguje na Pavel HanzlNavíc s vámi já opravdu vést diskuzi nemíním, pouze vyvracím vaše uváděné lži a demagogie.