Letiště Praha chce být do roku 2050 uhlíkově neutrální, přidalo se k deklaraci
Letiště chce uhlíkové neutrality, tedy stavu, kdy firma svou činností žádné skleníkové plyny nepřidává ani neubírá a vyprodukované emise jsou v rovnováze s jejich pohlcováním z atmosféry, dosáhnout postupně. Letiště uvedlo, že své emise snižuje už od roku 2010 v rámci programu světových letišť na dekarbonizaci ACI Airport Carbon Accreditation, a to tempem v průměru o tři až pět tisíc tun oxidu uhličitého ročně. "V loňském roce jsme se také připojili k iniciativě Net Zero a Destination 2050. Konkrétní kroky k dosažení minimalizace emisí cílíme na rok 2030, čisté nuly plánujeme díky kompenzačním projektům dosáhnout v roce 2050,“ řekl šéf Letiště Praha Jiří Pos.
Snižování emisí a uhlíkové stopy je stěžejním tématem letectví a evropská letiště spolupracující v rámci Mezinárodního sdružení evropských letišť (ACI Europe) jsou už více než dekádu jedním z hlavních hybatelů tohoto trendu. Význam Toulouské deklarace spočívá hlavně v položení základů pro další konkrétní kroky, jako je vytvoření Paktu EU pro dekarbonizaci letectví. V celosvětovém měřítku je pak deklarace důležitá pro stanovení globálního cíle pro mezinárodní letectví pod hlavičkou Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO, která je přidružena k OSN.
Pražské letiště chce uhlíkové neutrality dosáhnout řadou opatření. K základním cílům patří minimalizace produkovaných odpadů, snižování hlukové zátěže a spolupráce s partnery na snižování emisí. Vzhledem k tomu, že při leteckém provozu není reálné dosáhnout čisté nuly, bude letiště zbývající emise kompenzovat investicí do úsporných projektů a technologií, které budou oxid uhličitý z pohlcovat z atmosféry, uvádí zpráva.
V minulosti letiště pro snižování emisí již provedlo několik úsporných projektů. Šlo například o výměny osvětlení, kotlů či kompresorových jednotek. Letiště také provozuje vlastní fotovoltaické elektrárny.
Některé ekologické iniciativy a obce ovšem letiště dlouhodobě kritizují kvůli plánům na jeho rozšíření. I přes současnou krizi v letectví způsobenou pandemií koronaviru letiště nadále počítá například s přípravou nové paralelní dráhy. Letiště proto bude usilovat o prodloužení povolení EIA a získání územního řízení.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Nebo budete pokrytecky přehlížet svůj bezemisní závazek tím, že budete inkasovat pěkné peníze od leteckých společností, které nebudou bezemisní jako vy?
Pro mladší, toto závazkové hnutí už tu bylo. Jen bych připomněl třeba závazky BSP vůči x-tým sjezdům strany, kam to posouvalo společnost si lze domyslet. Pokud si to nedomyslíte, tak vám napovím do pr..de..le vážení.