https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lidovci-zadaji-ek-aby-letos-netrestala-automobilky-za-emise
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lidovci žádají Evropskou komisi, aby letos netrestala automobilky za emise

20.3.2020 00:23 | PRAHA (ČTK)
Lidovci žádají Evropskou komisi (EK), aby kvůli epidemii koronaviru letos neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které nesplní limity na emise oxidu uhličitého (CO2) vypouštěné nově vyrobenými vozy. / Ilustrační foto
Lidovci žádají Evropskou komisi (EK), aby kvůli epidemii koronaviru letos neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které nesplní limity na emise oxidu uhličitého (CO2) vypouštěné nově vyrobenými vozy. / Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Lidovci žádají Evropskou komisi (EK), aby kvůli epidemii koronaviru letos neuplatňovala sankce vůči automobilkám, které nesplní limity na emise oxidu uhličitého (CO2) vypouštěné nově vyrobenými vozy. Obávají se, že by sankce negativně ovlivnily zaměstnanost v situaci, kdy se Evropa bude potýkat s hospodářským oslabením v důsledku epidemie. Doporučují také, aby komise vzhledem k situaci zvážila další postup při plánovaném zpřísňování emisních limitů.
 

Automobilky musejí podle evropského nařízení do roku 2021 snížit průměr emisí vozového parku u osobních aut na 95 gramů CO2 na kilometr. Za vyšší emise budou platit pokuty. V Česku loni nově prodané vozy vykázaly průměrné emise CO2 126,9 g/km. Do stanoveného limitu se ze zemí Evropské unie vešlo pouze Portugalsko.

"Žádáme Evropskou komisi, aby v letošním roce s ohledem na krizi způsobenou epidemií koronaviru, žádné sankce vůči automobilkám neuplatňovala a aby v průběhu druhého pololetí pečlivě vyhodnotila dopady této krize. Ať komise s ohledem na současnou situaci zváží další postup, pokud jde o zpřísňování ekologických limitů v příštích letech," uvedl v tiskové zprávě předseda KDU-ČSL Marian Jurečka. Podle něj je v souvislosti s očekávanými dopady koronavirové epidemie prvořadé nastartovat ekonomiku a zajistit lidem práci.

Jurečka vyjádřil obavy o aktuální vývoj v automobilovém průmyslu. Podle něj mohou v březnu a v dubnu registrace nových vozů v EU meziročně klesnout o 60 až 90 procent kvůli restriktivním opatřením přijatým v rámci boje proti koronaviru.

Také podle europoslance a místopředsedy lidovců Tomáše Zdechovského by Evropská komise měla pozdržet legislativu ohledně dalšího snižování emisí v automobilovém průmyslu. Zdechovský vyjádřil obavy, že by zachování nynějšího plánu na zpřísňování limitů mohlo ohrozit konkurenceschopnost evropských automobilek a v důsledku toho i zaměstnanost v členských zemích unie.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

20.3.2020 08:49
1. Ty sankce jsou naprosto nesmyslné, protože jednak nikdy nebyla prokázána škodlivost těchto (a dokonce ani silnějších) emisí, a jednak jsou požadované limity za hranicí fyzikálně možného.
2. Spíš by mělo být EU odebráno právo takovéto limity stanovovat, třeba i tak, že je jednotlivé státy začnou ignorovat.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

20.3.2020 10:26
EU a potažmo nikým nevolené EK, nikdy nemělo být právo stanovovat emise a sankcionovat překročení limitů. Navíc EK by měla být zrušena vůbec, současná pandemie COVID-19 ukazuje, že přes rozsáhlé pravomci je EK obsazena naprosto nekompetentními lidmi v čele s lékařkou Uršulou von der Leyen (té by snad měl být odebrán diplom).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

20.3.2020 11:00
Emise z osobní dopravy jsou 3-4% z celkového objemu. Zcela nerealistické politické tlaky na limity vedly automobilky k podvodnému jednání, neboť nebylo možné přísné limity v reálu splnit.
Klackem přes záda by měli dostat ti, kteří tyto nesmysly legislativně prosadili. Zde se automobilek musím zastat také.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

20.3.2020 15:56
Okamžitě zrušit Green Deal a všechny nesmysly, které nyní připomínají tanec na potápějícím se Titaniku. Dnes potřebujeme alokovat zdroje někam úplně jinam, než do budování sítě výdejních stojanů pro elektromobily, nebo pro výrobu řepkového nesmyslu do auta.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist