https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lidri-eu-chteji-po-ek-rychly-plan-na-snizeni-cen-energii-rekl-morawiecki
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lídři EU chtějí po Evropské komisi rychlý plán na snížení cen energií, řekl Morawiecki

7.10.2022 17:17 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie dnes vyzvali Evropskou komisi, aby rychle připravila plán na snížení cen energií. Po jednání neformálního pražského summitu to novinářům řekl polský premiér Mateusz Morawiecki. Většina politiků podle něho podpořila zavedení cenového stropu na plyn, ke shodě na konkrétním řešení však nedospěli. Řada lídrů kritizovala podpůrný energetický balík Německa, který dává neférovou konkurenční výhodu tamním firmám, dodal Morawiecki. EU by podle něj na podporu obyvatel ohrožených energetickou krizí mohla využít i peníze zabavené ruským oligarchům.
 

Evropská komise v posledních týdnech čelí tlaku rostoucího počtu států, aby předložila návrh společného postupu proti nebývale vysoké ceně plynu, která tlačí nahoru cenu elektřiny v unii.

"Musíme využít síly Evropské unie k tomu, abychom stanovili maximální ceny plynu," prohlásil po jednání Morawiecki, který patří k hlasitým zastáncům zavedení cenového stropu. Stejně jako Polsko se k této myšlence hlásí například Francie, Itálie či Španělsko. Německo spolu s Nizozemskem či severskými státy se zatím staví proti s obavami, že by strop zásadně narušil fungování trhu a mohl způsobit nedostatek plynu. Česko jako předsednická země zastává neutrální postoj.

Morawiecki připustil, že dnešní jednání pozice zemí nesjednotilo, vedlo však k další výzvě komisi, aby "velmi rychle" připravila plán, s nímž podle kritiků zbytečně dlouho váhá.

Polský premiér s kolegy hovořil i o nápadu, podle něhož by mohl evropský blok na podporu občanů ohrožených vysokými cenami energií využít část peněz, které zmrazil ruským oligarchům a dalším subjektům v rámci sankcí. Podle něj jde až o 350 miliard eur (8,5 bilionu Kč).

"Můžeme zkonfiskovat tyto prostředky pro dobro Ukrajiny, která by z nich měla být rekonstruovaná, ale rovněž ve prospěch evropských občanů," řekl Morawiecki. EU v současnosti připravuje pravidla, podle nichž by mohla část zmrazeného majetku zabavit v případě obcházení sankcí.

Polský premiér po jednání opakoval svou kritiku na adresu německého plánu vynaložit až 200 miliard eur (téměř pět bilionů Kč) na zmírnění dopadů vysokých cen energií.

"Nejbohatší stát EU, hospodářsky silný, zkouší využít tu krizi, aby získal konkurenční výhodu pro svoje podniky v porovnání s jinými společnostmi na jednotném trhu. To není fér, tímto způsobem nemůže fungovat jednotný trh," řekl Morawiecki. Podobně kritický názor podle něho dnes vyjádřilo "mnoho premiérů".


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

7.10.2022 17:24
Asi vtip. Snížení cen energií není možné jiným způsobem, než zajištěním levných zdrojů energií. A pokud si dáme bobříka, že levné zdroje budeme odmítat, tak energie levná nebude.
"Řešení", kdy spotřebitel zaplatí část na faktuře a zbytek doplatí stát zadlužením, totiž řešením není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.10.2022 17:26 Reaguje na Richard Vacek
Jaké levné zdroje odmítáme?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

7.10.2022 17:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Jádro? Ruský plyn? Ruské uhlí?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.10.2022 17:56 Reaguje na Richard Vacek
Fakt? Kolik jsme vypnuji jaderek? My odmítáme ruský plyn, určitě nekecáte? Všichni ho kupují jak diví (pokud zrůda ráčí dodat), ale za 200 eur asi nejlevnější není. A uhlí je pakatel, to bečí jen Pšonci.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.10.2022 20:04 Reaguje na Richard Vacek
obecně se dá říci, že k té drahotě výrazně přispívá mechanismus, který nám vnutil Brusel v rámci " jednoty" jako je burza, emisní povolenky a další klacky, které se zvrhly na spekulativní kapitál
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 07:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Omyl. Burza je staletími osvědčený systém, jak dosáhnout nejnižší ceny ovšem s tím, že je všeho dost. A spekulace jsou přímo potřebné. Pkud by se nespekilovalo, každou chvíli by to nějak haprovalo.
Emisní povolenk skutečně zdržuje elektřinu, ale jen z fosilo. Tím zvýhodňuje jádro a OZE.
To je taky správné. Jenom mi připadá nsmyslný obchod s povolenkami, to je zátěž navíc.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.10.2022 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Plácáte nesmysly. Burza "funguje" století a něco a je příčinou odtržení od skutečných hodnot a příklon k hodnotám virtuálním. Tisíce let tu fungoval obchod směnný se zbožím ve
fyzické podobě. Záměna hodnot za papír se
stala zlem, neboť ověřit hodnotu směnky, či
jiného cenného papíru je složitější, než třeba
kila zlata. Potištěný papír má v mžiku hodnotu
odpadku a nebo továrny a je to často pouze spekulace, která mění jeho hodnotu. Obchody, kdy cenu stanoví momentální poptávka mají
totiž jepičí život a většina skutečných
obchodů jde mimo burzy. Ten, kdo se upíná
pouze k burze musí počítat s jejími výkyvy
a taky s jejím krachem. Ten, který obchoduje
napřímo s dlouhodobými kontrakty nepodléhá
těmto rizikům a má stabilní hospodářství.
Stabilní hospodářství je zárukou jistoty pro
podnikání a burza se svými výkyvy naopak ty
jistoty stability popírá. Spekulace na burze
byly příčinou všech novodobých hospodářských
krizí pouze díky tomu, že spekulace začaly
převažovat nad obchody. Totéž se dnes děje
u energií, když zlomky procent z celkových
obchodů na energetickém trhu stanoví cenu
zbytku, který ani není předmětem burzovní
operace. Spotové ceny tak ovlivňují ceny
energií, které se prodávají napřímo a to
je ten nesmysl, který hroutí energetický
trh v EU. Z burzy se stala brzda rozvoje
ekonomiky a je načase ji opustit a nechat
napospas spekulantům s přebytky. Moudří
hospodáři ji opustili a obchodují napřímo.
Hlupáci u ni zůstali a jsou v šoku z cen,
které stanovuje momentální poptávka pro
závěrné elektrárny a obchodníky bez těch
dlouhodobých stabilních kontraktů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 11:00 Reaguje na Břetislav Machaček
Muheheheh vy jste vytvořil perlu, to se má tesat do žuly!!
"Ten, který obchoduje
napřímo s dlouhodobými kontrakty nepodléhá
těmto rizikům a má stabilní hospodářství". Německý Uniper (a řada dalších firem) měly dlouhodobé smlouvy s Gazpromem a cha cha jak dojely?
Ten je v bankrotu totálně a ostaní lehly taky. Já si představuji "stabilní hospodářství" poměrně výrazně jinak.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.10.2022 20:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud politici hází do smluv vidle,
tak jsou všechny smlouvy cáry papíru.
Smlouvy mají Maďaři, Turci, Srbové,
Rakušáci a Italové. Ostatní je buď vypověděli sami a nebo odmítli
platit v Rublech a Eura blokovali
na účtech bank mimo Rusko. To je
defakto odebírat a neplatit za
odebrané zboží dodavateli. Pouze
osel by za takových podmínek plyn
dál dodával. Vy by jste taky dělal
práci, za kterou by vám uložili
peníze na účet a blokovali vám k
němu přístup? Tomu říkáte zastavení
dodávek z jejich viny?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2022 08:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Zase špatně. Dlouhodobé smlouvy měli s Gazpromem všichi (proto ho Němčouři žalují) a platba v rublech je proti smlouvách, kde jsou jiné měny. Platilo se přes Gazprobank, na které žádné sankce nejsou. Přistopili na to nakonec i Skopčáci (nevím, proč byl s tím takový humbuk), ale Putin chce Evropu dostat na kolena. Proto to blokuje, i když krvácí jeho rozpočet.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

7.10.2022 20:02 Reaguje na Richard Vacek
to není...ono tahle hra taky nebude jen na tenhle rok 2022 ale i na ty další roky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 09:46 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Problém je nedostatek plynu, rakže logicky půjde cena dolů, když bude dostatek. A do konce roku mají spustit dva gigaterminály v Německu, postupně je nachystaných dalších šest. Bankéři (Goldmann) odhadli, že v lednu by měla jít cena pod 100 eur, už dnes pořád nenápadně klesá.
Na jaře je po krizi, myslím si.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.10.2022 10:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Ufff, tak to jsem konečně v klidu, když to říká Hanzl :-)))

Jen nevím co to např. IEA vykládá o tom, že zajistit plyn na příští rok bude mnohem těžší než letos.
Hanzle, spojte se s nimi a vysvětlete jim to.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 10:44 Reaguje na Jaroslav Studnička
Každý vykládá něco jiného a IEA asi nebude na to největší kadet. Museli by to podložit nějakými argumenty, já znám jen ty opačné.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.10.2022 12:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, Mezinárodní agentura pro energii nebude na to ten největší kadet :-))))

Jejich argumenty máte zde:
https://iea.blob.core.windows.net/assets/5c108dc3-f19f-46c7-a157-f46f4172b75e/GasMarketReportQ42022.pdf

Tak od vás očekávám oponenturu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.10.2022 10:55 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zásobníky jsou naplněny ještě ruským plynem, který
tu příští rok už nebude a bude záležet na cenách
LNG, zda je bude mít význam vůbec plnit. Při těch
cenách odpadne spousta odběratelů a o plyn nemusí
být zájem kvůli ceně takový, aby ho někdo kupoval
do zásoby. Výhodou zásobníků bylo naplnění v létě při nižší spotřebě a ceně při stabilních dodávkách
plynovody, ale tanker nemusí v létě připlout s
levným plynem, když ho může dráž prodat jinde.
No a zásobník nebude naplněn plynem levným, ale
drahým stejně jako v zimě. Naše vláda se chválí
plnými zásobníky plynem za takovou cenu, že aby
ho vyskladnila, tak ty peníze odepíše jako dluh.
Vskutku zoufalá snaha jak mít zásobu plynu za
KAŽDOU cenu!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 11:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Naši nakupovali předražený plyn už na jaře za 27 - 37 eur, volové. Dnes stojí 170, nedávno byl za 260.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

8.10.2022 12:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano, tak to je a takto to vidí i IEA.

https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/valka-na-ukrajine-zasoby-plynu-birol-iea.A221006_135616_eko-zahranicni_thee
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 13:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Na celém světě je plyn násobně levnější, než v Evropě. Takže producenti budou zásobovat Evropu přednostně, i kdyby tu šla cena na polovinu - třetinu. samozřejmě bude v létě levnější (jako každý rok), každopádně si všichni nakoupí do zásoby, protože zima je sviňa.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.10.2022 10:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Gigaterminály nevyřeší ceny od dodavatelů , když
nebudou ochotni slevit. Vyřeší maximálně to, že už
nebudou brzdou zplyňování kapalného LNG, ale to je
tak vše. Pokud vám do terminálu doplují pouze tankery s drahým LNG, tak z něho terminál levný plyn
nevyrobí. Prodají ho pouze za to, za co ho nakoupí plus zisk a náklady na zplynování a dopravu. No a
konkurence u monopolních dodavatelů a dopravců bude
stejná jako OPEC u ropy, kde cenu regulují množstvím
ropy na trhu. Váš sen o levném plynu se tak konat
nemusí a naopak může cena díky monopolu narůst ještě
výše. Jinak pokles ceny kopíruje pokles spotřeby
drahého plynu a nikoliv jeho nadbytek na trhu. Je
to stejné, jako nabízet včerejší drahý chléb dneska ve slevě, aby mi nezplesnivěl v regálu v krámě.
Bez zásobníků a bez spotřeby nemá význam prodávat
plyn draze, když ho nikdo neodebírá. V plynovodech
nelze hromadit, ale lze ho tam nepustit, aby se
cena nesnížila. Proto ta likvidace konkurence.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 10:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Pěkně si protiřečíte, co kdybyste si udělal v koblize nějaký ordnung.
Když si dovezete drahý plyn, levný z něho neuděláte. Jenže ho prodáte ho jen za to, co vám někdo zaplatí. Pokud ho bude dost, prodáte zalevno a nikdo se neptá, jak draho jste ho koupil. Žádný OPEC v plynu neexistuje.
Ovšem zcela kouzelný je tento ergument:
"Jinak pokles ceny kopíruje pokles spotřeby
drahého plynu a nikoliv jeho nadbytek na trhu".

Muhehehehee takže pokles spotřeby nemá nic společnýho s následným přebytkem suroviny, voni sou cha cha hlava...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.10.2022 11:09 Reaguje na Pavel Hanzl
To, že OPEC u plynu není, není konečná a vám
nedošlo, že pokles jeho ceny souvisí s jeho
cenou a tudíž úsporami a nezájmem o drahý
plyn. Zájem slevnit ho je dočasný a při
poptávce opět cena naroste jako třeba u ropy.
Prostě se sníží dodávky a rád zaplatíte
více, tak jako nyní méně, když o něho není
zájem. Bohatí chudé přeplatí kdykoliv a
dodavateli to je lautr putna, pokud platí
to, co požadují. Tu dnes nejde o přebytek
plynu na trhu, ale o nezájem o plyn drahý
a to je sakra rozdíl. Pro mamlasy uvedu
příklad opět na chlebu, kdy ho prodám ve slevě, aby mi nezplesnivěl, ale zítra ho
upeču polovinu, aby neskončil taky tak.
Pokud chci cenu plynu držet na takové výši,
tak ho nedodám tolik, abych ho musel slevnit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.10.2022 11:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy máte dnes objevitelskou náladu, že? Objevy Ameriky valí na plný kecky.
"pokles jeho ceny souvisí s jeho
cenou.....a tudíž úsporami a nezájmem o drahý plyn." kurnik šopa, už jste si zažádal o Nobelovu cenu za ekonomii?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist