https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/melnik-se-po-vybudovani-spalovny-obava-nadmerne-zateze-silnice-16
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mělník se po vybudování spalovny obává nadměrné zátěže silnice 16

12.2.2018 05:05 | MĚLNÍK (ČTK)
Mělník s dalšími obcemi v roce 2015 vytvořil spolek, který usiluje o stavbu přeložky silnice 16 mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví. Silnice číslo 16 je tahem první třídy, spadá tedy pod ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).  / Ilustrační foto
Mělník s dalšími obcemi v roce 2015 vytvořil spolek, který usiluje o stavbu přeložky silnice 16 mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví. Silnice číslo 16 je tahem první třídy, spadá tedy pod ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). / Ilustrační foto
Mělník se obává, že postavení spalovny u Horních Počapel přinese nadměrnou zátěž už teď značně vytížené silnice číslo 16, která vede městem i řadou obcí. Odpad do spalovny by mohly navážet desítky tun těžké kamiony. Pomohla by přeložka silnice, projekt ale není připravený. Město se stavbou spalovny nesouhlasí, dokud nebude vyřešena dopravní dostupnost poblíž zařízení i v jeho širším okolí. V pátek to řekl starosta Mělníka Ctirad Mikeš (Mé město).
 

Podle Mikeše je třeba zajistit, aby navážení do spalovny nezatížilo obce podél svážecích tras, odpad by mohl být mimo jiné svážen i z Ústeckého kraje. Je třeba také řešit, kam se bude vozit škvára - odpad spalování. Koncepce dle starosty neřeší ani trasu případné železniční přepravy. Z hlediska lokace a z ekonomického pohledu jde podle něj o optimální místo, chybí ale údaje o konkrétních technologiích a překladištích.

Mělník s dalšími obcemi v roce 2015 vytvořil spolek, který usiluje o stavbu přeložky silnice 16 mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví. Silnice číslo 16 je tahem první třídy, spadá tedy pod ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). S ním obce o přeložce jednaly, ale projekt zatím není připravený.

Stavbu spalovny odmítly i Horní Počaply, také chtějí nejdříve vyřešit dopravu, aby navážení odpadu nezhoršilo životní prostředí v obci. V tomto případě se ale bude jednat zřejmě o investici do krajských silnic.

Spalovna u obce by měla začít fungovat do roku 2024. Je investicí ČEZ a stavba je spojená se zákazem skládkování odpadu. Ten má začít platit právě v roce 2024.

Podle Hnutí Duha se ale v zemích EU má podle dohod do roku 2035 zvýšit recyklace nejméně na 65 procent. O zbylé nerecyklované odpady by se zřejmě přetahovaly existující spalovny v Praze a Liberci. Další plánované spalovny v Mostě a u Mělníka by byly dle hnutí nadbytečné. Česko v roce 2016 podle ministerstva životního prostředí třídilo 38 procent odpadů.

"Ministerstvo životního prostředí by mělo záměr zamítnout jako nadbytečný, drahý a škodlivý. Je také v rozporu s evropskými pravidly pro oběhové hospodářství, které bude muset ČR v nejbližší době přijmout," komentoval plány na spalovnu odpadový expert Hnutí Duha Ivo Kropáček.

Na chybějící informace a nedostatky dosavadní dokumentace poukazuje i organizace Arnika. "To, že v dokumentaci chybí údaje o konkrétní technologii, považujeme za nepřípustné a žádáme vrácení dokumentace k doplnění. Bylo by také vhodné srovnat zvolené řešení s variantami pro jiné způsoby nakládání s odpady, které budou efektivní i po roce 2025," sdělil v pátek Jindřich Petrlík z Arniky.

K vybudování spalovny je nyní zpracováván a vyhodnocován posudek vlivu na životní prostředí, takzvaná EIA. K němu se mohly do pátku vyjadřovat obce, lidé i instituce, bude se jím zabývat i ministerstvo životního prostředí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

KL

Katka Linke

16.2.2018 06:02
U spalovny na místě bývalé elektrárny Mělník by bylo možné navážet odpadky vlaky, bylo by to určitě efektivnější, jen je třeba mít odvahu zakázat kamiony, resp. je ještě více zpoplatnit na silnicích, zavést mýto i na jedničky.

Určitě by ale bylo lepší dále snižovat množství vyráběných obalových materiálů a lépe využívat i ty už vyrobené odpadní, zejména plasty. A spalování není využívání!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist