https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministerstvo-zdravotnictvi-chce-zvysit-hlukove-limity-lide-protestuji?ids%5Bx37fa91cfcbdf74223f051f879b7a050c%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministerstvo zdravotnictví chce zvýšit hlukové limity, lidé protestují

27.1.2011 11:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
„Oni se zaštiťují požadavkem, který prý přišel z EU. Je to lež, obrovská lež,“ varoval na demonstraci Miroslav Grund (foto).
„Oni se zaštiťují požadavkem, který prý přišel z EU. Je to lež, obrovská lež,“ varoval na demonstraci Miroslav Grund (foto).
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz
Ministerstvo zdravotnictví navrhuje zvýšit hlukové limity o 5 dB. Podle ministerstva současné limity neumožňují výstavbu důležitých komunikací. Předložený návrh ale vyvolal u veřejnosti silnou odezvu. Na včerejšek byla před budovu ministerstva svolána demonstrace, které se zúčastnilo zhruba dvě stě lidí.
 

Ministerstvo zdravotnictví po dohodě s ministerstvem dopravy předložilo návrh, kterým by se změnily maximální přípustné hlukové limity pro den a noc o 5 dB. Ministerstvo krok zdůvodňuje tím, že současné limity neumožňují ani při použití všech technicky a ekonomicky dostupných opatření výstavbu důležitých komunikací. „Hygienické limity hluku uvnitř chráněného prostoru (např. v obytných objektech) zůstanou nezměněny a tím zůstávají obyvatelé chráněni před rušením spánku hlukem,“ uklidňuje tiskový mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň. Ministerstvo tvrdí, že změna vychází z doporučených hodnot WHO (Světové zdravotnické organizace), obdobné legislativy států EU, z hodnocení zdravotních rizik expozice hluku z dopravy a výsledků strategického hlukového mapování.

Pět decibelů? Třikrát více kamionů!

Návrh ministerstva vyvolal u veřejnosti silnou reakci a již na konci loňského roku byla svolána malá demonstrace. Včera se odpůrci před budovou ministerstva sešli opět. „Zvýšení hlukových limitů je tak dramatické, že se prakticky rovná jejich úplnému zrušení,“ varuje iniciátor dnešní demonstrace a mluvčí Iniciativy proti zvyšování hlukových limitů Miroslav Grund. Finanční efekt pro stát bude podle něho zanedbatelný, neboť postavení protihlukových stěn představuje asi 0,5 až 1 % celkových nákladů na dálniční stavbu. Ale škody na zdraví obyvatelstva budou prý nevyčíslitelné. „Je třeba si uvědomit, že decibel je logaritmická jednota, tj. zvýšením hladiny akustického tlaku o 5 dB dojde ke ztrojnásobení původní hodnoty,“ tvrdí Miroslav Grund.

„Je zcela absurdní, že navýšení hlukových limitů iniciuje úřad, který má v popisu práce ochranu lidského zdraví. Ministerstvo zdravotnictví se o to pokoušelo již v době úřednické vlády, pro značný odpor odborné i laické veřejnosti byl však daný návrh (mimochodem totožný s tím současným) stažen z projednávání,“ řekl k novele Michal Bernard z Advokátní kanceláře Vítězslava Dohnala. Bernard také uvedl, že Evropská unie vnímá otázku snižování hlukové zátěže jako jednu ze svých priorit v oblasti politiky ochrany zdraví a životního prostředí.

Hlavní město Praha proti hluku v minulých letech bojovalo. Jedním z příkladů je snížení povolené rychlosti na některých rychlostních a hlavních komunikacích, což zvedlo vlnu odporu motoristů. Vzniká tak konflikt mezi právem jezdit, který prosazují motoristé, a právem žít ve zdravém a klidném prostředí, na který poukazují postižení občané.

V reakci na plánované zvýšení hlukových limitů ve dne z 60 na 65dB a v noci z 50 na 55 až 60 dB vznikla petice. Její iniciátor Grund uvádí, že se lidé radují, protože tato změna díky úspoře za protihlukové bariéry umožní stavbu dalších dopravních obchvatů. Problémem podle Grunda je, že Ministerstvo zdravotnictví „jaksi opomnělo dodat, že toto všechno se bude dít na úkor drastického a permanentního poškozování zdraví značné části obyvatel žijících kolem již postavených či plánovaných úseků silnic, dálnic a letišť“. Limity jsou u nás podle Grunda stejné nebo mírnější než v EU a tvrzení MZ o harmonizaci našich norem s normami EU je tedy „podvod a účelová lež“.

"Je to lež, obrovská lež"

Grund proto vyzval občany k demonstraci s názvem Hodina hluku, která se odehrála včera od 16 hodin na Palackého náměstí před budovou Ministerstva zdravotnictví. „Chceme nastartovat celospolečenskou diskusi,“ říká Grund k cílům demonstrace a dodává: „Zatím je toto téma médii opomíjeno, ignorováno či přímo tabuizováno. Existuje v této záležitosti silná cenzura, což je pochopitelné vzhledem k finančnímu zájmu stavitelů silnic a dálnic.“ Průběh demonstrace mu dal bohužel zapravdu. „Věřím, že 99 % lidí v této republice neví o tom, co tato zločinecká organizace za mými zády organizuje,“ řekl na demonstraci na adresu MZ starosta obce Panenské Břežany Libor Holík, který tvrdě bojuje proti Letišti Vodochody.

Mluvčí iniciativy ProAlt Pavel Čižinský na demonstraci uvedl: „Nepřipusťme, aby to byla auta či stroje, co bude slyšet. Ať se nestane, že v hluku silnic a dálnic zanikne náš hlas a naše práva. Ne motory, ale nás by mělo být slyšet.“ Grund přítomným oznámil, že je třeba bránit se demagogii ze strany MZ. „Oni se zaštiťují požadavkem, který prý přišel z EU. Je to lež, obrovská lež. Už teď jsou v okolních zemích hlukové limity přísnější, takže harmonizace s normami EU, o které mluví pan Sršeň, je lež. Podívejte se do jakékoliv dokumentace, jaké jsou normy v EU. Jak se někdo může opírat o tvrzení, která neexistují?,“ ptal se Grund a dodal, že nejnovější studie WHO říká, že doporučená hodnota limitu hluku v noci je 40 db a ne 60, jak se snaží občany přesvědčit hlavní hygienik Vít a MZ. Podle Markéty Višinkové z Ekologického právního servisu se může občanům podařit smést novelu ze stolu, stejně jako loni v březnu. Za tímto účelem nabízí petici, kterou lze podepsat zde.

Na hlučné křižovatce je údajně hluk ve výši 90 decibelů. Na snímku Olšanské náměstí v Praze.
Na hlučné křižovatce je údajně hluk ve výši 90 decibelů. Na snímku Olšanské náměstí v Praze.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

EU dostane zprávu

Závěrem Grund uvedl, že se uskuteční další demonstrace. „Doufám, že do té doby nebude novela hlukové vyhlášky schválena,“ řekl Grund a předeslal, že pokud se tak stane, chystá se obrátit na Ústavní soud a orgány Evropské unie, které bude informovat o tom, „jakým způsobem jsou v České republice pošlapávány práva občanů“. Česká republika se údajně zavázala k trvalému snižování hlukové zátěže, což nyní chce porušit. „Evropská unie dostane o tomto zprávu a jsem si jistý, že v Evropské unii nebudou k těmto věcem lhostejní,“ řekl Grund.

„Pevně věřím, že Ministerstvo zdravotnictví nakonec pod tlakem odborné i laické veřejnosti tento návrh stáhne, případně že nebude schválen vládou jako takovou. Je to naprosto absurdní věc v době, kdy celoevropským trendem ochrany zdraví lidí a jejich životního prostředí je zpřísňování limitů různých škodlivin v prostředí,“ uvedl Bernard a dodal: „Odůvodňovat takový krok usnadněním dobudování kapacitních silničních staveb, tedy levněji, bez kvalitních protihlukových opatření, je v rozporu s právem lidí na ochranu zdraví a příznivé životní prostředí. Navíc též v rozporu s Programovým prohlášením vlády.“

„Nadměrný hluk je škodlivina, na kterou se člověk nemůže adaptovat,“ říká lékař Zbyněk Mlčoch na svých webových stránkách a přibližuje, co vlastně počet decibelů znamená: středně hlučná ulice představuje hluk 60 – 70 decibelů, hlučná ulice již produkuje hluk o výši 80 decibelů. Na hlučné křižovatce je hluk ještě o 10 decibelů vyšší.


reklama

 
Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

asi na kole moc nejezdíte, že? - 31. 1. 2011 - Rostislav Adam

To fafnir:
1. Já studuji techniku, nebo jsem ji někdy studoval? Fakt o tom nevím. Jestli narážíte na to, že studuji chemii, tak chemie není jen o vývoji technologií, možná na VŠCHT, ale na UK nikoliv. Chemie je taky toxikologie, biochemie, chemická analýza a dost dalších oborů, kde o technice potřebujete vědět to, že existuje tohle, a kdy co z toho budete potřebovat.
2. Vtip je v tom, že VHD musí vyjet tak jako tak, minimálně aby obsloužila lidi, kteří nemají, nebo nechtějí mít auto, nebo nemůžou z nějakého důvodu řídit. Jak by se vez VHD dostali děti ze vzdálenějších oblastí do školy(zejména když není podpora jízdy na kole, nebo když by ani tento způsob dopravy využít nemohou).
3. Že mi půjde někdo po cyklostezce ještě neznamená, že ho budu automaticky vyhazovat. Tam kde nevládnou auta, tam bývá větší tolerance mezi lidmi podílejícími se na veřejném prostoru. Třeba na Můstku, dole kam auta nemohou, se stírá rozdíl mezi silnicí a chodníkem.
4."Ale jednou vám bude přes 60 a to už 20 kiláků ráno a večer z práce a do práce bude pro vás poněkud namáhavé,možná i nezdravé." O tom si povíme za 40 let. Buď se přestěhuji, abych to měl blíž, nebo budu práci dělat z domova. A nebo si koupím elektrokolo.
5."Vy vše i týdení nákup pro rodinu vozíte na kole,nebo děláte nákupy každodení?" Když se upraví kolo a vezmou se vhodné tašky, tak i týdenní nákupy nákupy nejsou problém. A stačí málo, připevnit vpředu a vzadu košík.
6. Když člověk auto opravdu potřebuje, tak ať jej používá, ale pouze pokud to opravdu potřebuje(pokud třeba musí vozit něco těžkého, ne pokud chce vozit svojí zadnici).
7. Koridory jsou jedna věc. Téměř nad barákem jeden máme, přesto hluk je malý, protože letadla jsou vysoko. Tam u Vás na Břevnově taky už ta letadla létají celkem vysoko. Nevím, kde přesně u Ladronky bydlíte, Bílá Hora ještě problémy mít bude, kousek směrem na Vypich taky, ale dál už jsou letadla dostatečně vysoko.
Zkuste se postavit dejme tomu na 2 hodiny na Staré náměstí, nebo na Ruzyňské nádraží. Pak poznáte, co je to hluk.
8. "...nemají ani v noci osvětlená kola..." Myslíte "Nindži", že? No, ty nemáme ani my, městští dopravní cyklisté, v lásce. To, že ale něco dělá část lidí neznamená, že to dělají všichni. Že někteří Romové kradou neznamená, že kradou všichni.
9. "Bydlím vedle Ladronky,co chvíli tam jezdí sanitky na ten bruslařsko cyklistický okruh." Toto jistě přeháníte.
10. "Cyklisté i bruslaři se tam navíc vyznačují mimořádnou bezohledností,skoro takovou jako když si cyklista jedoucí na kole na přechodu pro chodce vynucuje přednost a to i před tamvají."(Lokalita u Vypichu)
No, tam je problém v tom, že je to rekreační místo. Stejný problém je ve Stromovce. Je tu víc rekreačních cyklistů, a cyklistů sportovců, zejména "Tour de France", ti fakt dělají blbosti. Průjezd na jaře Stromovkou když už zapadá slunce, nebo již je tma je opravdu nepříjemný. Spousta rekreačních cyklistů vůbec nemá světla.
Někteří se chovají jak ... . Od jedné paní, které jsem nechtěně málem přejel psa, jsem slyšel o někom, kdo na dost nepřehledném místě sjížděl schody a málem udělal to samé.
Ale opakuji. To, že se pár lidí chová jako ... neznamená, že se tak chovají všichni.
11. ""Nehledě na to, že cyklisti nepotřebují nutně asfaltky. Takže za co my, cyklisté máme platit"
Kolik že milionů stála cyklostezka ve Vysočanech.Pouhých 140 milionů za celé 3 km.No nekup to.Vždyť je to zadarmo.Tak ještě jednou za co byste měli vy cyklisté platit,že? "
Taky to vlastně moc cyklostezka není. Možná tak pro rekreační cyklisty, ale ne pro dopravní cyklistiku. Do Hloubětína nelze sjet, musí se překonávat poměrně dost schodů, ještě k tomu je tam ohnutí do pravého úhlu. Jediné, co reálně obsluhuje je to malé sídlišťátko vpravo od cyklostezky(myšleno od centra, k té části nalevo taktéž nutno překonat schody). Cyklostezka ve Vysočanech, tak jak byla udělána je spíše tunel, jak si nahrabat do kapsy a říct, že cyklistika je drahá, než cokoliv jiného. Opravdu ve skutečnosti ta cyklostezka ve Vysočanech moc cyklostezkou není.
12. Cyklostezka pod Vítkovem až na Krejcárek mohla být již přes rok otevřená, kdyby se chtělo, jenže se nechce. Proběhlo sice oficiální otevření, před volbama, ale následně došlo k jejímu uzavření. Jediné, co tam chybí, je dát osvětlení do tunelu, ale to je vskutku drobnost. Přesto cyklostezka otevřená není. Dnes už naštěstí poslední tvrzení platí spíš úředně.

To Michal: "Silnice přecházím po přechodu a akceptuji skutečnost že čím významnější komunikace tím jsou přechody řidší. Nedomáhám se nějakého "práva" přecházet jak se mi hodí. V čem je problém?" Tomu prvnímu nevěřím. Problém je v tom, že veřejný prostor není jen o dopravě.
"Tak si říkám v čem je ten problém. Nesměl jste si hrát s autíčky? Od zkoušek v autoškole Vás opakovaně vyhodili? Alergie na benzín? No, raději dost.
Ale každopádně jste musel mít nějaký velmi nepříjemný zážitek v souvislosti s motorovými vozidly když Vás to takhle poznamenalo. ;-) "
Nepříjemných setkání s vozidly jsem měl dost, naštěstí žádný závažnější následek. Ale víte jak motorová vozidla smrdí?
Osobně, již od mládí mám radši VHD. Autíčka jsem měl. Řidičák sice mám udělaný, jenže jej zkrátka neužiji. Za rok se za volant dostanu tak 2-3×, když je třeba a nijak mi to nevadí. Přesto, že se za volant dostanu tak málo, řídím daleko líp, než spousta jiných. Jen nemám potřebu ostatním otravovat vzduch.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist