MNN: Čína se chce dostat na vrchol díky sdílení technologií konkurence
Zámořské automobilky by podle návrhu musely vstupovat do společných podniků s čínskou firmou, kde by měly pouze menšinový podíl, uvedl The Wall Street Journal. To by v konečném efektu vedlo k tomu, že čínská auta budou vybavena stejnými technologiemi, jaké používá konkurence. Povinnost výměny technologií za možnost vstoupit na čínský trh zástupci automobilek kritizovali.
Plán připravovaný ministerstvem průmyslu a informačních technologií chce dostat během deseti let čínské společnosti mezi světovou špičku výrobců elektromobilů poháněných bateriemi a hybridních aut. Mezi hlavní globální hráče by se mělo do roku 2020 dostat až pět automobilek a tři dodavatelé součástek, píše MNN.
Bude ale třeba investovat až 100 miliard juanů (15 000 000 000 USD), uvádí MNN.
Čína během minulého roku předběhla USA a stala se zemí, kde se prodává nejvíc aut na světě. USA již v červenci obvinila Čínu za zneužívání obrovského trhu. Číňané prý nutí zahraniční firmy, aby své nejnovější technologie nabídly domácím společnostem. Nazvala tyto praktiky jako „plán pro dosud nevídanou krádež technologií“.
Čínský premiér Wen Ťia-pao v návaznosti na stížnosti v září slíbil, že Čína vytvoří „otevřené a spravedlivé prostředí pro zahraniční investory“.
Podle článku „China 'aims to lead world' in eco-cars“zveřejněném na serveru Mother nature network dne 17. září 2010.
reklama