Moravskoslezský kraj hledá dopravce, který bude jezdit vodíkovými autobusy
Hejtmanův náměstek Radek Podstawka (ANO) uvedl, že tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. "Proto jsme na začátku roku uspořádali předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek. Nyní jsme vypsali veřejnou soutěž, dopravci se mohou hlásit do výběrového řízení," uvedl Podstawka.
Zájemci mohou podávat nabídky do 15. října. Dodavatel bude mimo jiné povinen požádat o dotaci na pořízení vodíkových autobusů a provoz zahájit s kompletně novým vozovým parkem. Dopravu má na Havířovsku deset let zajišťovat deseti autobusy. Podmínkou rovněž je, že půjde o nízkopodlažní vozidla s klimatizací a wi-fi.
Pilotní projekt Moravskoslezského kraje navazuje na výběrová řízení, v nichž kraj zajišťoval autobusovou dopravu vozidly s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), která produkují výrazně méně škodlivin než autobusy s klasickým pohonem. "Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví," uvedla Birklenová.
Hejtmanův náměstek Jakub Unucka (ODS) uvedl, že ve vodíkové mobilitě je budoucnost nejen proto, že vodíkový pohon je čistý a z výfuku kape pouze voda, ale že naprosto čistá může být i výroba tohoto paliva. "Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly," uvedl Unucka.
reklama