https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/moravskoslezsky-kraj-hleda-dopravce-ktery-bude-jezdit-vodikovymi-autobusy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Moravskoslezský kraj hledá dopravce, který bude jezdit vodíkovými autobusy

10.9.2021 13:30 | HAVÍŘOV (ČTK)
Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval.
Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Moravskoslezský kraj vypsal tendr na dodavatele, který by měl od konce roku 2024 v oblasti Havířova na Karvinsku zajistit veřejnou dopravu autobusy na vodík. Hodnota veřejné zakázky je 1,039 miliardy korun, sníží se ale o jízdné, které dopravce vybere, a o evropskou dotaci na nákup autobusů, sdělila mluvčí krajského úřadu Nikola Birklenová.
 

Hejtmanův náměstek Radek Podstawka (ANO) uvedl, že tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. "Proto jsme na začátku roku uspořádali předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek. Nyní jsme vypsali veřejnou soutěž, dopravci se mohou hlásit do výběrového řízení," uvedl Podstawka.

Zájemci mohou podávat nabídky do 15. října. Dodavatel bude mimo jiné povinen požádat o dotaci na pořízení vodíkových autobusů a provoz zahájit s kompletně novým vozovým parkem. Dopravu má na Havířovsku deset let zajišťovat deseti autobusy. Podmínkou rovněž je, že půjde o nízkopodlažní vozidla s klimatizací a wi-fi.

Pilotní projekt Moravskoslezského kraje navazuje na výběrová řízení, v nichž kraj zajišťoval autobusovou dopravu vozidly s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), která produkují výrazně méně škodlivin než autobusy s klasickým pohonem. "Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví," uvedla Birklenová.

Hejtmanův náměstek Jakub Unucka (ODS) uvedl, že ve vodíkové mobilitě je budoucnost nejen proto, že vodíkový pohon je čistý a z výfuku kape pouze voda, ale že naprosto čistá může být i výroba tohoto paliva. "Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly," uvedl Unucka.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

11.9.2021 13:18
je to rozumné, proč dělat kompromis s elektromobilitou, když je cílový stav vodíková mobilita
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist