https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/myslivci-chteji-aby-vlk-prestal-byt-prisne-chranene-zvire
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Myslivci chtějí, aby vlk přestal být přísně chráněné zvíře

27.8.2019 00:48 | Č. BUDĚJOVICE (ČTK)
Myslivecká komise Agrární komory (AK) ČR doporučuje, aby v novele zákona o myslivosti byl vlk přeřazen z kategorie přísně ohrožených živočichů do kategorie nižší. / Ilustrační foto
Myslivecká komise Agrární komory (AK) ČR doporučuje, aby v novele zákona o myslivosti byl vlk přeřazen z kategorie přísně ohrožených živočichů do kategorie nižší. / Ilustrační foto
Licence | Volné dílo (public domain)
Myslivecká komise Agrární komory (AK) ČR doporučuje, aby v novele zákona o myslivosti byl vlk přeřazen z kategorie přísně ohrožených živočichů do kategorie nižší. Cílem je, aby bylo možné ho lovit. Škody, jež vlci v ČR působí, podle dostupných údajů rostou. Komise také doporučuje, aby myslivci mohli nově mladou zvěř do dvou let lovit celoročně. Včera to na českobudějovickém agrosalonu Země živitelka řekl předseda Myslivecké komise Agrární komory ČR Jiří Neudörfl.
 

Komise doporučila předat akční plán Vlk ministerstvu zemědělství. Odškodnění, které zemědělci, jejichž stáda vlk napadá, je ve statisících. Škody přesahují miliony korun. "Škody neustále narůstají. Chovatelům trochu vadí i to, že řešení výplat trvá dlouho a dostávají poměrně nízké částky," řekl Neudörfl. V Česku žije 60 až 80 vlků.

Myslivecká komise projednala i vyhlášku o dobách lovu a jejich rozšíření. Cílem je snížit stav spárkaté zvěře. "Souvisí to se současnou situací v lesích, škodami při zalesňování a na zemědělské půdě. Snažíme se prosadit, aby myslivci měli možnost mladou zvěř do dvou let lovit celoročně, aby se stavy dařilo snižovat. Stavy se v současné době ne všude dají lovem snižovat jednoduše," řekl předseda komise.

Škody působí daňci, vysoká zvěř, mufloni i divoká prasata. Divočáky mohou již myslivci střílet celoročně, kvůli výskytu afrického moru prasat. Lesy ČR vyčíslily škody zvěří na lesních porostech za myslivecký rok 2017/2018 na 19 milionů korun.

Myslivecká komise také doporučí Agrární komoře, aby ministerstvo zemědělství odškodnilo zemědělce, které nejvíce postihla kalamita hrabošů. V Jihomoravském kraji byla v jedné z oblastí podle Neudörfla škoda asi 100 milionů korun. "Je třeba to zohlednit i při zakládání nové úrody. Tam, kde je katastrofální situace s výskytem hrabošů, by tito zemědělci měli mít možnost požádat o výjimku na cílenou povrchovou aplikaci (jedu proti hrabošům)," řekl předseda Myslivecké komise AK ČR.

V Česku je asi 5800 honiteb. Nejvíce se v ČR uloví divokých prasat, v roce 2017 to bylo 229.182 zvířat. Srnčí zvěře myslivci ulovili 103.455 kusů, jelení 27.878 a daňčí 23.069 kusů.

Agrosalon Země živitelka končí 27. srpna. Představuje se přes 560 vystavovatelů. Loni přilákal téměř 116.000 lidí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Václav Koblenc
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (43)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

27.8.2019 07:01
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.8.2019 07:03
Ano, je třeba se začít starat o krajinu a likvidovat škodnou, bez ohledu na žvásty tzv. "vědců" z ekologických oborů. A zákony je třeba upravit pro potřeby normálních lidí, a ne "panelákových ekologů", kteří v reálu nerozeznají žito od vlka.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.8.2019 13:33 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano, a největší škodnou ŽP je člověk, a tak bychom ho měli asi začít hubit ne? A největší škodná je člověk jako je Šimůnek, protože ten ještě veškeré zlo páchané člověkem na ŽP chválí a cokoliv přírodního odmítá.

Máš zvrácenou představu o této planetě ty idiote...
Odpovědět
BP

Bohdan Podlena

1.9.2019 11:09 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Pane Kašpárku zvrácenou představu máte vy protože chcete hubit člověka asi vás ještě nenapadlo že lze snižovat porodnost.Počet lidí na planetě nemůže skutečně růst do nekonečna. Probuďte se !
Odpovědět
BP

Bohdan Podlena

1.9.2019 11:04 Reaguje na Jan Šimůnek
Ano, nepotřebuji mít v našich lesích ani vlka ani medvěda jen pro pár bláznivých ekologů.
Odpovědět
SS

S4ki S4ki

27.8.2019 07:54
Panáčkům myslivcům se zachtělo vlčích trofejí. Jak by tu bez myslivců/ lovců bylo krásně.
Odpovědět
dm

david matoušek

27.8.2019 08:07 Reaguje na S4ki S4ki
No, nechci být rejpal ani obhajovat myslivost, ale tohle je hodně hloupý názor někoho, kdo o historii a současnosti naší kulturní krajiny ví úplně kulové.
Odpovědět
SS

S4ki S4ki

27.8.2019 08:43 Reaguje na david matoušek
Zbraň a jed. To je panečku kulturní řešení problému v kulturní krajině, kulturních lidí.
Odpovědět
dm

david matoušek

27.8.2019 12:13 Reaguje na S4ki S4ki
A jak bys to řešil ty? Pustíš do kulturní krajiny mezi kulturní lidi medvědy, prašivinu, vzteklinu, psinku a jiné?
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.8.2019 13:24 Reaguje na david matoušek
Demagogu....
Odpovědět
dm

david matoušek

27.8.2019 14:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nevíš o čem je řeč.
Odpovědět
JM

Josef Mozek

28.8.2019 09:32 Reaguje na david matoušek
Co to je za pitomost, "kulturní krajina" ? Města a obce slouží k životu lidí, příroda musí být v co nejdivočejší podobě a sloužit zase rostlinám a živočichům, myslivce z ní vyhnat.
Odpovědět

Jan Škrdla

29.8.2019 22:34 Reaguje na Josef Mozek
Někde je potřeba pěstovat potraviny a udržitelně získávat dřevo (klidně i ve výběrném lese). Pokud to všechno nechcete dovážet třeba z Brazílie.

Ten kdo jde aspoň občas ven ví, že naše krajina je z větší části opakem toho, co píšete. Lesy často SM a BO plantáže (v současnosti v rozpadu), zemědělská půda často ohromné lány a nedostatek krajinné zeleně.
Taková průmyslově-zemědělská krajina, pro vlka jako stvořená (myšleno ironicky).
Odpovědět
mr

29.8.2019 20:45 Reaguje na david matoušek
Ta prašivina, vzteklina, psinka atd. jsou leda zástěrkou myslivců, jež má odvést pozornost neznalých lidí od jejich jenom jediné starosti - a tou je MOŽNOST LEGÁLNĚ ZABÍJET VŠECHNO, CO SE ŽIVÍ JENOM TROCHU MASEM A MOHLO BY JIM ASPOŇ TEORETICKY OBČAS NĚCO SEŽRAT DŘÍV, NEŽ TO ONI SAMI DOSTANOU DO KASTROLU. O ničem jiném ten jejich nesmiřitelný boj se škodnou, vzletně nazývaný "tlumení škodné", jednoduše není. A v souvislosti s myslivci se bavit o kulturních lidech chce už pořádnou dávku sebenekritičnosti.
Odpovědět
MM

Milan Milan

27.8.2019 08:00
Nikdy neměl být přísně chráněn, protože kde se vypustí tam se rychle množí a smečkuje, hledá teritoria, je to volně pobíhající zabiják a někdy pouze zpro potěšení vraždící bestie. Nemá mít žádnou zvláštní ochranu. Ty ovce jsou pro mně daleko cennější a mají stejné právo na život.. . Naši předkové věděli proč jej zlikvidovali.
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 20:47 Reaguje na Milan Milan
..pro potěšení vraždící bestie"
To píšete o kom? Už se v tom trochu ztrácím. Poplatkoví lovci?
Ty ovce jsou chované na porážku, takže podzim a "právo na život" je u konce.
Odpovědět
LK

Laďa Koňařík

29.8.2019 14:58 Reaguje na Milan Milan
Člověče co to pišete za sračky,myslivci a hospodáři? Celý život se mezi nimi pohybuji,a jen se chlubí co postřileli dravců a vše kolem.Na podzim vypustí sem tam něco,aby měli co vůbec střílet.
Odpovědět
mr

29.8.2019 20:36 Reaguje na Laďa Koňařík
Naprosto výstižná charakteristika myslivosti.
Odpovědět
LK

Laďa Koňařík

29.8.2019 14:58 Reaguje na Milan Milan
Odpovědět
LK

Laďa Koňařík

29.8.2019 14:58 Reaguje na Milan Milan
Odpovědět
MO

Marián Ozábal

27.8.2019 10:21
.. ak správne chápem diskusiu, ovca je tvor, ktorý ekosystém obohacuje a teda asi aj prispieva k jeho udržateľnosti a naopak vlk je vraždiaca beštia, ktorá ekosystém ničí. Mohol by tu niekto, možno aj z tých čo majú také netradičné mená, zverejniť článok o tom ako toto funguje? Ďakujem
Odpovědět
Anyr

Anyr

27.8.2019 11:49 Reaguje na Marián Ozábal
:) Celé je to o tom, že si člověk hájí své. Chce být jedinou šelmou, pánem nad životem a smrtí, poroučet větru a dešti, a tak dále.
Už jen ten titulek: "Myslivci chtějí, aby vlk přestal být přísně chráněné zvíře" - to je stejné, jako "Podnikatelé chtějí, aby mohli přestat platit daně" nebo "Politici chtějí, aby jejich mandát byl doživotní", a všichni se budou ohánět pozitivy a absurditou současného nastavení. Nesnášejí omezení, konkurenci, další práci, prostě nepohodlí.
A když pominu to, že vlci sem patří a prostě se mi ta myšlenka líbí - a to jako nepanelákovému vidlákovi od Vrchlabí, který je na "škodnou" zvyklý od mala, byť to jsou spíš lišky, kuny a tak - tak mám prostě škodolibé potěšení z toho, jak ti pytláci, traviči, ochlastové, lenoši, vrazi (ano, myslivici u nás zabijí více lidí než šelmy a tak nějak si myslím, že to tak bude i dál) a další nimrodi řvou, když cítí ohrožení "svých pupků". Už takhle tráví dravé ptáky, pytlačí rysy, a tohle je jen pokus u vzbuzení paniky a emocionální reakce.

https://www.irozhlas.cz/ekonomika/divocaci-opet-zpusobili-zemedelcum-skody-za-desitky-milionu-odstrely-nepomahaji-_201410070921_mhromadka - ať jsou chlapci rádi, že ČR dostane pomoc ve formě vlka, když oni sami nejsou schopní viditelně pomáhat, a podnikatelé-chovatelé ať si prostě koupí psa a ovce si lépe zabezpečí. A je po problému.
Ach jo, tolik práce, že, když do teď to vše šlo bez toho...

A hlavně ať tu nikdo nezačíná s tím, jak vlk sežral Karkulku.

PS: Jo, srdečně doufám, že jsem tu nasral spoustu lidí, těmi svými "uhozenými, lživými a absurdními kecy". :D
Myslivci by se měli zakázat! :D
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

27.8.2019 13:27 Reaguje na Anyr
Souhlas v plném rozsahu.. :)
Odpovědět
LB

Lukas B.

27.8.2019 14:03 Reaguje na Anyr
což o to, vlk je zvíře sympatické, ale vocaď pocaď. oba jsme chodili na základní školu, a umíme si spočítat, že jestli chcete, aby vlk nahradil myslivce, a tedy strhl a sežral řádově 400 tisíc kusů zvěře ročně (srnčí + divočáci + jeleni + daňci), s odhadem 1 vlk jedno zvíře za týden, potřebujeme k tomu 400000/52 = 7700 kusů vlků. což oba víme, že je nesmysl. jednak proto, že je zvěř děsně přemnožená a tedy výhledový ideální rovnovážný stav zvěře i vlků by byl řádově čtvrtinový (?), druhak by vlk v takovém počtu lovil úplně vše, co se hýbe, ovcemi počínaje a karkulkami konče. je tedy pouze diskuse, na jakém počtu je vhodné počty vlků regulovat, aby byla zvěř v lesích přiměřeně proháněná a hospodáři a karkulky docházeli újmy pouze přiměřené.
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 20:54 Reaguje na Lukas B.
To je rozumný názor, ale není se třeba obávat nikde v okolních zemích nepřekračuje počet vlků několik set. Hodně jich končí pod koly aut.
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 13:44
O přemnoženou spárkatou se nestarají, ale těch pár Vlků, co tu jsou, už by chtěli lovit.
Oni ho stejně lovit budou, není třeba to dávat do zákona, je to stejné jako u Rysa, toho taky loví a nikdy nikoho z nich nechytli, protože kde není žalobce, není ani soudce.
Odpovědět
Sl

Slovan

27.8.2019 17:42
Já bych začal u myslivců dělat psychotesty alespoň na úrovni, které mají u policie nebo armády. Zrovna v tomhle případě se totiž ukazuje, že by to bylo vážně potřeba. Ona je totiž otázka, kolik lidí zabil vlk a kolik myslivec... :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.8.2019 07:51 Reaguje na Slovan
S těmi psychotesty u myslivců souhlas.
Jsem ale toho názoru, že psychotesty by měli procházet také všichni aktivisté (jakéhokoli druhu) a v případě pozitivních výsledků (zejména na nezodpovědnost, nezralost, tendenci ke stádnímu jednání apod.) by jim měl být ten aktivismus zakázán pod hrozbou nějakého trestu (asi jako ldyž má pedofil po odsezení trestu odnětí svobody ještě zákaz práce s dětmi).
Odpovědět
Sl

Slovan

28.8.2019 10:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Rozdíl mezi myslivcem a "aktivistou" mj. je, že myslivec má zbraň, kterou dokáže zabít (logicky). Ale chápu tvé tendence zakázat svobodu slova, protože takhle nikdy nemohou projít tvé zvrácené představy.
Odpovědět
dm

david matoušek

28.8.2019 10:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Ty jsi taky aktivista, byť na opačné straně barikády.
Odpovědět
DA

DAG

27.8.2019 21:28
To jsem se zase nasmál nad nenávistnými komentáři rádoby ochránců přírody, kteří nenávidí myslivce. Škoda, že nerozumí psanému textu a neumí myslet. Vy kucíí zelení z paneláku a jeden nepanelákový vidláku. Myslivecká komise Agrární komory nejsou přece zástupci myslivců :))) ale hloupá nenávist je prostě silnější.
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 21:38 Reaguje na DAG
Ona má totiž ČMMJ úplně stejný názor:) a v paneláku tady asi nikdo nebydlí
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vlk-vlci-regulace-myslivci-myslivec-les-zver-skody-ekologie-ekolog-ekologove-cr-cesko.A190118_154909_domaci_onkr
Odpovědět
DA

DAG

27.8.2019 22:01 Reaguje na Čech M.
Ale ale. Googlujte trochu lépe. To co píšou různé noviny do nadpisů opravdu není názor myslivců. Skuteční zástupci části myslivců ČMMJ chce znát jaká bude nadále strategie státu ohledně vlka. Napíší to otevřeně a stanou se terčem nenávistných článků od ochránců vlků a co je šokující a velice neprofesionální, tak i od AOPK. Myslím, že když se zástupci 60 tis. lidí zeptá, tak by měla přijít debata a slušná racionální odpověď. Tak pro příště pane Čech. Běžte alespoň na oficiální stránky. https://www.cmmj.cz/Aktuality/Aktuality/Vlk-v-roce-2018--Skody-rostou--plan-pece-je-v-nedo.aspx
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 22:37 Reaguje na DAG
Opravdu si myslíte, že při počtu 70 ks je nejvyšší čas zabývat se otázkou jejich regulace?
Odpovědět
DA

DAG

28.8.2019 07:41 Reaguje na Čech M.
O regulaci právě nikdo nehovořil. Myslím, že je dobré pravidla stanovit nebo to dopadne jak v Německu. Spousta skupin začne vlka nenávidět a budou chtít mnohem radikálnější řešení a to snížení počtů. Myslím, že touto hysterií dělají ochránci vlkovi medvědí službu. Však i ČMMJ chce stanovit jen podmínky. I to v našem prostředí bude trvat roky. Však taky nikdo nechce od zítřka střílet vlky. Ach ty internetové silácké diskuse.
Odpovědět
Sl

Slovan

28.8.2019 12:21 Reaguje na DAG
Nikdo nechce střílet vlky stejně jako rysy? Sami myslivci v anonymních dotaznících přiznávají, že rysy pytlačí (kvůli tomu bohužel jejich počet stagnuje)... nevěřím tedy, že vlka na černo nestřílí už dnes stejně jako jiná přísně chráněná zvířata. A opravdu by mě zajímalo, jaké nové skupiny by vlka začli nenávidět - ta skupina bude furt stejná (někteří chovatelé ovcí, myslivci a někteří jedinci 50+ odchovaní komunismem). To je prostě realita. A já jako vesnický vidlák vlky chci :) Jako většina české společnosti.
Odpovědět
MM

Milan Milan

27.8.2019 21:55
Myslím nechápete nic. Myslivci nejsou jenom lovci, ale a to snad především jsou to lesní a zvířecí hospodáři. Léta a léta dodávají do přírody z drahých odchovů co tam má být a co tam z různých důvodů není. Vlk nechyběl nikomu a nikde celých cca 240 let a najednou se najdou "odborníci" kteří hlasitě hájí slogan "vlk do přírody patří". V české hustě obydlené a hospodářsky rozvinuté krajině volně pobíhající vlčí smečka nemá co pohledávat, nic z proklamovaného regulátora stavu divočáků a jiné zvěře neplní, to plní snad právě myslivci. Vlk loví a zabíjí pouze z pocitu vzrušení a z dravou přirozeností. To má v genech, to prostě nejde změnit. A protože se nekontrolované množí s touhou lovit a zabíjet, je vysoká pravděpodobnost, že zakousne nějakého zbloudilého houbaře, nebo napadne i lidské obydlí o hospodářských škodách nemluvě......
Odpovědět
TP

Tomáš Pu

27.8.2019 22:27 Reaguje na Milan Milan
Haha, pane Vy musíte být člen čmmj, takže plně zaujatý
Odpovědět
ČM

Čech M.

27.8.2019 22:27 Reaguje na Milan Milan
Nezlobte se na mě, ale skoro nic z toho co jste napsal není pravda.
"myslivci jsou lesní a zvířecí hospodáři a dodávají do přírody co tam má být" - a také co tam být nemá: Muflon, Daněk, Sika, Bažant. A lesní hospodář si zvěř nenechá nikdy přemnožit.
"Vlk nechyběl nikomu a nikde celých cca 240 let" jak to víte? chyběl určitě přírodě, lovná zvěř bez něho už nejspíš částečně zdegenerovala.
"Vlk nic z proklamovaného regulátora stavu divočáků a jiné zvěře neplní, to plní snad právě myslivci." To už je snad vtip, když veškerá spárkatá je přemnožená, tak kdo plní a nebo neplní?
.. zakousne nějakého zbloudilého houbaře" Historicky u nás nikdy žádného nezakousl zato myslivci už jich prokazatelně pár zastřelili.
Nejsem obecně proti myslivosti, ale proti demagogii
Odpovědět
LK

Laďa Koňařík

29.8.2019 15:05 Reaguje na Milan Milan
Chlapče chlapče,je vidět že pohádka o Červené Karkulce ve vás zanechala velké stopy. Proto navštivte lékaře.
Odpovědět
TP

Tomáš Pu

27.8.2019 22:22
Samozřejmě že doporučí, drobné zvěře je málo a ta mrazák myslivcům nenaplní, prase ani srnčí to neohrozí ty to nežerou. Dravci jsou přeci škodná ty do přírody nepatří?! Ještě podpoříme DDT, vždyť svého času se stříkalo ve školkách a taky bylo "neškodné" , takže chemizujme, likvidujeme, a pak poslouchejme průmyslníky jaký jsou to chudáci!!!!
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

29.8.2019 21:32
Koukám, že zachrań brouci s panelákovými ochránci zase řádí. Myslím,že nejde o vystřílení vlků ale o to,jak postupovat u těch,kteří budou způsobovat neůměrně vysoké hospodářské ztráty.To se bude zvyšovat,jak bude narůstat počet vlků v republice a právě absence takového postupu způsobila a způsobuje v této republice obrovské ekologické škody a problémy-vydra,kormorán,norek,morčák a další. A pokud´ jde o vlka,ten je v součastnosti rozšířen v oblastech,kde není intenzivní zemědělské obhospodaření a proto tam není vysoká přemnožená a není to díky vlkovy. A řeči o tom,že vysoká bude bránit obnově lesů po kůrovcové kalamitě? Bude,ale pouze tam,kde budou chtít nahradit plantáže smrků plantážemi buků a dubů.Tam,kde budou obnovovat les v souladu s druhovou pestrostí stromů a s přihlédnutím k jejich nárokům na stanoviště,tam naopak budou přiměřené počty vysoké působit pozitivně.A pokud´ jde o početnost vlků,podle zachrań brouků se vlk natrvalo usídlil v naší republice v roce 2014,nyní se uvádí počet na 60-80 jedinců,to je za 5 roků z nuly na tento počet nárůst obrovský,nehledě na to,že skutečný počet bude mnohem větší,pokud´ jde o konfliktní druhy,zachrań brouci vždy o skutečných počtech lhali a záměrně udávali nižší počty.Petrův Zdar
Odpovědět
JJ

Josef Jakubů

30.8.2019 23:14 Reaguje na Jan Knap
Vlky a ostatní problémové živočichy ponechme stranou, ale můžete mně objasnit, jakým způsobem bude vysoká působit pozitivně při obnově lesů? Nemohu na to přijít, řeknu Vám to otevřeně, můj dosavadní názor je naprosto opačný. Čím méně spárkaté, tím lépe pro obnovu lesa. Ideál je 0.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist