https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mzp-chce-do-konce-cervence-odeslat-vlade-navrh-na-vyhlaseni-np-krivoklatsko
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministerstvo chce do konce července odeslat vládě návrh na vyhlášení NP Křivoklátsko

8.7.2024 16:17 | KŘIVOKLÁT (ČTK)
Podle návrhu ministerstva životního prostředí má zamýšlený Národní park Křivoklátsko zabírat 116 kilometrů čtverečních, tedy 16 procent současné chráněné krajinné oblasti.
Podle návrhu ministerstva životního prostředí má zamýšlený Národní park Křivoklátsko zabírat 116 kilometrů čtverečních, tedy 16 procent současné chráněné krajinné oblasti.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | JeP / Shutterstock
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vypořádalo téměř všechny připomínky k vyhlášení Národního parku Křivoklátsko a do konce července chce návrh odeslat vládě. Na podzim by se jím měla zabývat Poslanecká sněmovna, řekl novinářům při dnešní návštěvě Křivoklátska ministr Petr Hladík (KDU-ČSL).
 
Záměr naráží na odpor řady starostů. Mají obavy z nárůstu turismu a tvrdí, že jim k parku chybí podrobné informace. Hladík to odmítá. Ministerstvo odůvodňuje záměr ochranou části Křivoklátska, kde je nebývale pestrý a k tomu největší lesní komplex ve vnitrozemí ČR s velkou rozmanitostí přírody.

"Poté co odešleme návrh na vládu, což bude předpokládám do konce července letošního roku, tak projde tento návrh posouzením, diskusí v rámci Legislativní rady vlády, následně se dostane na vládu a na podzim k projednání do Poslanecké sněmovny," popsal legislativní kroky Hladík.

Záměr na vyhlášení parku MŽP předloží v podobě novely zákona o ochraně přírody a krajiny. Tento zákon však podle Hladíka ještě nebude zahrnovat například vymezení klidových zón nebo zásad péče o park. Tyto detaily se budou schvalovat až v budoucí dvoukomorové radě národního parku, v níž by měly mít své zástupce samosprávy, spolky a odborná veřejnost.

"To je obrovská změna. Dnes starostové nemají vliv na území jako takové, protože většina je pod správou Lesů České republiky. Po vzniku národního parku se posílí vliv samospráv, ale také místních spolků a podnikatelů na chod území jako takového," podotkl Hladík.

Podle návrhu ministerstva životního prostředí má zamýšlený Národní park Křivoklátsko zabírat 116 kilometrů čtverečních, tedy 16 procent současné chráněné krajinné oblasti.

Proti vyhlášení parku dlouhodobě bojují místní obce, ve svazku je jich 28, což představuje přibližně 15 000 obyvatel. Proti jsou i vlastníci nestátních lesů, Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR.

Hladík ale řekl, že z diskusí s místními a starosty nemá pocit, že by se záměrem nesouhlasili. Řada obcí podle něj s ministerstvem spolupracuje. Například Sýkořice spolu s MŽP řeší přestavbu jednoho z objektů na Dům přírody, který by sloužil jako návštěvnické středisko, dodal.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

8.7.2024 21:06
Takže si furt koledujou vo přes hu../ústa, že !
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

9.7.2024 07:43
" Proti vyhlášení parku dlouhodobě bojují místní obce, ve svazku je jich 28, což představuje přibližně 15 000 obyvatel. Proti jsou i vlastníci nestátních lesů, Sdružení vlastníků obecních, soukromých a církevních lesů v ČR." ale ministr " nemá pocit. To normální člověk asi jen tak nevymyslí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.7.2024 08:14 Reaguje na Jarek Schindler
obce dělají z vrabce velblouda.
Odpovědět

Radek Čuda

9.7.2024 11:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jasně, vždyť tam jsou jen doma, co ti o tom vědí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

9.7.2024 08:21 Reaguje na Jarek Schindler
to území je geologicky členité a rozdělené. Jestli to má někde smysl zřídit je to tam.
Rozhodně to nebude jako Krkonoše nebo Šumava...to území ten NP zcelí jinak nepříliš sourodá místa.
Odpovědět

Radek Čuda

9.7.2024 11:47 Reaguje na Jarek Schindler
To sice nevymyslí, ale jak to souvisí s Hladíkem tedy fakt netuším.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.7.2024 07:53
Vyhlášení NP může být pro biodiverzitu velmi užitečné (intenzivní zásahy) nebo zcela devastující ( nicnedělání, podle bonmotu Jana Jeníka Poznej a chrň). Záleží na zásadách péče o park a zejména jejich realizaci.
Odpovědět
PE

Petr Elias

9.7.2024 07:59
Už aby to bylo!
Odpovědět

Radek Čuda

9.7.2024 11:49 Reaguje na Petr Elias
Správně, přece si nějakou nesmyslnou ideou občanské společnosti nenecháme kazit úsilí za vyšší dobro.
Odpovědět
Ra

Radek

9.7.2024 11:17
Po vzniku národního parku se posílí vliv samospráv, ale také místních spolků a podnikatelů na chod území jako takového," podotkl Hladík.

Hladík ale řekl, že z diskusí s místními a starosty nemá pocit, že by se záměrem nesouhlasili. Řada obcí podle něj s ministerstvem spolupracuje. Například Sýkořice spolu s MŽP řeší přestavbu jednoho z objektů na Dům přírody, který by sloužil jako návštěvnické středisko, dodal.

Připomíná mi to novelu zákona o myslivosti , tam také pan ministr posiluje práva vlastníkům , například tím že bude rozhodovat o druhu chované zvěře a jejím počtu , uředník od stolu někde v kanceláři .

Tady je 28 obcí proti ale to ničemu nevadí !

Tak se myslím hodí na konec se rozloučit známým pozdravem z doby minulé ,

ČEST PRÁCI SOUDRUZI !
Odpovědět

Radek Čuda

9.7.2024 11:46
"Hladík ale řekl, že z diskusí s místními a starosty nemá pocit, že by se záměrem nesouhlasili." ... to je ale zjevně jen jeho pocit.

Plus nedávno tu byl článek o tom, že z pohledu obcí ty připomínky vypořádány rozhodně nebyly a je tedy otázkou, jak tomu ve skutečnosti je.

Celý ten článek je v podstatě jen jednostranná prezentace MŽP, nic víc.
Odpovědět

Radek Čuda

9.7.2024 11:53 Reaguje na Radek Čuda
Tady je ten článek k tomu vypořádání ...

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/krivoklatske-obce-chceme-transparentni-vyporadani-pripominek-k-narodnimu-parku-krivoklatsko

A není nijak starý.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

10.7.2024 08:55
já té diskuzi vůbec nerozumím, jedná se o nějaký zábor obecní půdy, obecních lesů, nebo má NP zasahovat do katastru předmětných obcí ? Pokud ano je samozřejmě diskuze s obcemi nutná a jejich stanovisko je třeba respektovat. Pokud nikoliv a jedná se o státní pozemky, třeba ve vlastnictví LČR, diskuze je zcela zbytečná a park je možné v klidu vyhlásit.
Odpovědět

Radek Čuda

10.7.2024 14:26 Reaguje na Robert Jirman
No, na ten váš dotaz je snadná odpověď a naleznete ji zde ... https://ikatastr.cz/#kde=49.9651,13.82122,14&info=50.10093,14.38425

Takže pozemky jsou z valné části státu/LČR, nicméně samozřejmě leží v katastru těch obcí, které se zřízením NP nesouhlasí.

Takže si vyberte, jak moc je stanovisko těch obcí pro vás směrodatné.
Odpovědět
RJ

Robert Jirman

10.7.2024 15:04 Reaguje na Radek Čuda
alfa a omega je podle mého vždy vlastník, ten jediný by měl mít právo vyhlášení NP bránit a nikdy by neměl být vyvlastněn. To, že to leží v něčím katastru je nepodstatné. Na druhou stranu musím říct, že když vidím, že za vznik NP lobbuje např. bývalý ministr Bendl a parta kolem něj, začínám čuchat levárnu.. Pokud by to mělo znamenat více cyklostezek, infrastruktůry pro tůristi tak raději, ať to zůstane tak jak je. Domnívám se, že domorodci mají hlavně strach z overturismu á Sněžka nebo Prameny Vltavy, což zase plně chápu.
Odpovědět

Radek Čuda

10.7.2024 15:39 Reaguje na Robert Jirman
To je zajímavý názor, resp. priorita, nicméně je tedy otázkou proč by v tomto případě měla být vůle vlastníka téměř vůlí Boží, a v jiných případech se do vlastnických práv montuje kde kdo ... stát na prvním místě.

Plus zde stále visí ve vzduchu otázka na co stát potřebuje vyhlašovat NP, když si na svých pozemcích stejně může hospodařit jak uzná za vhodné i bez jeho vyhlášení.

Odpovědět
RJ

Robert Jirman

10.7.2024 16:03 Reaguje na Radek Čuda
já vlastnictví považuji za posvátnou krávu a vůli Boží. Institut vyvlastnění státem považuji za děsivý.
Ale to je pouze můj osobní názor-nikomu jej nevnucuji.
NP je tlačen státem, byť to veřejně nepřizná, že se k tomu zavázali v nějakém memorandu uvnitř EU a je to v programovém prohlášení vlády atd.
Jinak já osobně jsem všeobecně příznivcem vyhlášení NP
Odpovědět

Radek Čuda

11.7.2024 10:53 Reaguje na Robert Jirman
Já na Křivoklátsko z nějakých zcela iracionálních důvodů moc rád nejezdím a činím tak pouze výjimečně, tedy mi je úplně šumák zda tam ten NP bude nebo ne, nicméně si myslím, že jeho protlačení navzdory skutečně masivnímu odporu obyvatel okolních obcí nadělá z celospolečenského hlediska víc škody než užitku.

Ten váš názor na vlastnictví je mi velmi blízký, nicméně zde se mi jeví, že by to byl argument spíše proti NP, bo jak jsem psal, jak na těch pozemcích budou LČR hospodařit je primárně jejich volba a žádný NP k tomu nepotřebují (osobně celou tuhle taškařici považuji krom pokusu o PR za střet mezi Těšnovem a Vršovicemi o to, kdo tam tomu bude velet).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.7.2024 09:08
Vláda nezvládá závažné úkoly, které měla v programu, tak alespoň plní
to, co bude muset řešit vláda příští. Vyhlásí nová CHKO a nový NP a starosti s realizací a investováním nechá budoucí vládě. Ono to totiž nebude levná záležitost a nestačí tam pouze dosadit spřízněné vedení,
ale taky ho zaplatit. Získá ale vděčné voliče, kterým vytvořila dobře
placená pracovní místa s velkými pravomocemi a možnostmi se revanšovat.
Je to taková malá domů na dobu, kdy nebudou u lizu a budou se muset
držet mimo možnosti o něčem rozhodovat. Možná tam budou mít někteří
rezervovány nějaké trafiky, ale pozor na to, nová vláda může leccos
zrušit a změnit. Zákony se totiž schvalují, ale taky ruší, když jsou
protlačeny na sílu, tak je na sílu druzí mohou zrušit. Zastánci tak
juchají předčasně, protože není třeba ani nic rušit, když tomu nedám
peníze na provoz. I tak se dá znemožnit funkčnost čehokoliv. Zde je
názorně vidět, že místní občan má tak leda možnost se podřídit, když
si někdo shora usmyslí rozhodovat o něm bez něho. Tak nějak to vidím
i v D. Lutyni, kde je jedinou nadějí to, že to odpíská sám investor,
ale vláda už je pevně rozhodnuta jít i proti místním občanům.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist