https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mzp-se-dohodlo-se-zastupci-myslivcu-rybaru-a-strelcu-ze-olovo-zatim-resit-nebude
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MŽP se dohodlo se zástupci myslivců, rybářů a střelců, že olovo zatím řešit nebude

29.10.2019 13:15 | PRAHA (Ekolist.cz)
"V pátek jsme se dohodli s našimi partnery, že problematika olova ve Strategii řešena nebude,"  uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.
"V pátek jsme se dohodli s našimi partnery, že problematika olova ve Strategii řešena nebude," uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vláda zítra nebude projednávat Národní strategii řešení nelegálního zabíjení a otrav volně žijících živočichů v České republice 2020 – 2030. Ministerstvo životního prostředí ji po dohodě se zástupci Českomoravské myslivecké jednoty, Českého a Moravského rybářského svazu, Českého střeleckého svazu, Ligy LIBE a Ministerstva zemědělství přepracuje. Problematika olova v ní řešena nebude.
 
"V pátek jsme se dohodli s našimi partnery, že problematika olova ve Strategii řešena nebude. Ministerstvo životního prostředí nejdříve zadá studie konkrétních dopadů vnosu olova do životního prostředí přímo v České republice. Znovu jsem zástupcům všech asociací a sdružení potvrdil, že MŽP je proti plošnému zákazu používání olova ve střelách i rybářských olůvkách, a takto také bude nadále MŽP vystupovat při jednáních, která se povedou v Evropské komisi. Na domácím poli jsme se dohodli na odborné diskuzi a získání podkladů," uvedl k pátečnímu jednání ministr životního prostředí Richard Brabec.
reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (41)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

29.10.2019 17:46
V evropě, česko nevyjímaje, je všude olova již od středověku, napoleonských válek i po 2. světové, olověná potrubí v zemi stovky let a teď se najednou řeší několik mysliveckých "kulí" ročně?
Odpovědět

Jan Šimůnek

29.10.2019 18:33 Reaguje na Milan Milan
Jsou za tím jednak prachy (náhrady olova, byť nekvalitní, jsou dražší), jednak fyzická potřeba papalášů z Bruselu někoho buzerovat.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

30.10.2019 08:21
Klasické uhýbání ochrany ŽP jiným zájmům...
Odpovědět
ig

30.10.2019 09:25 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Boj proti olovu nemá nic společného s ochranou ŽP. Obchodníci tak jen využívají pro své zájmy aktivisty, kteří se jak trubky seberou a prosadí pak třeba takovou jasnou hovadinu jako zákaz pájek s obsahem olova, aniž by chápali souvislosti.
Odpovědět

Jan Šimůnek

30.10.2019 15:38 Reaguje na
Jo, pájka bez olova je ideální pro drastické omezení životnosti prakticky jakékoli elektroniky. Nové počítače proto odcházejí daleko dříve než ty staré a návody na znovuzprovoznění (např. pečení příslušné karty nebo desky při 200 - 250 stupních) jasně ukazují, že limitujícím faktorem je nekvalita bezolovnatých pájek.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.10.2019 10:56 Reaguje na Jan Šimůnek
jasně, opět tomu "evidentně rozumíš" :D
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.11.2019 08:07 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Na rozdíl od vás s počítači dělám desítky let a mohu porovnávat jejich výdrž dříve a po zákazu kvalitních pájek. Rozdíl v životnosti je drastický, řádově desítky (až přes sto) procent, pokud beru za základ výrazně nižší výdrž současné elektroniky.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

31.10.2019 10:57 Reaguje na
No jistě... věř si tomu...
Odpovědět
ig

2.11.2019 23:49 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jediný boj proti olovu který měl smysl (zákaz přidávat do benzínu tetraethylolovo) je už vybojován, vše ostatní je zbytečná zarputilost.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

31.10.2019 19:40 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Jaké uhýbání? Olovo v kovovém stavu je netoxické a ve vodě nerozpustné, takže nepředstavuje pro přírodu žádné vážné nebezpečí. Výjimkou jsou případy, kdy někteří ptáci polykají olověné broky, které si ukládají v trávicím traktu a tam pak dochází reakcí olova s trávicími šťávami ke vzniku toxických sloučenin. Takže snad pochopíte, že je nesmyslný zákaz např, olověných kulek nebo padesátigramových rybářských zátěží, které těžko nějaký pták zkonzumuje.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

5.11.2019 12:27 Reaguje na Jaroslav Štemberk
ad to jak je netoxicke - pujcim si prispevek od oponenta:
"Jan Šimůnek4.11.2019 15:23 Reaguje na Jiri Kovalovsky
....K těm brokům je relevantní údaj z bezpečnostního listu pro olovo: LD50 pro potkana = 2g na kilo."

dodavam ze v nekolika jinych MSDS udaj neni, ruzne Pb slouceniny jsou daleko toxictejsi a predstava ze Pb v elementarni forme je inertni je jednoduse mylna, reaguje s kde cim (viz zakladni chemie) a vrstvicka oxidu na povrchu to sice ztezuje ale neznemoznuje.
A hlavne - nemluvime jen o letalite ale o dopadu jak na treba ledviny tak napriklad nervovou soustavu a jeji vyvoj, k cemuz staci minimalni davky.
Odpovědět
Hu

Hunter

1.11.2019 14:11
https://gunlex.cz/clanky/hlavni-clanky/3515-analyza-k-narodni-strategii-reseni-nelegalniho-zabijeni-a-otrav

Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

1.11.2019 16:15
Environmental Lead and Wild Birds: A Review.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29038944

Benefit z pouzivani Pb munice ma uzka vrstva myslivcu.
Doplati na to vsichni ostatni, jak lide, tak vse zive okolo.
Pro jistotu - to ze elementarni Pb neni nejvic bioavailabilni forma neni ten spravny duvod pro zamorovani zivotniho prostredi tezkymi kovy (a ne, neni to same kdyz jsou vazane v lozisku pul kilometru pod zemi, koncentrovane a bioavailabilni jeste mene)
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

1.11.2019 23:31 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Proč ale se nebojuje i za zákaz olověných akumulátorů? To je daleko nebezpečnější zdroj jedovatých sloučenin olova, pokud někdo použitý akumulátor neodevzdá k recyklaci, ale vyhodí ho do přírody.
Odpovědět
DV

Daniel Vondrouš

5.11.2019 10:21 Reaguje na Jaroslav Štemberk
Tady už je dobojováno. Vyhození baterie (nejen olověné) do přírody je přísně zakázáno a sankcionováno. Právě proto, že je olovo jedovaté.
Odpovědět
PD

Pavel Dostál

2.11.2019 10:35 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Benefit z používání Pb munice máme všichni. Že si nedojdu na střelnici já (protože Fe munice vylučuje použití na menší interiérové střelnici kvůli odrazu a alternativy jsou nepřijatelně drahé ), to nějak přežiju. Jenže totéž platí pro policii, takže zase budeme mít policajty, co si vystřelí dvakrát za rok.
Kdyby šlo o ochranu životního prostředí, dává smysl zákaz olověných broků, protože představují zdaleka největší ohrožení (jedním výstřelem se do prostředí dostane 50 až 400 broků) a připouštím, že střelba ptáků či zajíců myslivci nemá pro společnost valný užitek. Zákaz plášťového pistolového střeliva (včetně .22LR pro malorážky) žádný význam nemá, protože víceméně neopustí prostor střelnice. A pro puškové střelivo jde o absurdní problém - klasickou střelu takové velikosti nic nesežere a myslivci potřebují střely se zvýšenou ranivostí, aby po lese neběhali postřelení divočáci, otrava olovem je irelevantní.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

2.11.2019 14:40 Reaguje na Pavel Dostál
Clanek je primarne o myslivcich, ale ok - tak zacneme zakazem broku!

Jinak, s ponekud nadsazkou, pokud by si chtel nekdo na strelnici uzit s opravdu kvalitni munici, tak vedle Pb mame jeste tezsi a kvalitnejsi moznost - U238 :-)

Chemotoxicita je asi tak podobna. Viz napr https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16823086. Takze to zas takovy vtip neni.

Pokud si nekdo mysli ze elementarni Pb je v pohode, tak Rimane si to mysleli take:
https://phys.org/news/2017-10-archaeologists-poisoning-affected-roman-empire.html
https://www.sciencemag.org/news/2014/04/scienceshot-did-lead-poisoning-bring-down-ancient-rome
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

2.11.2019 19:55 Reaguje na Jiri Kovalovsky
K otravám docházelo, pokud z olověných pohárů dlouhodobě pili víno a zejména, pokud v nich skladovali ocet. Tyto kapaliny obsahují kyseliny, které s olovem reagují, čímž vznikají toxické sloučeniny.
Odpovědět
Hu

Hunter

2.11.2019 20:26 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Ani jeden ten článek nepotvrzuje, že otrava olovem by vedla k zániku Říma, naopak uvádí: "Zatímco kontaminace olovem (myšleno v sedimentech) byla měřitelná, výzkumný tým uvedl, že hladiny olova ve vodě přiváděné potrubím nebyly pravděpodobné natolik vysoké, aby byly škodlivé, a vylučuje vodu z kohoutku jako hlavního viníka zániku Říma."
Olovo zcela jistě k zániku Říma nevedlo.
Jinak vřele doporučuju, abyste si zkusil vystřelit ten U238.
Celoplošný zákaz používání olova ve střelivu je jen další blbárna ze strany EU, která postrádá jakýkoliv smysl.
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.11.2019 08:22 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Až na to, že U238 není chemicky inertní, ale naopak prudce oxiduje a mění se na rozpustné sloučeniny, které jsou, pochopitelně, vysoce toxické.
A zákaz kvalitních pájek (ty bez olova jsou všechny nekvalitní) nemá k ochraně životního prostředí naprosto žádný vztah, protože elektronika se recykluje.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

4.11.2019 09:14 Reaguje na Jan Šimůnek
Predne - ucel neni ukazat ze U238 je super a meli bysme ho bezduvodne pouzivat. Ucel je ukazat ze Pb neni nijak zasadne lepsi = meli bysme co nejvice omezit oboje, jakoz i dalsi tezke kovy interferujici s nasim metabolismem.

Ad ze nevadi mit Pb trubky... popularni prehled https://en.wikipedia.org/wiki/Flint_water_crisis
The Flint Water Crisis: A Coordinated Public Health Emergency Response and Recovery Initiative
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6309965/
Assessment of Behavioral Health Concerns in the Community Affected by the Flint Water Crisis - Michigan (USA) 2016.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29669608
Pasivacni vrstvicka na povrchu je mmj zavisla na Ph a neizoluje stoprocentne - oboje viz (nejen) ono Flint city. Ze po tom clovek nezemre hned, zalezi na davce, ale nezemre hned, jen..podle miry expozice... ma dost brutalni problemy a navic dementni deti (viz smeltery v Rusku).

Ad U pyroforicke - jasne, i proto je penetrator z DU tak dobry i po pruniku. Ostatne, Leopardy je nepouzivaji z politickych duvodu, viz napriklad
https://www.quora.com/What-happens-when-a-US-depleted-uranium-apfsds-round-enters-a-tank-compared-to-a-tungsten-or-steel-apfsds
https://www.quora.com/Does-the-Leopard-2-MBT-have-a-depleted-uranium-APFSDS-round-If-so-what-is-the-rounds-penetration-capabilities

Nicmene U je za beznych podminek v jakych zijeme take stabilni a pasivuje take. Oxidy jsou vyrazne stabilnejsi, viz https://web.evs.anl.gov/uranium/guide/ucompound/forms/index.cfm

Prehled o chemitoxicite - https://web.evs.anl.gov/uranium/guide/ucompound/health/index.cfm
a viz jiz linkovany https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16823086, cituji:
"DU has many similarities to lead in its route of exposure, chemistry, metabolic fate, target organs, and effect of experimental animals. Studies should be conducted on indigenous groups using lead as a model when ascertaining if DU has an adverse effect."

Ad Rim - jasne ze to neni jediny faktor. Off topic - doporucuji dnes jiz klasicke https://www.amazon.com/Collapse-Complex-Societies-Studies-Archaeology/dp/052138673X
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.11.2019 15:23 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Takže: Olovo jako kov má toxicitu (podle LD50) cca desetinovou oproti uranu. K těm brokům je relevantní údaj z bezpečnostního listu pro olovo: LD50 pro potkana = 2g na kilo.

U těch vodovodních trubek je problém úprava vody, protože chlor olovo rozpouští jako takový a ve vodě se přeměňuje na kyselinu (pH odstáté chlorované vody, už bez chloru může být i kolem 4,5), která to olovo dostane do vody také.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

4.11.2019 19:10 Reaguje na Jan Šimůnek
Opravdu? Pri vasem povolani nejspis vite ze zalezi na konkretni forme podani a konkretni sloucenine. Ale hlavne L = Lethal. Napriklad Thalidomid ma peroralne u mysi 2g/kg, v pohode ne? Docela bezpecna latka po ktere budou matky klidne spat... v pohode ze... Vzdyt umrit na nej je docela tezke.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

4.11.2019 19:27 Reaguje na Jiri Kovalovsky
mimo toto kdyz zminujete bezpecnostni listy: tri ruzne MSDS pro kovove Pb:
http://dept.harpercollege.edu/chemistry/msds/Lead%20metal%20foil%20sheets%20Fisher.pdf
https://www.conncoll.edu/media/website-media/offices/ehs/envhealthdocs/Lead.pdf
https://maycoindustries.com/docs/MSDS-Lead%20Products-Final..pdf
v ani jednom udaj neni. Pro ruzne slouceniny je to samozrejme ruzne, viz treba prehled
https://www.cdc.gov/niosh/idlh/7439921.html
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.11.2019 08:00 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Mě bezpečnostní list s LD50 granulovaného olova pro potkana vyskočil po zadání v Googlovi jako jeden z prvních.

Pokud se týká toho thalidomidu (měl by se psát malým písmenem, protože jde o účinnou látku, lék se jmenoval Contergan), tak problém je, že myš má šíleně krátké okno pro účinek této látky, dtto potkan, takže pokusy, které se dělaly, teratogennost thalidomidu neprokázaly. Člověk má, vzhledem k délce těhotenství to okno až několikadenní. A průser nastal hlavně v souvislosti s tím, že se tento lék bral na těhotenské zvracení, které bývá u většiny žen právě na začátku gravidity, kdy se zakládají "pupeny" končetin.

Mimochodem, uvažuje se o návratu thalidomidu do terapeutické praxe, protože neexistuje důvod, proč ho nedávat mužům nebo dětem (či ženám po klimakteriu) a vzhledem k tomu, že jednou z možných indikací jsou i potíže po ozařování a cytostaticích u onkologických pacientů, tak v této indikaci by se mohl dávat i ženám ve fertilním věku, protože tato léčba není slučitelná s těhotenstvím.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

5.11.2019 10:24 Reaguje na Jan Šimůnek
T vs t - ok. Komercni jmena leku jsou samozrejme ruzna, v anglofonnim svete mi prijde nejznamejsi Distaval, nejvic nalezitelnych reklam je na nej - https://www.ecosia.org/images?q=thalidomide+ad
Je to superpoucny pribeh, na mnoha rovinach. Vcetne toho jak to je v realu s predstavou ze se nejaky komercni sektor bude sam kontrolovat a regulovat.

Ad "pouziti" - nu, pohled na vedlejsi efekty temer jakekoli chemikalie snizuje chut ji vnimat jako lek. Tak jen jeden priklad, najdete si "Peripheral neuropathy" v https://www.medicines.org.uk/emc/medicine/21005/SPC/Thalidomide+Celgene+50+mg+Hard+Capsules/
"Peripheral neuropathy is a very common, potentially severe, adverse reaction to treatment with thalidomide that may result in irreversible damage"
...s rizikem ze si to opet nekdo prebere jinak (viz Pb vs U v munici) dodavam ze to same je nejhrozivejsi nasledek Novicoku:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6039123/

Takze doufam ze zustane u uvahy a netvrdil bych tak uplne ze "neexistuje důvod, proč ho nedávat mužům nebo dětem" :-)
Odpovědět
Hu

Hunter

5.11.2019 11:06 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Do ČR se thalidomid dováží v rámci specifickéhol léčebného programu pod obchodním názvem Myrin. S tou neuropatií je to trochu jinak, viz SPC. Chyby v textu jsou způsobené uložením do formátu doc z pdf. Upozornil bych zejména na tu část "po lecbe vysokymi davkami leku po dlouhou dobu". Takže důvod, proč ho nedávat v klinicky odůvodněných případech mužům nebo dětem, příp. ženám užívajích dvoubarierovou antikoncepci neexistuje, pokud klinický přínos převáží možná rizika. Pokud se vyděsíte z každého příbalového letáku, tak SPC Anopyrinu nebo ibuprofenu radši nečtěte vůbec.
Perifernf neuropatie:

Perifernf neuropatie je castym, potencialne zavafoym nezadoudm ucinkem lecby thalidomidem (viz
,,Nezadoud ucinky"). Za normalnfch okolnostf vymizf nezadoud ucinky po snfzenf davky nebo vysazenf leku. V nekterych prfpadech byla perifernf neuropatie ireverzibilnf, napr. po lecbe vysokymi davkami leku po dlouhou dobu. Pokud je planovana dlouhodoba lecba thalidomidem, je treba provest pred zahajenfm lecby vysetrenf senzitivnfch evokovanych potencialu (SEP) a opakovat jej kazdych 6 mesicu. Pokud takoveto monitorovanf nenf mofoe, je nutne pacienta pravidelne klinicky sledovat.
Pacienty je treba poucit, aby ihned informovali lekare o projevech neuropatie - svedenf, poruse citlivosti a parestezifch. Je treba se pacientu dlene pravidelne dotazovat na znamky perifernf neuropatie jako je necitlivost, brnenf nebo bolest rukou a nohou. Pokud se objevf prfznaky perifernf neuropatie, proved'te vysetrenf SEP.

Pokud bude behem lecby prfpravkem MYRIN® potvrzena polekova neuropatie, je nutne lecbu vysadit a omezit tak riziko dalsfho postizenf. Lecive prfpravky, u kterych je riziko rozvoje polekove neuropatie, je treba pouzfvat u pacientu lecenych thalidomidem se zvysenou opatrnostf (napr. zalcitabin, didanosin a stavudin) (viz ,,lnterakce s jinymi lecivymi prfpravky"). MYRIN® mufo take potencialne zhorsit existujfd neuropatii a z toho duvodu nenf vhodny u pacientu s klinickymi znamkami nebo prfznaky perifernf neuropatie, pokud klinicke vyhody neprevazf rizika.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

5.11.2019 12:39 Reaguje na Hunter
H: "Pokud se vyděsíte z každého příbalového letáku, tak SPC Anopyrinu nebo ibuprofenu radši nečtěte vůbec."
JK: ja je ctu a kez by to delalo vice lidi. Pharma business by byl mensi a lide zdravejsi.
Kez by lide vice premysleli nad tim co delaji.

H: "pokud klinický přínos převáží možná rizika"
JK: prave...
Tech vedlejsich efektu je tam spousta a samotny fakt ze mi muzou postupne odemrit periferni nervy je dostatecny duvod proc takovou chemikalii do sveho tela nepustit pokud nejde o prime a vyznamne ohrozeni zivota, napriklad moznost antibiotika posledni linie proti zjevne smrtelne a pokrocile infekci rezistentni na vse pred tim
Odpovědět
Hu

Hunter

5.11.2019 13:24 Reaguje na Jiri Kovalovsky
No on se používal při léčbě mnohačetného myelomu, což je maligní nádorové onemocnění (life expectancy 3-7 let)a věřte mi, že poléková periferní neuropatie je u téhle diagnozy ta nejmenší starost, nehledě na to, že se dá zvládnout např. gabapentinem. Jinak periferní neuropatie je častá např. u diabetu 2.typu. Čtení příbalových letáků na pharma business žádný negativní vliv nemá :-) :-). A to si ještě představte, že třeba nitráty se v terapii anginy pectoris používaly víc než 100 let a nikdo nevěděl, jak to funguje. Hrůůůza hrůzoucí, ty zlý pharma company a nezodpovědní lékaři co jim to předepisovali :-) :-). Nobelovku za objev mechanismu účinku nitrátů získali před pár lety.
Vidím, že jste nejen odborník na střelivo, ale i na medicínu.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

7.11.2019 10:08 Reaguje na Hunter
S narustajici mirou ironie prestava byt diskuze plodna, tak si ji dovolim uzavrit ze sve strany s tim ze zjevne mame jiny nazor na toxicitu tezkych kovu i jejich mobilitu v krajine.
Ah pharma a vubec medicina - rekneme ze k tomuto prumyslu mam mene pozitivni vztah nez asi Vy.
Duvodu je mnoho, a mezi nimi je vetsinovy cisty management symptomu a nikoli root cause - na ktery nema doktor ani chut, ani cas a bohuzel casto ani kompetenci, uzavrenost ciste ve svem uzkem oboru (a letech vystudovani), snaha resit vse ciste medikaci atd. Jedna z konsekvenci je nasledujici:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28186008
"Recent studies of medical errors have estimated errors may account for as many as 251,000 deaths annually in the United States (U.S)., making medical errors the third leading cause of death."
(a s ohledem na to jak je to reportovane tak realna cisla musi byt znatelne vyssi)
Take:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1820440/
"the estimated number of HAIs in U.S. hospitals, adjusted to include federal facilities, was approximately 1.7 million"
"The estimated deaths associated with HAIs in U.S. hospitals were 98,987"
takze mozna Vas to prekvapi - ale mene kontaktu s medicinou a mene navstev v nemocnici = lepsi zdravi
Odpovědět
Hu

Hunter

13.11.2019 13:22 Reaguje na Jiri Kovalovsky
V tom případě mi nezbývá nic jiného, než popřát, aby vám zdraví vydrželo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.11.2019 12:58 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Problém je, že alternativy mají stejná rizika, nebo ještě vyšší, a horší žádoucí účinek.
MMCH mezi lékem a jedem existuje jediný rozdíl, a to je dávkování.
Když jsem byl na studiích, asi ve čtvrtém ročníku, tak školou otřásl případ studentky z filosofie, která v domnění, že si tak vyléčí chřipku, snedla na ex platíčko Acylpyrinu (dnes už spíš Aspirin). A umřela na to. Skoro sto let (tehdy) užívaná kyselina acetylsalicylová, totálně "blbuvzdorná", i dnes ve volném prodeji.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

4.11.2019 09:30 Reaguje na Jan Šimůnek
jeste prehled:
https://www.cbsnews.com/news/lead-in-americas-water-systems-is-a-national-problem/
"Meanwhile, a 2016 CNN report found that more than 5,000 U.S. water systems serving roughly 18 million people violated EPA rules for lead in water."

EPA prehled:
https://www.epa.gov/ground-water-and-drinking-water/basic-information-about-lead-drinking-water

Vite co je jedna z nejagresivnejsich chemikalii na teto planete (samozrejme korodujici i Pb)?
...voda
Odpovědět
Hu

Hunter

4.11.2019 12:57 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Pane Kovalovský, munice do tanků Leopard srovnáváte s loveckým střelivem? Jste úplně normální? Kolik těch odkazů na různé hoaxy sem ještě hodláte okopírovat? Proč se vyjadřujete k problematice, o které nevíte vůbec nic a absolutně jí nerozumíte?
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

4.11.2019 19:01 Reaguje na Hunter
Ach jo - cela debata je o tom jestli pouzivat olovo a o jeho dopadu na zivotni prostredi. Moje prirovnani k uranu bylo pro ukazani absurdity toho ze je olovo ok. Lovecke strelivo s ochuzenym uranem neni (a nebo o nem nevim), je v bud pancirich nebo v kinetickych penetratorech tankovych strel, takze jsem pouzil priklad od tanku. Leopardy DU nepouzivaji, Abramsy ano. To je fakt. Olovo je jedovate. Uran je jedovaty. Byl zde nazor ze jako kov je v pohode protoze ho vrstva oxidu pasivuje. Neni, ani jedno. Kdyz uz rikate hoax - muzete mit rict co konkretne mate na mysli? Kazda jednotliva linka a tvrzeni co uvadim je ok. Mate li s nimi problem - co konkretne? Pokud jsem uvedl nejake nesrozumitelne prirovnani, tak se omlouvam.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.11.2019 08:12 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Pasivování olova je učebnicový fakt, široce a po celá desetiletí akceptovaný vědeckou komunitou. Olověné předměty se i ve velmi starých vykopávkách nalézají v podstatě "jako nové", protože ochranná vrstva oxidu na olovu vzniká řádově v minutách až hodinách.
Žvásty ekologů na těchto skutečnostech nic nezmění.

Dokonce ani pájení plechovek od konzerv olovnatou pájkou nebyl zásadní problém, protože i v džusu byla po otevření takové plechovky praktická nula. Olovo a cín se tam začaly uvolňovat do obsahu až během stání obsahu v otevřené plechovce (přístup kyslíku), takže když se to hned po otevření přelilo, bylo to bezpečné.
Tyhle pokusy dělal prof. Halačka se spolupracovníky už někdy na přelomu 60. a 70. letech. Dokonce používali do pájek radioaktivní izotopy, aby mohli sledovat malá, tehdejší chemickou analytikou nedostupná, množství těchto kovů. Dnes by se tam asi atomákem něco našlo, ale takové "něco" se najde i v demi vodě, tekoucí trubkami z kvalitního nerezu (o běžné vodě z vodovodu ani nemluvě). Tyhle výsledky svědčí jen o citlivosti metody, ne o škodlivosti toho, co se našlo.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

5.11.2019 10:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Ja netvrdim ze pasivovani neexistuje. V teto casti diskuze tvrdim ze olovene prvky v realnych podminkach vodovodni site i nejrozvinutejsich statu na svete (mj USA a Kanada) maji vyznamny negativni zdravotni dopad.

Popularni prehled
https://www.cbsnews.com/news/lead-in-americas-water-systems-is-a-national-problem/
"Meanwhile, a 2016 CNN report found that more than 5,000 U.S. water systems serving roughly 18 million people violated EPA rules for lead in water."

Kdyby to byly jen "zvasty ekologu" tak by mozna EPA (za Trumpa!)
nevenovala 5.5 miliard dolaru v pujckach na "keep lead and other contaminants out of drinking water and upgrade aging water infrastructure"
https://www.epa.gov/newsreleases/epa-announces-new-funding-water-infrastructure-projects
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.11.2019 13:01 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Olověné trubky se dávaly např. na přívod k nádržkám splachovadel, protože se daly rukou tvarovat. Bylo to bezpečnější než současné plastové hadičky, co každou chvíli rupnou.
Odpovědět
Jiri Kovalovsky

Jiri Kovalovsky

5.11.2019 14:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Ovsem, leccos ma dobre uzitne vlastnosti - treba azbest - odolny proti ohni, zmenam teplot, chemicka odolnost, dlouho vydrzi, flexibilni... paradni material, co chtit vice.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

9.12.2019 21:32 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Azbest je ovšem nebezpečný hlavně pro lidi, kteří s ním pracují, případně kteří se zdržují v blízkosti míst, kde se s ním pracuje. Hysterické odstraňování azbestu z již postavených staveb mívá paradoxně horší následky než jeho ponechání na místě (nejsou-li při odstraňování azbestu důsledně dodrženy veškeré bezpečnostní předpisy).
Odpovědět
Hu

Hunter

5.11.2019 11:08 Reaguje na Jiri Kovalovsky
Pane Kovalovsky, je mi líto, ale hloubku Vaší myšlenky jsem opravdu nepochopil. Asi ani nepochopím.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist