https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-broumovsku-se-letos-narodilo-pres-20-vlcat-populace-vlku-je-stabilni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na Broumovsku se letos narodilo přes 20 vlčat, populace vlků je stabilní

1.12.2022 17:16 (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Tři vlčí smečky, které zasahují na Broumovsko, se letos rozrostly. Fotopasti zachytily v česko-polském pohraničí mezi Krkonošemi a Orlickými horami minimálně 20 letošních vlčat. I přes tento přírůstek se na Broumovsku může pohybovat celkem 20 až 30 jedinců, tedy početně se vlčí smečky drží v posledních letech zhruba na stejné úrovni. ČTK to řekl zoolog Správy CHKO Broumovsko Petr Kafka. Vlky na Broumovsku monitoruje především Hnutí Duha ve spolupráci s CHKO Broumovsko a dalšími institucemi. Přibývá také informací o podezřelých poraněních vlků v oblasti.
 

"Každoročně se tady narodí 15 až 20 vlčat. Počet zjištěných vlčat v letošním roce je tak relativně vysoký. Neznamená to ale, že by jich v oblasti řádově přibývalo. Musí se brát v potaz přirozená úmrtnost vlčat a rozptyl zvířat do širšího okolí," řekl ČTK Kafka.

Jedna ze tří vlčích smeček zasahující na Broumovsko má podle ochranářů jádrovou oblast v Javořích horách, druhá v pohraničních Vraních horách a třetí v Národním parku Góry Stolowe. Důkazy o trvalém pobytu vlků jsou i z Orlických hor, podle vědců, ale tato smečka na Broumovsko nezasahuje.

Stabilní populace vlků na Broumovsku doprovázejí útoky na hospodářská zvířata, zejména ovce. Někteří farmáři dlouhodobě požadují odstřel vlků. Podle ochranářů byl minulou zimu jeden z vlků prokazatelně upytlačen, v těle mrtvého vlka byly zjištěny zbytky střely.

"Na Broumovsku se letos vlčata narodila opět ve všech smečkách, které se na česko-polském území na Broumovsku pohybují. Nejsou ale jen dobré zprávy. Lesníci z Nadleśnictwo Wałbrzych, Lasy Państwowe během října zjistili, že jednomu z mláďat z Javořích hor, kde pohyb smečky sledují na polské straně, chybí kus přední nohy. Jak k zranění přišlo nevíme, ale bohužel nelze vyloučit, že za něj může člověk," uvedli na webu zástupci Hnutí Duha.

I v tomto případě ochranáři podávali trestní oznámení na neznámého pachatele. "Případy pytláctví se ale v Česku dlouhodobě nedaří řešit," uvedli ochranáři..

Trvalý výskyt vlků v Královéhradeckém kraji byl po 250 letech zaznamenán v roce 2015 u Adršpachu v západní části Broumovska, o rok později bylo potvrzeno rozmnožování.

Podle ochranářů vlci plní v přírodě v ČR důležitou roli, pomáhají snižovat počty přemnožených prasat divokých, jelenů a srnců, kteří působí škody. Divoce žijící zvířata tvoří podle výzkumů více než 98 procent vlčí potravy, hospodářská zvířata maximálně dvě procenta. Ochranáři opakovaně uvádějí i to, že v zabezpečení stád mají někteří chovatelé rezervy.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

1.12.2022 18:00
Tak to je moc na celou ČR, natož na Broumovsko !
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

1.12.2022 18:20 Reaguje na smějící se bestie
Myslivcu je u nas porad docela dost, treba se nekteri daji zlakat
zajimavou trofeji...
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.12.2022 18:31 Reaguje na Miloš Zahradník
Pytláctví se nevyplácí, ale láká.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.12.2022 08:34 Reaguje na smějící se bestie
Nevím, zda jste pochopil, že vlci migrují na velké vzdálenosti, proto počet jedinců na území je velmi variabilní
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.12.2022 18:08
" Divoce žijící zvířata tvoří podle výzkumů více než 98 procent vlčí potravy, hospodářská zvířata maximálně dvě procenta. Ochranáři opakovaně uvádějí i to, že v zabezpečení stád mají někteří chovatelé rezervy."

"Stokrát opakovaná lež stává se pravdou ! "
Joseph Goebbels
Odpovědět
ss

smějící se bestie

1.12.2022 18:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

1.12.2022 22:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
Loni vlci na Broumovsku zabili zhruba 150 ovcí + další hospodářská zvířata. Zkusíme trochu započítat.
Jedna ovce váží v průměru 70 kilo, z čehož je zhruba 60% maso.
Takže z těch 150 ovcí to je přes šest tun. Pokud je pravda to, že pouze 2% vlčí potravy tvoří hospodářská zvířata,, zbylých 98% tvoří lesní zvěř, tak ti vlci na Broumovsku podle mých výpočtů ročně sežerou 315 tun masa. Zkuste to po mně přepočítat, ale vychází mi, že jeden vlk na Broumovsku sežere víc potravy než v Africe celá lví smečka.
P.S. A to jsem počítal jenom ovce. Kdybych tam započítal i ta další hospodářská zvířata, těch tun masa by bylo mnohem více.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.12.2022 06:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
"Výtěžnost" masa (JUT) z ovce je u masných plemen 40-50% (a to je prosímpěkně i s kostmi), dominantní jatečný sortiment jsou jehňata o hmotnosti cca 33 Kg.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.12.2022 07:53 Reaguje na Jakub Graňák
Já bych sice mohl namítnout, že ti vlci žerou i střeva, ale nebudu se hádat. Beru Vaši připomínku. Tak si k tomu připočtěte kromě ovcí i ta další zabitá hospodářská zvířata a jsme minimálně na stejných číslech. A co se týče těch jehňat, tak vlci nezabíjejí jenom jehňata, ale hlavně dospělé kusy. Aspoň na fotkách jsem viděl hlavně zabitá ta dospělá zvířata.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.12.2022 10:41 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Píšete o mase - tak mluvím o mase... každý rok beru roční jehně od kámoša, tak vím kolik je na něm masa. Mimochodem na dospělých kusech je toho masa procenticky ještě míň.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.12.2022 13:03 Reaguje na Jakub Graňák
Nebuďte "punťa". Ekoteroristi taky netroškaří a perou do nás tu propagandu v neskutečných kvantech.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.12.2022 15:48 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Právě proto nebudu jak oni:-) Nijak nerozporuju, že je to hafo flákoty co sežerou...
Odpovědět
DA

DAG

2.12.2022 14:59 Reaguje na Jakub Graňák
To je z ovce celkem prd. Já mám zkušenosti se zvěřinou a tam je to přes 60% u starší a cca. 55% u mladé zvěře. Poměr beru to tedy i s kůží.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.12.2022 15:49 Reaguje na DAG
A v tom to je... kolik dělá kůže 10%?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.12.2022 07:06 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1**
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.12.2022 12:15 Reaguje na smějící se bestie
Taky pridam 1**
Odpovědět
Sl

Slovan

2.12.2022 09:20 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tyhle počty jsou dokonale nic neříkající.
U vlků, kteří se dokáží dostat do ohrady bohužel někdy dochází i k nadměrnému zabíjení, tzv. surplus killing. Je to stejné jako např. u lišek a slepic. Proč se tak děje nikdo 100% neví.
Krom toho rozhodně nesežerou komplet celou ovci.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

2.12.2022 10:08 Reaguje na Slovan
A o čem vypovídá dogma, že 98% potravy vlků tvoří divoká zvěř a pouze dvě procenta hospodářská zvířata. Vždyť přece nejste tak blbý, abyste tomu věřil.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.12.2022 12:15 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Presne
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.12.2022 15:39 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
A nebo je těch vlků trochu víc.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.12.2022 18:59
Tak to jsem rád že se jim daří. ;-)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

1.12.2022 20:35
27. listopadu 2022

Vlci, kteří jen letos u Jablunkova na Frýdecko-Místecku dosud napadli a zabili už více než 130 ovcí, zastřeleni nebudou. Úředníci moravskoslezského krajského úřadu nevyslyšeli chovatele, starosty ani myslivce a jejich žádosti o výjimku ze zákona na odstřel šelem zamítli.
---------------------------------

2% hahahahaha
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.12.2022 09:39
Údajně je v ČR podle ochranářů pouhých 200 vlků, ale pouze na Broumovsku
se jich za jeden rok narodilo 20 ! Pokud měli i jinde takovou natalitu,
tak se jich v ČR rodí ročně kolik? Vidím, že tu někdo záměrně mate lidi
o rychlosti šíření vlčí populace, aby si občané neuvědomili, že zvíře
podléhající absolutní ochraně se je schopno velmi rychle množit a ty
budoucí generace si do mozku vštípí, že si mohou jako totálně chráněná
zvířata dovolit úplně všechno. Jen tak dál, pokud je cílem takováto
šelma postrádající plachost a respekt před člověkem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

2.12.2022 09:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Ano. Připadá mi, že ochránci vidí zvíře jako něco nemyslícího, co je potřeba ochranovat. Přitom jsou to tvoři s pozorovacím smyslem, dovedou rychle pochopit chování člověka a přizpůsobit se.
Nevím, jak to je, ale jsou ty ohrady alespon elektrické?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

2.12.2022 15:42 Reaguje na Jarka O.
Ano. I ostatní lidi berou jako nemyslící věci, které je nutné chránit zejména před informacemi.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.12.2022 10:56 Reaguje na Břetislav Machaček
To samo máte i s prasatama a evidentně to nikomu žíly netrhá
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.12.2022 17:35 Reaguje na Jakub Graňák
Prasata asi brzo vyřeší mor, který se objevil na Frýdlantsku
(mimochodem tam, kde se daří vlkům a ani tam nejsou schopni černou zlikvidovat?). Zkuste lovit černou v lánu kukuřice a nebo v zimě mrznout na posedu. Mladí jsou líní, mezi "zlé" myslivce se nehrnou, ale spíše jim podřežou posed a nebo
jim plaší s pejsky černou od krmelišť. Jinak množství černé
je revír od revíru jiné podle podmínek k životu a podle
schopností místních myslivců. Zkuste posílit jejich řady,
noc co noc prosedět v mrazu na posedu a můžete kritizovat.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

2.12.2022 18:29 Reaguje na Břetislav Machaček
Jsem něco řekl o myslivcích? Zase si vymýšlíte? - To je především důsledek těch vašich efektivních stahektarových lánů... já vím další daň za talíř laciného žvance pro ostraváka, že?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2022 11:29 Reaguje na Jakub Graňák
Tak jste si kopnul. Ty lány kukuřice nejsou k jídlu, ale pro bioplynky a lány jsou v celém světě a ještě větší. Viděl jsem pole na Ukrajině a v TV v USA a v Kanadě. Vy jste na nudličkách schopen těm
lánům konkurovat? Aha, spraví to dotace, ale kde
na ně brát? Uvažujte ekonomicky, že se nelze vracet
k nudličkám a kovozemědělství s jednou kravkou
a s motyčkami při obdělávání pole. Ten "laciný"
žvanec už máme pomalu nejdražší v Evropě a vy si
ho přejete ještě podražit? Nesněte, zpět už se
nikdo rozumný vracet nebude, protože ekonomika
je o číslech a ne o snění.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

3.12.2022 16:17 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty bioplynky provozuje kdo? a proč? Si pořiďte pastvinu a stádo ovcí - pak můžete kritizovat kolik je vlků...
Kopnul? - kdepak, jen uvádím vaše ušlechtilé myšlenky do kontextu
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.12.2022 23:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Dvacet let mám papíry, a jelikož zvěře je málo, a nemám pozemky, nikdo mě nechce. Ano. Pokud bych sypal 50 000 ročně a spokojil se s jedním seletem, vzali by mě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.12.2022 10:22 Reaguje na Michal Ukropec
Ono to je místy problém. U nás je to podobné, ale
i proto, že i hon je spíše procházka pamětníků
revírem a vzpomínáním na zašlé časy, kdy se jim
přehřívaly hlavně brokovnic na lovu drobné zvěře.
Divočáky úspěšně loví díky tomu, že je to mimo
srnčí jediná zvěř a která přichází odjinud,
když už ji tady odloví. Prostě je to o lidech
a leckde je ve sdružení sice plno, ale černou nemá
kdo lovit a naopak jinde by ji rádi lovili, ale
musí čekat, až k nim přijde od těch prvých. Asi
máte smůlu na partičky VIP, kteří se s "lůzou"
nemíní sdružovat a o těch jsem tu psal výše.
Stříleli trofejní kusy a o zbytek se nestarali,
protože na to neměli čas a ani chuť. Prostě
lovci a nikoliv myslivci !
Kamarád na členství čeká 7 let, ale občas hostuje
ve sdruženích v okolí a je v "pořadníku", až někdo zemře a nebo ukončí členství. Naopak znám jednoho
VIP, který ještě s mokrými papíry jel lovit do
honitby na pozemcích LČR a pyšnil se zastřeleným
jelenem zpátečníkem. O tom to je, že se vše točí
o penězích a podle toho to taky tak vypadá.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.12.2022 12:16 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

2.12.2022 23:33
To, že se u nás vlkům – hlavně v pohraničí – rodí dost mláďat, beru jako důkaz toho, že tam mají dobré podmínky k životu. Pro přírodu je jejich výskyt - podle mého názoru - přínosem a vede k ozdravění tamějších ekosystémů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.12.2022 11:33 Reaguje na Majka Kletečková
Ámen! (Vy máte i vlastní názor? Tak to bych od vás nečekal!)
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.12.2022 12:21 Reaguje na Majka Kletečková
Slovy jako "ozdraveni" ekosystemu bych obecne setril. Aby tam pak nekdo nepridal i loupezna prepadeni, znasilneni a vrazdy jako prostredek "ozdraveni" jineho, s tim ekosystemem zemedelstvi a pastevectvi mnohymi vazbami prirozene spojeneho, dle nekterych tez prilis zpohopdlneleho "ekosystemu"
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist