Na kole do české krajiny podle švýcarského modelu
Situace turistů v Česku je momentálně nepřehledná, myslí si Daniel Mourek z Nadace Partnerství. Podle něj jsou sítě stezek pro pěší a cyklisty nepropojené a navíc značené různými systémy, často bez návaznosti na ubytovací služby. „Švýcarský model nám pomohl udělat si jasnější představu o tom, co vše je třeba u nás především pro rozvoj cykloturistiky udělat,“ říká Mourek.
Mapy zdarma
Projekt sítě tras pro bezmotorovou dopravu a udržitelnou turistiku SchweizMobil byl úspěšně spuštěn na jaře 2008. Trasy jsou podle tvůrců optimálně napojeny na veřejnou dopravu a vytváří „ideální předpoklady pro kombinovanou mobilitu“. Dále jsou cesty napojeny na další služby jako ubytování, stravování, pronájem kol a podobně. Síť půjčoven kol Rent a Bike je partnerem SchweizMobil ve stovce půjčoven, které jsou většinou na nádražích. Nabízí mimo jiné i tandemy nebo elektrokola a samozřejmě je možné kolo vrátit na jiném místě, než kde bylo zapůjčeno. Značení tras pro bezmotorovou dopravu je ve Švýcarsku sjednoceno a uzákoněno právní normou.
Tursité si výlet mohou připravit na webových stránkách www.schweizmobil.ch, kde najdou informace v němčině, italštině, francouzštině a angličtině. Celkem 65 000 km tras je znázorněno v mapách swisstopo v měřítku až 1:50 000 a lze je zdarma vytisknout. Podle Lukas Stadtherra, jednoho ze zakladatelů SchweizMobilu, se počet návštěvníků webu stále zvyšuje, v roce 2008 to bylo 1,1 milionů a letos bych jich mělo být více než dvojnásobné množství.
„Nakreslí se to snadno“
Druhý z tvůrců projektu, Markus Capirone, se pochlubil, že je vášnivým cyklistou. Na kole údajně procestoval celou Evropu, naší zemi jako poslední. „ČR má skvělé předpoklady, aby se vyvíjela stejně jako dříve Švýcarsko,“ říká. Připomněl, že realizace SchweizMobilu začala v roce 1999 a skončila až v roce 2008. „Měli jsme nápad. Nakreslilo se to jednoduše, ale realizace byla složitější,“ říká.
Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu (CDV) je přesvědčen, že díky švýcarským kolegům se podaří českou obdobu SchweizMobilu uvést v život během dvou až pěti let. Inspirovat zkušenostmi se může především projekt Česko jede! Ten CDV připravuje spolu s Asociací turistických regionů (ATUR) a měl by poskytnout informace českým a zahraničním bikerům o možnostech cyklistiky ve všech regionech České republiky.
Rada nad zlato
Švýčarští kolegové dali Čechům deset dobrých rad. Jaké to byly? První rada zní „Partneři jsou důležitější než technika“ a tuto radu bere Martinek jako prioritní. Dalšími oblastmi, na kterých je třeba zapracovat, jsou značení, vizualizace projektu, koordinace cyklotras, integrace veřejné a nemotorové dopravy, internetová prezentace, on-line přístupné i tištěné mapy, rezervační systém a marketing.
Ohleduplnost přijde sama
Odborník na dopravu Tomáš Cach uvedl, že se v Čechách jezdí na kole stále více a přirozeně – na kole již nejezdí jen sportovci v dresech, ale lidé do práce v oblečení, v jakém pak pracují. Pokud chce ale cyklista cestovat vlakem, naráží podle Cacha například na Hlavním nádraží v Praze na značná omezení. A problémová místa pro cyklisty jsou i v pražských ulicích. „Jak je možné, že ve Švýcarsku mají cyklisté lepší podmínky? Ano, je tam méně aut. Ale to tam dříve nebývalo,“ upozornil Cach na proměnu, jakými prošly ulice ve Švýcarských městech.
Řidiči automobilů jsou ve Švýcarsku k cyklistům na silnicích ohleduplnější než v ČR. „Když máte hodně kol na silnici, vyvine se ohleduplnost u řidičů aut sama,“ říká Markus Capirone a jedním dechem dodává, že nikde na světě nemají řidiči aut zájem cyklistu přejet nebo ohrozit.
reklama