https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-smetanove-nabrezi-v-praze-vzniknou-nove-zastavky-a-siroka-pesi-promenada-lemovana-stromy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na Smetanově nábřeží v Praze vzniknou nové zastávky a široká pěší promenáda lemovaná stromy

11.4.2022 12:45 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vizualizace upravené podoby Smetanova nábřeží.
Vizualizace upravené podoby Smetanova nábřeží.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP
V Praze dnes začíná proměna Smetanova nábřeží v úseku od Karlových lázní po Národní divadlo. Technická správa komunikací (TSK) zahajuje stavbu nových tramvajových zastávek, širší pěší promenády a výsadbu nového stromořadí na Smetanově nábřeží. Práce by měly skončit do 30. června 2022.
 

„Centrum Prahy čeká největší změna za posledních několik desítek let. Úplně se promění oblast od Klementina přes Křižovnické náměstí po Národní divadlo. Pražané se mohou těšit na nové zastávky, stromořadí na Smetanově nábřeží, širokou pěší promenádu lemovanou stromořadím díky rozšířeným chodníkům, lavičky nebo samostatnou cyklostezku skrz úsek, kde dnes chybí,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

Technická správa komunikací přitom postupuje podle schválené koncepční studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží, kterou připravil Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). Studie klade důraz na vznik nových míst pro trávení volného času v centru Prahy, podporu tramvajové dopravy a lepší podmínky pro chodce a cyklisty. Pro automobilovou dopravu by se podle tiskové zprávy magistrátu přitom nemělo nic měnit.

Původní a upracená podoba zastávky Staroměstská s pohledem k Rudolfinu.
Původní a upracená podoba zastávky Staroměstská s pohledem k Rudolfinu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP

„Smetanovo nábřeží je nejstarším nábřežím v Praze a jeho původní funkce byla především promenádní. Nábřeží tuto funkci nyní postrádá a studie, kterou IPR zpracoval, na ni navazuje. Chystaná opatření vnímám jako správný krok a věřím, že tato úprava nás opět posune k západním velkoměstům, které si často bereme za příklad,“ dodal ředitel Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč.

Na Křižovnickém náměstí se doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až 100 tisíc chodců denně. Podmínky pro ně má zlepšit právě široká pěší promenáda od Karlova mostu přes Smetanovo nábřeží až po Národní divadlo s ikonickým výhledem na Hradčany. Na Smetanově nábřeží vznikne nové stromořadí o 17 stromech, město doplní lavičky a také cyklostezku, která v tomto úseku chybí.

„Velice důležité také je to, že výsadba stromů se uskuteční v souladu se schválenými standardy modrozelené infrastruktury a pražského stromořadí. Stromy tak budou mít adekvátní dostatek prostoru k žití,“ popsal náměstek generálního ředitele TSK Josef Richtr.

Původní a plánovaná podoba Smetanova nábřeží.
Původní a plánovaná podoba Smetanova nábřeží.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP

V místě vznikne nová tramvajová zastávka Karlovy lázně ve směru z centra. Dnes se totiž jedná o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. Z vyšrafované části komunikace 30 metrů od zastávky směrem ke Staroměstské ulici se stane chodník s prostorným nárožím. Současná zastávka Karlovy lázně se také dočká opravy. Bude doplněna nástupním mysem, který vyplní místo mezi tramvají a obrubníkem a umožní bezbariérový nástup do dopravního prostředku.

Cílem koncepční studie Křižovnická – Smetanovo nábřeží – Masarykovo nábřeží schválené v březnu 2021 je uspořádat prostor s ohledem především na cestující v MHD a chodce, kteří jej nejvíce využívají. Díky novým tramvajovým zastávkám se zvýší dostupnost tramvajové dopravy v celé lokalitě. „Oblastí Malé Strany a Smetanova nábřeží jezdí všechny pražské páteřní tramvajové linky 9, 17 a 22, dále pak linky 2, 12, 15, 18 a 20. Patří mezi nejvytíženější spoje a spojují centrum s okolními částmi města. Z hlediska jednotlivých druhů dopravy využívají Smetanovo nábřeží ze 70 procent lidé v MHD a chodci. Zbylých 30 procent je individuální automobilová doprava. Na Malé Straně je tento poměr 80 procent pro MHD a chodce a 20 procent pro řidiče aut,“ připomněl Adam Scheinherr.

Srovnání původní a pánované podoby nábřeží u Národního divadla.
Srovnání původní a pánované podoby nábřeží u Národního divadla.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | MHMP

Změna se bude týkat i současného uspořádání zastávek Národní divadlo, kvůli kterým musí tramvajové linky 2 a 18 stavět dvakrát v jedné zastávce. Ta na Smetanově nábřeží se zruší a uvolní místo chodcům a stromům. Linka 17 bude nově stavět v plánované stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.

Zcela nová tramvajová zastávka vznikne ve směru do centra před budovou Národního divadla u Žofína. Součástí je ale i rekonstrukce nástupiště již existující zastávky v opačném směru, a to včetně navazujících chodníků. „S touto úpravou dojde k posunutí šestimetrového přechodu pro chodce u Národního divadla a k výstavbě nového pětimetrového přechodu u křižovatky Masarykovo nábřeží – Divadelní – Na Struze. Povrch chodníku a zastávky bude z pražské mozaiky,“ dodal náměstek Adam Scheinherr.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

11.4.2022 14:07
Pomsta Pirátů & spol. Pražanům za to, že je nevolili a když už náhodou volili koalici, že je vykroužkovali?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.4.2022 16:33 Reaguje na
Doufejme, že je to jejich labutí píseň.
I když zrovna v tomhle ... nejen ... jsou Piráti dost nevinně, tyhle šílenosti jsou doménou Prahy sobě. A samozřejmě IPRu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.4.2022 16:50 Reaguje na
Ale pokud jste fanoušek zrovna Pirátů, tak nevěště hlavu ...
https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Primator-Hrib-Praha-chce-ukazat-ze-se-zameruje-na-ambiciozni-klimatickou-politiku-698835

:-)))
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist