https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-vychode-polska-vojenske-auto-narazilo-do-dvou-zubru-uhynuli
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na východě Polska vojenské auto narazilo do dvou zubrů, uhynuli

4.12.2023 10:11 | VARŠAVA (ČTK)
Na polské straně Bělověžského pralesa žije asi 830 zubrů.
Na polské straně Bělověžského pralesa žije asi 830 zubrů.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Vojenské nákladní auto dnes nad ránem na východě Polska narazilo do dvou zubrů, obě zvířata následně uhynula. Informuje o tom internetový portál rozhlasové stanice RMF FM. Polští vojáci jsou nasazeni při ostraze hranice s Běloruskem.
 
Nehoda se stala dnes okolo 03:00 na silnici mezi obcemi Bialowieža a Hajnówka. Jeden zubr uhynul okamžitě po kolizi, druhý musel být utracen. Řidiči se nic nestalo. Případ vyšetřuje vojenská policie.

Chránění zubři evropští jsou symbolem této oblasti, na jejíž části se rozkládá Bělověžský národní park. Předloni se na polsko-běloruské hranici odehrávala migrační krize, kdy se snažily do Evropské unie dostat z Běloruska tisíce běženců z krizových oblastí z Blízkého východu či Afriky. Kvůli tomu i kvůli dlouhodobě napjatým vztahům mezi Varšavou a Minskem v regionu působí polští vojáci.

Na polské straně Bělověžského pralesa žije asi 830 zubrů. Stejná nehoda jako dnes se stala i minulý měsíc ve vsi Stare Masiewo ležící v bezprostřední blízkosti hranice. Vojenské nákladní auto porazilo zubra, ten uhynul. Na internetu se tehdy objevilo video, na kterém u mrtvého zvířete naloženého na valníku stojí druhý zubr, očichává ho a otírá se o něj hlavou.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

kk

karel krasensky

4.12.2023 14:28
Dost masa.To bude jak hovězí
Odpovědět
Ko

Kolemjdoucí

4.12.2023 16:05
V Bělověži se uhynulý zubr nechává v přírodě. Je to potrava pro vlky, rysy, orly, atd. Jen hlava se většinou oddělí. Je to zvláštní pohled na mohutné ohlodané kosti, žebra. Bohužel velice časté kontroly policie, pohraničníků pozorování zubrů komplikuje. Ale ty kontroly jsou pochopitelné.
Odpovědět
Ko

Kolemjdoucí

4.12.2023 16:05
V Bělověži se uhynulý zubr nechává v přírodě. Je to potrava pro vlky, rysy, orly, atd. Jen hlava se většinou oddělí. Je to zvláštní pohled na mohutné ohlodané kosti, žebra. Bohužel velice časté kontroly policie, pohraničníků pozorování zubrů komplikuje. Ale ty kontroly jsou pochopitelné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.12.2023 17:30
To je k zamyšlení pro snílky návratu velkých kopytnatců do naši kulturní
krajiny a návratu vlků, kteří je splaší v ohradách a oni uniknou mimo ně.
To bylo prosím vojenské nákladní vozidlo konstruované na válečné operace,
ale co takové obyčejné osobní auto a nebo autobus, kde má řidič obličej
půl metru od skla plochého čela vozidla. Viděl do Polska zapůjčenou elektrickou lokomotivu řady 163 (peršing) po srážce pouze s losem.
Čelní skla rozbitá parohy, čelní karoserie pomačkaná jako kapesník
a smetník z pevných ocelových úhelníků a úček pokroucený jako paragraf.
A co teprve takový zubr a nebo pratur? Má někdo odvahu riskovat, aby se
to stávalo i u nás? Já si to raději odpustím a doufám, že i většina
moudrých občanů s výjimkou několika potížistů, kteří nenávidí lidi a
chtějí jim dělat samé mrzutosti.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.12.2023 17:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Opravuji: Viděl jsem do Polska zapůjčenou.....
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.12.2023 20:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte pravdu jen částečně. No není významná váhová kategorie mezi koněm, krávou a nebo býkem skotu, nebo pratura či zubra. A ty koně a krávy se pasou všude a jen za drátkem či páskou (a viděl jsem i dospělé býky).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.12.2023 09:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Víte ono tu jde o zodpovědnost za to, co to zvíře uniklé z
ohrady způsobí. Pokud chovatel toto riskuje a je pojištěn,
tak si to zodpoví u soudu, ale zastánce velkých kopytnatců
ve volné přírodě přenechá zodpovědnost na státu, kterým ale
není pouze hrstka fandů těchto zvířat, ale ta dosud mlčí
většina národa. Kdysi je nechal panovník vybít kvůli ochraně polí svých a i polí poddaných a dnes chtějí jejich návrat bezzemci z paneláků, kterým nezdevastují pole, či sad. Oni
chtějí návrat divočiny na cizí úkor a nenést odpovědnost za
případné škody a újmu na zdraví těch, kteří se s těmi zubry setkají na silnici, či železnici. Víte já zubry viděl v
Bělověži na padesát metrů z bytelného posedu, mám tak k nim obrovský respekt a neodvážil bych se je zahnat třeba z pole!
To se tam v okolí Bělověže denně děje, ti lidé tam jsou z toho někteří už zoufalí a nějaký úbytek po srážce s autem
armády asi spíše přivítali.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.12.2023 13:19 Reaguje na Břetislav Machaček
Dost mě rozemála představa, kdy nějaký naiva jde proti stádu třeba dvaceti zubrů s rozpřaženýma rukama a kříčí kšáá, kšáá, aby je vyhnal ze svého pole. Možná by pomohlo vytlačení stáda pomocí těžké techniky, ale ta by na tom poli asi nadělalal více škody než ti zubři. Ještě by mohla být varianta vyhnání pomocí zábavné pyrotechniky, ale je otázka, kolik škody by nadělalo to splašené stádo.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

5.12.2023 00:33 Reaguje na Břetislav Machaček
jaképak zamyšlení pro snílky ? ty si myslíš že to tam je jak ty ohrady co na ně somruje peníze Česká krajina kdy můžou vniknout pytlačící psi a něco splašit ? ten prales tam není žádné kulturní krajina. řidiči v této oblasti přece by měli počítat s těmito zvířaty, tak jako bys jel silnicí přes les a byla tam značka s jelenem - pozor zvěř ! ty zase blábolíš nesmysly !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.12.2023 09:26 Reaguje na radim buffalo tobias
Pomíjím Tobíku tvůj písemný projev hodny žaka praktické školy, ale co nepomíjím je to, že za krávu, či koně v ohradě je někdo zodpovědný a donedávna mohl bez milosti zastřelit i pytlačící psy a vlky, které si "spletl" s pytlačícím Českým vlčákem. Snílci za nic nezodpovídají a zakazují utratit i
ty psy s vyjímkou pro několik funkcionářů mysliveckých
společností. Zavedený funkční model je nahrazen paskvilem
stejně, jako vše, co tu bylo v minulosti. Blb z principu
mění i dobré, aby dokázal svoji moc vše měnit a pak to tak
dopadá. Kdysi byl pytlačící pes vzácností a nyní pytlačí
opakovaně vesele dál, protože dva určení lovci z třiceti členů spolku není totéž, jako třicet hlavní pušek v revíru.
Až budou ochranáři ochotni převzít zodpovědnost za veškeré
škody páchané jejich chráněnci, jako to dělají myslivci a
chovatelé dobytka za svá zvířata a zvěř, tak budu držet
ústa a "neblábolit" podle tebe Tobíku "nesmysly" a ani ta
přezdívka z tebe neudělá odborníka přes velké kopytnatce, pokud tomu nerozumíš. Pokud by se třeba vlaky měly omezovat
v rychlosti tabulkami "pozor zvěř", tak jsme mohli zůstat u
poštovních dostavníků a formanských vozů, které se ze zvěří
nikdy nesrazily. No a srážka osobního auta i v rychlosti
30 km/h se zubrem může mít tragické následky. On i jelen
ti v takové rychlosti stačí strčit parohy přes čelní sklo,
zastavit je o sedadlo řidiče a nebrat ohled na tvora mezi sedadlem a čelním sklem. Bělověž dobře znám a taky problémy
okolních rolníků se zubry. Nehody tam byly, jsou a budou o
tom žádná a to tam je velmi řídké osídlení vyplývající už
z historie. Pochybuji, že ti vojáci jeli s vojenskými auty
jako s formulí 1 a že nepočítali se srážkou se zubry. Oni
nejsou padlí na hlavu, ale náhoda je blbec a stává se i to,
co by člověk nikdy nečekal. Co vyplašilo koně před 6 týdny
v sousední vesnici nikdo neví, ale po 15 km zběsilého běhu se zastavil až v kolejišti nádraží v Ostravě, přičemž běžel po cestách mezi auty a jen se štěstím se nikomu nic nestalo. Představa, že to bude díky vlkům častější mne děsí už kvůli zdraví těch koní, krav atd. Je zde zaděláno na další průšvih po průšvihu s likvidací malochovů ovcí a jen kvůli rozmaru pár stovek vlkomilů.
Odpovědět
Sl

Slovan

5.12.2023 12:36
Když se mohou zubři volně pohybovat po Polsku, pak by určitě mohli i u nás. Byl by to velkolepý návrat… tak snad jednou.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.12.2023 13:14 Reaguje na Slovan
Nejlépe v Praze na Václaváku.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.12.2023 13:38 Reaguje na Slovan
Velkolepý by byl hlavně pohled jak Macháčka žene tou ostravskou vesnicí šestimetrákový zubr. :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

5.12.2023 14:43 Reaguje na Petr Eliáš
Nechápu, proč by měl ten zubr honit pana Macháčka? Ten takovou pitomost, jako je volný výskyt zubrů v naší přírodě nepodporuje. Naopak je proti tomu, což je při možnostech zubří "turistiky" naprosto správné. Naše republika je, na rozdíl od Polska, příliš malý krcálek na to, aby se tady mohla volně vykytovat třeba i menší populace zubrů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.12.2023 16:17 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Prostě mu vadím a tak mu stačí ke štěstí mne napadat.
Diskutovat totiž neumí a mimo politruckých žvástů ani nemá o čem. Vyhledává mne i na jiných Webech a je to
asi mánie. Mne ale nemůže urazit, neboť to může pouze inteligent.
Jinak na "moudrost" Slovana nemá smysl ani reagovat.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.12.2023 09:00 Reaguje na Břetislav Machaček
To víš že jo brepto. Jednou, až budu mít čas, sepíšu všechny ty tvé cujoviny co jsi na ekolistu nažvanil. To bude srandy. :D
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.12.2023 09:22 Reaguje na Petr Eliáš
Už Vám někdy někdo řekl, že pokud někomu tykáte, aniž byste měl jeho souhlas, tak jste obyčejné hovado?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.12.2023 15:49 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Já nevím no, ale nějak mě názor místních ,,hovad,, nezajímá. :D

P.S. Tykám Machajdovi od té doby co tu začal psát pitomosti a každého, kdo s ním nesouhlasil označoval za soudruhy, nedouky, atd. :-P
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.12.2023 08:59 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Tak natvrdlý trouba je proti všemu, takže je jasné že to nebude podporovat. :D Ale za ty neustálé bláboly bych mu to přál. Byl by to jistě zábavný pohled. :D
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.12.2023 22:57 Reaguje na Petr Eliáš
To by se mi líbilo.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.12.2023 22:59 Reaguje na Slovan
Doufám, že v budoucnu budou zubři na Šumavě.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

6.12.2023 09:20 Reaguje na Majka Kletečková
A já bych chtěl potkat Elvise u nás na benzínce. :)))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.12.2023 14:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Všímáte, že kde je Eliáš je i Kletečková? To se vždy pobavím, když se podporují ve svých "moudrech" a mají i společné nepřátele, proti kterým něco napíšou. Jó vrána k vráně sedá a rovného si hledá, ale kde nic není, ani čert nebere.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.12.2023 15:46 Reaguje na Břetislav Machaček
Všichni ostatní, kteří nemají tak vydlabáno jako ty, se nad tebou také slušně řehtají. Třeba jak jsi tu tvrdil že západ nedodávat těžební technologie do SSSR, když tu žvaníš o těch svých kanálech, když jsi tu blábolil o tom jak je ruský ruble silný a jak russům polezeme do z. a budeme skákat jak pískají a při spoustě dalších příležitostí kdy jsi ze sebe udělal úplného de.... Ty odborníku s vlastním názorem. :D :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.12.2023 10:36 Reaguje na Petr Eliáš
Není všem dnům konec a to, že se něco dosud nestalo neznamená, že se nestane. Prý nebereme
z Ruska ani kubík plynu! Ouha měřící přístroje
na potrubí v Lanžhotě ukazují opak. No a taky
to, že dodavatel nafty Slovnaft do půlky ČR
jede pouze na ruskou ropu a totéž rafinerie
Orlenu u nás. Rusko krachuje tak, že nemá
problém dál válčit na Ukrajině a rozvíjet svoji ekonomiku. To, že křečovitě lpíme na sankcích za cenu snižování životní úrovně
a pomalé likvidace konkurenceschopnosti není
hrdinství, ale pitomost, která se nám vymstí,
když to zboží bude putovat přes prostředníky
s podílem zisku pro překupníky. Prodáváme pod cenou, aby to vůbec někdo přeprodal a taky na tom vydělal. To nedouk s neznalostí obchodu a ekonomie ale nikdy nepochopí a vystačí si s politruckými hesly a činy. Je lidské se mýlit,
ale být nepoučitelný je psychická úchylka.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist