Nakupování přes internet kvůli pandemii skokově vzrostlo
Z Čechů, kteří nakoupili v e-shopech v posledních třech měsících, uvedlo 30 procent, že nakoupilo pouze jednou nebo dvakrát. Dvě pětiny pak nakoupily třikrát až pětkrát, a 30 procent šestkrát nebo vícekrát. Četnost nákupu se podle statistiků meziročně zvýšila.
Nejčastější kategorií zboží, kterou lidé na internetu nakupují, je oblečení, obuv a módní doplňky. Loni si něco z této kategorie nakoupilo 30 procent lidí starších 16 let. Druhým nejčastěji nakupovaným druhem zbožím byla kosmetika, tu si nakoupilo on-line 14 procent lidí. Třetí nejčastější nakupovanou kategorií byly filmy a hudba, včetně placeného streamingu. Něco z této kategorie si objednalo přes internet rovněž 14 procent osob.
Přes 13 procent nakupovalo na internetu potraviny a nápoje. Tyto služby využívali podle statistiků především obyvatelé velkých měst, kde je dovoz potravin přes internet snadno dostupný. "V případě nakupování potravin a nápojů přes internet se Česko nachází nad průměrem Evropské unie, hned za sousedním Německem," podotkl ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ Martin Mana. Narůstající zájem o nákup potravin přes internet byl podle statistiků mimo jiné způsoben zavřením škol a přesunem mnoha pracovníků na home office, což vedlo například k větší spotřebě potravin v domácím prostředí.
Přečtěte si také |
Nakupujete online? A nešlo by to ekologičtěji?Pandemie se podepsala i na tom, že Češi na internetu častěji vyhledávali témata související se zdravím. V loňském druhém čtvrtletí tak například činila polovina mužů starších 16 let, téměř dvojnásobek oproti roku 2015. V případě žen informace o zdraví na internetu vyhledávaly dvě třetiny z nich. V obou případech je to nad unijním průměrem.
V Česku roste také obliba internetového bankovnictví, které používají již dvě třetiny dospělých. Jde o výrazně vyšší podíl než v případě všech sousedních zemí. V rámci zemí EU je Česko na nadprůměrném sedmém místě.
Přečtěte si také |
V Česku přibývá obchodů s prodejem bez obalu a do vratných nádobZ údajů ČSÚ vyplývá, že loni bylo v Česku bez internetu již jen 18 procent českých domácností, převážně seniorů. "Minulý rok se v Česku k internetu připojovalo denně 75 procent dospělých osob. Ve věkové kategorii 16 až 44 let bylo on-line každý den dokonce 95 procent z nich," uzavřel předseda ČSÚ Marek Rojíček.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (3)
Jiří Daneš
9.4.2021 11:19Tak se dělá "tadlenc ta ekologie odpadů" v praxi.